Trendigaste Trenden

MarkusO

Aktiv medlem
Trendigaste Trenden
Efter att Åka Skidor tvingat fram den här pinsamt obehagliga Monohypen kommer den naturliga fortsättningen. För den som vill ligga i lovart.

MonoTelis.

Smaka på den ett slag.
På latin Massiva Reale. Helrätt. Räkna med att ÅS kommer nämna detta i kommande nummer. Kom ihåg var ni hörde det först.

Naturligtvis blir det svårt att lösa rent tekniskt, men man får väl fixa till några slags glidskenor att montera bindingen på. Den som fixar en bild på sig själv åkandes mono med telisprylar har garanterad plats i ÅS Intro.

Trendigaste Trenden
Tjena Marcus O,
Du är ett par år sen till den stora hypen av monotelisar som härjade utför världens branta sluttningar. Närmare bestämt fyra-fem år sen. Det var då The elephant i valdez bemästrades på en monotelis och året efter kom den eminenta italienska tidningen monoskialpinismo ut med sitt första nummer. Omslagspojke på premiärnumret var för övrigt Sergio Nubretti, den italienske extremmonoåkaren, kanske mest känd för att bestiga 8000-meters toppar för att sedan åka ned för dem - ALLTID med kuken hängandes ut genom gylfen.

Och om Monotelisar är nåt nytt för dig kan du alltid leka med tanken på världens största stighudar a.k.a. förhudar, som används vid skidbestigning på dessa tingestar. Duret har fått fram en hel serie läckra löshälsmonos, White Knuckle ligger inte långt efter fast min personliga favvis är Rossignols alain Revels Pro Model.

Arrividerci!

Jean-Claude Mogul
"Ibland bara bar i baren!"

Trendigaste Trenden
Ja, ÅS brukar ju vara bra på att hitta på olika hypar... ta bara deras snack om att eurocarving skall köras med pastellfärgad skidoverall typ 80-tal och zinkpasta. BULL!! Alla som har varit söder om Hamburg vet att det handlar om riktigt fet carving, utan stavar för känslans skull, fett mycket fart och en aggressiv modern framtoning och ingen sorglig 80-tals retrolook. Man kan dock notera att snittåldern ligger klart högre än inom andra åkstilar. Detta är åtminstone min bild av fenomenet som jag uppfattat den i Schweiz, trabantknuffarna i Tyskland kanske som vanligt lämnat smaken hemma när de åker på semester...
Poängen är i alla fall att ÅS inte har koll, de hypar det som för tillfället är hippt på deras lilla redaktion (eller den skidort som pröjsar deras åkning i nån vecka eller två jag nämner inga namn men...aaaaatjooprositrysil...). Skit i den tidningen och gå på egen intuition istället, det lär ta dig längre. Klart slut

Trendigaste Trenden
Hur löste lirarna det hela? Jag menar två lösa hälar på en mono måste ju bli lite, eh.., annorlunda.

Nån slags dubbelnigning eller?

Trendigaste Trenden
Två lösa hälar på en mono är inte lätt. Det skall heller inte vara lätt - så smygfifflarna försvinner bort med det naturliga urvalet.

Kontakta HitMe http://www.freeride.nu/community/visa.phtml?id=13245 som har en intressant konstruktionslösning just för telis-mono. Jag är inte helt säker på hur den är skapad, men misstänker att någon form av glidande plattor är involverade.

It"s RAD, It"s HOT - IT"S MONO!

Trendigaste Trenden
Att tro att monotrenden kommer från Åka Skidor visar på vissa problem med skidvärldsuppfattningen. Det är snarare så att Åka Skidor in i det längsta väntat med att skriva om monotrenden.

It"s Rad, it"s Hot, it"s MONO.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Monokungen

Trendigaste Trenden
Hmmm.........Monotelis verkar kunna vara losningen pa ett klart Monoproblem. Korde sjalv Mono i ChamX pa 80-talet och Mono skall man inte racka ned pa. Slar alla fetingar i riktigt risigt lossno slask fore. Ett stort problem dock!!

Om man inte ar extremt hjulbent samlas all sno i skrevet och pungsvett ar ett klart faktum. Monotelis torde kunna losa denna sedan urminnes tider kanda gata.

Eder

Dr. D-X

Tillbaka
Topp