Trick-wiki på Freeride?

Dr_Snow

Ny medlem
Trick-wiki på Freeride?
Med anledning av bland annat den här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=35399 samt att det är jäkligt inne med wikis (nåt för Mes innelista VII kanske?) så funderar jag på om detta vore nåt för Freeride?

Innan vi ens frågar Johan om det är möjligt/önskvärt, kan vi väl diskutera lite själva. Vad tror ni, skulle det ens funka med en trick-wiki? Plötsligt skulle ansvaret för uppdatering med nya trick hamna på användarna, med allt vad det innebär; utförande, form (kanske med hjälp av en bild), tips när man gör tricket, länkar till liknande trick (kanske uppdelade i lättare/svårare)? https://www.freeride.se/content/122/ i all ära, men den är inte jättestor och utförlig.

Senast ändrad:
Trick-wiki på Freeride?
Låter skojj !

men.
man ska kunna rapportera via en direkt länk till nån av er admins
om det missköts (nåt trick)

Trick-wiki på Freeride?
Varför inte en hel skid, snowboard-wiki? Jag menar när man ändå håller på? Söker man på "Goofy" om man inte fattar vad det är så får man upp: "Benämning för höger fot fram på snowboard." Eller likn. Med trick också. :D

Om det ändå är vi medlemmar som ska skriva det menar jag.

Senast ändrad:
Trick-wiki på Freeride?
bra idé
jag kan ingenting om snowboard typ.

det enda jag lärde mig om snowboard den här vnitern är vad MUTE är :P

Trick-wiki på Freeride?
Mmh, för det är kanske inte så många som riktigt fattar vad DIN -skalan är heller det kan ju också stå där, jag tror i slipper massor av mer eller mindre onödiga frågor i foruet om det bara är att söka på allt som har med skidor och snowboard att göra och få svaret rätt framför ögonen.

Varför begränsa till bara trick när vi kan göra så mycket mera? (:

Trick-wiki på Freeride?
Huggybear sa:
kanske är trög, men vad är en wiki ?
wikipedia.org är ett exempel på en wiki, som en sökdatabas som baseras på att folk själva skriver in det som skall stå i den och alla kan redigera.

Trick-wiki på Freeride?
jahaja, jag fattar. det skulle väll kanske vara kul, men jag tror mest att det skulle skapa tjafs mellan användare som bråkar om ett trick heter si eller så, om det utförs si eller så osv. men det är bara vad jag tror. det finns ju liksom inte riktigt några exakta rätt o fel inom skidåkning.

Senast ändrad:
Trick-wiki på Freeride?
japp har tänkt samma tanke som dig Krambjörn.. som nu finns de ju nåt om grabar då skriver ju alla olika.,

Trick-wiki på Freeride?
precis, det kommer nya hela tiden som säger att dom vet bäst. sen kommer jeppanator o då lyssnar alla. precis som det gammla djungelordspråket: när jeppenator talar tystnar freeride.

Trick-wiki på Freeride?
Huggybear sa:
precis, det kommer nya hela tiden som säger att dom vet bäst. sen kommer jeppanator o då lyssnar alla. precis som det gammla djungelordspråket: när jeppenator talar tystnar freeride.
stämmer till 100 %

Trick-wiki på Freeride?
låter bra, men tycker att man skulle få fylla i nåt formulär typ.
ung.
Utförande: här skriver ma nen lättförståelig förklaring om hur du bäst utför tricket.

Form av hopp: här skriver man hur stort hoppet ska vara, om det ska vara mycket vert med mera.

Värt att tänka på: här skriver man lite hur man ska tänka

Liknande trick: här skriver man trick som man själv tycker känns lika i luften samt hur man slänger sej osv.

Trick du bör kunna innan: här skriver man om man behöver kunna nåt trick innan.

Film/bildsekvens: här lägger man in ett klipp eller en bildsekvens.

vad tykcker ni? fyll gärna på

Trick-wiki på Freeride?
Mmh, men med formulär så är man inne på något helt annat. Fast det är också en bra idé förvisso. Jag tror dock att ett Wiki kan utvecklas mer allteftersom än ett formulär. Men bra tanke. (:

Trick-wiki på Freeride?
Och precis som Krambjörnen säger, vem bedömer rätt och fel?

Tänk om Nils 9½ år har hittat en jättekonstig backe, någon idiot har
saboterat och ställt massa skrot i backen, rör hit och dit.
Men Nils tar chansen, för någon måste ha stoppsladdat ordentligt för det
är massa skutt mitt i backen. Han hoppar på skuttet och korsar skidorna men
fastnar med ena tumvanten i bindningen på ena skidan.

Senare på dagen loggar han in på freeride.se som hans vän Niklas tipsat om.
Nils ser trick-wiki och bestämmer sig för att kalla sitt mysteriska hopp för Nils-Pizza-hopp.

Och vips så har vi 1 trick som kallas 2 olika saker!

PZ!

Trick-wiki på Freeride?
Drakbabis sa:
Mmh, för det är kanske inte så många som riktigt fattar vad DIN -skalan är heller det kan ju också stå där, jag tror i slipper massor av mer eller mindre onödiga frågor i foruet om det bara är att söka på allt som har med skidor och snowboard att göra och få svaret rätt framför ögonen.

Varför begränsa till bara trick när vi kan göra så mycket mera? (:
Precis, många som inte riktigt vet hur DIN-skalan funkar, hur man får fram svängradien på skidan och vad den innebär osv. :)

Trick-wiki på Freeride?
FGustav sa:

Nils ser trick-wiki och bestämmer sig för att kalla sitt mysteriska hopp för Nils-Pizza-hopp.

PZ!
Indeed, men då kan man ju göra lite så som gällande skidorter och så, att administratörerna måste gokänna det först :)
Men i så fall borde nog freeride skaffa någon mer Trusted här på FR som skulle kunna vara ansvarig för det som har bra med kunskap. typ 1-3 st.

Trick-wiki på Freeride?
CrashX sa:
FGustav sa:

PZ!
Indeed, men då kan man ju göra lite så som gällande skidorter och så, att administratörerna måste gokänna det först :)
Men i så fall borde nog freeride skaffa någon mer Trusted här på FR som skulle kunna vara ansvarig för det som har bra med kunskap. typ 1-3 st.
Såsant käre Wattson(?) ! Vi behöver enväldiga domare som man inte fetlackar på.
Chansen finns ju att nån lägger till ex. DJFlip, men stackars Hasse har åkt powpow
och missat DJ. Därför nekar han tricket. eller nått..

Trick-wiki på Freeride?
CrashX sa:
FGustav sa:

PZ!
Ja, men då är det ju samma sak igen, allt måste godkännas och då hamnar ju ändå jobbet till stor del hos admin. Det är ju lite det som är syftet med en wiki, att det inte krävs så mycket jobb för admin som behöver lägga sig i allt annat ändå. ;)

Men även om det finns två trick som kallas likadant, så är väl risken stor att en målgrupp kallar det för det ena och den andra för det andra. Ska den ena målgruppen bli helt förvirrad för att det trick de söker inte finns? Men sedan så är det ju jobbigt om folk bara hittar på egna "nya" trick och lägger in fast det egentligen redan finns. Men det finns nackdelar med allting, det går inte att komma undan!

Trick-wiki på Freeride?
Som Draken säger^, adminsen vill ju inte få mer saker att godkänna.
Men jag förstår inte riktigt upplägget än, för om man tex vill lära sig en ny dubbelvolt,
ska man då chansa att RickyFlip är en dubbel bland alla dessa namn?
(Eftersom det lär väl komma upp ett par nya dubblar närmsta tiden).

Man kanske borde Kategorisera ganska grovt(?):
Söker man en dubbelvolt på skidor som är "enkel",

Skidor ---> NewSchool ---> Dubbelvolt ---> Och sen att man sätter ett betyg
i en "kryss-skala", ungefär som på snyggast.se (alla lär ju förstå vad jag menar då) och
att då de lättaste hamnar högst upp...

Vill man hitta en dubbelgrab på skidor:
Skidor ---> NewSchool ---> Dubbelgrab:
Truckdriver
Octo..

Vill man hitta en enkel och snygg grab på skidor:
Skidor ---> Oldschool ---> Grab:
Mute
Tail ...

Fortsätt spåna allihopa så detta blir så bra som möjligt.

Senast ändrad:
Trick-wiki på Freeride?
Kom på en till sak för att lätt kunna se om tricken man tänker registrera
redan finns. Kan ju bli rätt jobbigt bland alla kategorier om man nu gör så (^).
Man har, precis som i forumet, en sök-ruta där man kan skriva in DJ Flip,
och att man isf kan träffa redan registrerade trick.

Men att man begränsar sökningen så att det bara är rubrikerna man söker bland,
eftersom att på tillexempel på RODEO-tricket kommer det förmodligen stå att
man BÖR kunna backflip, lincoln mm. Men det är ju inte säkert ann någon registrerat
lincoln.

Are you down with me ? Förstår någon vad jag menar ?

Trick-wiki på Freeride?
Vad jag gärna skulle vilja vet mer om är cyckling då jag verklingen inte förstår mig på det gällande olika former cyklar osv. Jag vet t.ex. inte skillnaden på en dirt och downhill cykel osv, eller vad som är skillnaden på åkningen och sånt.

Trick-wiki på Freeride?
Man behöver ju bara några kategorier

Newschool Grabar

Oldschool Grabar

Volter

snurrar

Tillbaka
Topp