Black-Daimond
Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Markerna är i princip alltid delade på det sättet. Vid arvsskifte så vill man dela så lika som möjligt och på lägre höjd växer det bättre. Alltså delar man så att alla delar innehåller liknande förutsättningar.ohrey sa:Verkligen synd att markerna ägs vertikalt istället för horisontellt.. Tyvärr ser det ju ut så i hela skidområdet.. Men förr eller senare kan man ju hoppas att det löser sig. Men som du säger, skistar kommer bygga förbindelsen direkt tillstånden är klara, sen om det blir imorgon eller om 30 år får framtiden utvisa.
Åhå. Ja, jo, det är ju begripligt. Segt dock eftersom liftbolaget knappast är intresserat av den delen av marken som är bördigast.snorkel sa:Markerna är i princip alltid delade på det sättet. Vid arvsskifte så vill man dela så lika som möjligt och på lägre höjd växer det bättre. Alltså delar man så att alla delar innehåller liknande förutsättningar.

Ja, den här ritningen presenterades på bydagen 2011Skare sa:Med Rödkullen missar ni detaljen att Skistar och Björn Däeli planerar att bygga boende kring Rödkullen och Ullådalen.
Nästa lift där byggs för att skapa ski in/ ski out.

Tycker faktiskt denna info är ganska intressant. Skulle vara intressant att veta vad just Åre omsätter och inte bara Skistar och därmed kunna jämföra investeringar med liknande orter (omsättningsmässigt) i Alperna. Planerna som SkistarÅre har är faktiskt inget att klaga på, det är ju bara skistar AB samt diverse markägare som sätter lite käppar i hjulen. Problemet är att det tar alldeles för lång tid mellan investeringarna.. Det vore fullt realistiskt med ca 2 nya expressliftar om ca 3 år.. Det tog hela 7 år mellan VM8an och sommarens investeringar, skulle det ta lika lång tid tills nästa betyder det alltså att det sker 2020..Marcus666 sa:Whoa. Trodde det inte va så stora planerar i det projektet. Känns dock att det kommer bli överkapacitet runt mellanstationen. Det är därför man bör prioritera enklare men mer oftare utbyggnader. Det är just det jag inte gillar med Skistar:
1998 - Duveds Linbana
2002 - VM6:an/Hummeln
2006 - VM8:an
2013 - Fjällgården
Jämfört med t.ex. Flumserberg - en ort i ungefär samma storlek som Åre:
2003 - En 4:a/inga nya backar
2005 - Gondol, två steg/från tågstationen nere i dalen och upp till mittcentrat - 975 fallhöjds meter
2006 - En 8:a med bubblor/inga nya backar
2009 - en ny 6:a/inga nya backar
2013 - Två nya 6:or/nya backar.
Visst finns det "mer folk" i centrala europa men just Flumserberg verkar ju inte direkt vara någon känd ort direkt.
Åre är ju ändå Nordens största skidort.
Jag måste säga att jag tyckte Tegeliften AB gjorde fel att välja fasta klämmor (sagt det förr, säger det igen). Liften är ändå cirka 1500 lång, alltså nästan tre gånger så lång som Hummelliften. Det kommer iförsig ta runt samma tid att åka upp till toppen som nu, men med en lift med kopplingsbara klämmor, tror jag man hade kunnat marknadsföra sig bättre. Sen måste väl Tegefjäll som by börja investera i Restaurang/Pub fronten.ohrey sa:Hade varit kul att göra en investering precis som den i Tegefjäll fast i högzon. Dvs en lift i Valvet, skulle alltså ge en fallhöjd mellan 340-400 meter. Hade mer än gärna ställt upp och hjälpt till med det, dvs på samma sätt som folk gjorde med Tegeprojektet. Högzon är ju något som ligger långt fram i tiden och där skulle det vara kul att påskynda något projekt. Tror det skulle finnas ett helt okej stöd till det runt Åre då det inte bara är riktat till en by utan tvärtom, hela Åre skulle gynnas. Då driftdagarna lär bli få skulle det kanske rent utav kunna motivera en begagnad expresslift från 90-talet. Den i Tänndalen kostade knappt 25 MSEK och det var ändå en bra Doppelmayr 4-stol express!

Har för mig att jag läst i någon artikel om investeringar i Åre, en då investeringen inte blev av, att man inte såg speciellt positivt på att köpa begagnade liftar. Var säkert över ett halvår sedan så kommer inte ihåg i detalj vad som stod men tror motivering till att inte köpa begagnade liftar var att man ville ha nytt när man endå var i farten och byggde.ohrey sa:Precis som nb11b säger ovan saknades pengarna, vilket var synd.. En expresslift hade varit det optimala, men fortfarande en stor eloge till de inblandade, kommer att bli ett stort lyft i Tegefjäll nästa säsong!
Men förstår jag rätt så var det i början tänkt att ha en expresslift som började nedanför E14?
Jag tycker man istället borde köpt in en begagnad expresslift från liftbyggarna.se istället då det hade varit samma kostnad som en ny med fasta klämmor. Både Bjursås, Tandådalen samt Tänndalen har fått ihop liftar för under 25 MSEK och samtliga har varit 4-stolsexpresser. Den i Bjursås hade även huv (Att Bjursås sedan gick i konkurs är en helt annan sak). Diskuterades det alternativet? Du kanske vet nb11b?
Antagligen är det så dem motiverar det.. Och delvis har dem helt rätt. Vet att gamla Olympialiften ett tag var tänkt att sättas upp i Tegefjäll i samband med att VM8 byggdes.. Men det skulle ha kostat ca 80 procent av en ny lift då mycket behövdes bytas ut etc. Men det finns ett flertal mycket nyare liftar som byts ut i Alperna som skulle bli billigare. Som sagt har flera investeringar gjorts i Sverige för under 25 MSEK. Jämför nya Tegeliften som kostar ungefär samma eller en ny expresslift för 40 MSEK. Istället för att vänta 20 år så borde man enligt mig kolla på billigare alternativ och därmed kunna bygga ut snabbare. Men förmodligen finns det säkert anledninar varför man inte använder sig av detta, och mycker ligger nog i det du säger Danil.Danil sa:Har för mig att jag läst i någon artikel om investeringar i Åre, en då investeringen inte blev av, att man inte såg speciellt positivt på att köpa begagnade liftar. Var säkert över ett halvår sedan så kommer inte ihåg i detalj vad som stod men tror motivering till att inte köpa begagnade liftar var att man ville ha nytt när man endå var i farten och byggde.
ohrey sa:Någon som sitter inne med nya bilder? Inte sett någon bild av hur det går vid sadeln.. Syns ju på webbkameran att det grävs ordentligt i Tege!

Nu är jag visserligen ingen expert men det borde gå om man tänker logiskt. Om Man byter ut vändstationerna till sådana mer avancerade som finns på expressliftar och förser stolarna med tillhörande klämmor. Mer borde det väl inte vara att göra egentligen? Liftgatan vet jag inte varför den ens skulle behöva ändras från början, möjligtvis om man tänker bygga om till 6-stol men då lär väl även stolparna behöva ändras..ohrey sa:På wikipedia så fann jag detta citat under framtida planer för Åres skidområde:
" Trots att den så kallade Tegeliften nu blir en fast stollift får dess liftgata en konstruktion så liften kan göras kopplingsbar (expresslift) i framtiden, utan behov av fullständig ombyggnad." Någon som kanske kan bekräfta detta? Antar att man i så fall kan bygga den till en kopplad fyrstolslift?