Ultimate skidbilen

kickro

Ny medlem
Ultimate skidbilen
Skall åka upp med min gamla 850 och jobba i stöten och tänkte börja utrusta den.
Så vad skall den ultimata skidbilen ha för utrustning och tillbehör?

Har redan:
Takräcke och skidbox, är ju ett måste (framförallt om den är gul :P).
Bra vinter däck.

Någon som mer förslag?

Ultimate skidbilen
ficklampa - om du får punka medans du åker längs med de kalla mörka vintervägarna.
extra hjul och mutternyckel - man vet inte vad som kan hända.
en väska med handdukar och torra kläder - men vet ju inte vad som kan hända på vattensurfningen.
ett extra bilbatteri - bra att ha om man ska ha nån session då man behöver lyse, orginalbatteriet kan ta slut :<

fred!

Ultimate skidbilen
Onödigt att nämna kanske men jag gör det ändå så du inte missar det
Skiftnyckel
Silvertejp
Ståltråd

Snökedjor låter lite ovrekill för sälenfjällen? Behövdes då inga uppe i funäsdalen till min förra bil (saab 9000 -92)

Senast ändrad:
Ultimate skidbilen
Jarle sa:
Snökedjor låter lite ovrekill för sälenfjällen? Behövdes då inga uppe i funäsdalen till min förra bil (saab 9000 -92)
Kan tyckas vara overkill, jag behövde inte använda dem under en hel säsong i österrike. Men då undvek vi att köra i dåligt väder. Kommer du till en brant backe och snön vräker ner kan du glömma att komma upp utan snökedjor i de flesta fall, om du nu inte kör en V70XC eller nått med sprillans vinterdäck :P

Ultimate skidbilen
vänta nu här... du kör en volvo 850. du ska till stöten, sverige. behöver ha iordning bilen?

kör bilen i så hög fart du kan över alla fartgupp. använd taket som tee(golf!) såfort du har nånting projektil-liknande som golfboll, puck, bandyboll, backspegel! ha inte vinterdäck då du kör dit. lämna alltid bilen olåst. ha en dyr stereo. ha skitkassa högtalare(gärna felkopplade mot stereon). hmm... vad mer? kör alltid minst hastighetsbegränings trots väder och trots gryning/skymning. man är väl ingen fegis. dare yourself!

Är det så att under några av dessa omständigheter får bilbekymmer. ge inte dig själv skulden. se till att bilen får en rejäl jävla makeover som den förtjänar. men skippa allt som kan gå sönder av sparkar slag. plåt är en bra fokuspunkt!

Lycka till!

Ultimate skidbilen
splendid sa:
Jarle sa:
Kan tyckas vara overkill, jag behövde inte använda dem under en hel säsong i österrike. Men då undvek vi att köra i dåligt väder. Kommer du till en brant backe och snön vräker ner kan du glömma att komma upp utan snökedjor i de flesta fall, om du nu inte kör en V70XC eller nått med sprillans vinterdäck :P
Det var väl just det......att jämföra sälen med österike. Snökedjor i fjällen är overkill!

Ultimate skidbilen
Blackriverpaint sa:
splendid sa:
Jarle sa:
Det var väl just det......att jämföra sälen med österike. Snökedjor i fjällen är overkill!
Snöar de i österrike? finns de branta vägar i österrike? kan de bli halt på vägarna i österrike?
Antar att du svarade JA på dessa 3 frågor, ställ nu desamma men byt ut Österrike mot Fjälllen, så ska du se att du svarar JA på dem igen. Varför är de overkill med snökedjor i fjällen? de kostar inte många kronor och är SJUKT värt de då du behöver använda dem.

Ultimate skidbilen
Vi kör Chevy Van hightop med takbox, allt i smakfull mattsvart och sommardäck fram... Givetvis även pilotstolar, hörnsoffa, coffetable och 20" skärm, allt för den ultimata vinterreseupplevelsen.

Ultimate skidbilen
splendid sa:
Blackriverpaint sa:
splendid sa:
Snöar de i österrike? finns de branta vägar i österrike? kan de bli halt på vägarna i österrike?
Antar att du svarade JA på dessa 3 frågor, ställ nu desamma men byt ut Österrike mot Fjälllen, så ska du se att du svarar JA på dem igen. Varför är de overkill med snökedjor i fjällen? de kostar inte många kronor och är SJUKT värt de då du behöver använda dem.
Är det större berg i funäs? Ja. Är det mer snö i funäs? Ja. Behövs det snökedjor i funäs? Nej, men det kan vara bra att ha. Behövs det fyrhjulsdrift? Nej men det kan vara bra att ha....

Ultimate skidbilen
Jarle sa:
splendid sa:
Blackriverpaint sa:
Är det större berg i funäs? Ja. Är det mer snö i funäs? Ja. Behövs det snökedjor i funäs? Nej, men det kan vara bra att ha. Behövs det fyrhjulsdrift? Nej men det kan vara bra att ha....
Du får ursäkta mitt intrång i er lilla "internet-diskussion" men tråden handlar om vad som kan vara bra att ha med sig och inte bara det mest nödvändiga. ciao

Ultimate skidbilen
Baess: Om man skulle ta med sig allt som skulle kunna vara bra att ha har du snart ingen plats kvar i bilen.. Alternativt inga pengar... Snökedjor är overkill. punkt

Ultimate skidbilen
Jarle: Han skall åka upp själv för att jobba, inte för att ta med sig varenda möbel i huset, så plats tror jag det finns och ett par snökedjor är inte något spatialt krävande utrustning, och att det kan snöa i sverige det vet vi, och branta backar det har vi, snökedjor är bra att ha punkt.

Ultimate skidbilen
Har redan hyfsat nya vinterdäck med bra dubbar. Så snökedjor behövs nog inte.
En av anledningarna till att snökedjor inte e så vanligt i Sverige är att vi får ha dubbade däck, Det har man inte nere i europa. Tror det är olagligt för dom tycker det sliter för mkt på vägarna.

Funderade att höja bilen för skoj skull, lite mer aggresiv :P. Fast läst runt lite och det är svårt att hitta bra tips på just "höjning" av bil. Jag är medveten om att köregenskaper kan försämras men det skulle annars vara nice med en höjd 850 att köra lite rally med.

Ultimate skidbilen
Ett par feta spinners navkappslar från Hot rod (biltema). Höjningssats finns Också på Hot rod Inte så lagligt men din bil kommer att bli sjukt snygg, dom bör dock tas bort före besiktning.

Ultimate skidbilen
Patrik_L sa:
Ett par feta spinners navkappslar från Hot rod (biltema). Höjningssats finns Också på Hot rod Inte så lagligt men din bil kommer att bli sjukt snygg, dom bör dock tas bort före besiktning.
Håller med. Spinner-navkapslar är en absolut nödvändighet.
En rejäl baslåda, en låda wunderbaumar och lite tribalstickers på sidorna så har du ditt på det torra. Komplettera gärna med att spela basshunter på högsta volym...

Ultimate skidbilen
Spade,

en säck grus (fråga inte varför utan lägg in den så kommer du på när du behöver den)

Ficklampa, även här, lägg i och hoppas du slipper använda den.

Ficklampa,snökejor, det är värt den dagen du saknar dem,

Gillade iden med pistolfack i sidan, ytterst nödvändigt.

Det är klart du ska höja eländet, det blir så mycket lättare att ta sig över de gigantiska plogvallarna... toan rutorna på med spinners med så slipper du ens gå in på

Ska du ut på vintern så ta med dig filtar och sånt så du klarar dig en natt i minus 20 och hoppas att du slipper stå där själv i skogen mitt i natten och för hand dra ut den ur snövallen... =P

Ha så skoj i sälen

Ultimate skidbilen
Nojlas sa:
Patrik_L sa:
Håller med. Spinner-navkapslar är en absolut nödvändighet.
En rejäl baslåda, en låda wunderbaumar och lite tribalstickers på sidorna så har du ditt på det torra. Komplettera gärna med att spela basshunter på högsta volym...
Den ULTIMATA bilen har ju ett eget berg i koforten. inga köer där inte!

Ultimate skidbilen
en snö skyffel, starkablar, reserv dunk, sand, ficklampa, snökedjor m.m... allt du kan komma på skulle vara bra att ha när du står efter vägen och det är förjävla kallt. hällre 10 prylar för mycket än en för lite. lycka till! ps sesong i sälen e förjävla kul!

Ultimate skidbilen
en snö skyffel, starkablar, reserv dunk, sand, ficklampa, snökedjor m.m... allt du kan komma på skulle vara bra att ha när du står efter vägen och det är förjävla kallt. hällre 10 prylar för mycket än en för lite. lycka till! ps sesong i sälen e förjävla kul!

Ultimate skidbilen
En yxa är ju ett givet val att ha med i bilen.

Underlättar grymt mycket om man råkar köra på ren eller annat djur som man sen måste avliva. Vrida nacken eller skära halsen kan verka tufft och enkelt på film, men det är sjukt mycket smidigare att ha med sig en yxa för att lösa det problemet.

Ultimate skidbilen
perbac sa:
En yxa är ju ett givet val att ha med i bilen.

Underlättar grymt mycket om man råkar köra på ren eller annat djur som man sen måste avliva. Vrida nacken eller skära halsen kan verka tufft och enkelt på film, men det är sjukt mycket smidigare att ha med sig en yxa för att lösa det problemet.
rutinerad?

Ultimate skidbilen
Jag hävdar att extraljus är något av det man njuter mest av att ha när man åker på ensliga fjällvägar i vintermörkret.

Ultimate skidbilen
luftfjädring bak och ett kompressor horn så det hörs när du kommer.
ett buffelhorn på motorhuven och ett fullstort kylskåp för ölen.

annars är det väll det vanliga som extrahjul, tejp, lampor, säkringar startkablar, verktyg, extraljus (en ramp med minst fyra lightforce eller kc modell stor på taket) osv.
vad det gäller yx så är det alltid bra att ha utöver slakt, ett alternativ är ju att köra på renen igen annars. Bryta nacken kan vara klurigt och börja med kniv är obehagligt då de oftast skriker nått djävulskt när man ska ha av strupen vilket gör att man får lite dåligt samvete.

tandemdrift istället för kjedjor är ju också ett alternativ ;)

Ultimate skidbilen
cupevärmare, rail på taket, skyffel, extradäck, jeepdunk, en 12" baslåda så det skorrar fint när man glider omkring.

Tillbaka
Topp