UIAGM hittar på lite nya "regler"

Tompan14

Ny medlem
UIAGM ska börja markera första åk med dynafitbindningar som mindre värda eftersom man uppenbarligen inte kan åka skidor på sådana bindningar. Jag tycker det här är skit, många av de skidalpinister som idag pressar gränser skulle falla in i något slags b-lag inte på grund av deras prestation utan på grund av ett medvetet val. Själv skulle jag hellre se att det markerades i vilken stil det utfördes än vilken utrustningsdetalj som användes...

http://unofficialnetworks.com/2011/05/04/uiagm-annotate-descents-dynafit-bindings/

Inte för att jag någonsin har haft något att göra med "first descents" och jag har ingen aning om hur folk åker som åker dessa åk, oavsett utrustning, men rent spontant låter det som bland det dummaste jag har hör på länge. Åker själv på Dynafit och blir fan lite upprörd när ett internationellt Guide organ säger att detta betyder att jag inte kan åka skidor, JÄVLA PÅHITT!!! :mad:

Svårt att riktigt ta ställning. Det handlar ju just om dem som inte kan åka skidor utan hasar sig ned.. Tyvärr är det ju inte rätt väg att gå att ogiltigförklara Dynafit som en bindning. Isåfall så gäller ju inte, exempelvis, Martin Letzters och Olof Sundströms se7en summit projekt. Vem orkar slita upp ett par Diamir/Duke på mt everest eller ngn av de andra topparna?

First descents bör åkas ned och inte hasas ned. Stor skillnad.
Scanna internet efter reaktioner efter det här, kan vara intressant läsning..

Helt rätt väg att gå ... med en bindning som toppar på DIN 12 måste det ju vara helt omöjligt att utföra någon som helst form av avancerad utförskörning. Det vet ju vi alla som följer inläggen här på Freeride, minst DIN 16 krävs för att överhuvudtaget det ska vara någon idé att våga sig in i en ränna!

Sannolikt är det så att beslutet även är grundat på att de som påstår sig kört 50 graders rännor som "first descents" med Dynafit helt enkelt bluffar och visat manipulerade bilder. Ett bra beslut för att en gång för alla få bort de värsta "wannabees" från Hall of Fame!

Jag hoppas verkligen man går vidare och även underkänner "first descents" om någon kört i tajts ... det här är ju en sport för männ!

;-) / MM

Mountain_Man sa:
Jag hoppas verkligen man går vidare och även underkänner "first descents" om någon kört i tajts ... det här är ju en sport för männ!
Nu förstår jag inte, vad skulle vara omanligt med tights? Tights är väl själva definitionen av en riktig karakarl?

Det går ju att fega och hasa sig ner med dukes/diamir också. Bättre att ha en video av åket där nån från UIAGM eller kanske FWT bedömmer ifall det hasas eller verkligen åks.

För övrigt är det intressant att notera hur mycket den icke namngivne UIAGM talesmannen använder uttrycket "f***ing"... bra formulerad ståndpunkt om den ska vara officiell.

Senast ändrad:
Sant eller ironi? -vem bryr sig?
Har många bevis på att man inte behöver vara en gud på skidor för att vara bergsguide. Dom är enormt kunniga angående sommar och vintermiljö i bergen, och jag har stor respekt för dem. Men att de skulle stå för nån form av referens för vad som är en god eller dålig skidåkare... Nä - en bra och kunnig guide har ganska lite med en bra skiåkare att göra.

Snödjup

Tillbaka
Topp