Twintips eller inte ?

Fiberteknologi

Aktiv medlem
Twintips eller inte ?
Hej!

jag är 13 år och gillar skidåkning, åker ungefär 1 vecka per år.

Jag skulle gärna vilja kunna trixa, jag hoppar ca 1 meter höggt :S

frågan är om jag ska ha twintips eller vanliga skidor, vad händer om jag lär mej 180 och landar baklänges utan twintips, kan man raila utan twintips?

Twintips eller inte ?
du kan göra 180 och raila utan twintips..men de är väl onödigt att köpa vanliga skidor när man kan köpa twintpis som funkar utmärkt att bara åka på oxå

Twintips eller inte ?
Köp typ förra årets modeller, jag köpte ett par Rossignol scratch pro bc för 1700 inkl bindning. Om du ska köpa pjäxor, se till att köpa ett par som är hyffsat bra, annars blir det inte kul att åka för att det tar ont i fötterna osv. Och på skiduthyrning brukar dom oftast sälja vissa pjäxor för att dom ska köpa in nya... Men med pjäxor borde de väl gå på 3000 om du lyckas hitta förra årets modell nånstans, eller beställer på www.sport-conrad.de eller något liknande.

Twintips eller inte ?
Angående pjäxor så beställ för bövelen inte på internet och eftersom du inte vet viilken modell/storlek du ska ha och snåla inte, pjäxorna är den viktigaste delen i utrustningen. Gå till en riktig skidaffär där de är duktiga på pjäxor och låte dem hjälpa dig.

EDIT: Twintips gjorda för parkåkning är oftast mjukare och passar därför oftast för lättare åkare.

Senast ändrad:
Twintips eller inte ?
är du seriös?.. :)

köp twintips om du gillar att hoppa och raila! de tjänar du bara på efter som att den är byggd för sånt:)

Twintips eller inte ?
prioritera hur mkt du ska landa baklänges ;) lr så väntar du med frågan till du växt klart. kommit mkt nytt då säkert.

Twintips eller inte ?
När ändå ska jibba med skidorna så köp ett par twintips, eftersom du hoppar endel den veckan om året du åker. Och eftersom du inte verkar så erfaren kommer du inte känna någon stor skillnad på dina twintips och vanliga skidor, detta beror dock på hastighet osv.

Twintips eller inte ?
twintips har ju en bredare midja och är därför mycket svårare att åka som ``vanligt´´ med. men seriöst, tycker du inte att det är onödigt på att lägga ut så mycket pengar om du bara åker en v om året?

Twintips eller inte ?
aa men jag är ingen erfaren i parken men i pisten tar jag mej enkelt ner för dom svarta och det är mest svart och rött jag åker, men går det att hyra twintips så jag kan prova skillnaden??

Twintips eller inte ?
ja vet inte, de beror på hur säker du är på att du kommer lära dig 180 åxå, ja har iaf klarat 180 på vanliga slalom skidor skitmånga gånger. Men de värsta jag vet i backen är dom som åker twintips som inte ens snurrar eller åker baklänges, asså dom som inte använder baktippen

Twintips eller inte ?
Twintipp=Kassa skidor
jag skulle satsta på staduim dom har asbra warp skidor! jag kan åka både baklänges frammåt och på sidan!

Twintips eller inte ?
om du ska köpa skidor som du ska ha LÄNGE måste du bestämma dig om du ska börja att hoppa o raila eller bara åka vanligt...
ja tycker att om du e intresserad av att hoppa ska du köpa twintips... o dom duger lika bra till att åka me oxå ;)

Twintips eller inte ?
ostersundjibber sa:
Twintipp=Kassa skidor
jag skulle satsta på staduim dom har asbra warp skidor! jag kan åka både baklänges frammåt och på sidan!
Är du seriös? :P

Klart du ska köpa twin-tips, det är ju alltid roligt att kunna åka switch. Finns många modeller som går precis lika bra att åka med vanligt som "vanliga" skidor.

Twintips eller inte ?
asså de blir ju lättare att raila osv om du har bindningarna i mitten.
och de kan man inte alltid göra på vanliga skidor. så jag tycker du ska köpa twintips

Tillbaka
Topp