Ni som är/bor i Åre får gärna uppdatera med bilder från samtliga byggnationer, kul att följa hur det blir! Bra att tegebacken breddas och hörde rykten om att skogen ska gallras ur. Åre kommer att vara en mycket bättre skidort nästa år då man istället för 3 bra liftar att åka vid (vm-området, vm6:an samt Duveds linbana) kommer att ha ytterligare 3, så totalt 6 bra ställen att åka vid. Dock borde detta ha gjorts för längesedan, bara att hoppas att allt blir en succé nu vilket kanske skulle kunna påskynda framtida planer. Nedan kommer lite idéer hur jag tror Åre skulle utvecklas framåt.
Vad behöver vara nästa steg?
Tror det är ganska smart att bygga flera liftar samtidigt för att få ner styckpriset på dem. Min dröm att man i nästa steg skulle fått till en förbindelse mellan Tege och Rödkullen, en lift som ersätter Rödkulleliftarna samt en expresslift i Valvet. Skulle Den investeringen göras skulle Åre vara en skidort som man faktiskt skulle kunna vara stolt över även internationellt. Då skulle man ha ett säkrat lågzon som i stort sett alltid kan gå, i från Duved i öst till Björnen i väst. Skulle man kunna ersätta Nedre och övre valvet med en expresslift (Ev även Stendalen) så skulle man även ha 4 Högzonsliftar. Mer behövs inte där då det tyvärr är för svåra väderförhållanden. Då har man alltid en riktigt bra Lågzonåkning, och utöver det 4 Högzonliftar (Kabin, 1000m, Gondolen och en ny expresslift i Valvet) som man helt enkelt får se som en bonus utöver lågzon. Det är trots allt högzon som gör att man åker ända upp till Åre, hade inte den funnits så hade man åkt till Funäs/Vemdalen/Idre istället, så jag tycker verkligen att man måste ta vara på det, dock så räcker det med en lift till så man har 4 liftar som man kan köra vid bra väder som sagt. Detta är alltså 3 stycken expressliftar vilket förmodligen skulle kosta drygt 150 MSEK, men därefter är Åre i stort sett ett komplett skidområde som är som en helt okej ort i Alperna, de bör byggas inom 4 år.
Vad behöver höras pist/park/offpistmässigt?
Åre har bra backar tycker jag, dock har ju liftarna varit det som gjort att man hållit sig i vissa utvalda områden som jag nämnde ovan (Duved, VM-området samt centrala Åre). Men även här måste man utveckla sig. Först kanske man ska kolla snösystem, där bör man kolla på Romme Alpin. De har satsat enorma mängder på att ha ett överlägset snösystem, jag tycker man kan inspireras av det. Romme kan på 10-12 dygn lägga en meter snö i hela systemet. Naturligtvis kan inte Åre göra detsamma då man har betydligt större område. Men tycker man borde ha en vision om att man på 10-12 kalla dygn ska kunna ha samtliga huvudbackar igång (då menar jag alltså någon backe i varje område med någon transportled till avgränsande område). Man har redan i dag bra snösystem, men det kan utvecklas mer.
Pistmässigt så kan man bredda backar som man tidigare gjort i många områden. I högzon skulle man kunna pista bredare (tips, kolla alperna). I rödkullen skulle man kunna bredda backar, lixom i Ullådalen. I Tegefjäll skulle man kunna bygga en bredare backe från Fjällvallsliftens dalstation ner till nya Tegefyran, skulle bli en fin familjebacke. Men det är inte backarna som är det som Åre är i mest behov av, det är bättre liftar samt kunna sprida ut folk över berget mer i de redan befintliga systemen. Något som dock behövs är mer Belysta nedfarter, föreslagsvis Tegefjäll samt befintliga högåsliften samt Hermelinbacken i Björnen. Då har varje ort en helt okej kvällsåkning samt att dessa liftar alltid kan gå 9.00-16.30
Parkmässigt så tycker jag parken borde flyttas. Bräckeparken är bra och välskött men ligger felplacerad. Tycker här man bör kolla på exempelvis Bear mountain i USA. Där känns allt mer utspritt över en större yta. Det underlättar även så man hela tiden kan bygga om hopp osv utan att man behöver stänga en hel linje. En bra plats vore runt Duveds linbana (Skulle gå relatvit fort att ta sig dit via en förbindelse till Tegefjäll) Skulle bli längre parkåk och en mer utspridd park, skulle bli en av Europas i särklass bästa.
Offpist? Här bör man gallra ur skogarna på större ytor, Tege och Sadeln är bra områden att fortsätta med det man redan påbörjat detta. Områdena ligger vindskyddade vilket gör att snön stannar där.
Detta skulle ge varje ort en tydlig karaktär. Duved blir parkområde (även om man så klart har ett flertal familjebackar kvar), Tegefjäll blir den välkända skogsåkningsorten, Åre blir pistorten som ska försöka vara Sveriges "alper" och så får slutligen ÅreBjörnen bli det välkända familjeområdet. Det skapar alltså 4 orter med 4 olika karaktärer.
Som jag nämnde ovan så var 3 expressliftar nyckeln till att få i gång Åres skidområde (tillsammans med de som byggs i sommar). Dessa 3 bör man titta på att bygga i nästa steg, kanske 3-4 år.
Om man kollar ännu längre fram, exempelvis 8-10 år så bör man ersätta Förbergsliften (Stärker björnen och ger en riktigt bra familjeåkning. Då det inte är så mycket backar ner så räcker en fyrstolsexpress då en fast lift försvårar påstigning för barn. Hermelinliften behöver kompletteras, antingen en expresslift eller en till släplift.. onödig och dyr investering som inte ger ny åkning men som behövs när boendet byggs ut i björnen.. Ullådalsliftarna skulle behöva ersättas mot en stolsvariant, här skulle eventuellt en fast duga då man mer använder dessa liftar som en transport mot valvet samt samt vid en vårskidåkning när det är dålig åkning vid VM-området.
Det är alltså 2-3 liftar (beroende på Hermelinliften) i Åre/ÅreBjörnen, men något skulle även behöva göras i Tegefjäll/Duved.
Här ser jag två alternativ, ena av dem bör man göra. Antingen så ersätter man Fjällvallsliften med en fast 4-stol, man skulle kunna förlänga den 1-200 meter. ELLER så satsar man på ett nytt område mellan Tegefjäll och Duved med en sittlift (fast eller kopplad beror på längden) som skulle kunna ersätta allt åkande med släpliftarna där som enbart finns i transportsyfte med kul åkning. Englandsliften och Gunnilliften skulle kunna ersättas med en lift och bygga några backar i anslutning för att få ett bra område, för att kunna ta sig dit kan man göra en skidväg från toppen av Tegefyran, och från toppen av denna nya lift kan man göra en skidväg tillbaka till Tegefyrans dal. Leråliften skulle vara kvar och således transportera en från Duved, samtidigt bygger man en backe från toppen av denna nya sittlift tillbaka till Duved.
Sammanfattningsvis
- Om 3-4 år bör man bygga nya liftar i Valvet, Rödkullen samt förbindelse samt sätta karaktärer på orterna och bygga ut de backar som behövs.
- Ytterligare en investering framöver (8-10 år) bör man byta ut Förbergsliften, Ullådalen samt en investering i Tegefjäll, antingen den mellan Duved/Tegefjäll eller Fjällvallsliften. Och eventuellt behöver något göras åt Hermelinliften.
Skulle man se det här på 10 år så är det 6-7 nya expressliftar vilket jag anser är realistiskt, i alla fall om man nu vill jämföra sig med Alperna.
Nu lär det absolut inte bli så som jag har skrivit, men det är så här man borde tänka. Då har jag tagit inspiration från både USA, andra svenska orter samt Alperna, och det är även något Skistar bör göra, men några av dessa investeringar är nog fullt möjliga att de blir av. Hoppas bara man inte behöver vänta lika länge som vi behövde vänta på de investeringar som görs i sommar.. Men det här är min vision/dröm angående Åre.