Lite feedback från en tidigare UF-företagare:
* Om ni får frågan: "Varför ska jag köpa era mössor och inte en mössa av annat märke?"
-Vad svarar ni? Fundera på det. Snygga och bra pris är inte tillräckligt svar...
* Hemsidans innehåll känns lite "kindergarten". "HEj, vi är 4 elerver på XXX skolan som blev tvungna att hitta på nått å då gjorde vi några mössor..."
Prata inte om er själva, era fritidsintressen, era favoritmaträtt, vad era syskon heter etc etc - Prata om er produkt. NI är ointressanta för kunden. WG är fett intressant. Vad är White Gold? Jag sökte svaret på er hemsida, men fann det inte. Jo, det är mössor. Visst. Är det bara en vanlig mössa? Ja då säljer ni inte mycket. Är det en lite speciell mössa? Då är ni med i matchen grabbar!
Men HUR är den bättre än alla andra mössor jag funderar på att köpa? ÖVERTYGA mig om att WG är bäst!
* Lägg inte upp alla era namn och nummer. Lägg upp en info@whitegold.nånting bara... Det räcker. (Såvida inte det är nån UF-regel att man ska ha med namnen på hemsidan)
* Den som säljer mest är inte den som har bäst produkt alltid. Man måste trycka ut skiten till kunder med. Hur ska ni sälja dem? Stå o sälja på events och liknande ger några få slantar i kassan - men har ni funderat på att dra runt till lite olika butiker, presentera er produkt och be dem köpa in ett fåtal på prov? (Om ni erbjuder er att köpa tillbaka de mössor de inte får sålt, tar butiken ingen risk - och ni har bara "lånat ut" mössorna en tid)
* Produkten verkar vara bra. Färgkombinationerna ligger i tiden och stuket likaså. Fokusera på att sälja den nu, men ha också i baktanke att ni kanske kan utveckla produkten? Halsdukar, bälten - ja vad vet jag...
* Team - lägg inte ner för mycket krut på denna fliken. Den kommer inte sälja så jättemånga mössor till er i nuläget. Men lite fotomaterial på saker som ni vill associeras med hade varit bra. Ni verkar vilja vara rotade i skidåkningen - men glöm inte att det inte bara är skidåkare som köper mössor.
* Varför kan jag som kund inte köpa en mössa via hemsidan? Hoppas det kommer snabbt
* Om jag är ett företag som vill bli WG återförsäljare - hur gör jag? Skriv ner det på hemsidan.
* Logon på hemsidan får ni VG på. MVG om ni tar bort era namn. Jag köper ingen mössa för att nån som heter emil, martin fredrik eller johan ligger bakom företaget. Jag köper det för att det är White Gold! När jag drar den över öronen signalerar jag att jag är trendmedveten, inne, skidåkare - ja allt ni lägger i varumärket.
* Priset - är inga problem. Ni har ett bra pris tror jag. Man ska ta så mycket betalt som man kan för en vara, men samtidigt hålla ett så lågt pris att man säljer i stora volymer!
* Länka till fonderna från er hemsida, så folk kan läsa mer om det.
Hoppas det kan hjälpa er