Unity Pride - Bräda för mig?

Nosskire

Medlem
Har en Unity Pride 159 på gång för en relativt billig summa ~3000 kr.

Min fråga är om den kommer att passa min åkstil.
Jag åker hårt och aggresivt i pisten och gillar defenetivt inte när folk åker om... Åker även mycket puder och framförallt i år ska jag åka en hel del. Åker ALDRIG park.

Jag har åkt på en custom från 99 i 4 år som jag var extramt nöjd med och senaste året på en custom X. Custom X'n är totalt värdelös och alldelesn för fladdrig,. Sämre på alla punkter än en gammal custom förutom att den är lite rappare och lättare att hoppa med.

Så... En Custom X är inte för mig, är Unity Pride det?

Annars kollar jag på en T6:a, skulle den passa mig bäst? dock så är den dubbelt så dyr som en Pride... Om jag köper priden kommer jag behålla min custom x för att leka med i vinter också.

En Unity Pride kommer att passa dig och din åkstil alldeles utmärkt. Den har rätt smal midja, vilket jag vet att du gillar och är van vid. Unity bygger fantastiska brädor och jag tror att du kommer att bli hur nöjd som helst. Att få köpa en för 3000:- är ett superklipp!!

Det här blir intressant, Doughboy har alldeles rätt. Unity Pride har för nå´t år sedan kommit riktigt bra om inte bäst faktiskt i TSW årliga brädtest två år i rad. Förra året gjorde de ett par förbättringar med brädan (bla lite av träkärnan och kolfiberlindningen). Den är lite mer åt freestylehållet och passar säkert riktigt bra i hård och aggressiv åkning. Om du åker mycket puder tycker jag du ska kolla upp en sak med Priden. Jag har själv inte åkt Priden, med har däremot en Dominion. Noshöjden på Dominion -04 är ganska låg och flyter faktisk ganska dåligt i djup snö, fastän den ska vara en freeridebräda, den hade t.o.m. omvänd "taper" dvs tailen var någon mm bredare än nosen. Jag hade kontakt med Pete Wurster (ägaren) ett bra tag innan jag köpte brädan, och gav lite feedback till honom ett par gånger hur jag upplevde brädan. Så kolla upp brädans mått, framförallt noshöjd, samt även nos- och tailbredd. Är de tillfredsställande, så har du en superbräda.

Jag har också åkt custom och custom x, jag vet inte, men de är inte heller något för mej. Jag vill ha en bräda som ger energi tillbaka, men som samtidigt är lugnt och behärskande i sitt utryck vid rejäl åkning, inte plankig utan följsam, som klarar av lössnö, men ändå dämpar bra när man kör i gammal uppkörd hård snö. Det är utanför pisten jag trivs bäst, men passerar väldigt gärna ett par hopp på vägen till liften. Ta även en titt på Never Summer Premier, det är en intressant bräda för friåkning.

Lycka till,

Senast ändrad:
En custom passar bra för min åkstil, men inte en custom x... Tror dem har juxat till det med tillverkningen när dem bytte tillverkningsfabrik:

Om jag köper en Pride kommer jag ha kvar min Custom X som är rätt okej offpist bräda....

Anledningen till att jag är sugen på en pride är för att priset är grymt!

Tack för bra svar pojkar :)

Söker nu bindnigar... Några hård att rekommendera? har alltid åkt på burton grejor nästan, men jag gillade Ride LX bindningarna mycket förut!

Kommer bara ha brädan i pisten, för offpist har jag min custom X.

Det finns inga plattor som passar för burton och normala väll? Fördelen med aluminium plattor är att man själv kan borra hål så att den passar alla brädor...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp