Ultimata vilken-skida-tråden wife edition

steglund

Aktiv medlem
En sak ännu: Kan ni verkligen köpa skidor för frun utan att fråga henne först? Hos oss är det en absolut no no! Om jag köper skidor, de är allt fela. De duger inte alls. Hon kanske ville ha haft just samma skidor som Jackie Paaso, eller färger är helt fel (hon måste köpa då helt nya skidkläder, som passar med skidor), märket är kass (Atomic!), den nyare (eller äldre) modellen ser mycket bättre ut (Varför köpte du just de här?) osv.

Så, jag tycker, att den enda möjligheten är att ta frun i nån skid butik, och de säljer där för henne, vad de vill sälja. Och jag håller käften.
Om inte jag tar det ansvaret, blir det inga skidor köpta till hustrun. Jag hittade lämpliga skidor till riktigt bra pris förra hösten och slog till. Hon uttryckte då att hon tyckte det var FRUKTANSVÄRT onödigt att köpa skidor till henne. Vi kan hyra och komma billigare undan, varpå jag kontrade med att om hon inte tycker om dem, kan vi sälja dem igen och inte förlora mer än en hyrkostnad. Dessutom är de mer flexibla och säkrare (Duke PT-bindning) än vad som vanligtvis erbjuds på hyrmarknaden. När jag efter säsongen frågade henne om vi skulle sälja dem igen, svarade hon: "Sälja MINA skidor??? Du är inte klok!" 😂

Pillard

Aktiv medlem
Om jag inte tar tag i det skulle vi nog snarare bli stående på valfri skidanläggning när hon saknar skidor och inser att hon måste hyra, vilket är närmast hopplöst då hon har Atomic Backland-pjäxor och därmed bara kan använda pin-bindningar. Utbudet på skidor krymper då radikalt...

KaitsuH

Aktiv medlem
Prova Elan Ripstick, 94 eller 102, de är i varje fall bra skidor, enkla att åka, men tycks vara lätta att få skär och tåler också liter större hastigheter.

Min fru vill också använda lätta pjäxor och bara pin-bindningar. (även i park, halfpipe osv. Jag vet, det är inte klokt alls.)

P.S. Kan vara omöjligt att prova. men, om ni skaffar Ripsticks, så får frun mycket bra skidor i varje fall.

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Min fru vill också använda lätta pjäxor och bara pin-bindningar. (även i park, halfpipe osv. Jag vet, det är inte klokt alls.)
Pin-bindningar i parken? Nä, det är verkligen inte klokt alls! Jag vill hävda att renodlade pin-bindningar bara hör hemma på randonné-turen och ingen annan stans. Fåfänga kan vi alla vara, men det är dumt att låta det gå ut över säkerheten.
...hälsar en som trasat sönder ett knä p g a en korrekt inställd pin-bindning som inte löste ut

ski_dad

Medlem
Hm, vad betyder "test i Sverige"? Är det bara i Åre eller även andra platser?
Icelantic kommer vara på Skistar’s alla skidtestarhelger i Vemdalen, Sälen och Åre. Vi kör även tester i Ramundberget, Hemavan, Trillevallen mm under säsong. De finns i Åre under hela (med risk för att de säljer slut) och de finns även uppmonterade med techbindning hos Osthang i Ramundberget.

KaitsuH

Aktiv medlem
Pin-bindningar i parken? Nä, det är verkligen inte klokt alls! Jag vill hävda att renodlade pin-bindningar bara hör hemma på randonné-turen och ingen annan stans. Fåfänga kan vi alla vara, men det är dumt att låta det gå ut över säkerheten.
...hälsar en som trasat sönder ett knä p g a en korrekt inställd pin-bindning som inte löste ut
Jag måste svara: Dynafit-bindningar har lössnat/öppnat varje gång på pisten eller parken, när behövt. Men, i djup lössnö, när man åker då och då ganska långsamt, har vi haft, om inte mera problem, jag har i varje fall haft mera spännande stunder. Jag tycker, att pin-bindningar passar inte väl för nybisar för off pist övningar.

Men. liksom stat, i vår familj har jag mycket litet att säga om, vilka skidor eller bindningar frun använder. Hon ännu åker allt med Dynafit TLT 5:or utan plösar, även klubb-storslalom-tävlingar! (Och, hon har fis junior storslalom skidor och pjäxor också...)

Senast ändrad:

Nightwish76

Medlem
Hejsan, sitter och kollar nya skidor till dottern. Frun har Völkl Flair 75 som hon trivs bra med. Dotterns Flair 7.2 är nu för korta och lite för "nybörjaraktiga. Har kikat runt lite och fastnat för några olika varianter som eventuellt skulle kunna passa.
Det är Kenja 88, Yumi 84 (eller 80) samt Flair 76 Elite, där jag hittat hyfsade priser på. Viktmässigt ligger hon nog runt 60 kg och vi har åkt mest pist. Kenja 88, låter riktigt nice, dock ser det ut som att de bara är till proffsåkare när man kollar specen? och att de är mer för puder än backar? då verkar Yumi och Flair lite mer "intermediate"

Har sett Head AbsolutJouy också till bra pris, men inte hunnit läsa in mig på dem än

Skidorna ska vara roliga, enkla att svänga med i både låga och högre farter, stabila. Inte "svåråkta" och inte köra busskänsla som det kan bli med vissa skidor man testat.

lmk30

Aktiv medlem
Hejsan, sitter och kollar nya skidor till dottern. Frun har Völkl Flair 75 som hon trivs bra med. Dotterns Flair 7.2 är nu för korta och lite för "nybörjaraktiga. Har kikat runt lite och fastnat för några olika varianter som eventuellt skulle kunna passa.
Det är Kenja 88, Yumi 84 (eller 80) samt Flair 76 Elite, där jag hittat hyfsade priser på. Viktmässigt ligger hon nog runt 60 kg och vi har åkt mest pist. Kenja 88, låter riktigt nice, dock ser det ut som att de bara är till proffsåkare när man kollar specen? och att de är mer för puder än backar? då verkar Yumi och Flair lite mer "intermediate"

Har sett Head AbsolutJouy också till bra pris, men inte hunnit läsa in mig på dem än

Skidorna ska vara roliga, enkla att svänga med i både låga och högre farter, stabila. Inte "svåråkta" och inte köra busskänsla som det kan bli med vissa skidor man testat.
Isf skulle jag nog prova Yumi snarare än Kenja. Kenjan är titanalförstärkt och ganska styv, tror Yumi nog kommer motsvara er spec lite bättre. Den är inte lika styv (men inte någon "bananskida") och lite mer lättsam.

Nightwish76

Medlem
Isf skulle jag nog prova Yumi snarare än Kenja. Kenjan är titanalförstärkt och ganska styv, tror Yumi nog kommer motsvara er spec lite bättre. Den är inte lika styv (men inte någon "bananskida") och lite mer lättsam.
Hur är Yumi 80 vs 84 tro? Hittar 80 till ett lägre pris (cirka 1000 kr billigare än 84.
Samt även Flair 76 Elite, också i samma prisklass.

lmk30

Aktiv medlem
Hur är Yumi 80 vs 84 tro? Hittar 80 till ett lägre pris (cirka 1000 kr billigare än 84.
Samt även Flair 76 Elite, också i samma prisklass.
Om hon är säker i åkningen och utvecklas tror jag definitivt att Yumi 84 kommer bli ett bättre val. 80an är nog helt ok men kommer sannolikt att kännas lite mjuk och mesig, den känns som om den är gjord lite mer för nybörjare. Skulle svälja de 1000:- och gått på 84an.

Nightwish76

Medlem
Om hon är säker i åkningen och utvecklas tror jag definitivt att Yumi 84 kommer bli ett bättre val. 80an är nog helt ok men kommer sannolikt att kännas lite mjuk och mesig, den känns som om den är gjord lite mer för nybörjare. Skulle svälja de 1000:- och gått på 84an.
Ja. Jag funderar också på det hållet. Upptäckte nyss dock att völkl skidorna var utan bindning, medan andra märken på rea hade bindningar. Så då blev det ca 5000 istället 🤷‍♂️ man var kj eld i lågor när man hittar skidor för 300 euro. Ska kola vidare mör man är hemma imorgon. Men skidorna känns jäkligt bra. Hittat flair 76 med bindning för cirka 3k men yumi verkar lite roligare. Ska kolla de andra märken som var på rea som inkluderar bindning.
Men nu har hon väl växt klart så man kan ju lägga lite mer pengar då det förhoppningsvis blir lite mer långlivade skidor.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Samma gamla fråga igen. Vad ska hon ha för skidor? De senaste åren har åkts på Santa Ana 163 och DPS Uschi 94 165cm. Skidorna används till allt utom puder (då finns 168cm Yvette 112 att tillgå). Åkningen är mestadels pist och pistnära offpist men med några rejäla turer varje vinter. Både Santa Ana och Uschi funkar ju då ganska bra med sin vikt.

Vad är go-to skidorna för damer för stunden? Lite lättare, lättåkta men anständigt dämpade. Eftersom hon är 1,53 lång behöver vi komma ner lite i längd från tidigare så helst under 160, om det inte finns något med väldigt mycket rocker.

Spontant har jag kollat på Elan Ripstick 94 W Tour, Blizzard Sheeva kanske eller Salomon MTN 88 Explore W (jag är själv väldigt nöjd med mina MTN Explore 95 som alltiallo pist/tur osv) Den senare borde vara bäst för både pist och tur men samtidigt kanske inte så speciellt lekfull och lättåkt? Så, vad tror expertisen? Största kruxet är längderna, många skidor går inte ner under 160cm i längd.
Har testat bägge men i herrvarianten så svårt att uttala sig om damversion dessvärre. Ingen av de är en dålig skida.

men denna då? https://extremskis.se/skidor/mothertree-95/

eller denna: https://extremskis.se/skidor/fusion-95-carbon/

Pillard

Aktiv medlem
Svensk kvaltitet kostar pengar.
Mm, även amerikansk. Vi har redan två par Moment och ett par DPS hemma. Och visst kan det vara värt pengarna, men då vill man veta vad man får extra. Tyvärr hinner vi inte testa några Extrem innan jag behöver köpa så det blir svårt. Både Salomon o Head kostar ju hälften mot Mothertree.

farsan56

Aktiv medlem
Jojo, efter att läst igenom tråden. Folk som köper skidor och framförallt pjäxor efter färg kan gå och sätta sig på afterskin direkt utan att passera backen.
Nåt så dj...a dumt borde vara straffbart alt. rendera indragit liftkort.
Nu är ju detta till största delen ett fenomen bland det täcka könet. Säga vad man vill om det men så är det.
MEN: nu har jag en svärson som är precis så, han kan lätt välja bort en kanonskida mot en som har "rätt" färg. Jag skäms!!!!! Hur kunde det gå så illa?
Tack och lov har jag en hustru som skiter fullständigt i hur skidor/pjäxor ser ut så länge det är rätt grejor.
H från han som har ett par penselmålade (rostskyddsfärg) offpistskidor.

fredw

Aktiv medlem
Instämmer med allt ovan, Yumi 84 i 161 cm blir nog bra. Vi har den i familjen, mkt uppskattad.
Och det är inga problem med kvaliteten. Tvärtom. Ett begrepp som "tyska kvalitetsbyggen" känns helt rätt. De äldre Kenja kändes som samurajsvärd (och lät likadant om man slog ihop dem), och även Yumi verkar extremt gedigna på ett positivt sätt.
Här nedan ses våra nya Yumi 84 /161 bredvid pensionerade gamla Kenja (som var riktigt snygga, eller hur farsan56!) ;)

1636962971684.png

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Jojo, efter att läst igenom tråden. Folk som köper skidor och framförallt pjäxor efter färg kan gå och sätta sig på afterskin direkt utan att passera backen.
Nåt så dj...a dumt borde vara straffbart alt. rendera indragit liftkort.
Nu är ju detta till största delen ett fenomen bland det täcka könet. Säga vad man vill om det men så är det.
MEN: nu har jag en svärson som är precis så, han kan lätt välja bort en kanonskida mot en som har "rätt" färg. Jag skäms!!!!! Hur kunde det gå så illa?
Tack och lov har jag en hustru som skiter fullständigt i hur skidor/pjäxor ser ut så länge det är rätt grejor.
H från han som har ett par penselmålade (rostskyddsfärg) offpistskidor.
Fy fan vad kul. Får mig att tänka på Karl- bertil Johnssons far Tyko, "Har jag närt en kommunist vid min barm!?"

Nightwish76

Medlem
Instämmer med allt ovan, Yumi 84 i 161 cm blir nog bra. Vi har den i familjen, mkt uppskattad.
Och det är inga problem med kvaliteten. Tvärtom. Ett begrepp som "tyska kvalitetsbyggen" känns helt rätt. De äldre Kenja kändes som samurajsvärd (och lät likadant om man slog ihop dem), och även Yumi verkar extremt gedigna på ett positivt sätt.
Här nedan ses våra nya Yumi 84 /161 bredvid pensionerade gamla Kenja (som var riktigt snygga, eller hur farsan56!) ;)

Visa bilaga 13295
Så fint!
Ble en beställning igår kväll, även om de hade dyr frakt relativt till andra tyska siter, så blev det ändå billigast här. Tror hon kommer bli nöjd. Verkar vara riktigt snabba ryck på Snowleader. Skickades från Frankrike redan idag och ska vara framme imorgon.
Håll ermed om att Vöelkl skdiorna känns riktigt bra. DAmenra har var sin Flair modell, jag och grabben har Fischer RC one GT, (84 för mig och 78 för grabben) Riktigt trevliga skidor de också.

*EDIT*Igår kom de, Så himla snygga. och vägde väldigt lite. Nu får de gotta till sig till julafton sen blir det åkning vecka 1. :)

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp