"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Turpaket som passar för Jämtland | Sida 2 | Freeride

Turpaket som passar för Jämtland

Sedan är det väll stor skillnad på om toppturerna är av karaktär Skimo eller mer fokuserad på skidåkning.
Pratar vi skimo är väl 70 och svinkorta kotym?
Jag vet inte om det någonsin varit så fluffig och så mycket snö så att det verkligen är motiverat med skidor bredare än 95 i Jämtland?
Det ända kombination breda skidor och lättare tourpjäxor bidrar med är mer bryt i knäna.
Och jag förstår inte riktigt vurmen för bred skidor?

95 är ju ok med en stadig racepjäxa
Med tourpjuk så är ju det mesta över 65 för brett 😏
Sen är det ju en kompromiss men är det hårt så är ju smalt nice, kollar man med randosnubbarna i alperna så är det ju klart under 90 som är ”ny” konvension.
Det är så sjukt sällan som mer än 95 ger något extra 😁
Nu är ju möjligen min referens skev men lev med det…..
Ållrajjt, så 84 - 90 funkar också? Tänker lite framöver på tura i alperna. Vill avverka många höjdmeter/dag.

Breda skidor är ju trevliga. Men om man ska ha en dedikerat tur set up, så Kan det ju vara det också. Du tänker väl ha kvar dina breda lagg?
Som jag skrev innan rycker jag inte heller om breda skidor för ren turåkning. Ska man ha en skida till allt,då skulle jag sikta in mig på 95-100. Men en tur set up hade jag hellre haft runt 90 eller 85. Framförallt i Jämtland....
Bredden väger och känns klumpigt när man går. Som jag skrev, jag hade kollat på zero g. För Jämtland helt klart 85. Men om jag minns rätt finns de även i 90?
Edit: hellre lite smalare och stabilare, enligt mig iaf

Ållrajjt, så 84 - 90 funkar också? Tänker lite framöver på tura i alperna. Vill avverka många höjdmeter/dag.
Hur snabbt och lätt går du?

Tvivlar på att det är någon speciellt stor skillnad på hur mycket man orkar med ett tech uppsätt med 85 vs 95 cm breda skidor.

Men det är också mest spekulationer men mitt gamla telemarkuppsätt var klart tyngre än det jag har nu utan att jag gick så sakta på det.

Om man ska gå riktigt fort så är nog vikten rätt viktig men folk flest gör ju inte det.

Breda skidor är ju trevliga. Men om man ska ha en dedikerat tur set up, så Kan det ju vara det också. Du tänker väl ha kvar dina breda lagg?
Som jag skrev innan rycker jag inte heller om breda skidor för ren turåkning. Ska man ha en skida till allt,då skulle jag sikta in mig på 95-100. Men en tur set up hade jag hellre haft runt 90 eller 85. Framförallt i Jämtland....
Bredden väger och känns klumpigt när man går. Som jag skrev, jag hade kollat på zero g. För Jämtland helt klart 85. Men om jag minns rätt finns de även i 90?
Edit: hellre lite smalare och stabilare, enligt mig iaf
Jo det stämmer det du säger. Flertalet turåkare jag mötte mellan Getryggen, Storsnasen etc åkte på runt 85-90 i midja på skidorna. Så jag ska nog sikta in mej på den bredden.
Inte kul att skråa med breda lagg heller.

Jag behåller mina breda lagg, funkar bra i pisten och korta toppturer.

Bra pris på Kästle TX87. De kanske funkar?

Hur snabbt och lätt går du?

Tvivlar på att det är någon speciellt stor skillnad på hur mycket man orkar med ett tech uppsätt med 85 vs 95 cm breda skidor.

Men det är också mest spekulationer men mitt gamla telemarkuppsätt var klart tyngre än det jag har nu utan att jag gick så sakta på det.

Om man ska gå riktigt fort så är nog vikten rätt viktig men folk flest gör ju inte det.
Jag vill gå snabbt. Men med min nuvarande set up blir det tufft.

Jag vill gå snabbt. Men med min nuvarande set up blir det tufft.
Men alla aktuella alternativ är bra mycket lättare än det du har.

Tråden visar egentligen för mig det jag skrev tidigare. Väldigt svårt att veta vad som är bäst för sitt bruk utan att pröva väldigt många olika uppsätt över tid och det kan folk flest inte göra.

Men alla aktuella alternativ är bra mycket lättare än det du har.

Tråden visar egentligen för mig det jag skrev tidigare. Väldigt svårt att veta vad som är bäst för sitt bruk utan att pröva väldigt många olika uppsätt över tid och det kan folk flest inte göra.
Håller helt med. Era tips har gjort att jag kommer välja lite smalare midja än jag var inne på. Sedan blir det lätta techbindningar (ATK).

Gammal tråd men såg denna nu eftersom jag själv är lite intresserad av Völkl Rise Beyond 96. Jag har två fina turskidor från Völkl redan: Rise High 88 170 cm som trots sin låga vikt är helt otroliga, samt ett par Völkl BMT 90 170 cm som är något tyngre och också bra. Jag är 176 cm och väger 74 så den relativt korta längden (170) är på grund av att kick-turns ska funka bättre när det är brant, och att enklare manövrera i trixiga och trånga situationer utför. Rise High är också otroligt lätta att få runt i svängen, verkar likna Rise Beyond och kanske har med Völkls filosofi hur turskidor ska funka?

Att jag valt smala skidor är just för att de passar bättre i svenska/norska fjäll där det ofta är hård snö och då blir en smalare skida bekvämare att gå på skrå i, dessutom mer kontakt med kanten när man åker utför på hårdare underlag. Bägge skidorna jag nämnt funkar bra i djupare snö.

Mina BMT 90 kunde jag valt längre, de har betydligt längre rocker så åkmässigt hade nog närmare 180 varit att föredra. Har kommenterat/recenserat dessa Völkl i annan tråd. ATK Raider bindningar på bägge, funkar förstås fint. ATK Freeraider har jag tittat på nu, kan vara intressant med den justerbara tådelen. Har ATK Raider 10 på mina Rise High och ett par gånger har tådelen löst ut under hårdare åkning i pist när jag carvat och det är ojämn pist. Har aldrig löst ut offpist under åkning. ATK Raider 12 har jag på BMT 90, funkar alltid bra under åkning oavsett hur hårt man åker. BMT verkar nu Völkl inte tillverka längre, men finns ju till salu ännu precis som Rise High.

Jag åker sällan väldigt snabbt, åker hellre många svängar och carvar gärna även offpist vilket ju är fullt möjligt i till exempel Jämtlands-fjällen. Därför tror jag att Rise Beyond 96 skulle matcha min åkstil, och ett alternativ när det är lite djupare och mjukare snö. Finns många andra skidor förstås men är lite såld på Völkl efter två lyckade köp så långt. Kul då att få lite åsikter från någon som kör på de jag funderar på! Nu blir det nog dessutom 177 cm trots vissa nackdelar uppför (vikt, längd vid kick-turns). Men jag funderar på och är fortfarande öppen för andra skidor, men ATK Freeraider lär det bli ändå. Jo, har ett par Salomon QST 92 med Shift sedan ett par år men de är ju lite tunga för längre turer.

Pratar vi skimo är väl 70 och svinkorta kotym?
Jag vet inte om det någonsin varit så fluffig och så mycket snö så att det verkligen är motiverat med skidor bredare än 95 i Jämtland?
Det ända kombination breda skidor och lättare tourpjäxor bidrar med är mer bryt i knäna.
Och jag förstår inte riktigt vurmen för bred skidor?
Jag är inne på 90-95 i midja, 178-180 cm längd och lätta bindningar

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp