Turbindning med hårda fjädrar

mellanstrom

Medlem
Jag vill ha lite input/synpunkter vad gäller olika turbindningar (jag menar alltså en telisbindning som har ett gå-läge). I fjol provåkte jag ett par BD O1:or med de hårdaste fjädrarna och gillade dessa skarpt. Men det finns ju fler modeller på marknaden! Axl tycks ju vara ännu hårdare än O1:orna... Vad finns det för bra respektive dåliga saker med de olika alternativen?

Tacksam för input! Skulle någon dessutom ha ett par sälja till mig så är jag ännu mera tacksam... ;)

På Axl kan du byta styvhet genom att flytta en sprint som sitter under framfoten. Det är tre lägen som du kan prova dig fram mellan utan att byta fjäder. Första läget kändes typ som mina gamla G3 och i det styvaste läget fick jag skavsår bak i hälen då min gamla T1or inte hade tillräckligt hälgrepp. Så jag körde vidare på mittenläget.

En sak som folk brukar klaga på gamla BD01 or är att de bara har fyra skruvar vilket kan resulera i att du sliter ut bindningen ur skidan (det är mycket kraft på fyra skruvar med telisar) medans Axl har 6. Om jag förstått saken rätt så har årets modell av 01 även den 6 skruvar.

Sålde mina Axl förra året...

Spana in ny G3 Enzo. Vi har dem på jobbet och de ser riktigt fina ut. Lite som en korsning mellan AXL (gå-läget) och BD 01 (fjädersystemet under foten).
Vikten ligger på ca 860g och finns med riktigt styva fjädrar. Känner ingen som har provat dem än, men ser fina ut vid inspektion :)

Jo, jag har kikat lite på Enzo och den ser klart intressant ut. Finns den med olika fjädrar? Det hade inte jag noterat. Helst är jag dock ute efter att hitta en begagnad bindning, så då faller ju Enzo bort (ur ett köp-perspektiv iaf).

Hur är det med Voile Switchback? Nån som har några erfarenheter av den? Hur är det med styvheten i den jämfört med O1 och Axl?

PNyberg sa:
Spana in ny G3 Enzo. Vi har dem på jobbet och de ser riktigt fina ut. Lite som en korsning mellan AXL (gå-läget) och BD 01 (fjädersystemet under foten).
Vikten ligger på ca 860g och finns med riktigt styva fjädrar. Känner ingen som har provat dem än, men ser fina ut vid inspektion :)
Läser man diverse recensioner så får ju Enzon riktigt bra omdömen, inte minst hos EarnYourTurns Review: G3?s Enzo

Så efter ytterligare funderingar (och ett krasst konstaterande att verkar svårt att få tag på en begagnad bindning av de modeller jag är intresserad av) börjar Enzo se mer och mer intressant ut... Min enda invändning skulle väl ändå kunna vara att de ser rätt plastiga ut. Åtminstone den del som täcker fjädrarna. Har du klämt och känt på den? Verkar den gedigen?

Vad tror du förresten om styvheten? Jag har som sagt åkt på O1 i styvaste varianten tidigare och tyckte den kändes riktigt bra. Om jag vill ha motsvarande styvhet i Enzon, ska man köra på den styvaste varianten av den då? Eller räcker mellanmodellen? Jag såg nämligen att det går att ställa in styvheten i tre olika lägen oavsett vilka fjädrar man kör på. Mellanfjädrarna i hårdaste läget kanske ändå blir tillräckligt hårt... Då har man ju även möjlighet att växla ner om man skulle vilja det nån gång. Med hårdaste fjädrarna kanske man måste köra i mjukaste läget, och då finns ju ändå inget utrymme för ändringar.

På sätt och vis känns det ju också lite som en chansning att köpa en bindning som precis har kommit ut på marknaden, eventuella barnsjukdomar har ju inte hunnit rättas till. Å andra sidan ska ju Enzon vara en typ av mix mellan en mängd olika andra välfungerande bindningar. Som Dostie på EarnYourTurns skrev:
Axl power-train, O1 clutch, Switchback seat, old-school price.
Oj, det här blev en massa frågor och allmänt svammel, men har du (eller nån annan) lite mer handgriplig info om bindningen får du gärna dela med dig/er! :)

Tänkte bara rapportera att jag gjorde slag i saken och slog till på ett par Enzo med de styvaste fjädrarna... :)

Än så länge har det bara blivit en halv skiddag, men hittills är jag mer än nöjd! Kvalitetskänslan är hög, högre än vad jag trodde när jag såg de första bilderna på bindningen. Den känns inte alls plastig vilket man kan tro när man bara ser den på bild. Eller plastig och plastig, visst finns det plastdetaljer på bindningen, det jag menar är väl iaf att den känns väldigt gedigen.

Den går ju att ställa i tre olika styvhetsnivåer och söndagens åk körde jag uteslutande på mittenläget. Det är inga problem att byta mellan de olika lägena, men det innebär ju trots allt att man måste justera längden på bindningen och det orkade jag inte fippla med när jag hade så begränsat med åktid.

Jag ska förstås testa de andra lägena framöver, men stabiliteten och styvheten kändes då klart tillräcklig på mittenläget, så jag undrar hur det styvaste egentligen kommer kännas...

Tillbaka
Topp