UCPA- bra skidor?

jleol

Medlem
UCPA- bra skidor?
Jag ska till Argentière med UCPA på fredag och skall åka med offpistgruppen.
Det står att de får specialskidor för offpist.
Är det någon som vet om detta stämmer?
Får man bra skidor eller bör man släpa med sig sina egna?
Måste man ställa sig i 'skidkön' en timma innan de släpper skidorna?

Jag har åkt F+ i Val Thorens tidigare och där fick man inga bra skidor tex.

UCPA- bra skidor?
tjoho.. va i argentiere för nästan exakt ett år sedan. jag åkte inte i off-pist grupp personligen men polare gjorde de. dem fick låna B3:or, och vi vanliga dödliga fick låna B2:or. Enda ja skulle kunna klaga på är att fransmän inte vet hur man slipar ne metallkant..

peeace -

UCPA- bra skidor?
Schysst!
Det är ju schyssta lagg.
Funderar över om jag ska lämna mina Nordica Hot Rod Nitrous hemma i så fall. Jobbigt att släpa på skidor när man inte måste.

/Joppe

UCPA- bra skidor?
haha.. han kompisen drog ju med sina lagg för han trodde de bara va skitskider. dem stod ouppackade hela veckan.. så de är garanterat inte värt å ta med egna skidor, om man inte är jääävligt petig.

peeace -

Senast ändrad:
UCPA- bra skidor?
Nej, ta inte med dig egna om du inte tror att du vantrivs på Bandit B3. Det är de skidor du får ut i Offpistgruppen. Åker du däremot i någon av de lägre gruperna får du inte ut lika roliga skidor. Expert-gruppen (F-) får numera ut B2-skidorna (i alla fall i Val dIsere), vilka inte är fy skam de heller.

MVH

Linus

UCPA- bra skidor?
Kö till skidorna!

Ja, det brukar bli lite kö när alla skall prova pjäxor och få ut skidor. Taktiken är att antingen rusa ner med sina pjäxor, så fort man har installerat sig och hamna långt fram i kön innan de öppnar. Eller ta det cool och trilla dit ner när de flesta redan hämtat ut sina.

MVH

Linus

UCPA- bra skidor?
Tack för alla bra inlägg!
Jag lämnar nog mina lagg hemma.
Ska väl försöka vara först i kön till skidorna för en gångs skull istället för sist. :-)

MVH
Jonas

UCPA- bra skidor?
om du har egna skidor tycker jag att du skall ta med dem. De är de skidor du är van vid att åka på och antagligen kan hantera bäst. om du dessutom löper risken att få ett par B2 och åka med en offpist grupp så är det verkligen en bra ideé att ta med egna. Så jobbigt är det inte att släpa dem till och från bussen fyra gånger.

UCPA- bra skidor?
Båda mina barn har varit där och åkt i expertgruppen. Helt kassa kanter på skidorna. Eftersson de har tävlingsåkt en hel del så vet de hur en stålkant ska vara slipad. Efter första dagen tog de sina egna skidor

UCPA- bra skidor?
Nu är jag tillbaka från en finfin vecka i Argentiere. (Ca 50 cm snö måndag-tisdag)
Eftersom jag var med i offpistgruppen (freeridegrupp) så fick jag mycket riktigt ett par B3'or.
De var dock inte speciellt feta. Tydligen finns det numera B4'or som har tagit över den rollen.
Skidorna var dock slitna, ovaxade, dåliga kanter och felinställda bindningar.
Kanterna bryr jag mig inte så mycket om. Spelar mest roll i pist.
Ovaxade lagg samt bindningar som står på 6.5 när man ska ha 9-10 enligt UCPA's egna papper medförde några fall första dagen och sedan en liten lägre stans. Detta medförde i sin tur att man drog på sig lite mer mjölksyra och trötta ben. Benen lagade sig så smått under tisdag-onsdag och jag fick en finfin vecka. Hyrde hyfsade fetlagg tisdag-onsdag - "Atomic Sugar Daddy".
Det var inga problem att få B3'orna vaxade till på torsdagen. Bindningarna fixade jag själv. Hade därefter 3 fina dagar på de skidorna också.
Tack för alla inlägg!!!

UCPA- bra skidor?
Själv hade jag haft med mig mina egna skidor eftersom jag tycker dom är bättre än både B3 och B2..... Gillar att åka på egna grejer eftersom jag vet vad jag har och vilket skick det är i...

Tycker det är ett skämt att avancerade åkare ges B2or...

Tex

UCPA- bra skidor?
Någon som vet hur det blir inför säsong 08 på skidfronten? Får dom något nytt på något av ställena? O vilka mått har eg. B3:orna?
Sen undrar jag om man på något sett blir ersättningsskylldig om man skulle köra sönder ett par av deras skidor, finns väl viss risk för det under off-pist åken ....

Tack på förhand!

UCPA- bra skidor?
freeradical sa:
Någon som vet hur det blir inför säsong 08 på skidfronten? Får dom något nytt på något av ställena? O vilka mått har eg. B3:orna?
Sen undrar jag om man på något sett blir ersättningsskylldig om man skulle köra sönder ett par av deras skidor, finns väl viss risk för det under off-pist åken ....

Tack på förhand!
Jag tror att årets B3 heter B83, har måtten: 120-83-110.

UCPA- bra skidor?
Lättast är väl att kontakta de svenska platsguiderna på centren för att få veta vika skidor som finns. Centren öppnar väl först i början på dec och svenska guiderna börjar väl runt jul.
Skidparken varierar från center till center beroende på grupp/kursutbudet och hur många gäster varje center tar. Brukar oftast vara lite nytt till varje säsong. Samarbetspartnen enl kontrakt är Rossignol, men ibland förekommer testskidor från Salomon och Dynastar.

När det gäller ersättning skall man som gäst egentligen lägga 100€ i deposition för boende och utrustning. Det gör de franska gästerna eller de som bokar via franska UCPA. Detta vet jag är bortförhandlat av UCPA i Sverige för att det är mycket pengar att ligga ute med och mycket pengar för personalen att ansvara för. Därmed inte sagt att man är mindre ansvarig för grejjerna.

Det brukar finnas en lista nere hos skiman i skidboden med pris beroende på skada och typ av skida. Kan du ju kolla när du hämtar ut skidorna på lördagen/söndagen. Ibland jäkligt dyrt. En sönderkörd skida kan ju vara en olycka även i pisten och lättast är ju att ta med sig sin skidlärare/guide som kan intyga vad som hände under åkningen och dessutom på franska så brukar man gå ersättningsfri

UCPA- bra skidor?
Jag körde brantakorridorsgruppen i Cham förra året. Fick oxå ngn Rossi B(ngt nummer). Provade dem första dan, gillade dem inte å bytte till mina egna skidor.

UCPA- bra skidor?
En fransman i vår grupp slog sönder ena stålkanten när vi var ute på ett offpiståk med guiden. Han fick nya skidor utan problem, behövde inte betala ngt.

UCPA- bra skidor?
Låter vettigt alltihop, sticker till asien 3 mån från 20 nov så kan inte kolla upp skidorna men det får väl lösa sig. Tycker dock att 83 i midja låter lite mesigt, tänker åka i offpist gruppen och då kunde dom ju host upp ngt lite fetare tycker man...

Tillbaka
Topp