Undersökning lavinkunskaper

• Trådstartare Trådstartare JRB
  • Start datum Start datum

JRB

Ny medlem
Hej!

Håller på med mitt projektarbete om laviner och skulle behöva veta hur skidåkare förhåller sig till laviner och vilka kunskaper ni har om de.

1. Hur mycket offpist åker ni?
2. Vad har du för kunskaper? (Kurser/ utbildningar / böcker osv.)
3. Vad har du för lavinutrustning?
4. Har du blivit meddragen eller sett någon lavin live?
5. Gör du en riskbedömning innan du ger dig ut?

Vet att det finns en liknande tråd ute redan, men då den hr några år på nacken så vill jag se hur det har förändrat sig.

Tack på förhand!

1. 90 % av tiden. Cirka 2-4 veckor per år (4 månader förra året)
2. Gått slao 0 och har kursliteraturen för slao 1
3. Transciever, sond, spade, avalung
4. både blivit meddragen och sett laviner gå live
5. Ja, både innan och under dagen.

1. 10% av min åktid (de senaste 4-5 säsongerna)
2. Grundläggande kunskaper genom åkning med guider, läsa artiklar, m m. Träning med tranciever, söka efter nergrävd traciever, grävt snöprofiler, m m.
3. Grundkit, tranciever, spade, sond. Plus diverse annat smått & gott i ryggan förstås...
4. Nej, inget direkt hotande i a f.
5. Ja. Sannolikt är det därför jag åker allt mindre off-pist tyvärr.
6. Övar inte (de senaste säsongerna).
/A

Senast ändrad:
1. ca 14 dgr per år
2. läst artiklar, info via nät, åkt med guide
3. transciever, spade, sond (första hjälpen, mobil förstås)
4. ja (mindre flaklavin), ja
5. ja

Lycka till, men får nog lov att säga att värdet av detta är begränsat utan slumpmässigt urval av svarande. Men det är klart om du antar samma systematiska fel som förra gången kanske det kan funka.

JRB sa:
Hej!

Håller på med mitt projektarbete om laviner och skulle behöva veta hur skidåkare förhåller sig till laviner och vilka kunskaper ni har om de.

Vet att det finns en liknande tråd ute redan, men då den hr några år på nacken så vill jag se hur det har förändrat sig.

Tack på förhand!
hur har du tänkt dig att denna undersökning ska användas,, för att du ska fa den godkänd som projektarbete sa kan du ju inte endast fraga freerides medlemmar,, du far nog helt andra svar om du fragar dom som aker i lindvallen "stockholmsveckan" tex,,

1. Ganska lite, men det händer.
2. Jag har fått instruktioner av en guide: sökning, lavinfara och att vara begraven.
3. Ingen, men om jag ska längre ut än bredvid pisten så hyr jag.
4. Nej, tur det.
5. Ja, det är självklart. Speciellt när det är svenskar som är mest representerade i laviner i alperna.

Onlytelemark sa:
JRB sa:
Hej!

Tack på förhand!
hur har du tänkt dig att denna undersökning ska användas,, för att du ska fa den godkänd som projektarbete sa kan du ju inte endast fraga freerides medlemmar,, du far nog helt andra svar om du fragar dom som aker i lindvallen "stockholmsveckan" tex,,
Jag har även ställt dessa frågor till andra personer som inte är lika "aktiva" skidåkare och därmed har en annan inställning till det här med offpist och laviner. Det är för att jag ska få en större bredd som jag även frågar här. Men tack för att du är uppmärksam och ställer denna fråga.

1. 75% kanske totalt. Pist på försäsong, i låglandsbackar och som transport.
2. Inga kurser. Skidåkarlivets hårda skola + litteratur, nätet, snack med pistörer och sakkunniga. Viktigast är kanske att åka med rätt personer, som förstår sig på riskbedömningar och vågar stå för beslut om att vända om.
3. Sändare, sond, spade, airbag-rygga, mobil, walkie-talkie, förstahjälpenkit.
4. Ja, dessvärre både och. Jag har sett fler än jag har åkt med i såklart. Efter hundratals offpistdagar händer det förr eller senare, nästan oavsett hur försiktig man är.
5. Alltid. Vi kanske inte alltid kollar snölager, men vi åker aldrig utan att ha koll på väderhistorik, prognoser, lavinskalan och beskrivningar. Plus att man oftast snackar med locals och pistörer.

Får jag föreslå fråga 6: Hur ofta övar du/ni inför lavinincidenter?
Det tycker jag själv är mycket viktigt.

Senast ändrad:
JRB sa:
Onlytelemark sa:
JRB sa:
Hej!

Tack på förhand!
Jag har även ställt dessa frågor till andra personer som inte är lika "aktiva" skidåkare och därmed har en annan inställning till det här med offpist och laviner. Det är för att jag ska få en större bredd som jag även frågar här. Men tack för att du är uppmärksam och ställer denna fråga.
Du tog mitt papekande pa rätt sett, det var absolut inte min mening att vara dryg,, sa nu ska jag svara,

MnO s förslag till en 6e punkt tycker jag är mkt viktig

1. i stort sett alltid, ca 100dagar/ar numer, pist för transport eller endast om jag aker ensammen och läget inte tillater offpist.
2. "pensionerad" pistör med utbildning i Frankrike.
3. Transciever, spade, sond, Walkie Talkie (plus mobiltel, förstahjälpen kit, silvertejp)
4. Blivit begravd en gang, räddad efter ca 15 min,, nära fler ganger, som MnO säger, med manga skiddagar offpist händer det även om man har kunskap och beaktar förutsättningarna, det är därför det är sa viktigt att ha utrustning för eftersök och räddning.
5. Ja alltid, som erfaren gäller det även att ha kuraget att säga stopp vi vänder, även om du har besök av vänner som rest langt för att du ska visa dina "guldkorn"

6. övar o övar,, aker ju skidor pa "halvtid", men har alltid en genomgang om jag aker med en grupp där jag inte känner alla väl, sa vi vet att alla kan använda en tranciever.

som synes är jag väl langt fran en medelsvenson som aker i Lindvallen kör V70 har 2 glin o kärring i rosa skidoverall :lol::lol::lol:

1. I princip uteslutande offpist när jag är ute "på egen hand", under familjeveckan blir det nog 50/50. Brukar vara ~6 skiddagar med familjen per år och >10 skiddagar "på egen hand".

2. SLAO Lavin 1, läst några olika böcker på ämnet, sett till att vara frågvis och nyfiken när jag åkt med guide. Försöker åka (och har åkt en hel del med) personer med betydligt mycket mer erfarenhet än mig.

3. Vad defineras som lavinutrustning? Säkerhetsutrustning jag alltid bär med mig som skulle kunna komma att vara användbar vid ev. lavinolycka är spade, sond, transa, ballongsäck, första hjälpen-kit, förstärkningsjacka, mobil, walkie-talkie, 6 meter repsnöre och skidor med hål i tip och tail.
4. Aldrig blivit meddragen, sett ett par laviner live. Aldrig något riktigt stort dock, skulle säga storlek 2 som störst.

5. Alltid. Ny dag, nya möjligheter (till instabiliteter).

6. Brukar försöka träna sök någon gång per säsong, men det är så lätt med moderna transcievers att det inte känns som att det behövs jättemycket övande på rent mekaniskt sökande. Något jag tycker är kul däremot är att krydda till övningen på något sätt; gräv ner en person (självklart inte så att ansiktet är begravt) med (eller utan) transa och se om den som tränar kommer ihåg att göra simultant ytsök med blicken. Begrav fler transor än vad som sagts ska vara, låt en handske och en ryggsäck sticka fram ur snön och ha ingen transa i. Något som är bra att göra (och kul tycker jag) är att, om man är en större grupp, låta ~2 personer ur gruppen koka ihop ett lavinscenario, förbereda scenariot och seda briefa resten av gruppen (förslagsvis 2-6 personer, beroende på vad man vill träna) och sedan låta gruppen lösa situationen efter bästa förmåga. Mycket bra tillfälle att träna gruppdynamik och förberedelser inför ev. lavinscenario. I slutändan handlar det om fruktansvärt mycket mer än att söka med transciever, sonda och gräva.

Tack så oerhört mycket för de svar som jag har fått in i nuläget!

Tar gärna emot ytterligare svar!

1: ca 80% av min åkning sker utanför pisten. Landar väll på mellan 15-20 skiddagar/säsong, fler under tidigare år.
2: SLAO Lavin 1, två dagars kurs med guide i alperna, Litteratur (Staying alive in avalanche terrain, Skredfare)
3: Transciever, spade, sond, första hjälpen, vindsäck, förstärkningskläder, karta, kompass, termos med varmvatten mm.
4: Nej
5: Innan jag ger mig ut, löpande medans jag är ute, ständing nya intryck som ändrar ens värdering av situationen.

1. 90% av 14 dagar + /år
2. Det man snappat upp från vänner/guider under åren och det man läst sig till samt sök/sond/gräv-övningar.
3. Trans, spade, sond, abs, gps, first aid, avalung
4. sett och löst, ej meddragen.
5. Ja. Kan dock för lite själv så förlitar mig mkt på andra. Mitt omdöme handlar således till stor del enbart om att vara kräsen när det kommer till vem jag ska lita på. Och kräsen är jag. Kanske inte optimalt men hur mkt jag än läser och övar (om jag inte byter yrkesbana) så kommer jag inte uppnå samma kunskaper som yrkespersonerna (guider/pistörer) som jobbar med snö hela dagarna har. Hade givetvis önskat att jag hade ännu bättre kunskap så att jag kunde göra bättre egna situationsbedömningar.

1. Ca 80 offpistdagar/år skulle jag gissa på
2. Gamla SLAO steg 3. Men jag tror nästan att tiden på berget med många duktiga åkare har gett mig betydligt mycket mer.
3. Trans, spade, sond ABS
4, Blivit meddragen men aldrig begravd. Grävt upp vid två olika tilfällen.
5. Det finns alltid med i tanken.

1. 2-3 dagar i veckan
2. SLAOs lavinutbildning och utbildning som Freeride guiderna har nere i Alperna för att färska upp minnet
3. Trans, Spade, Sond och ABS
4. Nej!
5. Kollar väder & vind, kollar lavinfara på morgonen och magkänsla

1. 90% av tiden, 20-30 dagar/år. Pist endast när förhållandena inte tillåter offpist, samt som transport och med familjen.
2. Kurs med Peter Mågård på 90-talet.
3. Trans (gammal analog Ortovox), spade, sond, ABS.
4. Nej, nära några gånger och varit med om ytsläpp. Anlänt till lavinolyckor och deltagit i grävande.
5. Kollar väder och lavinfaran. Kollar hur mycket släpp det gått och i vilka riktningar. Känner på snön. Gräver profil några gånger per säsong vid större lavinfara.
6. Övar sök 1-3 gånger/säsong (blir alltid någon gång med guide och när man åker med kamrater).

Senast ändrad:
1. 70% av tiden..
2. Slao steg 2 har ja för mig..
3. Barryvox Pulse, spade, sond, första förband och Mammute R.A.S
4. Med dragen senast idag i en liten och grävde senast idag fram en polack.
5. Ja självklart
6. Så ofta det går...

Senast ändrad:
1. 25% av skidåkningstiden, som är ca 25 dagar per år (i fjällen)
2. inga bortsett från artiklar och forum samt enklare koll på hur underlaget beter sig vid större lavinrisk samt uppfattning om hur väderändringar påverkar lavinrisken
3. Ingen, bortsett från mobil m. nummer till skipatrulje och lite reccosaker
4. Nej, enbart sett spåren efter små till medelstora laviner
5. Ja, en enklare bedömning efter mina ganska små kunskaper

1. Dagligen i jobbet.
2. UIAGM Bergsguide, CAA Level 2
3. Spade, sond, transceiver, recco, ABS, första förband, mobiltelefon, satellittelefon.
4. Har varit inblandad i flera incidenter.
5. Gör en riskanalys varje dag jag vistas i lavinmiljö.

1. 85 %
2. Lavinkurs med stf, läser på allt jag kommer över
3. ABS-rygga spade sond transeiver
4. Bara små ytsluff
5. Kollar lavinrapporter, talar med patrullen, kollar väderhistorik, och är uppmärksam på terrängen och snöpacket

1. 60%
2. Böcker, Tidningar, Nätet
3. Spade, Mobiltelefon, första hjälpen, recco
4. Nej
5. 98% av alla gånger

Senast ändrad:
1. 90% av tiden - ca en månad/år
2. Böcker,tränat själv samt åkt med folk som kan under många år
3. Spade, sond, transciever, telefon, recco
4. Inte begravd själv men meddragen några gånger, samt grävt upp en person i gruppen ur lavin (åkte denna gången med guide) på ca 1m djup
5. Konstanta riskbedömningar innan och under turen (en enda lång bedömning skulle jag säga :-)) med mest fukus på lokala förhållanden som sol, vind, temperatur och terräng. Läser även lavinrapporter såklart men gör helst min egen bedömning.

1. ca 20-30 dagar/år
2.SLAO 0, samt flera övningar och utbildningar genom UCPA
3. Sond, spade, transceiver, telefon, Snowpulse
4. Sett en person blivit meddragen.
5. Gör ingen snöprofilutgrävning, men tänker alltid på hur väder och vind påverkar och kollar anläggningens bedömning. Åker oftast med guide, men åker naturligtvis inte ut om det är 4:a eller 5:a. (Annars åker jag i flackare terräng om jag är osäker och det är 2:a eller 3:a)

Beror på snöläge, i värsta fall 50/50

Det jag läst mig till och instruktioner i samband med resor ex UCPA, planerar att gå en utbildning

Trans, sond, spade

Ja, en mindre

Försöker alltid göra en riskbedömning beroende på väder. vind, snöläge och aspekt.

Tillbaka
Topp