Turpaket som passar för Jämtland

muggen

Medlem
Har idag skidor med 110 i midja (väger 2300 gram styck), Shift som bindning och Lange pjäxor. Lite för tungt paket att dra runt på toppturer under flera dagar.

Är i behov av tips på komplett paket:
Jag väger 78 kg, 182 cm lång. Gillar att tura i Jämtland. Ingen direkt off pist guru men vill om det går, ha skidor som är ”all round” utan att det för med sig för mycket vikt.

Så vilka pjäxor kan vara lämpliga?
Skidor? 95 eller 100 i midja?
Bindningar: vilken modell av ATK?

Tips på bra hudar som glider bra tas också emot.

Senast ändrad:
Har idag skidor med 110 i midja (väger 2300 gram styck), Shift som bindning och Lange pjäxor. Lite för tungt paket att dra runt på toppturer under flera dagar.

Jag väger 78 kg, 182 cm lång. Gillar att tura i Jämtland. Ingen direkt off pist guru men vill om det går, ha skidor som är ”all round” utan att det för med sig för mycket vikt.

Jag är i liknande situation och kan ju dela med mig av min nuvarande preliminära plan.

Fortsätta med mina Atomic Ultra Hawx pjäxor eftersom jag har konstiga fötter och tror inte jag hittar tillräckligt bra lättare pjäxor.

Köpa allround topptursskidor. Ca 95 mm och 1300-1500 gram. Just nu lutar det åt Atomic Backland 95. Kommer ha kvar mina tunga feta skidor för liftbaserat och eventuella stora puderdump.

Köpa ATK freeraider 15 evo och tillhörande skarjärn. Jag har förstått det som att de är bästa kompromissen mellan prestanda/vikt. Lite väl dyra, men en knäskada kostar också en del.

Pomoca CLIMB PRO S-Glide 2.0 hudar. Lite sämre glid och större packvolym än Free-modellen, men har bättre fäste.

De med mer erfarenhet får gärna kommentera mina tankar.

Tycker Armadas Locator är bra. Har själv 96:an.

Finns ju104 (och 112) också, men kanske lite onödigt nära i bredd kontra dina andra skidor

Sällan jag känner behov av att ha 95 breda skidor, jag hade gått på 90 om jag skaffat nya idag.
Min setup (som används mest här i Jämtland):
Salomon MTN 95, 184cm rätt välanvända men skulle som sagt kunna vara smalare
Dynafit Radical bindning, gamal version m skistopper
Dynafit TLT Speedfit, just nu moddade med en bättre Intuition innersko
Pomoca Free Pro 2.0, lätta, ok glid och bra fäste

Sen har jag andra prylar om man vill gå liftburen tur, QST99 m Shift 13, Tecnica Cochise Light och Pomoca Climb Pro hudar

Håller med om att det inte behövs breda skidor i Jämtland. däremot tycker jag att de inte ska vara allt för lätta. Har hört att det kan vara rätt hård och vindpackat där ;).
Jag hade köpt Blizzard Zero G 085 om jag hade köpt nåt enbart för touring i Jämtland. Vilken ATK bindning vet jag inte.

Det vet jag inte, men om de enligt dig är likvärdiga säkerhetsmässigt så får du gärna förklara skillnaderna i bindningarna som förklarar prisskillnaden.
Lägre utlösningsvärden -> mindre krafter involverade -> Går med enklare konstruktioner och billigare material. Säkerhetsmässigt är de helt likvärdiga så längre utlösningsvärdet som används är inom deras "spann".

Som skida för svenska fjäll med blandat hårt och mjukt kan jag tipsa om Völkl Blaze. Relativt lätt, 1566 g (@ 179 cm) för 94, och 1710g (@ 179 cm) för 106:an, och rolig i såväl skog som öppna fält. (Har bara åkt ATK Raider 12 som funkar bra, men kan inte bidra med jämförelser mellan olika modeller).

Som skida för svenska fjäll med blandat hårt och mjukt kan jag tipsa om Völkl Blaze. Relativt lätt, 1566 g (@ 179 cm) för 94, och 1710g (@ 179 cm) för 106:an, och rolig i såväl skog som öppna fält. (Har bara åkt ATK Raider 12 som funkar bra, men kan inte bidra med jämförelser mellan olika modeller).
Jag kollar upp den. Tror nästan jag ska ta lite kortare än 179cm (är själv 182 cm lång).
Äsch den är slutsåld på Conrad i 179 cm…

Senast ändrad:
Jag har åkt på 179 och är 174 och väger 70. En kortare skida är kanske lite lättare att hantera uppför, men med tip och tail rocker så är Blaze väldigt lätt att hantera utför, och i mitt fall tycker jag inte att kompromissen att gå på kortare längd skulle vara värt sämre bärighet i djupare snö. (Som alltid bäst att kunna testa innan man köper.)

Nu blir jag än mer förvirrad när jag läser era svar ang bindning 😀
Summa summarum - inga TEC bindningar är bra på att lösa ut
Mina egna preferenser är:
Ha en som sitter så nära skidan som möjligt (alltså inga plattor och skit som höjer upp)
Jag vill ha skistopper
Det ska vara enkelt att hänga på skarjärnen
Det ska vara enkelt att ändra höjden på hälhöjaren
De ska vara lätta
Så få lösa delar som möjligt

De jag har nu uppfyller inte alla krav men de fanns att tillgå :)

Summa summarum - inga TEC bindningar är bra på att lösa ut
Mina egna preferenser är:
Ha en som sitter så nära skidan som möjligt (alltså inga plattor och skit som höjer upp)
Jag vill ha skistopper
Det ska vara enkelt att hänga på skarjärnen
Det ska vara enkelt att ändra höjden på hälhöjaren
De ska vara lätta
Så få lösa delar som möjligt

De jag har nu uppfyller inte alla krav men de fanns att tillgå :)
Ok jag får kolla på Dynafit bindningen som du har.

Hej,

Gått genom samma resa som du, hade ett par agent 3.0 106mm med pt Duke 16 och exakt samma pjäxa! Blev för tungt.

Bytte till backland 95 med atk raider 10 och köpte atomic backland xtd 110, de har mer eller mindre samma passform men är lättare. Jag har inte tittat tillbaka. Det blev så bra att efter att tjejen lånade dem ett åk (hon hade qst 98 med shift) så blev jag av med dem och har fått köpa ett par nya backland 95 med plum pika bindning som jag också är nöjd med.

Jag märker ingen större skillnad mellan atk raider och plum pika, inte tjejen heller. Men vi är väldigt nya i off pisten och rätt försiktiga så vi pushar inte utrustningen direkt.

De flesta som vi går med kör någon form av 90-105mm breda med uteslutande atk bindningar.

Hade jag köpt idag så kanske Dynafit Superlight 150 ink stoppers eller kanske ATK Crest men både Salomon/Atomic och G3 har väl någon motsvarande (typ 300g och med stoppers)
Dynafit Superlite och Salomon MTN är u-spring baserade och det går inte att justera vertical release jättebra. MTN är så pass tung att jag inte fattar varför någon skulle välja den över ATK.

Hej,

Gått genom samma resa som du, hade ett par agent 3.0 106mm med pt Duke 16 och exakt samma pjäxa! Blev för tungt.

Bytte till backland 95 med atk raider 10 och köpte atomic backland xtd 110, de har mer eller mindre samma passform men är lättare. Jag har inte tittat tillbaka. Det blev så bra att efter att tjejen lånade dem ett åk (hon hade qst 98 med shift) så blev jag av med dem och har fått köpa ett par nya backland 95 med plum pika bindning som jag också är nöjd med.

Jag märker ingen större skillnad mellan atk raider och plum pika, inte tjejen heller. Men vi är väldigt nya i off pisten och rätt försiktiga så vi pushar inte utrustningen direkt.

De flesta som vi går med kör någon form av 90-105mm breda med uteslutande atk bindningar.
Nu har jag kollat reviews på youtube och ATK Raider ser lovande ut. Ska klämma lite på den på Alpingaraget.
Hittade inga bra paket på Conrad med längder 179 - 183 cm.

Senast ändrad:
Vilken längd kan passa? Jag har 185 cm idag och är 182 cm lång. Tycker det är bökigt med kick turns.
Tror ni 177 - 179 cm kan funka?

Var planerar du att Tura/åka mest? Och hur åker du?

Men den längden lär absolut funka.
Jag tänker tura mest i Jämtland/härjedalen. Hoppas Riksgränsen också. Men det blir en hel del transport på platsen mellan topparna på skidor. Blir tungt med min nuvarande det up. Åker rätt snabbt (?) med säkra svängar.

Skaffade mig tillslut randonne utrustning i vintras så jag kan kasta telemark skidorna ...

Tycker det är väldigt svårt att köpa skidutrustning. Allt är en kompromiss och om man inte har haft möjlighet att testa väldigt mycket blir det mest gissningar. Folk kommer också med ibland rätt olika rekommendationer. Skillnader i säkerhet för bindningar förstår jag inte heller ...

Blev ett par völkl rise beyond (96 cm), marker alpinist och Dalbello Quantum Free 110 tillviss del på grund av att det var billigt och tillgängligt. Nöjd med köpet. Är förvånad hur bra det fungerar för carving och is i backe trots att det ändå är ett rätt lätt uppsätt. För turer fungerar det självklart bra. Bindningarna har gjort det de ska hittills.

Det gör vi alla. Det finns bara aggressiva, avancerade ock lekfulla åkare här (y)
Ok fattar. Jag säger så här: lekfulla och med kort svängradie, vill kunna göra hoppsvängar. Mina 110 mm och 185 cm långa Nordica Enforcer är det väldigt tungt att göra det med. Men är askul på vägen ned. Kan damma på rätt bra på is, slush, puder och blomkålssnö. Så en skida som är 95-100, lätt och stabil med kort radie. Skulle funka.

Ok fattar. Jag säger så här: lekfulla och med kort svängradie, vill kunna göra hoppsvängar. Mina 110 mm och 185 cm långa Nordica Enforcer är det väldigt tungt att göra det med. Men är askul på vägen ned. Kan damma på rätt bra på is, slush, puder och blomkålssnö. Så en skida som är 95-100, lätt och stabil med kort radie. Skulle funka.
Blir rätt svårt att hitta skidor som har alla dessa egenskaper. Vad prioriterar du? Uppför eller utför? Lätta skidor + bindningar uppför och tunga ekipage utför. Annars får du kompromissa och då är inte dina grejer inte speciellt bra åt något håll.

Blir rätt svårt att hitta skidor som har alla dessa egenskaper. Vad prioriterar du? Uppför eller utför? Lätta skidor + bindningar uppför och tunga ekipage utför. Annars får du kompromissa och då är inte dina grejer inte speciellt bra åt något håll.
Lätta uppför med 95 cm i midja. Vilka ska jag kolla på? Völkl, Atomic? Hittar inga på Conrad som har en bra deal.

Det finns två sätt att köpa skidor, testa skidor och veta att man köper nått man gillar eller köpa oprövat och chansa. Det finns ett gäng skidor jag skulle chansa på hos sport conrad runt 180 cm, ca 95 mm midja och under 500 euro tex
Kästle tx 93 up, atomic backland 95, nordica enforcer 94 unlimited, elan ripstick tour 94 w, dynafit blacklight 95, faction agent 2, dynafit radical 97 och stereo lynx mk4.

Obs jag har inte åkt på nån av skidorna utan går bara på vad jag hört om dom. Sist jag köpte skidor gjorde jag rätt dvs provåkte, betalade dyrt och blev väldigt nöjd.

Senast ändrad:
Om man vänder på det. Finns det några dåliga skidor i det aktuella segmentet? Tror jag har sett rekommendationer för de allra flesta skidorna. Kan lägga till rekommendationer från VPG som jag tycker är trovärdiga, K2 Wayback, völkl rise beyond, radical 97 och någon black crows (möjligt att det är de skidorna de har men de säljs också i många andra butiker som xxl).

Det finns två att köpa skidor, testa skidor och veta att man köper nått man gillar eller köpa oprövat och chansa. Det finns ett gäng skidor jag skulle chansa på hos sport conrad runt 180 cm, ca 95 mm midja och under 500 euro tex
Kästle tx 93 up, atomic backland 95, nordica enforcer 94 unlimited, elan ripstick tour 94 w, dynafit blacklight 95, faction agent 2, dynafit radical 97 och stereo lynx mk4.

Obs jag har inte åkt på nån av skidorna utan går bara på vad jag hört om dom. Sist jag köpte skidor gjorde jag rätt dvs provåkte, betalade dyrt och blev väldigt nöjd.
Perfekt!! Kvällen är räddad. Ska in på Conrad och se vad jag hittar. Återkommer.

Sällan jag känner behov av att ha 95 breda skidor, jag hade gått på 90 om jag skaffat nya idag.
Min setup (som används mest här i Jämtland):
Salomon MTN 95, 184cm rätt välanvända men skulle som sagt kunna vara smalare
Dynafit Radical bindning, gamal version m skistopper
Dynafit TLT Speedfit, just nu moddade med en bättre Intuition innersko
Pomoca Free Pro 2.0, lätta, ok glid och bra fäste

Sen har jag andra prylar om man vill gå liftburen tur, QST99 m Shift 13, Tecnica Cochise Light och Pomoca Climb Pro hudar
Skulle säga att det är sällan jag har behov av smalare skidor än 95mm
Skulle det vara så jäkla dålig snö så jag verkligen "behöver" smalare skidor så tycker jag endå inte att det är värt att åka

Om man vänder på det. Finns det några dåliga skidor i det aktuella segmentet? Tror jag har sett rekommendationer för de allra flesta skidorna. Kan lägga till rekommendationer från VPG som jag tycker är trovärdiga, K2 Wayback, völkl rise beyond, radical 97 och någon black crows (möjligt att det är de skidorna de har men de säljs också i många andra butiker som xxl).
Finns ganska få skidor idag som är väldigt dåliga, de allra flesta skidproducenter gör bra skidor. Sen skiljer de i karaktär, och det är inte säkert att en person kommer gilla alla skidor, men de flesta skidorna är inte dåliga.

Skulle säga att det är sällan jag har behov av smalare skidor än 95mm
Skulle det vara så jäkla dålig snö så jag verkligen "behöver" smalare skidor så tycker jag endå inte att det är värt att åka
95 är ju ok med en stadig racepjäxa
Med tourpjuk så är ju det mesta över 65 för brett 😏
Sen är det ju en kompromiss men är det hårt så är ju smalt nice, kollar man med randosnubbarna i alperna så är det ju klart under 90 som är ”ny” konvension.
Det är så sjukt sällan som mer än 95 ger något extra 😁
Nu är ju möjligen min referens skev men lev med det…..

Tillbaka
Topp