Trubba av kanter?

jarnebring

Aktiv medlem
Trubba av kanter?
Lämnade in dotterns slalom och gs-skidor på Alpingaraget. Tränaren hade gett oss rådet att gå på lite aggressivare kanter (87 på sidan). Tänkte att man kunde hänga 0,7 på slalom och kanske behålla 1 på GS, så att dom inte hugger lika snabbt, och att det skulle bli ett lagom steg upp för en 11-åring. Fick då rådet att köra 0,5-hängning på båda. Undrade om inte det blir lite väl bettigt? Fick svaret att dom skulle slöa ner kanterna längst fram... Blev förvånad? Hade för mig att typ a l l modern racingslipteori säger vasst hela vägen? Vad händer när skidan ligger på kant och flexar? Borde den inte släppa fram då? Har bara bra erfarenhet av AG, men blev lite konfunderad. Vad säger expertjuryn?

Senast ändrad:
Trubba av kanter?
Jag kör 87/0,7 spets till bakänden på alla tävlingsskidor i familjen. 0, 5 är för bettigt på den ålder. Att slöa ner längst fram är riktig gammaldags tänkande. Glöm det.

Mitt råd är att köra 87/0,7 hela rubbet. Det är också mycket enklare att slipa/bryna själv om man köra på en enkel formulär och man behöver inte ställa in vertyg (eller göra en misstag och slipa på fel vinkel). Jag bryna före varje träning och processen måste vara snabb.

Om du köra på olika vinklar en tips är att skriva formulären på skidorna. Detta minimisera risk för att slipa fel.

Tillbaka
Topp