UCPA Snowboard offpist Val disere

Andreas80

Aktiv medlem
Hej
Tänkte höra om någon har åkt med UCPA snowboard offpist grupp i Valdisere eller Chamonix?
Känner mig ganska lugn med åkningen det jag fundera på är hur mycket hajkande de är?
Är det sele och rep klättra 2-3 timmar med isyxa eller gå 10-30min typ nordalsfjäll eller La Cucumelle ?
I expertgrupperna jag kört i Serre och Val Thorens har det alltid varit nå fransoser man fått väntat på så man vet ju hur kul det är så det vill man ju inte utsätta gruppen för:rolleyes:

Hur var åkningen mot tex en snowboard expert grupp?

Jag har inte åkt en snowboard off pist grupp
jag kom dock nyss hem från en Snowboard expert grupp i Val d'Isere. Vi åkte offpist en dag där vi fick hajka i ca 20 min, jag frågade guiden om Snowboard offpist hade svårare linjer och han sa nej. Sedan var min kompis på skidor offpist och dom hajkade kring 30 min till vissa åk, inga isyxor eller rep. Kan tänka mig att snowboardgrupperna kör liknande åk

Snöläget var inte optimalt nej, ganska uppåkt och så men jag tror att en offpistgrupp blir roligare, lite flås behöver man ha men av min kompis på skidor så verkar det viktigaste vara att vara snabb med sin utrustning, dvs inte behöva tio minuter för att vara redo att gå eller åka. Vätskesystem är också att rekommendera.

Min erfarenhet ifrån snowboard offpist med UCPA är att man kan anpassa programmet och hajker mycket utifrån gruppens preferenser. Det är inga isyxor rep och grejer som gäller utan det är enklare typ av hajk. Om man är ute efter mer hajk finns Snowboard Randonné i Argentiere där man har crampons, snöskor och hela paketet.

Tillbaka
Topp