Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Intressant info om Sadeln, nya Sadelliften och Getvalsliften. Jag har själv sett att de satt upp pinnar och andra markeringar i sträckningen av gamla Sadelliften.

Skistar har inte fått startbesked från kommunen ännu men räknar med att detta ska komma inom kort och att projektet kan komma igång senast under augusti.

Sadelliften och Getvalsliften har man tänkt köra parallellt med Sadelexpressen och inte bara som ersättningslift för att öka kapaciteten i Sadeln. Sadelliften är även tänkt att utrustas för att kunna gå under cykelsäsongen. Fjällgårdsexpressen ska utrustas för cykeltransport och alltså vara igång under cykelsäsongen men investeringsbeslut är inte klart i dagsläget.
Är inte det en väldigt optimistisk plan?
Den detaljplanen är ju inte heller färdig utan man har precis haft samråd där. Förhoppningsvis så är det mindre risk för överklagan där än för liften bredvid VM8:an, men man vet ju aldrig...
Men de kanske kan börja röja och göra markarbeten innan detaljplanen vunnit laga kraft för att sedan smälla upp liftarna direkt planen är klar.

Intressant info om Sadeln, nya Sadelliften och Getvalsliften. Jag har själv sett att de satt upp pinnar och andra markeringar i sträckningen av gamla Sadelliften.

Skistar har inte fått startbesked från kommunen ännu men räknar med att detta ska komma inom kort och att projektet kan komma igång senast under augusti.

Sadelliften och Getvalsliften har man tänkt köra parallellt med Sadelexpressen och inte bara som ersättningslift för att öka kapaciteten i Sadeln. Sadelliften är även tänkt att utrustas för att kunna gå under cykelsäsongen. Fjällgårdsexpressen ska utrustas för cykeltransport och alltså vara igång under cykelsäsongen men investeringsbeslut är inte klart i dagsläget.
Att öppna upp för cykling runt sadeln är ju lite för bra för att vara sant. vågar inte hoppas det, men håller tummarna rejält för att det ska ske.
Har haft samtal med dem om det, och ingen har vågat säga något, så därför låter det riktigt kul att höra att det iallafall finns tankar om det 😃

Turistskatt tycker jag att han har helt rätt om. Låt oss turistjävlar vara med och betala kalaset vi får gå på.
Turitstskatt är ju en svår nöt.
Var i Rom för något år sedan, och där betalade man några euro i skatt extra till staden, och de hade fått riktigt bra utdelning utav den, och som turist så var det inget problem alls att betala den.

Finns ju en del saker som skulle behöva ordnas här, som inte ligger på kommunen att fixa eller som inte genererar pengar till skistar, vilket gör att de inte tar tag i det heller.
Så en turistskatt skulle kunna göra mer nytta en man kan tro...

Turistskatt betalar man i Tyskland i varenda stadj-vel med ”Bad” i ortsnamnet med ca 3 Euro per person och natt. Samma i varenda skidort i Österrike.
Antar att det bekostar den lokala turistbyrån och personalens löner, turistmarknadsföring mm. Har svårt att tro att det finansierar infrastruktursatsningar.

Så själva grejen är ju inget märkvärdigt. Man hade ju gärna sluppit betala den om man kunnat, men så är det ju med allt.

Är inte det en väldigt optimistisk plan?
Den detaljplanen är ju inte heller färdig utan man har precis haft samråd där. Förhoppningsvis så är det mindre risk för överklagan där än för liften bredvid VM8:an, men man vet ju aldrig...
Men de kanske kan börja röja och göra markarbeten innan detaljplanen vunnit laga kraft för att sedan smälla upp liftarna direkt planen är klar.

Någon som fattat om nya liftarna ger några nya pister? Är väl om de fixar någon kring getvalsliften i så fall?

Det står i prospektet att det ska fixa nya pister.
Ja i rubriken och inledningen, men sen hittar jag inget mer.. Brukar ju ligga med fina illustrationer, men jag ser inget här.

Sadelliften går ju i gamla spåret och det kommer ju inte bli någon mer åkyta kring den liften skulle jag gissa.
Getvalen blir ju bakom berget och ganska långt upp mot fjällgårdsliften. Där går ju transportbacken idag om jag tänker rätt

Ja i rubriken och inledningen, men sen hittar jag inget mer.. Brukar ju ligga med fina illustrationer, men jag ser inget här.

Sadelliften går ju i gamla spåret och det kommer ju inte bli någon mer åkyta kring den liften skulle jag gissa.
Getvalen blir ju bakom berget och ganska långt upp mot fjällgårdsliften. Där går ju transportbacken idag om jag tänker rätt
Från kartan skulle jag gissa att det bara blir på och avfarten till getvallen som är ny. Ganska flakt där så nog svårt att göra bra backar.

20230715_115554.jpg
20230715_115402.jpg
Duveds linbana berg byggs in?

Jag hänger inte riktigt med. Vad är getvallsliften för lift?

Om jag fattat det rätt så kommer sadelliften inte gå tillräckligt högt för att komma tillbaks till byn, som i gamla tider. Troligen för att den då skulle kollidera med sadelexpressen, så man var tvungen att bygga ytterligare en lift, som går lite till höger och längre typ än sadelexpressen.

20230714_113526.jpg

Första gången i Åre sedan 2021. Rätt mäktigt på stjärntorget med stjärn 6:an och VM6:an. Känns som en riktig knutpunkt med två kapacitets monster.

Tråkigt att det troligen inte blir någon lift i Lundsgården till i vinter.

En sak som slog mig, är att det vore bra med en gångtunnel med rulltrappor upp från Bergbanan dal och fram till Timmerstugan (och framtida gondolen). Har säkert skrivit om något sådant för flera år sedan, men nu känner jag att det borde komma upp på tapeten igen.

/marcus

Visa bilaga 25328
Första gången i Åre sedan 2021. Rätt mäktigt på stjärntorget med stjärn 6:an och VM6:an. Känns som en riktig knutpunkt med två kapacitets monster.

En sak som slog mig, är att det vore bra med en gångtunnel med rulltrappor upp från Bergbanan dal och fram till Timmerstugan (och framtida gondolen). Har säkert skrivit om något sådant för flera år sedan, men nu känner jag att det borde komma upp på tapeten igen.

/marcus
Låter smart men svårt att se. De är den största anledningen till att jag börjar frysa i backen. Svettas nått kopiöst när jag går upp till vm6 sen så blir man rejält kall i dom blöta kläderna

Visa bilaga 25328

/marcus
Håller med. Det är synd att Mitt i Åre byggdes där det gjorde och att kopplingen mellan torget och skidsystemet försvann (minus den lilla nedfart som finns).
Hade gärna sett Mitt i Åre rivas och en riktig backe finnas med en liten lift/rullband upp.
Men en underjordisk sak likt sådana man har i Ischgl hade inte varit dumt.

Håller med. Det är synd att Mitt i Åre byggdes där det gjorde och att kopplingen mellan torget och skidsystemet försvann (minus den lilla nedfart som finns).
Hade gärna sett Mitt i Åre rivas och en riktig backe finnas med en liten lift/rullband upp.
Men en underjordisk sak likt sådana man har i Ischgl hade inte varit dumt.

När mina barn var så små att de inte orkade bära skidorna själva tog vi alltid bergbanan. Så det finns möjlighet för de som inte vill svettas/värma upp.

När mina barn var så små att de inte orkade bära skidorna själva tog vi alltid bergbanan. Så det finns möjlighet för de som inte vill svettas/värma upp.
Det gjorde vi oxså. Bodde alltid vid torget och passade Bergbanan för att ta den upp. Då blev det inte många steg för barn med korta ben. Många år sedan nu, men borde funka lika bra i dag.

Kraftiga översvämningar i Åre efter ovädret Hans.
Särskilt kring Susabäcken är det kraftiga skador på vägar och hus.

Undertecknad kommer osökt att tänka på sin idé om att göra en skidnedfart och lift längs med Susabäcken. Då hade man haft dessa på vintern, gång/cykelväg på sommaren och bäcken hade haft mer yta för översvämningar när det är storm.

🤷‍♂️

Kraftiga översvämningar i Åre efter ovädret Hans.
Särskilt kring Susabäcken är det kraftiga skador på vägar och hus.

Undertecknad kommer osökt att tänka på sin idé om att göra en skidnedfart och lift längs med Susabäcken. Då hade man haft dessa på vintern, gång/cykelväg på sommaren och bäcken hade haft mer yta för översvämningar när det är storm.

🤷‍♂️
Spännande tanke
Utveckla gärna hur du tänker dig allt

Spännande tanke
Utveckla gärna hur du tänker dig allt
Att man tar Susabäcken från Sankt Olavs Väg upp till Tottbacken och gör nedsänkta skidvägar och liftvägar (ankarlift).
Mestadels har ån lite mark på bägge sidor - förutom där det nu varit översvämningar som man avsätter som skidväg/gång/cykelväg. Där hade man behövt flytta på ån en bit ut från huset där Boquerian ligger (minns ej namnet).
Idealt hade varit att flytta på Creperiet/Gamla Brandstationen en bit österut mot skolan, där det finns mark. Man hade kanske kunnat bygga ut med lite gästboende - göra en investering när man ändå är igång.
Iallafall, sen lite nya tunnlar under Stationsvägen och E14.
Fortsätta upp bakom Tott Hotell och efter Tottvägen, ta en sväng upp mot Tottbacken.

En liten investering är det såklart, ankarliften hade behövt svänga kanske mer än en gång men då hade man översvämningssäkrat ån och samtidigt fått en skidväg ner till byn* och en lift från Sankt Olavs Väg.
Typ så. :)

*Man hade rent av kunnat fortsätta skidvägen under Sankt Olavs Väg och järnvägen så man kan staka ända till Holiday Club. De hade hur som helst älskat liften från Sankt Olavs Väg.

Mycket bra förslag!
Åre by och själva skidsystemet skulle dessutom må bra av ytterligare en förbindelse ner till byn för att inte tala om möjligheten att ta sig upp genom byn ända nerifrån Holliday/stationsområdet!
Försäkringskostnaderna mm för senaste dygnets översvämningar motsvarar förmodligen en rätt stor del av kostnaderna för markarbeten mm för en sådan lift/pistlösning. Däremot blir nog kostnaderna för tunnellösningar under E14 + järnvägen otrevligt stora om inte Trafikverket på något sätt kan övertalas att bekosta dem! Men med tanke på att både E14 och järnvägen nu behövde stängas pga regnet så ligger det ju även i deras intresse att få till en klimatsäkrad lösning med kapacitet för betydligt större vattenflöden än idag!
Kanske något för Reine Barkerds politiska parti att motionera för och se till att förhandlingar med Skistar och Trv inleds…??

Bra poänger!
Och jag tänker mig trappor till och från skidväg/ankarliften från alla korsande gator så stora delar av byn hade fått riktig ski in/ski out = minskade behov av bilar. :)

Bra poänger!
Och jag tänker mig trappor till och från skidväg/ankarliften från alla korsande gator så stora delar av byn hade fått riktig ski in/ski out = minskade behov av bilar. :)
Ja, det skulle kunna bli ett riktigt lyft för Åre by! Skulle det gå att dra liften och pisten ända upp till Fjällgården med möjlighet att kliva på/av lift o pist även för de som ska till/från Tott och österut vore det ju grymt!

Jag hade ett Teamsmöte idag med representanter från Byggfakta som visade upp sin sida; på förstasidan över nya byggprojekt så stod "Ny skidlift, Åre Björnänge. Projektkostnad: 100 miljoner" som första projekt.

Då vi blev visade sidan så kunde jag inte klicka på den, men man blev lite nyfiken. Är det någon av de planerade liftarna i Sadeln tro? 100 miljoner är ändå en del pengar.

Jag hade ett Teamsmöte idag med representanter från Byggfakta som visade upp sin sida; på förstasidan över nya byggprojekt så stod "Ny skidlift, Åre Björnänge. Projektkostnad: 100 miljoner" som första projekt.

Då vi blev visade sidan så kunde jag inte klicka på den, men man blev lite nyfiken. Är det någon av de planerade liftarna i Sadeln tro? 100 miljoner är ändå en del pengar.
Låter alldeles för mycket för två släpliftar. 100M borde räcka till en sexstolslift och ett par nedfarter (jmf med Järvsö).

Utan att veta så finns ju ett externt projekt bortanför Copperhill där nya bostäder och en lift ska byggas. Skistar är inte inblandade men kommer förmodligen driva liften när den är byggd. Är förmodligen en knapplift med en tillhörande backe och att det står Björnänge stämmer nog rätt bra då dessa bostäder kommer ligga mellan Björnänge och Copperhill.

Utan att veta så finns ju ett externt projekt bortanför Copperhill där nya bostäder och en lift ska byggas. Skistar är inte inblandade men kommer förmodligen driva liften när den är byggd. Är förmodligen en knapplift med en tillhörande backe och att det står Björnänge stämmer nog rätt bra då dessa bostäder kommer ligga mellan Björnänge och Copperhill.
Just det; på andra änden av Förberget mellan Copperhill och gamla Hotel Intercontinental?

Continentals ägare har en dröm om att bygga en stollift från hotellet (eller vad man nu ska kalla spökslottet) upp till strax bakom/ovanför Copperhill, tillsammans med en massa kalla bäddar. Med tanke på terrängen kommer pisterna att snarast likna längdåkning utför än alpin skidåkning. Och med tanke på Contan bara hyrs ut till säsongare och filminspelningar just nu, och tydligen gör bra pengar på det, har jag svårt att se vilken nytta en lift skulle göra.

Hoppas verkligen inte att projektet blir av, Åre behöver inte ännu en fjällsida som skövlas och blir till dyra bostäder som står tomma 95% av året.

Continentals ägare har en dröm om att bygga en stollift från hotellet (eller vad man nu ska kalla spökslottet) upp till strax bakom/ovanför Copperhill, tillsammans med en massa kalla bäddar. Med tanke på terrängen kommer pisterna att snarast likna längdåkning utför än alpin skidåkning. Och med tanke på Contan bara hyrs ut till säsongare och filminspelningar just nu, och tydligen gör bra pengar på det, har jag svårt att se vilken nytta en lift skulle göra.

Hoppas verkligen inte att projektet blir av, Åre behöver inte ännu en fjällsida som skövlas och blir till dyra bostäder som står tomma 95% av året.
Förhoppningsvis så borde ränteläget göra att det inte finns en efterfrågan på villor för 20 miljoner (splittrade i några lägenheter) längre. Men vem vet, det är ju det (och ett nytt reningsverk) som kommer avgöra om det blir av eller inte.

Fast det ser ju inte helt platt ut….??🤔
1693460973867.png

Fast det ser ju inte helt platt ut….??🤔
Visa bilaga 25704
Nej, det där kan väl bli en helt okej nedfart. Spara skogen och skapa lite skogsåkning? Och en parkering där så kan långväga gäster söderifrån ta sig in i systemet utan att behöva trängas i Björnen Centrum och den redan överbelastade korsningen vid E14.

När man cyklar leden "Våfflan" som går i området så upplevs det delvis som ganska brant, men det är en helt annan sak när du står på skidor. Då krävs mer lutning för att det ska bli något annat än transportsträcka. Känns som att det finns nog med flacka backar i Björnenområdet. Låt "Våfflan" vara kvar !

Tillbaka
Topp