Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
125 Mkr i investeringskostnader. Bra investering för nu kanske folk kan släppa hypen med att alltid åka i centrala Åre och se lite andra områden. Så behöver man inte ha diskussionerna och klagomålen på köer och trångt i backarna längre.

Senast ändrad:
O

ohrey

Guest
Borde inte någon av dessa liftsträckningar vara en dröm att få till? Någon som vet hur fallhöjder och längd på dessa sträckor är? Och om det någonsin funnits planer på det? Skulle enligt mig göra Tege nästintill i klass med Åre :)

S

Strupsi

Guest
ohrey sa:
Borde inte någon av dessa liftsträckningar vara en dröm att få till? Någon som vet hur fallhöjder och längd på dessa sträckor är? Och om det någonsin funnits planer på det? Skulle enligt mig göra Tege nästintill i klass med Åre :)

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/a54943102223bdecb7d8d592414845c7.jpg[/url]
Håller med helt. Har gått upp på Mullfjället till fots och åkt offpist ungefär där din bild visar, och tycker att man verkligen missat något där. Höjden är som mest 1031 m, så jättelågt är det ju inte. Drömmen vore ju en ren offpistlift, åkte själv efter ett skapligt snöfall och det var helt ok puderåkning. I och med att turisterna alltid håller sig på skutan ändå så skulle detta kunna bli en guldgruva för alla som gillar freeride.

ohrey sa:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/a54943102223bdecb7d8d592414845c7.jpg[/url]
Jag har också tänkt på detta så i jag håller med. Det finns kanske plats för upp till 3 liftar.

Nu ska jag dock förstöra festen.

Brant och lavinfaligt.
Korta åk eller backar.
Väldigt blåsigt.
Korglift går ej pga. vind
Bygel blir för brant.
Dyrt och riktar sig inte till den breda massan.
Lurigt med marken och alla tillstånd som krävs för ett sådan ingrepp.

Kanske läge för forumet att samla ihop pengar till "Project Tege Högzon"

Danil

Medlem
Är det någon som vet lite mer exakt varifrån den nya fjällgårdsexpressen ska börja, har förstått att den ska gå ifrån fjällgården men då jag åker där tycker jag inte det ser ut att finnas någon plats stor nog för liftstation?

Chris123144

Ny medlem
Danil sa:
Är det någon som vet lite mer exakt varifrån den nya fjällgårdsexpressen ska börja, har förstått att den ska gå ifrån fjällgården men då jag åker där tycker jag inte det ser ut att finnas någon plats stor nog för liftstation?
Ställer mer eller mindre samma fråga :/ Det ser skumt ut... :P

JSellberg

Medlem
Det finns alltid plats för en liftstation.

Sadelexpressen kommer för övrigt att bli rejält påkostad med garage, bubblor och sätesvärme.

Senast ändrad:
O

ohrey

Guest
JSellberg sa:
Det finns alltid plats för en liftstation.

Sadelexpressen kommer för övrigt att bli rejält påkostad med garage, bubblor och sätesvärme.
Har du några källor på det? Vore ju grymt i så fall!

Danil

Medlem
Håller helt med om att det vore ypperligt med bubblor på liftstolarna! Denna funktion finns på alldeles för få stolsliftar i Sverige trots att vi har vindar som väldigt ofta ger en rejäl sköldeffekt i liften under de kalla vintermånaderna.
Jag hoppas att dessa uppgifter stämmer! :)

JSellberg

Medlem
ohrey sa:
Har du några källor på det? Vore ju grymt i så fall!
Vet det från importöten av Leitner.

Danil sa:
Håller helt med om att det vore ypperligt med bubblor på liftstolarna! Denna funktion finns på alldeles för få stolsliftar i Sverige trots att vi har vindar som väldigt ofta ger en rejäl sköldeffekt i liften under de kalla vintermånaderna.
Jag hoppas att dessa uppgifter stämmer! :)
Visst är det fantastiskt med bubblor, dock så kräver då liften ett garage till stolarna, och då stiger kostnaderna med 6-8 miljoner extra.

Senast ändrad:

Danil

Medlem
JSellberg sa:
Visst är det fantastiskt med bubblor, dock så kräver då liften ett garage till stolarna, och då stiger kostnaderna med 6-8 miljoner extra.
Ja det är klart att det kostar mer om man måste ha garage men om dem nu kostar på det så är ju det kanon!

Så det blev Leitner igen alltså, dem har ju levererat i princip alla liftar till skistars anläggningar de senaste åren, bra på att vinna upphandlingar eller har dem avtal?

O

ohrey

Guest
Personligen ogillar jag att de satsar så mycket pengar på bubblor.. 6-8 miljoner hade varit en bra början till ytterligare en stolslift.. Men såklart är det alltid skönt med vindskydd :)

Senast ändrad:

JSellberg

Medlem
Danil sa:
Så det blev Leitner igen alltså, dem har ju levererat i princip alla liftar till skistars anläggningar de senaste åren, bra på att vinna upphandlingar eller har dem avtal?
Den generella åsikten i Skandinavien är att Leitner är den bättre leverantören, av dom två stora.
I Norge så har Doppelmayr fått det lite halvfula öknamnet Doppeldrit.

Har inte jobbat på någon modern stor lift från Doppelmayr, så jag kan inte uttala en egen åsikt.

Skulle misstänka att Doppelmayr's anbud måste vara markant lägre än Leitner's för att dom ska få ordern, något jag inte kan tänka mig att den är.

Senast ändrad:

Danil

Medlem
Okej, ja det var väl det jag också antog. Om det är så att deras liftar är driftsäkrare så är det ju bara rätt att dem kör på det! Bara något jag reflekterat lite över då det står Leitner på i alla fal de flesta större liftar.

O

ohrey

Guest
Kanske inte har så mycket med liftar att göra, men vet någon hur trädgränsen i Åre har förändrats senaste årtionden? Sitter och drömmer om att den ska höjas 50-100 meter åtminstonde så VM8an samt Hummelliften skulle vindsäkras på ett helt annat sätt..

Och JSellberg, hur blir nya fjällgårdsliften, samma som vm6an eller?

Danil

Medlem
Man har redan börjat förbereda för bygget av de nya liftarna. Avverkning av skog för den nya fjällgårdsexpressens liftgata syns på bilderna frånidag här nedanför. Detta borde ge en mer exakt bild av vart liften ska dras.

Vy från fjällgården.

Vy från Hummeln, avverkade området markerat med blått.

Danil

Medlem
Kul att se att dem redan kommit igång, antar att det dem måste ligga i för att hinna få upp tre liftar innan nästa säsong!

Danil

Medlem
Ja det är nog bara jag som köper dagkort.. Är inte säker på att jag kommer upp i 14 (ca) skiddagar i Åre vilket är vad som behövs för att säsongspass ska löna sig:/

linder

Aktiv medlem
Äh, hade lätt betalat dom pengarna med tanke på att backarna runt vm8 / vm6 kommer hålla sig så mycket bättre i framtiden då barnfamiljerna som har hängt där tidigare för att det är bekvämt med sittlift kan åka i fjällgården/sadeln nu där dom har backar som är bättre anpassade för deras åkning :)

Danil

Medlem
linder sa:
Äh, hade lätt betalat dom pengarna med tanke på att backarna runt vm8 / vm6 kommer hålla sig så mycket bättre i framtiden då barnfamiljerna som har hängt där tidigare för att det är bekvämt med sittlift kan åka i fjällgården/sadeln nu där dom har backar som är bättre anpassade för deras åkning :)
Du har en poäng där, den skidåkning man får ut för pengarna lär bli bättre som du säger! Den största fördelen är väl att man lär slippa stå i kö för att få åka upp liften vilket gör det mer prisvärt, men 430 kr är fortfarande en ganska stor summa pengar för en som ännu inte har ett fast jobb.

O

ohrey

Guest
Ni som är/bor i Åre får gärna uppdatera med bilder från samtliga byggnationer, kul att följa hur det blir! Bra att tegebacken breddas och hörde rykten om att skogen ska gallras ur. Åre kommer att vara en mycket bättre skidort nästa år då man istället för 3 bra liftar att åka vid (vm-området, vm6:an samt Duveds linbana) kommer att ha ytterligare 3, så totalt 6 bra ställen att åka vid. Dock borde detta ha gjorts för längesedan, bara att hoppas att allt blir en succé nu vilket kanske skulle kunna påskynda framtida planer. Nedan kommer lite idéer hur jag tror Åre skulle utvecklas framåt.

Vad behöver vara nästa steg?
Tror det är ganska smart att bygga flera liftar samtidigt för att få ner styckpriset på dem. Min dröm att man i nästa steg skulle fått till en förbindelse mellan Tege och Rödkullen, en lift som ersätter Rödkulleliftarna samt en expresslift i Valvet. Skulle Den investeringen göras skulle Åre vara en skidort som man faktiskt skulle kunna vara stolt över även internationellt. Då skulle man ha ett säkrat lågzon som i stort sett alltid kan gå, i från Duved i öst till Björnen i väst. Skulle man kunna ersätta Nedre och övre valvet med en expresslift (Ev även Stendalen) så skulle man även ha 4 Högzonsliftar. Mer behövs inte där då det tyvärr är för svåra väderförhållanden. Då har man alltid en riktigt bra Lågzonåkning, och utöver det 4 Högzonliftar (Kabin, 1000m, Gondolen och en ny expresslift i Valvet) som man helt enkelt får se som en bonus utöver lågzon. Det är trots allt högzon som gör att man åker ända upp till Åre, hade inte den funnits så hade man åkt till Funäs/Vemdalen/Idre istället, så jag tycker verkligen att man måste ta vara på det, dock så räcker det med en lift till så man har 4 liftar som man kan köra vid bra väder som sagt. Detta är alltså 3 stycken expressliftar vilket förmodligen skulle kosta drygt 150 MSEK, men därefter är Åre i stort sett ett komplett skidområde som är som en helt okej ort i Alperna, de bör byggas inom 4 år.

Vad behöver höras pist/park/offpistmässigt?
Åre har bra backar tycker jag, dock har ju liftarna varit det som gjort att man hållit sig i vissa utvalda områden som jag nämnde ovan (Duved, VM-området samt centrala Åre). Men även här måste man utveckla sig. Först kanske man ska kolla snösystem, där bör man kolla på Romme Alpin. De har satsat enorma mängder på att ha ett överlägset snösystem, jag tycker man kan inspireras av det. Romme kan på 10-12 dygn lägga en meter snö i hela systemet. Naturligtvis kan inte Åre göra detsamma då man har betydligt större område. Men tycker man borde ha en vision om att man på 10-12 kalla dygn ska kunna ha samtliga huvudbackar igång (då menar jag alltså någon backe i varje område med någon transportled till avgränsande område). Man har redan i dag bra snösystem, men det kan utvecklas mer.

Pistmässigt så kan man bredda backar som man tidigare gjort i många områden. I högzon skulle man kunna pista bredare (tips, kolla alperna). I rödkullen skulle man kunna bredda backar, lixom i Ullådalen. I Tegefjäll skulle man kunna bygga en bredare backe från Fjällvallsliftens dalstation ner till nya Tegefyran, skulle bli en fin familjebacke. Men det är inte backarna som är det som Åre är i mest behov av, det är bättre liftar samt kunna sprida ut folk över berget mer i de redan befintliga systemen. Något som dock behövs är mer Belysta nedfarter, föreslagsvis Tegefjäll samt befintliga högåsliften samt Hermelinbacken i Björnen. Då har varje ort en helt okej kvällsåkning samt att dessa liftar alltid kan gå 9.00-16.30

Parkmässigt så tycker jag parken borde flyttas. Bräckeparken är bra och välskött men ligger felplacerad. Tycker här man bör kolla på exempelvis Bear mountain i USA. Där känns allt mer utspritt över en större yta. Det underlättar även så man hela tiden kan bygga om hopp osv utan att man behöver stänga en hel linje. En bra plats vore runt Duveds linbana (Skulle gå relatvit fort att ta sig dit via en förbindelse till Tegefjäll) Skulle bli längre parkåk och en mer utspridd park, skulle bli en av Europas i särklass bästa.

Offpist? Här bör man gallra ur skogarna på större ytor, Tege och Sadeln är bra områden att fortsätta med det man redan påbörjat detta. Områdena ligger vindskyddade vilket gör att snön stannar där.

Detta skulle ge varje ort en tydlig karaktär. Duved blir parkområde (även om man så klart har ett flertal familjebackar kvar), Tegefjäll blir den välkända skogsåkningsorten, Åre blir pistorten som ska försöka vara Sveriges "alper" och så får slutligen ÅreBjörnen bli det välkända familjeområdet. Det skapar alltså 4 orter med 4 olika karaktärer.

Som jag nämnde ovan så var 3 expressliftar nyckeln till att få i gång Åres skidområde (tillsammans med de som byggs i sommar). Dessa 3 bör man titta på att bygga i nästa steg, kanske 3-4 år.

Om man kollar ännu längre fram, exempelvis 8-10 år så bör man ersätta Förbergsliften (Stärker björnen och ger en riktigt bra familjeåkning. Då det inte är så mycket backar ner så räcker en fyrstolsexpress då en fast lift försvårar påstigning för barn. Hermelinliften behöver kompletteras, antingen en expresslift eller en till släplift.. onödig och dyr investering som inte ger ny åkning men som behövs när boendet byggs ut i björnen.. Ullådalsliftarna skulle behöva ersättas mot en stolsvariant, här skulle eventuellt en fast duga då man mer använder dessa liftar som en transport mot valvet samt samt vid en vårskidåkning när det är dålig åkning vid VM-området.
Det är alltså 2-3 liftar (beroende på Hermelinliften) i Åre/ÅreBjörnen, men något skulle även behöva göras i Tegefjäll/Duved.

Här ser jag två alternativ, ena av dem bör man göra. Antingen så ersätter man Fjällvallsliften med en fast 4-stol, man skulle kunna förlänga den 1-200 meter. ELLER så satsar man på ett nytt område mellan Tegefjäll och Duved med en sittlift (fast eller kopplad beror på längden) som skulle kunna ersätta allt åkande med släpliftarna där som enbart finns i transportsyfte med kul åkning. Englandsliften och Gunnilliften skulle kunna ersättas med en lift och bygga några backar i anslutning för att få ett bra område, för att kunna ta sig dit kan man göra en skidväg från toppen av Tegefyran, och från toppen av denna nya lift kan man göra en skidväg tillbaka till Tegefyrans dal. Leråliften skulle vara kvar och således transportera en från Duved, samtidigt bygger man en backe från toppen av denna nya sittlift tillbaka till Duved.

Sammanfattningsvis
- Om 3-4 år bör man bygga nya liftar i Valvet, Rödkullen samt förbindelse samt sätta karaktärer på orterna och bygga ut de backar som behövs.
- Ytterligare en investering framöver (8-10 år) bör man byta ut Förbergsliften, Ullådalen samt en investering i Tegefjäll, antingen den mellan Duved/Tegefjäll eller Fjällvallsliften. Och eventuellt behöver något göras åt Hermelinliften.

Skulle man se det här på 10 år så är det 6-7 nya expressliftar vilket jag anser är realistiskt, i alla fall om man nu vill jämföra sig med Alperna.

Nu lär det absolut inte bli så som jag har skrivit, men det är så här man borde tänka. Då har jag tagit inspiration från både USA, andra svenska orter samt Alperna, och det är även något Skistar bör göra, men några av dessa investeringar är nog fullt möjliga att de blir av. Hoppas bara man inte behöver vänta lika länge som vi behövde vänta på de investeringar som görs i sommar.. Men det här är min vision/dröm angående Åre.

Senast ändrad:

nb11b

Ny medlem
Skistar skulle nog bygga ihop Tege och Rödkullen i morgon om de fick.
Men det är markägarna som sätter stopp (de är ganska många).

O

ohrey

Guest
nb11b sa:
Skistar skulle nog bygga ihop Tege och Rödkullen i morgon om de fick.
Men det är markägarna som sätter stopp (de är ganska många).
jo tyvärr är fallet så, 11 stycken tror jag det är. Vore intressant att veta deras argument, de borde ju kunna ha möjlighet att kunna få ut en del pengar, men känns som att det är en principsak för dessa herrar (eller kvinnor?). Inte så mycket man kan göra, mer än att eventuellt ersätta dem till rimliga kostnader, men har de bestämt sig så har de.. Men bara att hoppas att det någon gång löser sig :)

O

ohrey

Guest
Verkligen synd att markerna ägs vertikalt istället för horisontellt.. Tyvärr ser det ju ut så i hela skidområdet.. Men förr eller senare kan man ju hoppas att det löser sig. Men som du säger, skistar kommer bygga förbindelsen direkt tillstånden är klara, sen om det blir imorgon eller om 30 år får framtiden utvisa.

O

ohrey

Guest
Verkligen komplicerat.. Det lättaste är ju som sagt att byta ut befintliga liftar, vilket man kan hoppas att det blir av så snabbt som möjligt i alla fall. Är i vilket fall imponerad av hur ni i Tegefjäll tog tag i saken och fixade en lift till nästa säsong. Hoppas det kan motivera fler stugområden även om det är svårt samt att det krävs att skistar är med på planerna.. Men en lift i Valvet och Rödkullen skulle tillsammans med de tre liftar som byggs i sommar förändra sjukt mycket :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp