Undersökning av snowboardåkare!

Mrlind

Ny medlem
Hej alla,

Jag vet inte om det var rätt "kategori" som jag la denna tråd i men hoppas att det kan lösa sig!

Jo det är som så att jag pluggar idrottsvetenskap på Linnéuniversitetet i Kalmar (Småland), och jag behöver ungefär 10 personer som kortfattat besvarar några frågor om varför ni åker snowboard!
Vore evigt tacksam för era svar då jag håller på med en studie om just snowboardåkare!
Ni kan svara direkt i tråden så kollar jag upp era svar direkt. Har själv en egen bräda och åker då jag kan, men har inte så mycket snö här nere tyvärr!

Undersökning av Snowboardåkare

1. Hur gammal är du?

2. Varför började du åka snowboard?

3. Började du först med skidor?

4. upplever du några speciella känslor av att åka bräda?

5. vad är det för skillnad på åka skidor eller snowboard?

6. Vart bor du?

7. Tror du att det är fler som åker skidor än bräda och isåfall varför tror du det?

Jag är så jävla tacksam om ni skulle ta er tid att svara på dessa frågor. behöver inte vara långa svar utan gör efter egen förmåga!

Hej,

1. Född -77, (37 år)

2. Snowboard blev en naturlig förlängning av mitt skateboardåkande & vindsurfande under tonåren. Samma personer som jag åkte med på somrarna följde sedan med för att åka snowboard.

3. Ja, började med skidor när jag var sju år.

4. Den första känslan jag förknippar snowboard med är frihet. En känsla som förmodligen sitter kvar sedan jag började åka snowboard. Samma känsla som skateboarden i tonåren. Idag åker jag nästan uteslutande offpist, det är så nära känslan av att surfa man kan komma på vintern.

5. Jag ser tre stora skillnader:
- den ena är surfkänslan som ett par skidor aldrig kan ge dig på samma sätt som skidor.

- den andra är att ta sig till & från bra offpiståk. Har flera gånger åkt offpist med skidåkare & det är SÅ mycket enklare att traversera med skidor än med snowboard på berget.

- farten. Åker man blandat skidåkare/brädåkare och på samma nivå går det alltid snabbare på skidor-->väntetid.

6.Skåne...

7. På alla destinationer jag varit på har det ALLTID varit fler skidåkare än brädåkare. Däremot är det mindre andel brädåkare idag än för tio år sedan. Varför? Det hade varit intressant att veta.

Idag ligger skidor & snowboard så nära varandra så jag tror att man helt enkelt väljer det som är enklast & det som kompisarna kör. Jag tror att inlärningströskeln för att köra snowboard upplevs som hög, vilket kan avskräcka en del.

Det var ett försök att besvara dina frågor!

Tjena!

1. Hur gammal är du?
32 unga år =).

På grund av Terje Haakonsen, Ingemar Backman hade nog en del i det också, såg även upp till Johan Ronnestam, den grymmaste brädåkaren i Tandådalen (ja, säkert hela Sälen) där jag åkte mycket, som jag (mina föräldrar) köpte min första bräda av.

Ja, som liten grabb (3 år), snowboard när jag var 10, körde både och i början men från ca 14 års ålder fram till 18 endast snowboard. Nu blandar jag rätt friskt igen.

4. Upplever du några speciella känslor av att åka bräda?
Ja absolut, surf, ser stora likheter med att surfa (i mitt fall bakom en kite), i rätt förhållanden (läs lagom brant med mjuk fin snö och någorlunda bra med utrymme) är bräda helt magiskt. Å andra sidan kan det vara riktigt vidrigt i fel förhållanden också, hah, typ is.

5. Vad är det för skillnad på åka skidor eller snowboard?
Skidor erbjuder en frihet på ett sätt, lätt att ta sig till och från åk i och med att man kan skejta och har stavar, samt att man lätt kan skrå in/ut. Snowboard å andra sidan erbjuder en grym frihet när man åker, kanske framförallt puder, och att man egentligen med en enda bräda kan utföra alla sorters åkning (puder-pist-park-pipe-pist) riktigt bra, där får man kompromissa mer med skidor.

6. Vart bor du?
Halmstad, men har tidigare gjort 10 säsongen i Tandådalen, Hemsedal, Mt Hotham (Australien) samt Jackson Hole (USA).

7. Tror du att det är fler som åker skidor än bräda och isåfall varför tror du det?
Fler som åker skidor, rätt säker på att det finns statistik på detta och även en känsla man får när man är på en anläggning och åker. Jag kommer ihåg när jag började åka snowboard, då var parkerna ENDAST för brädåkarna och man svor efter skidåkarna som kom in i parken (bisarrt är bara förnamnet).

1. Hur gammal är du?
23 år, Inne på fjärde säsongen.

Började med wakeboard på sommaren 2011, o när vintern kom så ville jag hitta något som jag fick en likadan känsla av.

Nej, Dock året efter började jag med skidor(var tvungen för att få instruera i snowboard på berget jag var på.)

Jag toppturar så fort jag kan eftersom jag vill komma åt den orörda snön, där man kan ta ut sina svängar utan att behöva korsa spår, Men det är friheten och surf känslan jag är ute efter.

För lite åkning på skidor för att jämföra på ett vettigt sätt, men har sett på guidade turer att vi snowboard åkare får en mer surfande åkstil, dock kan vi inte hålla höjd när vi traverserar....

6. Vart bor du?
Under denna vinter Hemavan, annars obestämd plats någonstans.

Om man räknar alla skidorter i världen så kanske fördelningen är 60/40 i skidåkarnas favör, om inte mindre.(Har inte mycket erfarenhet utanför skandinavien så detta är en gissning.) Om man pratar om Sverige så tror jag det är för att skidor tar mycket mer plats än snowboard i tv,radio, tidning osv.

1. Hur gammal är du?
26 fyller 27 i år.

När man var 8-10 år så såg man alla brädåkare i backen och tyckte det så så kul/coolt ut.

Ja

Att åka bräda i offpisten ger en en känsla av frihet och glädje, upprymdhet till och med.

Skidor är ett transportmedel och snowboard är en leksak.

6. Vart bor du?
Kungälv, 2 mil norr om Göteborg.

Ja det tror jag. Det beror nog först och främst på att man är uppvuxen med skidor och att det är så lätt att lära sig. Vare sig du är proffs eller amatör så kan du åka skidor medan snowboard kräver lite intresse och vilja.

1. Hur gammal är du?
22, fyller 23 iår

För att jag tyckte det var mycket fräckare än skidåkning. Tror nog att SSX tricky kan ha någonting att göra med det också... :D

Ja, när jag var fyra år gammal

Ett känsla av flow som jag inte riktigt får av skidor ibland, lite som att åka longboard i en perfekt asfalterad backe...

Känner att jag kan ha mer kontroll när jag åker skidor än med bräda. Tycker även att jag kan få bättre skär på skidor, speciellt i brantare backar.

6. Vart bor du?
Göteborg

Definitivt att fler åker skidor. Kan vara att det är cementerat kulturellt (var där först och därför har fler adopters), sen tror jag även att inlärningskurvan för snowboard är flackare än för skidor. Du kan ju alltid bara ta dig ner genom att ploga på skidor. Not so easy på bräda

Senast ändrad:
1. Hur gammal är du?
25år

Jag ville få mer variation under mina resor till Alperna etc.

Ja

Ja. Det är helt klart likt surfingens frihetskänsla.

Skidor är mer flexibelt eftersom man kan ta sig framåt även på platt underlag.

6. Vart bor du?
Stockholm

Fler som åker skidor. Enklare att lära sig åka skidor och kunna ta sig ut i pisterna direkt. Det tar tid när man ska lära sig åka snowboard, kan vara avskräckande.

1. Hur gammal är du?
37

Såg några snowboardrullar och tyckte det såg jävligt coolt ut. Dessutom verkade det mesta vara störiga punk ass kids som höll på med det och det passade mig. Farsan verkade vara ganska emot det också och tyckte att det gick ju mycket fortare att åka skidor. Det passade mig också

Yep. Tävlingsåkte några år och var med i lite Kalle Anka Cup och grejer. Fick dock inte fortsätta i klubben då jag vägrade tävla i fartdräkt och mest åkte runt och hoppade i skogen istället för att åka runt i portarna.

Det va en helt ny grej. Hela tanken var att man skulle hoppa. Med lagg skulle man droppa klippor och inte mycket mer. Skärande sväng var inget man höll på med. Men man åkte inte skärande sväng med lagg heller på den tiden. Men när man fick känna på lite puder. Ojojoj

När man väl lärt sig åka tycker jag det ger så mycket mer flyt i åkningen. Testade att åka lagg för första gången på 20 år i vintras och det var jävligt jobbigt. Man måste hatta fram och tillbaka och att åka puder var ju en pina. Jag fattar inte hur de orkar. Enda fördelen med lagg är att man kan staka när det blir flackt och att det går fortare att få på sig grejerna.

6. Vart bor du?
Bummar 10:e säsongen i Hammarbybacken

Det är fler som åker lagg. Det är ju bara att kolla i liftkön. Varför vette fan. Förmodligen för att det är svårare att åka bräda bra. Jag ser många som vinglar runt i pisterna och tänker att det måste va skit-tråkit om man inte kan åka. Dessutom om man är vardagsåkare och gillar att åka pist så behöver man åka många transportsträckor. Det är en jävla pina på bräda och drar rejält med mjölksyra. Många som provar på lackar nog ur av den anledningen och håller sig till lagg.

1:52 år 2: Skateborder Magazine hade Burton annonser på 70-talet det såg kul ut 3:Ja slalomskidor i 10 årsåldern hemmabyggd bräda vid 16 ungfär köpte en "riktig" när jag var 25 4: Surf känslan bättre kontroll på bräda jämfört med skidor i mjukt före (enda jag åker) bekvämare skor 5: skidor är lättare att lära sig, liftarna är gjorda för skidåkare och därför besvärligare och obekväma för bräda, modernt med twintip skidor.6:Hemavan 7:Ja ,se svaret på fråga 6 .

1. Hur gammal är du?
28.

Hade ett uppehåll från skidåkning, och började precis då åka en hel del wakeboard, så när jag skulle ta mig ut på en snöresa igen kändes det mer naturligt att testa på snowboard, och sen var jag fast.

Ja.

Tycker det ger en avslappnade och känsla av frihet med bräda. Man kan cruisa fram relativt enkelt och det behövs inte allt för mycket träning för att bli en hyffsad åkare. Känslan av att åka off-pist är helt magiskt, när man verkligen får in en känsla av surfing/wakeboardåkning.

Sen antar jag att det är en viss känsla att känna hatet mot transportsträckor.

Jag tycker att snowboard var mycket enklare att komma upp till en högre nivå än med skidor. Detta kan dels vara för att jag åkt en del wakeboard innan jag åkte bräda. Men, med skidor hade jag svårt att bli speciellt duktig, men med snowboard räckte det med 1-2 turer för att ta mig fram bra på de flesta ställena, samt åka med bra stil.

6. Vart bor du?
Malmö.

Tror allt skidåkare står för majoriteten av åkare. Det känns fortfararande som den äldre generationen (40+) åker betydligt mer skidor än bräda. I åldrarna 25-35 tror jag brädåkare har ökat mest, men den senaste yngre generationen börjar igen öka en del med skidor. Men det är bara min känsla.

Min känsla är även att just brädåkare ryckte ökade väldigt mycket bland yngre ifrån en del när det börjades med mer hopp, pipe, slope etc. Men nu börjar även skidor bli såpass stort inom de grenarna, att jag tror skidåkningen ökar igen bland de yngre.

Dottern svarar....
1. Hur gammal är du?
Jag är 8 år

För att jag tyckte det var kul

Ja

Jo. Jag tycker att snowboard är kul för att man kan göra rails, hoppa, birdslide och så.

jag tycker att snowboard är bättre än skidor, för att skidor, då måste man putta med stavarna, men med snowboarden så tar man bara av och så puttar man med foten

6. Vart bor du?
Jag bor i Les Deux Alpes

Ja. För att dom tycker bäst om skidor än bräda.

Hejdå från Maja-Li

1. 47 år
2. Såg en slalomtävling i Avoriaz 1992. Tyckte det såg grymt ut.
3. Ja
4. Att åka på rena skär på en carvingbräda är ren njutning.
5. Frithetskänsla. Som att surfa på en stor våg av snö.
6. Bollebygd
7. Färre tror jag. All utveckling sker idag i skidindustrin. Lite eller inget inom snowboard är min uppfattning.

1. Hur gammal är du?
36
Såg fränt ut och va en jäkla hype just då
japp, upp till tidiga tonår
kärlek
åker bägge men snowboard kan du ha kul på överallt med ett gött grabbgäng i ryggen, mer lek med bräda
6. Vart bor du?
Borås
7. Tror du att det är fler som åker skidor än bräda och isåfall varför tror du det
japp, enklare att lära skidor och är inte samma hype som for med snowboard, som fatbastard skrev är de en större utveckling inom skidbranchen

1. Hur gammal är du?
38 år

Har alltid gillat brädsporter. Åkt mycket skateboard i yngre dar och gillar frihetskänslan.

Ja från 5 års ålder

Surfkänslan, och frihetskänslan speciellt offpiståkning i pudersnö är magisk.

Enklare att åka skidor, tröskeln för att lära sig åka är lägre. Dock tycker jag det är svårare att bli riktigt duktig på skidor, där är det enklare på brädan att åka med stil.

Med skidor är det mycket enklare att traversera, åka på transportsträckor osv.

Så skönt med snowboardbootsen, har aldrig gillat skidpjäxor :D

6. Vart bor du?
Stockholm

Det är garanterat fler skidåkare. Som nämnts tidigare är det enklare att lära sig, utvecklingen inom skidindustrin har kommit mycket längre, med twin-tip, puderlagg m.m. Många ger upp att lära sig snowboard då det är svårare att lära sig åka.

1. Hur gammal är du?
46 år

Det såg skojigt ut och blev en utmaning då jag tyckte skidåkning blivit mindre roligt.
Utmanande utan att bli farligt (vem visste om handleder och sådant då?).

Ja, under Stenmarksåren när "alla" började åka utför.

Surfkänslan, och frihetskänslan speciellt offpiståkning i pudersnö är magisk.

5. Vad är det för skillnad på åka skidor eller snowboard?
Surfkänslan, även om det till viss del finns på skidor nu med fetare lagg.
Hålla höjd i traverseringar som många sagt redan innan.
Skidor är stabilare om man skall hjälpa andra ställa sig upp (typ sina barn).
Det sistnämnda fick mig att prova skidor igen mitten av 2000-talet och det blev som en aha-upplevelse.
Produktutvecklingen på skidorna hade gått framåt och lånat en hel del från snowboard.

Såg någon nämna skorna. Det är ju mycket mindre skillnad nu, snowboard skor har blivit mycket stabilare.

6. Vart bor du?
Stockholm

Fler skidåkare, inget snack om det. Ett tag på 90 talet åkte inga kids skidor kändes det som - alla började med snowboard. Men när man började åka skidor i parken tog skidorna igen en del av det de tappat.
Men bräda har nog aldrig stått för mer än 50% av åkarna.

1. Hur gammal är du?
28

Åkte mellan 9-13 sen efter två säsonger i Åre så kände jag för att prova bräda igen då jag hade problem med shinbangs och heelbruise

Jepp! Åkt skidor från 1.5års ålder

Kortare svängradie, lägre tempo, skönare häng

Se ovan, oftast går det långsammare på brädan av just svängradien och även den obligatoriska pausen med att ta på bindningarna

6. Vart bor du?
Åre

I åre känns det som det är fler brädåkare men det beror ju på vilka man åker med.
Ser man till helheten så är väl skidor lättare att börja med och är man uppe på semester vill man bara njuta av tiden istället för att lära sig nytt och slå sig på kuppen.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp