USA/CANADA vinter 08/09

EbbaJ

Ny medlem
USA/CANADA vinter 08/09
Hej!

Ska aka skidor i USA eller Canade nasta vinter. Vart ar det bast att aka? Har lange velat aka i Whistler, och vill det fortfarande. Finns det andra skidorter som har bra pister,park,puder och uteliv?

Tack,

Ebba

Senast ändrad:
USA/CANADA vinter 08/09
jeg er i mammoth, california nå.. nettopp fått 8 fot pudder og parken preppes kontinuerlig! smooth her:)

-Hanna

USA/CANADA vinter 08/09
Jag ska till Whistler snart, påmin mig så kan du få en raport där ifrån. ska nog åka runt lite med!
Om man kolla resort guiderna för de lite större tidningarna så har Whistler sammantaget på de kriterierna som du angav varit i top de senaste 10 åren. Det blir utsätt till både nordamerikas och världens bästa skidort av de flästa tidningarna varje år!

USA/CANADA vinter 08/09
Bästa kombinationen av pist, park, puder, uteliv får du i Alperna, Whistler, Aspen eller Vail.

Men vill man ha den kombon på en skidort så tycker jag att man lika gärna kan hålla sig till Alperna.

För mig är skidåkning i nordamerika något helt annat än skidåkning i europa. För att uppleva den otroliga charmen med åkningen over there så tycker jag att man skall be ge sig till ställen som bejakar just detta och inte försöker vara alporter.

Det jag tycker är mest charmerande med den nordamerikanska åkningen är dom små systemen som har grym terräng och sjuka mängder snö.

Ta Alta som exemple. Det systemet är gör litet, liftarna är apgamla och saknar byglar men det är helt sagolik terräng med sjuka mängder snö och lite folk. Visst jänkare och kanadensare tycker det är mycke folk men hallå Val Thorens... Det är lite folk.

När man åker på ställen med lite folk så blir det helt annan stämning. Folk pratar med varandra, tipsar varandar om justa åk och det är allmänt tillbaka lutat.

Dessutom så tenderar dom mindre orterna har mindre tillrättalagd teräng. Finns nog ingen ort over there som har svensk chaktnings mani men ändå. I mina ögon så handlar inte skidåkning om storleken på bergen utan om tillgången på snö och teräng.

Alta har tillexemple bara en fallhöjd på knappt 700 meter ändå så skulle jag välja just det berget om någon sa till mig "var vill du ha ett livstidskort".

Alta är lite speciellt eftersom det ligger nära Salt Lake City som trotts moromner ändå är en storstad med uteliv. Men det är inte Alports uteliv. Men det ger ändå känslan av det Amerikansk landsort med grym skidåkning inpå knuten.

En lista över skidorter som har just terängen, snön och ruffigheten som karaktäriserar nord am skidåkning är...

Tumregeln är också att man skall bo i närmsta tätort inte i "Alpine village" då den oftast endast är dyra hotel.

I Kanada:

Fernie
Red Resort (fd: Red Mountain)
Revelstoke (kommer dock att vara alport wana be från 2010)
Kicking Horse
Whitewater

I USA:

Mt Baker
Crested Butte
Jackson Hole (Inte vart där men gränsen till alport)
SLC området (Alta, Snowbird, Brighton, Solitude)

Tex

USA/CANADA vinter 08/09
Whistler har ju faktiskt det du letar efter, men en nackdel med att ha allt, är att allt blir väldans väldans dyrt, de orter som har allt transformeras såklart direkt till turistorter... dvs there are big bucks to earn...

:P

USA/CANADA vinter 08/09
Hur ser arbetsmöjligheterna ut på ovannämnda orter(främst de kanadensiska, då jobb i USA verkar omöjligt?). Skulle egentligen vilja åka till en mindre ort men måste ha ett jobb under tiden för att få det hela att gå runt. Bör man satsa på Whistler eller Banff då eller kan man lätt hitta jobb på de mindre platserna också??

/Andreas

USA/CANADA vinter 08/09
Neunk, de ar inte omojligt att fa jobb pa skidorter i usa. jag ar i MT just nu, jobbar inte, harde att dom importerar folk fran mexico o typ sydamerika for att det inte finns arbetare, horde framfor allt det om Big Mountian, MT..

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp