Ungefärligt pris på ett par vettiga pjäxor!

latty

Ny medlem
Tjenare,
Efter att jag var i Österrike en vecka så har jag märkt att mina pjäxor är brutalt osköna, först precis när man satt på sig dem, och sedan efter ett par timmar i backen. Så nu när jag kom hem till stockholm så har jag bestämmt mig för att gå till alpingaraget och få ett par pjäxor gjorda på riktigt, och undrar då ungefär hur mycket det kan kosta?

Får man en formgjuten/bakad eller vad det heter pjäxa för 4000kr? och hur mycket kostar det att köpa den tjänsten? alltså, tar dem betalt för att baka och jobba med pjäxan?

Tack.

Ska du ha en helt formgjuten innersko? Det finns andra alternativ som också fungerar bra, exempelvis Dalbellos Intuition-liner som värms upp för att anpassa sig till din fot / ditt ben. Givetvis bör du i första hand satsa på en formgjuten sula - det gör mycket.
I övrigt ska det ingå eventuella tryckningar och övrig service när du köper i en så pass etablerad butik som Alpingaraget. 4000:- kan vara lite i underkant, men hittar du en pjäxa i den prisklassen som passar din fot så är det inte alls omöjligt. Gå in och snacka med dom!

Själv skulle jag föredra att göra bootfittingen på nästa resa du gör så att du kan åka lite, justera lite... åka lite mer... justera nån grej till... ja du fattar.

Ja vad menar du med formgjuten? Som Heinz säger finns det antingen värmebakad innersko eller så finns det sprutad innersko.

Där den senare är lite utav en process att göra och man får väl räkna med ett par veckors åkning och småpill innan man fått ordning på det ordentligt, vad jag har fått erfara iallafall. Men när detta väl är gjort har du ett par pjäxor som sitter helt kukens bra... Pris; ca 6-8000 totalt

Tack för svaren! Galet vad fort det gick idag.

Har faktiskt kollat lite på Dalbello, Typ Il moro och dem andra pjäxorna med 3 spännen, det är något som jag bara har fastnat för av någon anledning. Har i första hand tänkt mig en bakad sko och/eller en formgjuten sula, hur mycket kostar en sådan?

Det där med att göra det på plats har jag också tänkt på, men dem 2 ställen som är kvar på årets säsong är Hassela och Järvsö, och då bara en helg. Tänkte också som så att det kanske går att få lite lägre priser så här års, "vanliga" butiker som stadium och liknande har ju börjat med rea, men det kanske inte alpingaraget har.
Ska hur som helst in dit på lördag och snacka med grabbarna.

Tack för alla snabba och vad jag kan se, bra svar!

Det är nog ingen bra ide att köpa pjäxor på stadium om du inte själv vet exakt vad du är ute efter. Och det vet du inte =) Så gå till en välrenommerad bootfitter.

Har inga som helst planer att gå till stadium, ska absolut INTE göra det, det är det som är poängen ;) tänkte bara att eftersom dem har rea så kanske alpingaraget har det också!

Finns det någon speciell person på alpingaraget som är extra duktig, eller duger dem allihopa lika bra?

Kör själv med Dalbello och det är kanske därför jag förespråkar dom extra hårt. Men det är en förbaskat bra pjäxa om du har foten för dom. Just när den är tredelad så får du en helt annan flex i pjäxan.

Formgjuten sula går lös på 6-700 om jag inte minns fel. En bakad sko ingår såvida du köper en Dalbello med intuition.

Gällande rea i "vanliga" butiker. Ska du ändå punga upp 3500-4000 så lägg dom extra hundralapparna på en bra butik. Inte kul att ha varit dumsnål för att få ett par nya pjäxor som sitter lika illa.

Haha, det var väldigt vad missförstådd jag blev idag då! Aja, ska absolut åka in till alpingaraget och iallafall snacka med dem!

Tack för allt so far gubbs! återkommer med frågor om jag kommer på något!

Själva poängen är att det är nog rätt svårt att ge tips angående pjäxor på nätet... man ska också ta det mesta som sägs här ang pjäxor med ett par nypor salt... Och som du säger, en duktig bootfitter vet vad som är bäst för dig! Lycka till!

Att du inte får någon möjlighet att hammra till dem under säsongens sista helger är inte nödvändigtvis ett problem. Då kan du åka i dem med säg "bara" en bra sula, känna efter vilka problemområden du har och sedan ha lite mera kött på benen när du väl går till en stövelbankare.

Mina full tilt hot dogger har använts nu 140 skiddagar och funkar fortfarande sjukt bra!

Kostade 3500 samt 750 för formgjuten sula!

Då är varje pjäxa trykt 3ggr för att sitta perfekt :)

Den bästa pjäxan är den som är rätt typ för din fot.
För att få reda på vilken pjäxtyp du behöver måste du fråga någon som vet - t.ex i en bra skidbutik.

Bestäm dig inte för några modeller i förväg utan att veta nånting om de är rätt typ för dig. Et par bra pjäxpr kostar mellan 4-6000 med sula etc.

Formgjutning är ganska överskattat - effekten är att jämställa med att åka inpjäxorna i 2 veckor ungefär. Dock anser jag att man definitivt ska göra den. Speciellt med intuitioninnerskor.

En formgjuten sula är en direkt nödändighet. Conform'able är en vanlig tillvlerkare och det är finfina grejjer. Skräddarsys för din fot på 15-20 minuter och gör underverk i päxorna.

Alpint.com värmer innerskon när man köper. Iallafall gjorde dom det för mig. 3500 totalt för en pjäxa som tidigare kostat 5000+ Alltså en äldre årsmodell(annan färg än i år)

Är det någon speciell person på garaget jag ska snacka med? någon med extra kompetens eller är alla i princip lika duktiga?

Tillbaka
Topp