Tunnt mellanlager

Tjenare, är på jakten efter ett tunnt mellanlager eftersom jag åker i en isolerad wearcolour jacka, vissa dagar duger det bara med underställ och vissa dagar inte, vad kan man köpa för mellanlager som pallar med och inte blir svettigt eller klonkigt.

Alternativt skulle jag kanske kunna köpa ett varmare lager 1 och köra det ist för mitt vanliga lager 1 (bambuu underställ) + ett tunnt mllanlager.
Vad är det smartaste tt göra här? har inte direkt pengarna för en skaljacka heller, så den iden är helt bortblost

Tycker det kan vara nog så svårt att pricka rätt om vädret skiftar som det gör i svenska fjällen.
Jag brukar köra ett tunt underställ som inte är i ull och sedan något skönt lager två underställ men hur man än vrider och vänder så har jag inte lyckats hitta någon lösning för när man hajkar eller gör något liknande som höjer pulsen. Kan rekommendera Haglöfs trekvartsbyxor och tröjor i lager två för de brukar hålla värmen bra kallare dagar men kan bli lite väl varmt om man nu skall röra på sig!
Kallare dagar har jag testat köra tunt tunt lager 1, sen väst och dunjacka och det har funkat bra plus att jag inte blivit för varm. Västen måste dock vara tunn.

Hoppas du hittar något som funkar, kika även på lite recensioner här på freeride om du hittar ett plagg som verkar intressant!

Gazza1

Medlem
Bambu produkter är väl trevliga på sitt sätt men det är än idag inget som kommer i närheten av merino ull i prestanda och komfort. Lager på lager med ull (merino) är oslagbart. Bara ta av eller sätta på fler lager. Det enda som de är dåliga på är om det blåser för då måste du ha ett ytterlager som är vindtätt. Något i softshell med windstopper skulle jag ta ytterst då.

Du har massor med olika tjocklekar på underställ från Icebreaker. Enda nackdelen är att de är lite smådyra men jag har haft mina väldigt länge och då har de använts både vinter och sommartid (fiske i Lappland).

Jag skulle dock höja ett varningens finger för de absolut tunnaste. De är lite känsliga. Så är du oförsiktig av dig eller tycker att kläder som är dyra ska tåla all slags stryk så borde du titta på deras mellansegment istället som är lite tjockare och lite tåligare.

Xavier

Aktiv medlem
Förslagsvis, om budgeten tillåter, så kör på Brynje nätunderställ (super thermo) ovanpå ditt vanliga underställ. På grund av nätkonstruktionen så brukar det bli ett ganska brett temperaturspann som det funkar i och skulle du bli lite svettig så torkar en sådan kombo väldigt fort.

MnO

Aktiv medlem
Jag brukar använda ett extra underställ av lite lösare passform bara. Och underställ med lösare passform innebär att man kan komma undan med i princip vilket skit som helst. 49 spänn i en realåda på Jula och du är hemma, typ.

Mangan81

Ny medlem
Även jag gillar ullens egenskaper för utomhus aktiviteter. Tycker att norska Aclima har bra grejer i olika tjocklekar. Allt från deras woolnet till deras ullfrote.

Gazza1

Medlem
Aclima gör väldigt fina grejer de också. Har man inte testat en bra ullprodukt så förstår man inte fullt ut hur bra de faktiskt är. Sen har jag full förståelse om man inte har råd att köpa det alltid men något man kanske bör spara till då det är en stor bonus i tillvaron.

Fördelarna med ull är otaliga. Först och främst så värmer ull fortfarande även fast det är fuktigt. Det gör inte syntetmaterial. Blir syntet blött så är det enbart kallt mot kroppen. Problem nummer två med syntet är att när det blivit fuktigt efter att du svettats (vilket är i stort sett alltid) så kommer det lukta pyton redan efter en dag. Ull är antibakteriellt i sig och du får kämpa på en hel del för att få det att lukta. Man klarar sig på 1 par underställ under en vecka utan problem, även fast jag tycker man bör använda 2 under en vecka iaf. Hör man till den kategorin som använder bara 1 underställ under en vecka bör man utan några som helst tveksamheter gå över till ull. I vart fall utifrån respekt för sina medresenärer i liften eller i kabinen.

Vad gäller ett andra lager så är det inte någon höjdare att köra 2 underställströjor (lager 1) över varandra. Lager två ska gärna sitta lite lösare och vara lite glesare vävt. Blir varmare då men framförallt andas det bättre och transporterar fukt bättre. Dvs du kommer inte känna dig lika varm eftersom du är torrare.

Woolpower (svenskt märke dessutom) exempelvis har jätte bra tjockare över och underdelar man kan ha över lager 1.

LawndartGustav

Aktiv medlem
MnO sa:
Jag brukar använda ett extra underställ av lite lösare passform bara. Och underställ med lösare passform innebär att man kan komma undan med i princip vilket skit som helst. 49 spänn i en realåda på Jula och du är hemma, typ.
Typ min tanke. Själv har jag 3 olika jag använder som lager två, en 69kr lätt fleece, en flanellskjorta jag köpte på loppis och en Houdinitröja utan luva. Alla är bra men olika varma, i systemet använder jag skjortan mest iår.

Appråpå ull, är grym använder inget annat närmst kroppen, som lager två funkar det inte för mig, håller för mkt värme så blir jag varm blir jag för varm väldigt fort.

Mitt råd är, har du en flanellskjorta eller en hoody hemma? använd dom! lager två är bra om det andas men behövs inget fancypants ;)

eriC1

Medlem
https://woolpower.se/produkt/zip-turtleneck-200/

Kan vara ett av de bästa plaggen som finns i min mening. Är de kallt, kör en merino t-shirt under. Är de varmare, kör bara tröjan, är de ännu varmare, dra ner dragkedjan.

Temperatur-spannet som ullfrotten är behagligt är mkt större än många andra plagg jag provat. Det binder mkt värme, samtidigt som de är sjukt luftigt. Jag äger några Icebreaker och Aclima underställ också, och dem är ju nice, men om jag ska ut någon dag och är lite osäker på hur stora temperaturvariationer de kommer vara så slår sällan Woolpower 200 fel.

Senast ändrad:

Krall

Medlem
Bumpar tråden,

Söker ett mellanlager att ha under skalbyxorna, helst som slutar under knät.
Tips?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp