Turutrustning

Almen1

Aktiv medlem
Turutrustning
Hej,

Jag behöver be om råd.

Jag kikar på att införskaffa mig en kompletterande utrustning.
Den gamla är helt inriktad på utförsåkning nära liftar (från raceskidor; GS/slalom till friåkning; 64mm under fot, upp till +110mm under fot) så den kompletterande är helt och hållet tänkt för toppturer.
DOCK med en fokusering på nedfarten..

Efter många timmars av tankar hit och dit är jag inne på Dynafit konceptet (sko+bindning), men med en bredare skida, och en rejäl randonee sko (jag åker på Nordica Jah Love annars, -vilken passar mig väl i lästen).

Jag kan tänka mig ta en eller flera dagar i olika områden för bara turande, kanske med kombinationen klättring.
I slutet av mars blir det Engelberg, och i maj blir det Riksgränsen/Abisko/Björkliden.
Jag kikar framför allt på att köpa beg då jag inte vet om detta blir mitt stora intresse.
Dessvärre vet jag inte vad jag skall hålla ögonen efter...:)

Tack på förhand
Hälsningar Johan

Turutrustning
Bindning: Kolla efter beggade Dynafit FT12. Enda nackdelen är att skistoppern "bara" tar 110mm(+några till) skidor.
Dessa bör du kunna hitta runt 2k-strecket i fint skick.

När det gäller pjäxa så skulle jag kanske kolla på en Dynafit Mercury (1600g), One (1490g), Green machine (ca 1600g) eller kanske Tecnica Coshine light pro (1610g).
Allt beror på vad du hittar på beg-marknaden.

Dock bör det ju sägas att det alltid är bättre att köpa pjäxorna av en handlare så du kan få hjälp med bootfit, trycka skalet osv. Om du har lite kyla så börjar ju reorna inom någon månad och då kan man göra riktiga klipp på pjäxorna om turen faller sig så att just din storlek finns kvar.

Några tankar i alla fall.

Turutrustning
Piglet55 sa:
Bindning: Kolla efter beggade Dynafit FT12. Enda nackdelen är att skistoppern "bara" tar 110mm(+några till) skidor.

När det gäller pjäxa så skulle jag kanske kolla på en Dynafit Mercury (1600g), One (1490g), Green machine (ca 1600g) eller kanske Tecnica Coshine light pro (1610g).

Dock bör det ju sägas att det alltid är bättre att köpa pjäxorna av en handlare så du kan få hjälp med bootfit, trycka skalet osv. Om du har lite kyla så börjar ju reorna inom någon månad och då kan man göra riktiga klipp på pjäxorna om turen faller sig så att just din storlek finns kvar.

Dynafits 110mm stoppers funkar perfekt till skidor upp mot 115mm och säkert mer om man böjer lite :)

Turutrustning
Dynafit stoppern går att modifiera. Jag har ett par monterade på en 120 skida utan problem. Däremot finns inte skarjärn så vitt jag vet ännu i den bredden. Men det kommer säkert och det behövs ju inte så ofta om man inte går riktigt seriösa turer. Beträffande dojor. Skall du tura köp absolut inte för korta skor. Det slutar med blånaglar. Hittar du inga som sitter tajt nog var beredd att klämma ut dom på längden, en fot är nästan alltíd längre .Jag har klämt ut en av mina ca 5 mm vid stortån.
Dynafit är enligt min erfarenhet billigare utomlands i alla fall inom eu området. Men kan du köpa dom i Schweiz är det ju återbetalning på momsen. Men då får dom inte vara använda.
Lycka till

Senast ändrad:
Turutrustning
Hej,

Era åsikter uppskattas mycket. Jag har följt trådar där ni ha skrivit och jag värderar era tips högt.
Tack!

Skidor som jag och min sambo har att kunna ommontera med Dynafitbindningar är;
Salomon Czar, Nordica Supercharger blower, Völkl Aura och Völkl Mantra.
Tycker ni att det är värt att ens tänka på? Skulle man kunna köra Dynafit-konceptet på skidor upp till ca 130mm under fot?

Hälsningar Johan

Turutrustning
@ Almen1, funkar alldeles utmärkt med ca 130 under fot och dynafit. Se till bara att ha en pjäxa som kan "driva" en så stor skida.

Turutrustning
Turutrustning
Almen1 sa:
Hej igen,

En nyckelfråga är just pjäxorna, -att finna både en modell som passar foten och som klarar lite bredare skidor.
När jag läser omdömen är det svårt att få en bra bild. Några tycker att flea av Dynafits modeller känns väl mjuka
https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2012/dynafit/titan-ultralight.html
eller att skon är rackans bred... https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2011/black-diamond/quadrant.html

Jag skall kika på de modele Piglet55 omnämner!

Hälsningar Johan
Årets black Diamond quadrant har en tightare passform än den 2011:an du länkade till. Den passar fortfarande breda fötter men inte på ett negativt sätt. Tror det är fotbädden som blivit tjockare om jag inte minns fel. Angående frågan om det går o driva stora skidor (190cm+, längd 130mm+ bredd) med dynafitbindnigar så rekommenderar jag pjäxtyp BD factor eller liknande.

Senast ändrad:
Turutrustning
Kan komma med mina 2 cent om Dynafit Mercury.
Jag upplever de som relativt smala, smalare än de 102 som de uppges till. Kör i vanliga fall med Lange RS 130 wide (som ska vara 101 tror jag) och Mercuryn känns lite smalare. Däremot så är det mycket volym på höjden, så jag har fått fylla ut den ordentligt där. Ett par bra sulor (jag kör med superfeet) tycker jag behövs också.
Styvheten är mycket bra, jag har inga problem att driva ett par Kästle MX108 med radical FT bindning på, även i hård pist. Jag väger 80 kg och är 186 cm. Jag har dock moddat dem lite med en boosterstrap och med en liten spoiler för att få rätt vinkel. Ser inte att det skulle vara ett problem att driva betydligt bredare skidor med den pjäx och bindningskombon.

Senast ändrad:
Turutrustning
PNyberg sa:
Piglet55 sa:

Dynafits 110mm stoppers funkar perfekt till skidor upp mot 115mm och säkert mer om man böjer lite :)
Dynafit har 130mm stoppers ocksà, dà Radical ST och FT finns med det i originalversion. Vad jag hört sà försvinner nästan alla dem till USA och väldigt fà stannar i Europa.

Turutrustning
Blackriverpaint sa:
PNyberg sa:
Piglet55 sa:

Dynafit har 130mm stoppers ocksà, dà Radical ST och FT finns med det i originalversion. Vad jag hört sà försvinner nästan alla dem till USA och väldigt fà stannar i Europa.
Helt korrekt att stoppers till Radical-serien finns upp till 130mm. Dock inte till de gamla FT som diskuterades tidigare i tråden. Där 110mm max, men som går med lite hemmeck få till något bredare skidor ändå.

Senast ändrad:
Turutrustning
Piglet55 sa:
Helt korrekt att stoppers till Radical-serien finns upp till 130mm. Dock inte till de gamla FT som diskuterades tidigare i tråden. Där 110mm max, men som går med lite hemmeck få till något bredare skidor ändå.
För info så tog jag mina 110mm stoppers från Radical FT (Uppdaterade dem till 130mm) och satte dem på ett par Vertical ST och det gick bra. Ser inte varför dom skulle passa på ett par Vertical FT? Vertical FT & ST har väl samma stoppers?

Turutrustning
Piglet55 sa:
Ooops, my bad.

Turutrustning
Hej,

Nu har jag hittat några modeller som säljs i rätt storlek, och begagnat.
Tror ni att någon av dessa skulle kunna vara aktuella att driva en skida mellan 110-127mm?
Priserna är direkt tagna ur annonserna, odiskuterade.

- Dynafit Titan (3000kr)
- Dynafit TLT 5 Performance (4500/4000kr)
- Garmont Radium (2900kr)
- Dynafit One PX skor (4500kr)
- Scarpa F3 (1200kr)
- Garmont Mega Ride (1000kr)
- Dynafit Zzero4 Carbon (2000kr)
- Blackdiamond factor (2000kr)

Jag håller dock ett extra öga på Technican som verkar vara riktigt stabil (finns ett par ute i rätt stl, men det tycks inte vara Dynafit-sula på dem..(?)). Dynafit Mercury ser också väldigt styv ut.

Hälsningar Johan

Turutrustning
Du jämför lite äpplen och päron här, men jag tycker ungefär såhär:

- Dynafit Titan
Har jag ägt, driver lätt vilken skida som helst. Godkänd gåläge men tung.

- Dynafit TLT 5 Performance
Min nuvarande turpjäxa som jag inte har några planer på att byta ut. Driver lätta, breda skidor förvånansvärt bra i puder. I uppkört not so much. En klar quiverpjäxa. Men i stortsett den bästa turpjäxa du kan få tag på IOM, visst TLT6 har några grejer som skulle kunna göra den intressantare, men lite svårt att få beg...
Kolla www.snowinn.com för bra pris btw.

- Garmont Radium
Vet ej.

- Dynafit One PX skor '
Bara testat. Fallaer för mig mitt-i-mellan. Bra om du får den billigt, men tror inte den är så rolig att driva stora skidor med.

- Scarpa F3
Räcker att titta på den...

- Garmont Mega Ride
Går bort.

- Dynafit Zzero4 Carbon
Säkert bra :-)

- Blackdiamond factor
Brorsan har dem och varit väldigt nöjd. Godkänt turläge och driver alla skidor.

Turutrustning
Kanon!

Jag behöver en spark i arslet i rätt riktining.

Då jag saknar erfarenhet lyssnar mer än gärna på andras erfarenheter.
Givetvis inser jag att skon skall passa min fot, och att modeller med samma prestanda kan passa mer eller mindre bra på olika personer. Dock är det bra att kunna jämföra modeller från Garmont, mot Scarpa/Technica/Dynafit etc mot varandra.

Jag börjar inse att olika generationer av Randonee utrustning skiljer sig mycket år.
Det som har kommit att bli en del av utvalskriterierna är just att kunna hantera bredare skidor, och att upplevelsen utför är minst lika viktiga som förmågan att ta sig upp..

Jag kommer att prioritera stadga framöver vikt i mitt val.
Då jag aldrig kommer att ha som preferens att vara snabbast uppåt, så får jag ta igen det på väg ner:)

Hälsningar Johan

Turutrustning
Factorn är den mest racingliknande av alla. Men tung, och bekväm, för mina fötter...
Om du har litet hög vrist och framfot är en doja med normalt insteg att föredra framför en med flytande tunga, på dem får du ett större tryck över foten som kan vara besvärande.
På nyare skor har hålen till Dynafit bindningen fått en annan utformning så det är lättare att hitta rätt när man kliver i bindningen.
Skall du bara ha en sko och breda stora skidor är enligt min mening Factorn ett förstaval. Factorn har en ganska bred tåbox och har bra plast att trycka om det behövs, både på längden och bredden Men skall du ha en uppsättning med lätt/snabb touring med smalare skidor skall du gå mera på vikt.
Garmont Megaride har jag ett par stående som kommer fram när jag tar lättskidor.
Go tur

Turutrustning
Värt att tillägga kan vara att Factors (och i viss mån Titans) gåläget är rena skämt jämfört med Vulcan/Mercury och Mastrale/RS.
30 graders gåläge (vanligt i de biffigare turpjäxorna) handlar i min mening mer om ett glorifierat after-ski mode ;-)
Kan däremot finnas tillfällen då en tyngre pjäxa är att föredra, står själv i valet och kvalet för vad jag ska komplettera mina TLT5 med som har turläge och tech-inserts men med totalt fokus på nerför.
Funderar på Lange XT 130, K2 Pinnacle 130, Technica Bodacoius 130 eller kanske Vulcan (känner dock att det inte riktigt är samma sort som övriga jag räknade upp).

Turutrustning
Jag kör Cochise Pro Light som jag är mycket nöjd med, tror inte att det skall vara några problem att driva breda skidor med den. Rekomenderas om dom passar dina fötter. Hade Factor tidigare stabil men tung och inget vidare gåläge. En polare har Radium som han gillar kör bla Legend 115 men han tycker nog den är lite för mjuk som enda pjäxa.
Beg kan väl vara bra om priset är lågt men kolla linern ordentligt och pruta!

Turutrustning
Sitter i samma funderingar som du men har snöat in mig på zzerro 4 u då den fås på sc för 250.
Någon som har kört denna? ska ha den till mina 4frnt hoji 108mm eller vad de e med dukes men kan bli radical ft/st i framtiden
Ska ha den som turpjäxa då mina alpina funkar kanon.

Senast ändrad:
Turutrustning
Blide sa:
Värt att tillägga kan vara att Factors (och i viss mån Titans) gåläget är rena skämt jämfört med Vulcan/Mercury och Mastrale/RS.
30 graders gåläge (vanligt i de biffigare turpjäxorna) handlar i min mening mer om ett glorifierat after-ski mode ;-)
Det stämmer helt och hàllet, som tur är att utvecklingen gàr framàt bland de flesta företagen inom just detta omràde. Nästa àrs factor har 40° och det ger en helt annan steglängd när man har chansen att sträcka ut lite.

Turutrustning
Tusen tack för alla tips!!
Till dessa föreslagna modeller, skiljer det sig mycket mellan en FT12 och en plum när vi kommer till bindningar?

Hälsningar Johan

Turutrustning
Almen1 sa:
Till dessa föreslagna modeller, skiljer det sig mycket mellan en FT12 och en plum när vi kommer till bindningar?

Hälsningar Johan
Största skillnaden är väl att FT12 har skistopper vilket Plumen inte har. Plummen har lite mer metall än FT12 och är lite lättare.
Ska man åka en del pist med skidorna så tycker jag att det är väldigt skönt att ha skistopper och slippa säkerhetsleech.

Turutrustning
Hej,

jag har ett par dynafit f12 inkl skistopper (breeed) i bra skick som jag " fått över", då mina skidor havererade..
Dom har suttit på Hendyx Purple Haze och funkar hur bra som helst!
Hör av dig om du är intresserad..

för övrigt går jag i Dalbello Virus som har ett överlägset gåläge enl min erfarenhet. sitter dessutom som en smäck!

Fredrik 0738341780

Turutrustning
Piglet55 sa:
Almen1 sa:

Hälsningar Johan
Största skillnaden är väl att FT12 har skistopper vilket Plumen inte har. Plummen har lite mer metall än FT12 och är lite lättare.
Ska man åka en del pist med skidorna så tycker jag att det är väldigt skönt att ha skistopper och slippa säkerhetsleech.
Men leashet är väldigt skönt att ha när man ska dynafiddla i en brant ränna eller högst upp på en kam... Tycker själv att Speed Radical är den bästa kompromissen på marknaden just nu, sin DIN-skala till trotts. Tådelen är enklare att kliva i än Plum, den väger mindre än FT varianten och har bättre hälhöjare än Plum. Visst gick hälhusen sönder första året, men Plums tådelarhar en tendens att gå itu så känns hugget som stucket.

Turutrustning
Väcker liv i tråden igen.
Tanken är iår att börja gå på lite kortare turer, kanske även någon längre. Men inget avancerat och allt kommer förmodligen att ske innanför Sveriges gränser.
Frågan lyder som följande:
Blir det för tungt att sätta på ett par ex Marker Tour f12 epf på mina Line influence 115 och traska i mina vanliga alpinpjäxor? Jag inser själv att det kommer väga en hel del. Men jag har ingen som helst koll på hur mycket man orkar släpa runt på lixom? Eller borde jag helt enkelt satsa på ett par nya.
Planen är väl att införskaffa mig ett par goa Pist skidor och komplettera de med mina Line som jag då kanske även kan tura lite med. Men som sagt, vad tror ni? Blir det för tungt?
Har för mig att skidorna vägen 4.5 kg paret.

Turutrustning
Kortare turer1-2 tim är inget problem.
Längre turer 2-6 timmar. Börjar bli lite tungt och stelt/klumpigt med den utrustningskombo du tänkt. Du kan absolut överväga randopjäxor om du ofta ska gör denna typ av turande, men avvakta med lättare skidor och bindningar.
Flerdagsturer=skaffa lätta skido, randopjäxor och techprylar mm

Väldigt generaliserande kanske, men ändå något att ge dig en idé om vilka prylar som "behövs" beroende på turandets omfattning.....

Ta det lugnt med att köpa för mycket prylar och testa först hur du gillar att tura och lägg pengarna på skidresor och lite lavinkurser eller guidning istället.

Lycka till!

Senast ändrad:
Turutrustning
Hawk100 sa:
Ta det lugnt med att köpa för mycket prylar och testa först hur du gillar att tura och lägg pengarna på skidresor och lite lavinkurser eller guidning istället.

Lycka till!
This. Och nej, det kommer inte bli för tungt. Däremot är det drygt att tura på platten i agressivt vinklade pjuck utan gåläge, men det är lika bra du lär dig lida på en gång. Innan det är värt att lägga massa pengar på att tura har du ändå kommit till nivån att det kommer vara ett jävla lidande oavsett prylar ;)

Turutrustning
Vattendroppe sa:
Hawk100 sa:

Lycka till!
This. Och nej, det kommer inte bli för tungt. Däremot är det drygt att tura på platten i agressivt vinklade pjuck utan gåläge, men det är lika bra du lär dig lida på en gång. Innan det är värt att lägga massa pengar på att tura har du ändå kommit till nivån att det kommer vara ett jävla lidande oavsett prylar ;)
Jag tycker det här är exceptionellt goda råd sansat förankrade i verkligheten.
Skönt med lite variation ifrån den kapitalistiska konsumtionshysterins väg till lycka på ett forum som detta.

tack faan! :)

-snö
/r

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp