Twintip köp

Jonath

Ny medlem
Twintip köp
Nu hade jag tänkt att passa på att köpa ett par twintip skidor nu när det är rea på förra säsongens skidor så jag behöver er hjälp.

Har kollat på tre olika skidor och de är Jon Olsson pro från Head (förra säsongens modell), Wölkl wall och Salomon foil. Alla är inklusive binding.

J.O pro från Head kostar ungefär 4500kr, Wölkl wall 3500kr och de Salomon foil skidorna jag kollat på kostar 2900kr som är testkörda en gång.

Jag är erfaren skidåkare som åker ganska så mycket. Det är viktigt att skidorna är bra i pisten också och inte bara i parken. Som sagt, viktigt att de är bra i pist också, samt hyffsade i offpist.

Vilket köp skulle ni satsa på? och i så fall vilken längd? Är 180cm lång och väger 70+kg.

Tacksam för svar

//Jonathan

Twintip köp
Om jag inte minns fel är wölkl wall skidorna bredare än båda dom andra alltså bättre i offpisten. Min brosa har wall och jag har bara hört gott om dom. Jag har hört att J.O pro är bara gjorda för parken och inte så bra i pisten och offpisten. Foil vet jag ingeting om. https://www.freeride.se/content/92/ gör detta test så ver du ungefär hur långa du ska ha.

Senast ändrad:
Twintip köp
RickeE sa:
Om jag inte minns fel är wölkl wall skidorna bredare än båda dom andra alltså bättre i offpisten. Min brosa har wall och jag har bara hört gott om dom. Jag har hört att J.O pro är bara gjorda för parken och inte så bra i pisten och offpisten. Foil vet jag ingeting om. https://www.freeride.se/content/92/ gör detta test så ver du ungefär hur långa du ska ha.
Jag tror nog också att Wölkl wall skidorna är bredare än båda de andra skidorna. Vet du hur de är i pisten?

Twintip köp
Jonath sa:
RickeE sa:
Jag tror nog också att Wölkl wall skidorna är bredare än båda de andra skidorna. Vet du hur de är i pisten?
Nej tyvär så vet jag inte det. Men jag tror att dom är bättre en J.O pro men som jag sa vet jag inget om foil. Men dom är säkert inte sämre än någon annan.

Twintip köp
Jaja, men nu har jag uteslutit Salomon foil så nu står det mellan J.O pro Head och Wölkl wall. Vilka ska jag välja tycker ni? Vilka är bäst i pist?

Twintip köp
Jonath sa:
Jaja, men nu har jag uteslutit Salomon foil så nu står det mellan J.O pro Head och Wölkl wall. Vilka ska jag välja tycker ni? Vilka är bäst i pist?
Jag tror Wölkl wall är bättre än J.O pro i pisten J.O pro tror jag är ganska mjuka och fladrigga i höga hastigheter plus att den är byggd för parken men jag har ej prövat något av paren.

Twintip köp
wall=sämsta skidan i pisten någonsin!! satsa på jopro istället offpist egenskaperna är väldigt marginella!!

Senast ändrad:
Twintip köp
J_w sa:
wall=sämsta skidan i pisten någonsin!! satsa på jopro istället offpist egenskaperna är väldigt marginella!!
okej du vet ssäkert mycket mer än mej om Wall men jag tror knappast att J.O pro är bättre i pisten och dom är smalare än wall så dom är nog sämmre utanförpisten.

Twintip köp
Sen får du tänka på att skidans egenskaper ändras VÄLDIGT mycket beroende hur du monterar bindningen. Pist och offpist egenskperna försämras rejält när du flytar bindningen från boot center till core center.

Twintip köp
sen ska vi ju inte tala om den underbara kavliten wall höll förra säsongen NOT!! va inte bara en skida som kärnan slets sönder på..

Twintip köp
Tackar för svaren men det e ju lite svårt att avgöra när folk säger tvärt emot varandra. Man vet ju inte riktigt vem man ska tro mest på. Åker inte så jätte mycket offpist så det spelar inte så stor roll, viktigast e vilka som e bäst i pisten.

Det är ju inge vidare om kvaliteten på didan är dålig heller. Det är svårt att ta ett beslut om vilken jag ska välja.

@Patrik
Funkar det inte alls så bra i parken om man har bindingingen i bootcenter eller?

Twintip köp
head skidan är ju gjord för bootcenter.. har för mig att de fins ett jon center på den också typ nån centimeter fram... wall ska du inte montera nått annat än mitt på för då går skidan bajs överallt tack vare att den är truetwin!

Twintip köp
Jonath sa:
Tackar för svaren men det e ju lite svårt att avgöra när folk säger tvärt emot varandra. Man vet ju inte riktigt vem man ska tro mest på. Åker inte så jätte mycket offpist så det spelar inte så stor roll, viktigast e vilka som e bäst i pisten.

Det är ju inge vidare om kvaliteten på didan är dålig heller. Det är svårt att ta ett beslut om vilken jag ska välja.

@Patrik
Funkar det inte alls så bra i parken om man har bindingingen i bootcenter eller?
Allt är en smaksak. Testa på dom skidorna du köper, det är svårt att säga vad just du gillar. Men ska du ha den som ren parkskida så tycker jag att du ska använda core center. Ska du ha den till allt möjligt så är väl boot center bättre. Men som sagat testa. Skidan kommer inte dö bara för att du monterar om bindningen ett par gånger.

lycka till med ditt val.

Tillbaka
Topp