UF-företag behöver feedback!

• Trådstartare Trådstartare eff
  • Start datum Start datum
Lite feedback från en tidigare UF-företagare:

* Om ni får frågan: "Varför ska jag köpa era mössor och inte en mössa av annat märke?"
-Vad svarar ni? Fundera på det. Snygga och bra pris är inte tillräckligt svar...

* Hemsidans innehåll känns lite "kindergarten". "HEj, vi är 4 elerver på XXX skolan som blev tvungna att hitta på nått å då gjorde vi några mössor..."
Prata inte om er själva, era fritidsintressen, era favoritmaträtt, vad era syskon heter etc etc - Prata om er produkt. NI är ointressanta för kunden. WG är fett intressant. Vad är White Gold? Jag sökte svaret på er hemsida, men fann det inte. Jo, det är mössor. Visst. Är det bara en vanlig mössa? Ja då säljer ni inte mycket. Är det en lite speciell mössa? Då är ni med i matchen grabbar!
Men HUR är den bättre än alla andra mössor jag funderar på att köpa? ÖVERTYGA mig om att WG är bäst!

* Lägg inte upp alla era namn och nummer. Lägg upp en info@whitegold.nånting bara... Det räcker. (Såvida inte det är nån UF-regel att man ska ha med namnen på hemsidan)

* Den som säljer mest är inte den som har bäst produkt alltid. Man måste trycka ut skiten till kunder med. Hur ska ni sälja dem? Stå o sälja på events och liknande ger några få slantar i kassan - men har ni funderat på att dra runt till lite olika butiker, presentera er produkt och be dem köpa in ett fåtal på prov? (Om ni erbjuder er att köpa tillbaka de mössor de inte får sålt, tar butiken ingen risk - och ni har bara "lånat ut" mössorna en tid)

* Produkten verkar vara bra. Färgkombinationerna ligger i tiden och stuket likaså. Fokusera på att sälja den nu, men ha också i baktanke att ni kanske kan utveckla produkten? Halsdukar, bälten - ja vad vet jag...

* Team - lägg inte ner för mycket krut på denna fliken. Den kommer inte sälja så jättemånga mössor till er i nuläget. Men lite fotomaterial på saker som ni vill associeras med hade varit bra. Ni verkar vilja vara rotade i skidåkningen - men glöm inte att det inte bara är skidåkare som köper mössor.

* Varför kan jag som kund inte köpa en mössa via hemsidan? Hoppas det kommer snabbt

* Om jag är ett företag som vill bli WG återförsäljare - hur gör jag? Skriv ner det på hemsidan.

* Logon på hemsidan får ni VG på. MVG om ni tar bort era namn. Jag köper ingen mössa för att nån som heter emil, martin fredrik eller johan ligger bakom företaget. Jag köper det för att det är White Gold! När jag drar den över öronen signalerar jag att jag är trendmedveten, inne, skidåkare - ja allt ni lägger i varumärket.

* Priset - är inga problem. Ni har ett bra pris tror jag. Man ska ta så mycket betalt som man kan för en vara, men samtidigt hålla ett så lågt pris att man säljer i stora volymer!

* Länka till fonderna från er hemsida, så folk kan läsa mer om det.

Hoppas det kan hjälpa er :)

Kul idé.. Men skulle läsa igenom texten om jag var ni. Ofullständiga meningar ser inte så proffsigt ut.. ex.
"Anledningen till antalet organisationer är att vi vill lätt kunna visa på hemsidan (under menyn välgörenheten) hur statusen för våra bidrag"
Snygg design på hemsidan annars.

Ta bort era namn från logon. Bortsett från det är den riktigt nice. Synd att resten av hemsidan inte håller samma klass som logon.

Marginaljustera texten.

Byt typsnitt

Ta en funderare på hur er skriftliga svenska är.

Ändra bakgrund, det blir jobbigt att läsa texten, det är kass kontrast.

Det ser ut som hemsidan är gjord i tables. Finns kunskapen bör ni göra utan tables, det ser lite nybörjaraktigt ut med de turkosa strecken som är kors och tvärs. Har ni inte kunskapen får ni antingen skaffa den eller helt enkelt ha samma färg som linjerna som på bakgrunden.

Hur ni spenderar er tid är ointressant. Lägg istället fokus på att marknadsföra er produkt och visa med text (och bild?) att just era mössor är bäst.

Jag antar att mycket av det jag listade redan har skrivits i tråden, men jag orkade inte läsa igenom.

Lycka till!

mössorna var ganska nice, sidan var snyggt gjord, kollade bara genom den snabbt, men den verkade bra, och det med välgörenhet var en bra sak!:)

Senast ändrad:
Orkar inte läsa tidigare kommentarer men här kommer några synpunkter från en luttrad webbentusiast:

Gillar logotypen skarpt, även bakgrunden. Men ni borde justera cssen så att mellanrummen mellan tabellens celler inte visar någon bakgrundsfärg. Sen borde ni nog tona ner bakgrunden mycket kraftigare där ni har innehåll då det är rörigt att läsa med murstenar överallt.

Utöver det ser menyraden ut att höra till någon annan hemsida!? Varför inte använda urban-temat och skapa olika stora "utstickande" murstenar med text ingraverad i relief på istället. Blir lite av en stilkrock med de enfärgade ljusa knapparna och dess runda hörn ;)

I övrigt måste jag bara applådera affärsidén, hade gärna sett lite fler utstickande färger (tänk jibb-mode och shockrosa/limegrönt osv) på mössorna men jag tror att det går bra ändå =)

Grymma mössor och en bra idé! Men tänk mycket på det som Nojlas skriver! Här är förra årets 2.a i webbdesign. http://mobilutbildning.se/ (Ettan har lagt ner sin sida så tog tvåan ist.) Kolla vad de har lagt fokus på! Dom har 99% fokus på att när jag är på hemsidan ska jag köpa deras produkt! Dom har ungefär 6 rader om hur de bildades och vilka dom är.

Människor vet om att ni är ett UF företag. Därför behöver ni inte pusha att man ska köpa produkten p.g.a det. Använd det till er fördel ist, när människor går in på sidan ska dom tänka "Oj tänk att ett UF företag har gjort detta så proffsigt"! "Act As If" som man säger inom sälj branchen!

Ps. Ta bord namnen från loggan. Och försök gärna göra loggan kopplad till produkten lite mer. Typ klämma in en mössa på G.et eller liknande.
Jag gjorde loggan som fick tredjepris på uf mässan i älvsjö förra året och det som var kriteriet för samtliga pristagare var att man hade en stark koppling mellan produkten och loggan.

Peace!

Senast ändrad:
Ett tips är att ni måste börja korrekturläsa det ni skriver på sidan, "White Gold UF säljer långs mösor" ser inte så bra ut.

ta bort babblet om däckfirman som ligger bakom nån mack i nått industriområde...
vad får ni av dom egentligen som gör att dom behöver en egen flik ?

Detta känns bara hem-meckigt, småskaleaktigt och oproffsigt.

Låt partners ha en rad med länkbanners utan textpresentation någonstans på sidan som alltid syns lite lagomt diskret. Folk fattar att det är samarbetspartners.

/SMF

SwedishMountain sa:
ta bort babblet om däckfirman som ligger bakom nån mack i nått industriområde...

Låt partners ha en rad med länkbanners utan textpresentation någonstans på sidan som alltid syns lite lagomt diskret. Folk fattar att det är samarbetspartners.

/SMF
Vad vi får är företagshemligheter men avtal är avtal! Kan dock ändra informationen för att få den att se proffsigare ut om du tycker det skulle vara en bra idé.

haha! Vad i helskotta! Jag kom på istortsett samma företagsidé för typ 4 år sedan... när jag var 12 år gammal.

eff sa:
SwedishMountain sa:

/SMF
Vad vi får är företagshemligheter men avtal är avtal! Kan dock ändra informationen för att få den att se proffsigare ut om du tycker det skulle vara en bra idé.
Inte riktigt vad jag är ute efter... känns bara oproffsigt grejen att en partner har en egen flik parallellt med andra viktiga flikar som har med kärnverksamheten på sidan att göra.
En länkbanner till deras sida (om dom har någon) där dom själva kan beskriva vilka dom är.

Jag blev tyvärr inte särskilt impad av hemsidan. Jag förstår ju att den är under uppbyggnad men fortfarande är det några saker som jag kan påpeka.

* Det första och mest självklara är att jag inte sett en enda bild på en mössa. Och jag har verkligen letat. Inte ens grabben på första (och enda) bilden har en mössa på sig.

* För mycket text som dessutom är felstavad. Även om ni inte kan stava (jag känner igen mig), fixa folk som korrekturläser det ni skriver. Personligen läser jag nästan ingenting på internet som är längre än två rader däremot är det alltid kul att se på bilder.
Banta ner allt meningslöst pladder och skriv sånt som har nått slags innehåll.

* Tillhör också dem som inte gillar typsnittet ni använt, blir lite för mycket 90-tal.

* Priset tycker jag är helt ok. Alltför många säljer sina saker för billigt för att komma in i matchen, får nog ofta motsatt effekt. Men hemsidan måste lyfta sig om det skall matcha priserna.

* Samarbetspartners fliken var inte alls bra. Dit med ett banner, tror dem flesta vet vad en däckfirma sysslar med.

Hoppas ni lyckas bra med vad ni företar er!

caller1 sa:
stava rätt! går man tredje året på gymnasiet måste man kunna stava till mössor och dessa!
Kom igen grabbar... vad är en mösa ??

Lite andra saker...

Tycker ni kan låta bli att skriva negativa saker som... "att ni inte har en webbshop just nu". Räcker med att skriva hur man gör just nu för att köpa en mössa.
Skriv att ni har en webbshop då ni har fixat en.

Ta bort FAQ-texten på fliken och undersidan så länge ni inte har något där.
(ingen blir smart av att veta det som inte finns)

Som en föregående talare sa... rikta in er på en bestämd välgörenhetsorganisation. Känns mer som ni har koll och vet vad ni vill i största allmänhet.

Skippa skidbilden på förstasidan... in med en stor och snygg bild på en mössa i någon form av sammanhang, (i verkligheten eller image/grafiskt)

Sen hittar jag inga mössor någonstans...???

Till slut måste jag säga att jag är imponerad i alla fall av marknadsföringsknepet med att skapa denna tråd på Freeride.se...
Har ni spridit detta på Facebook än ?

OK
men ni har ju sålt slut på ett parti skriver ni...
ni glömde o fota då?

en sak till...

Bara för att det är ett UF-projekt... måste ni skriva det utåt på sajten mot kunder.
Räcker det inte med att informerar om det tex här på Freeride, och åt andra interna håll?
Helt enkelt... försöka få den potentiella kunden att tro att detta är en etablerad, seriös och "vanlig" företagsverksamhet.
Vad det gäller imagen och mössorna i sig (produkten) så skall ni såklart vara mer och coolare än "vanlig".

/

caller1 sa:
stava rätt! går man tredje året på gymnasiet måste man kunna stava till mössor och dessa!
Jag skriver texterna och jag måste faktiskt skylla dessa stavfel på bristande webdesignkunskaper.
Jag skriver allting i photoshop, och när man skriver med lite vana så kan det gå rätt fort och med ett laggigt photoshop så hinner inte alla bokstäverna med, helt enkelt.
Dock så har jag väldigt svårt att se fel på texter jag själv har skrivit. Så tack för att ni påpekar - men tro inte att White Gold styrs av dyleximänniskor bara!

eff sa:
caller1 sa:
Jag skriver texterna och jag måste faktiskt skylla dessa stavfel på bristande webdesignkunskaper.
Jag skriver allting i photoshop, och när man skriver med lite vana så kan det gå rätt fort och med ett laggigt photoshop så hinner inte alla bokstäverna med, helt enkelt.
Dock så har jag väldigt svårt att se fel på texter jag själv har skrivit. Så tack för att ni påpekar - men tro inte att White Gold styrs av dyleximänniskor bara!
Dyslexi

Tillbaka
Topp