Ucpa

Kokikola

Ny medlem
Ucpa
Har hört talas om UCPA på omvägar, men jag vet inte riktigt vad det är? Någon som har erfarenhet av dem och vet vad de står för och hur man får kontakt med dem??

Något förslag om vilket ställe som är trevligast guider och skidåkning på???

Ucpa
Kolla deras hemsida: http://www.ucpa.se
Jag åkte med dom till Chamonix förra året och jag var väldigt nöjd.
Dock ska sägas att deras snowboard instruktörer är inte alls lika bra som skid instruktörerna, enligt min upplevelse.

Men helt klart prisvärt!!

Ucpa
Snowboard-instruktörerna är skitbra i Val Thorens...försök at få Yoyo han är hur skön som helst!! Jag har bara rest med UCPA en gång och det var till Val Thorens....allt var bra förutom maten som inte var så god ibland...den var ok för det mesta och man fick ta hur mycket man ville...men ibland gjorde kockarna några riktiga djupdyk vilket resulterade i att man gick ut och åt...:)

Ucpa
Gör en sökning på UCPA i sökfunktionen för forumen så får du en hel del info. I övrigt kan jag säga att man får vad man betalar för när det gäller mat och boende men mycket mer när det gäller skidåkningen. Jag åker (nästan) alltid med UCPA och kan bara råda dig till att undvika Val Thorens där centret ligger lite illa till.

Ucpa
åkte med UCPA till val`d Isere nån sportlovsvecka för ett par år sedan... Mkt nöjd...Maten var skitbra... fick ta hur mkt som helst. Hotellet var enkelt med egna lakan å städning å så.Guiderna/läranra var mkt bra å roliga.... Dock kan sägas att UCPA liksom planerat hela veckan... lite föreläsningar, utgång, filmkvällar och andra aktiviteter... så om man inte trivs med "ledare" och fullplanerade dagar eller bara vill råsupa så bör man tänka om... Förut så var UCPA`s anläggningar subventionerade av franska staten, så då var det billigt.... Franska skattebetalare frågade sig då varför dom skulle betala svenskars skidsemestrar... så subventioneringen drogs in... Så nu för tiden vet jag inte hur prisvärt det är...//Andi

Ucpa
Tack för hjälpen! Det låter ju ganska positivt, de här omdömena... De sakerna jag hittat om UCPA på sökningen var också ganska positiva, så det verkar helt enkelt vara någonting som behövs undersökas...
Något förslag om vilket ställe som är trevligast guider och skidåkning på???

Ucpa
Har själv varit med UCPA i Val d`Isere några gånger och det har varit kanon. Har varit där i slutet av januari och då har det inte varit så mycket folk och bra med snö. Rekommenderas.

Min syrra och hennes man (träffades 94 i Val d`Isere, båda i samma skidgrupp med UCPA !) var i Argentiere och åkte off-pist gruppen. Super enligt dem.

Som synes kan man få både bra skidupplevelse och hitta en partner (om man har tur) !

MVH Uffe.

Ucpa
Kan ju nu svara på min egen tråd jag startade för ett par år sen. Kom aldrig iväg med UCPA då, men är nu precis hemkommen från en vecka i Val Thorens.

Resan dit gick bra och som sagt är allting välplanerat, det blir inte mycket tid "över" då dagschemat är späckat. Ungefär såhär såg våra dagar ut:

8.00 frukost
9.15 samling med gruppen och moniteuren åkning fram till lunch
12.15 lunch på centret
13.45 samling med gruppen och moniteuren för eftermiddagsåkning fram till afterskin
16.15 tog moniteuren oss till Tango där han (oftast) lämnade oss och naturligtvis stannade man olika länge. föredrog man att skippa afterskin eller åka hem tidigt fanns sen:
17.15-18 te o kaka i baren
19.15 middag
21.15 kvällsunderhållning i baren

Var ganska gott om saker att göra, med andra ord. Centret låg som sagt lite dumt till, nedanför byn, inte så att man gick onödiga vändor dit upp utan tog ärenden på vägen hem (med skidor på fötterna) så man slapp alla hissar o backar fram o tillbaka.

Hemresan blev försenad (på grund av påsktrafiken) så istället för att komma till Gbg vid femtiden på söndagen kom vi halv tio, vilket var lite surt, då jag missade sista tåget/bussen hem och fick sova i götet o ta morgontåget hem. Lång hemresa med andra ord. Men det berodde väl mest på trafiken, antar jag..

Veckan har annars varit helt fantastisk med superväder och trevliga människor. Många nya minnen och människor som etsat sig fast i minnet. Tips för er som vill åka men inte har nån reskompis, det får man garanterat med UCPA!

Lycka till!

Tillbaka
Topp