Trysil toppbesök

Steffo

Ny medlem
Trysil toppbesök
Hej,
Skall till Trysil nu till helgen med familj. Det finns ett klart uttalat önskemål från sonen (11år) att försöka nå trysilfjällets topp. Kollar på pistkartan och det ser fullt möjligt ut. Från Clarison hotel-området, T1 lift upp och sedan skråa vänster och sedan t-lift eller knapplift upp...eller?
Nån som vet om det lämpar sig med tanke på sällskapet och om det finns bättre väg upp än mitt förslag.
Med vänlig hälsning/S

Trysil toppbesök
Trysil har för att göra det lite krångligt tre stycken toppar. En som man når med lift (F3 och T10 samt nästan H3), den högsta får man ta F2 för att sedan gå uppåt höger cirka 200m (detta ger ingen extra upplevlese i skidåkningsväg men jag vet att man har kunnat få diplom förr) och sedan finns det en topp ovanför turistsentret som jag anar är den du beskriver här som nog lättast nås med T10 om det inte är för mycket vind, skråande skiers right om 28 och sedan gå, här handlar det nog om en längre sträcka (kan vid ytterst få tillfällen, typ nysnö och vindstilla, vara trevlig skidåkning, brant rakt mot turistsentret dock)

Trysil toppbesök
Toppen på Trysilfjellet är den topp som är märkt med 1132 möh på pistkartan. Det är en lätt promenad på omkring 10 minuter med skidorna på axeln från lift S5 (Skihytta), F2 eller F12 (Fageråsen). Om snöförhållandena är bra bjuds det sedan på skidåkning (offpist) i alla riktningar ... men första biten är brant och kan innebär ras/lavinfara. Viktigt att man har koll på eventuella risker och är rätt utrustad (läs lavinsäkerhetsutrustning), speciellt om man drar söderut där fjället avslutas med brant sluttning ner mot skogen, där är det bitvis och tidvis mycket stor lavinfara. (Jag vet! :-))

/MM

Senast ändrad:
Trysil toppbesök
Tack för svar!
Det är ju den högsta toppen på1132möh som gäller i såfall:)

Frågan är om det är möjligt att på enklaste sätt (väg) bara ta sig upp och tillbaka utan lavinsäkerhetsutrustning och med "vanliga" pjäxor/bindningar. Beror kanske på aktuell väderlek?
Vi kommer inte åka offpist utan kommer uteslutande åka pistat område (förutom till och från toppen). Känner bara att jag som entusiasmerande förälder inte vill säga nej om det är möjligt :-). Han är jätteintresserad av offpiståkning (än så länge bara i teorin).
Röd/svart (pist) åkning är inga problem för ngn av oss.

Trysil toppbesök

@Steffo
Det går bra att ställa skidorna nere vid liften och gå upp i sina alpina pjäxor ... och sedan gå tillbaka, inga problem och helt ofarligt om man undviker de brantare partierna (vilket man gör med en viss automatik). Man kan oxå ta med sig skidorna och åka tillbaka till liften samma väg man gått upp, men den skidåkningen är oftast ingen höjdare!

Lycka Till!

/MM

Trysil toppbesök
Mountain_Man sa:
@Steffo
Det går bra att ställa skidorna nere vid liften och gå upp i sina alpina pjäxor ... och sedan gå tillbaka, inga problem och helt ofarligt om man undviker de brantare partierna (vilket man gör med en viss automatik). Man kan oxå ta med sig skidorna och åka tillbaka till liften samma väg man gått upp, men den skidåkningen är oftast ingen höjdare!

Lycka Till!

/MM
Tack!
Vilken av liftarna du nämnde var den som var lättast att ta sig upp till 1132-toppen?
Med vänlig hälsning/S

Trysil toppbesök
Minst stigning och enklast från F12 (långlång släplift från Fageråsen), men det är ingen större skillnad att ta toppen från andra hållet S5 eller F2. Ni ser när ni kommer upp! :-)

/MM

Trysil toppbesök
Skulle faktiskt vilja påstå att det är enklast från F2, pistörerna får ganska ofta för sig att pista en maskinbredd upp till toppen därifrån. Sen tar man som sagt enklast samma väg ner, med så mycket snö som det är nu har det bildats en liten hängdriva om man åker rakt ner mot liftens dalstation...

Edit: Bör kanske tillägga att jag aldrig gått upp till toppen utan fokuserat på skidåkningen, så jag garanterar inget
Edit 2: det är i alla fall kortare och flackare än vad det verkar som på pistkartan

Senast ändrad:
Trysil toppbesök
Gick ju finfint att gå sista biten från s5 (tror jag liften hette). Klarblå himmel på fredagen och milsvid utsikt. I övrigt en toppenhelg. Helt slut i benen och orkade knappt åka på söndagen. Får nog bli lite bättre förberedning i gymmet till nästa säsong:-)

Tillbaka
Topp