Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Men Åre har en hel del svarta och mörkröda backar (flera kunde mycket väl vara svarta). Rätt många som åker dem också. Tycker inte heller något tyder på att de borde vara flera eller brantare.

Det Åre kunde göra är att finna en kant med 47 graders lutning så man kan säga att man har nordens brantaste backe.

Chamonix har väl ett internationellt varumärke som en skidort för avancerade åkare mer än någon annan alport?
Lite annorlunda sammansättning på turisterna där jmf med genomsnittet skulle jag tro.
Titta själv i en normal skidort var de flesta åkarna håller till - blått eller svart?
Att ersätta grand montet efter branden var nog ganska nödvändigt.

Hur är läget med en ersättare till 1000-metern, har SkiStar kommunicerat ifall en ny lift planeras? Finns det problem med tillstånd och markägare även där uppe?

Hur är läget med en ersättare till 1000-metern, har SkiStar kommunicerat ifall en ny lift planeras? Finns det problem med tillstånd och markägare även där uppe?

Det är kanske som med de i Åre icke-existerande långa jämna fina svarta backarna (typ Trysils Högegga eller XX antal fina rödsvarta pister på andra ställen) - att inte så många i Åre åker där tas som tecken/bevis på att den liften inte efterfrågas...

Det är kanske som med de i Åre icke-existerande långa jämna fina svarta backarna (typ Trysils Högegga eller XX antal fina rödsvarta pister på andra ställen) - att inte så många i Åre åker där tas som tecken/bevis på att den liften inte efterfrågas...
Eftersom man numera kommer ner till hummeln eller fjällgården så blir åket inte så lockande om man vill stanna i högzon

Tråkigt nog stämmer det nog som du säger.
Men alla verkar ändå inte resonera så; Compagnie du Mont-Blanc i Chamonix verkar ju bygga liftar och gondoler som enbart går till svarta backar. Även om de såklart andvänds till annat.
Är väl bara i Grands Montets och en lift i Brevent som detta stämmer på? Men är väl därför Chamonix är en skräport ;)

Tycker det brukar vara en hel del folk när jag åkt den baken trots att det blir en hel del transport.

Är säker på att Skistar vet att det skulle bli en populär lift om den byggdes och att det är annat som stoppar.

(Börjar bli rätt trött på allt negativt om Åre och skistar. Känner inte igen mig i mycket och skistar har ju uppenbart tex försökt bygga en ny lift vid VM 8:an som blev stoppad. Lite väl mycket kritik om köer, liftar, fel backar, web kameror etc. )

(Börjar bli rätt trött på allt negativt om Åre och skistar. Känner inte igen mig i mycket och skistar har ju uppenbart tex försökt bygga en ny lift vid VM 8:an som blev stoppad. Lite väl mycket kritik om köer, liftar, fel backar, web kameror etc. )

Jag börjar bli trött på kritik av "kritiken"... Som ju i de allra flesta fall här är konstruktiv - hur det redan fina Åre kan förbättras ytterligare etc. Det är helt frivilligt att delta i den diskussionen och kanske bättre att argumentera i sak än att klaga på att folk tycker något.

Att Tusenmetersliften och dess pister var mycket uppskattad vet vi som var med på den tiden. Att dess övre svänghjul ramlade ner var tråkigt, liksom det var tråkigt att man då tog bort den helt. Bevisligen gick det att ha en fungerande, uppskattad och välanvänd sittlift där. Självklart hade det varit fint om den gått att ersätta, något som Skistar själva säkert tycker och så vitt jag vet inte gett upp ännu.

Jag börjar bli trött på kritik av "kritiken"... Som ju i de allra flesta fall här är konstruktiv - hur det redan fina Åre kan förbättras ytterligare etc. Det är helt frivilligt att delta i den diskussionen och kanske bättre att argumentera i sak än att klaga på att folk tycker något.
Ibland verkar det som att de som tycker något inte är speciellt ofta i Åre och inte tar till sig vad andra har för erfarenheter.

Tycker också det kommer lite väl mycket kritik om att man aldrig gör något nytt i Åre. Ok, nu var det väl 10 år sen men är en väldigt stor skillnad på sadeln området nu jämfört med för 15 år sen.

Tillslut verkar det också uppenbart att man i Åre inte bara kan sätta upp liftar där man vill så saker tar tid om det ens blir något av.

Jag kanske är påverkad av att jag lärde känna Åre under 1980- och 90-talet då hela Olympiastråket kom till ( numera vm8 plus gondol) , hela Tegefjällsområdet samt Björnen. Vi hade en stuga i Duved (som har en särskild plats i mitt hjärta).
Sen tog Skistar över. Tusenmetersliften ramlade ner - inte deras fel men den har inte ersatts. Och kabinen…
Sedan dess har jag varit där tre gånger, totalt betydligt mer än någon annan skidort jag besökt. Ja, lågzonen ovanför byn och Sadeln har blivit bättre. Fina liftar och backar, och det är klokt att satsa där pga väder etc. Men jag upplever högzonen som mindre tillgänglig och mindre attraktiv idag än för 30 år sedan. Jag bryr mig och är oroad för Åres konkurrenskraft på sikt. Oroar mig för att Skistar skjuter upp, tröttnar och till slut säljer av.

Jag kanske är påverkad av att jag lärde känna Åre under 1980- och 90-talet då hela Olympiastråket kom till ( numera vm8 plus gondol) , hela Tegefjällsområdet samt Björnen. Vi hade en stuga i Duved (som har en särskild plats i mitt hjärta).
Sen tog Skistar över. Tusenmetersliften ramlade ner - inte deras fel men den har inte ersatts. Och kabinen…
Sedan dess har jag varit där tre gånger, totalt betydligt mer än någon annan skidort jag besökt. Ja, lågzonen ovanför byn och Sadeln har blivit bättre. Fina liftar och backar, och det är klokt att satsa där pga väder etc. Men jag upplever högzonen som mindre tillgänglig och mindre attraktiv idag än för 30 år sedan. Jag bryr mig och är oroad för Åres konkurrenskraft på sikt. Oroar mig för att Skistar skjuter upp, tröttnar och till slut säljer av.

Jag var uppe i Åre då och då under 80 och 90-talet, och sedan 15 år tillbaka så är jag uppe minst 3 veckor varje år. Visst saknar jag delvis tusenmeters men kan inte påstå att jag åkte där så ofta. När den var bra var det för lång kö för att vara värt besväret. Som jag sagt ovan så åker jag i stort sett fyra backar (WorldCup, Hummeln, Lundsrappet och Gondolen) övriga backar ger för lite spännande åkning i förhållande till hur långsamma liftarna är. Högzon är trevligt - men jag föredrar att vandra upp till toppen eller västskutan när det går istället för att stå i kö när 1000m existerade.

Mina barn och fru däremot gillar många backar i Åre (Sadeln är en favorit, VM6an är också bra), och när de var mindre så hängde vi mycket i Björnen.

Däremot är vi alla bortskämda (slöa) och föredrar verkligen snabba sittliftar, och jag tror inte vi är de enda, så jag skulle tro att de stora förbättringar som kan göras är att byta ut släpliftar mot moderna 6-stolsliftar. Det mest självklara exemplet är Rödkullen. En snabbare hummelvariant vore trevligt för mig men vi är ju inte så många som åker där ändå - så helt ok som det är nu. Högzon vore ju roligt - men med tanke på vädret så är ekonomin i dessa projekt nog inte där. Nog mer ekonmiskt att ersätta 1000m med en släplift (om nu inte det blir en ny gondol).

Slutligen måste jag säga att Åre är väldigt trevligt så länge man undviker sportlovsdagar med dåligt väder. Jag trivs där och tänker inte sluta åka dit.

Ibland verkar det som att de som tycker något inte är speciellt ofta i Åre och inte tar till sig vad andra har för erfarenheter.

Tycker också det kommer lite väl mycket kritik om att man aldrig gör något nytt i Åre. Ok, nu var det väl 10 år sen men är en väldigt stor skillnad på sadeln området nu jämfört med för 15 år sen.

Tillslut verkar det också uppenbart att man i Åre inte bara kan sätta upp liftar där man vill så saker tar tid om det ens blir något av.
Stefan Sjöstrand burner-konto? ;)

Jag har varit i Åre regelbundet men totalt sätt inte så väldigt mycket de senaste 20 åren, alltså när skistar hade tagit över. Tycker det har blivit klart bättre under den tiden, de senaste åren har det också varit lite köer när jag har varit där. Liftarna har fungerat.

Det jag tycker man borde göra är en ny 1000 meters lift och antagligen byta ut några gamla ankar liftar (men tror de har fungerat när jag har varit där).

Tycker att Skistar har gjort en hel del både vinter och sommar.

Väldigt mycket säljsnack och slå på egen trumma i videon, där mycket handlar om att kränga mer sängplatser. Men nya gondolen och tusenmetern blir toppen när de blir av tror jag. Särskilt om man får till ny åkning vid tusen (hur det ska gå till blir spännande att följa).

Skeptisk mot att göra rödkullen till ännu mer barnområde. Tycker Åre borde bestämma sig lite vad för berg och åkning man vill ha, så stor är inte Åreskutan att allt går att klämma in utan att störa varandra. Finns en del bra åkning i rödkullen- särskilt vid dåligt väder- men ser en risk att den blir nästintill omöjlig att utnyttja i framtiden om man inte är barnfamilj. Björnen, Tegefjäll och befintliga ytor i rödkullen, varför räcker inte de? En familj som vill ha renodlad barnåkning har ju skistars andra destinationer (och en massa andra fjäll) att ta sig till.

För många branta och svåra pister är märkligt att lyfta som något negativt. Det är ju få berg i Sverige som klarar av att leverera så bra branta och långa pister, det är ju en kvalite?

SkiStar har gjort vissa saker bra och vissa saker har de varit väl slappa med. Är man totalt dominant på marknaden och dyrast i klassen så borde man kunna prestera mer (särskilt med tillgång till Sveriges bäst utbyggdas skidort). Delar din frustration och det är lätt att jämföra med andra länder och se att vad SkiStar gjort i Åre inte är något exceptionellt bra utan snarare tvärtom.

Väldigt mycket säljsnack och slå på egen trumma i videon, där mycket handlar om att kränga mer sängplatser. Men nya gondolen och tusenmetern blir toppen när de blir av tror jag. Särskilt om man får till ny åkning vid tusen (hur det ska gå till blir spännande att följa).

Skeptisk mot att göra rödkullen till ännu mer barnområde. Tycker Åre borde bestämma sig lite vad för berg och åkning man vill ha, så stor är inte Åreskutan att allt går att klämma in utan att störa varandra. Finns en del bra åkning i rödkullen- särskilt vid dåligt väder- men ser en risk att den blir nästintill omöjlig att utnyttja i framtiden om man inte är barnfamilj. Björnen, Tegefjäll och befintliga ytor i rödkullen, varför räcker inte de? En familj som vill ha renodlad barnåkning har ju skistars andra destinationer (och en massa andra fjäll) att ta sig till.

För många branta och svåra pister är märkligt att lyfta som något negativt. Det är ju få berg i Sverige som klarar av att leverera så bra branta och långa pister, det är ju en kvalite?
Ja nya Tusenmetarns riktning ser intressant ut; på videon ser det nästan ut som att den kommer gå till riktiga toppen. Då kan man utöka officiella "Fallhöjden" för Åre. :)

Av det jag sett så verkar Rödkullen vara tänkt att bygga en central by kring dagens parkering och sedan lite mer hus längs med Ullådalsvägen.
Exakt hur mycket större barnområdet är framgår inte riktigt, men det ser ut som de vill dra en sittlift halvvägs mellan Rödkullen och Bräcke.

Instämmer till fullo. Klart som tusan Sveriges bästa skidberg ska ha fler röda och svarta pister.

Ja nya Tusenmetarns riktning ser intressant ut; på videon ser det nästan ut som att den kommer gå till riktiga toppen. Då kan man utöka officiella "Fallhöjden" för Åre. :)

Av det jag sett så verkar Rödkullen vara tänkt att bygga en central by kring dagens parkering och sedan lite mer hus längs med Ullådalsvägen.
Exakt hur mycket större barnområdet är framgår inte riktigt, men det ser ut som de vill dra en sittlift halvvägs mellan Rödkullen och Bräcke.

Instämmer till fullo. Klart som tusan Sveriges bästa skidberg ska ha fler röda och svarta pister.

Ja 1000m kan bli bra - intressant att se hur de tänker dra den, ffa om det är en släplift så blir det svårt att dra den ens lika högt som den gamla, kanske lite mer öster.

Gondolen ett bra komplement men om VM6 försvinner så tror jag det kommer bli ännu färre som åker i dessa backar (bra för mig).

Jag tror att rödkullen får ett rejält lyft med en modern lift. Behövs inte så mycket mer

Tja, har följt tråden ett tag och var just i Åre så jag ville komma med ett förslag.
När man åker ner mot Ullådalen så ser man bort mot Tegefjäll och tänker att det vore jäkla najs att åka där.

En lift från typ Lillåstugan (smaskiga våfflor där!) till Mullfjällets topp (blå linje) och två nedfarter på varsin sida den där klippan hade ju kunnat bli mega.

Bilagor

• Tegetopp.webp
    Tegetopp.webp
    117.7 KB · Besök: 165
Tja, har följt tråden ett tag och var just i Åre så jag ville komma med ett förslag.
När man åker ner mot Ullådalen så ser man bort mot Tegefjäll och tänker att det vore jäkla najs att åka där.

En lift från typ Lillåstugan (smaskiga våfflor där!) till Mullfjällets topp (blå linje) och två nedfarter på varsin sida den där klippan hade ju kunnat bli mega.

Bara att knalla upp, men akta dig för drivan om det är lavinrisk

Har du sett hur det ser ut på våren? När all snö glider ner för svahällen? Väldigt farligt ställe att dra en lift/ nedfart.

Bilagor

• Mullfjället.webp
    Mullfjället.webp
    143.6 KB · Besök: 153
Den sidan av mullfjället är riktigt bra. Dock oftast riktigt farligt.
I fredags och igår var det ett konstant mullrande därifrån... genomblött snö efter varma nätter och lite regn gjorde en snödriva kollapsade var 10:e minut. Vi gick närma i måndags tidigt på morgon när det hade frusit på rätt bra. Stora block som låg där. Inget man vill bli träffat av.
Så, instämmer att den sidan är riktig cool, men håller med om att det nog är lite för farligt för att bygga en lift där. Snödrivan hänger ju alltid där...

Hade sällskap i liften idag av en Skistaranställd med visst operativt ansvar. Utöver en trevlig pratstund fick jag även med mig lite ny(?) info.

1. Allt är klart kring Getvalsliften som börjar byggas i sommar.

2. Dispyten kring den tänkta sittliften väster om VM8an är uppe i högsta rättsinstans. Man hoppas på positivt domslut under året, förlorar man här så är det kört och blir ingen lift.

Ingen ny info kring tusenmetern eller skutgondol mer än att det fortsatt ligger i planen. Sen är det så klart begränsad info som delas med random tjommar i liften 🙂

Ja Getvalen och belysningen i Sadeln/Björnen var ju med i årsrapporten så den kan de ju bjuda på i liften. Och rättstvisten lär ju också vara offentlig, men det hade varit kul att veta om de har en plan B på den liften. Vi har ju resonerat kring det innan men en enkel lösning borde väl vara att ha dalstationen högre upp ovanför gnälltomten.
Tycker som alla andra här att de borde slänga upp den där släpliften vid 1000-metern också. Högzon begränsas ju jättemycket att ett åk i 1000-metersbackarna resulterar att man hamnar på lågzon igen :(

1000-metern och ökad kapacitet vid VM8:an är ju egentligen de delar som är trasiga i systemet - allt annat vi önskar är ju mer nice to have

Hittade följande info uppsatt i entrén mellan Skidcenter och Carins Krog i Björnen.

Getvalsliften och belysning har som sagt redan avhandlats här tidigare men noterar att det även blir en ny restaurang nere vid Hermelinens dalststation.

Gällande före- och efterbilderna för belysning så stirrade både jag och sambon länge och väl innan vi insåg att det nog är samma bild… Eller är vi blinda? Kan någon se någon skillnad på dem?

Bilagor

• IMG_9419.webp
    IMG_9419.webp
    209.3 KB · Besök: 166
  • IMG_9418.webp
    IMG_9418.webp
    301.2 KB · Besök: 164
Hittade följande info uppsatt i entrén mellan Skidcenter och Carins Krog i Björnen.

Getvalsliften och belysning har som sagt redan avhandlats här tidigare men noterar att det även blir en ny restaurang nere vid Hermelinens dalststation.

Gällande före- och efterbilderna för belysning så stirrade både jag och sambon länge och väl innan vi insåg att det nog är samma bild… Eller är vi blinda? Kan någon se någon skillnad på dem?
Ja det ser ju ut att vara samma bild..
Man är ju mest nyfiken på om det blir belysning i hela viksvängen så att man kan kvällsåka i sadelexpressen 👀

Man får hoppas att den nya (östra) gondolen blir av så kallad trippel-wire design, som ska vara betydligt vindtåligare än ex den nuvarande gondolen från VM8:an.

Den här modellen från Doppelmayr lovar en "High wind stability up to approx. 110 km/h", vilket är cirka 30m/s.

Så en sådan lift borde kunna gå de flesta dagar under säsongen. Tänk om man kunde räkna med att få åka upp till högzon 6 dagar av en semestervecka, istället för idag där det kanske är 1 eller 2 dagar (om man har tur).

Man får hoppas att den nya (östra) gondolen blir av så kallad trippel-wire design, som ska vara betydligt vindtåligare än ex den nuvarande gondolen från VM8:an.

Den här modellen från Doppelmayr lovar en "High wind stability up to approx. 110 km/h", vilket är cirka 30m/s.

Så en sådan lift borde kunna gå de flesta dagar under säsongen. Tänk om man kunde räkna med att få åka upp till högzon 6 dagar av en semestervecka, istället för idag där det kanske är 1 eller 2 dagar (om man har tur).
Men, vad åker man sen, när man kliver ur gondolen och det blåser 30 m/s däruppe?

Jag fattar att man blir besviken när högzonen är stängd. Men jag vet inte om det blir så mycket bättre med mer vindtåliga liftar.

Jag turade upp till skutan en och annan gång när högzonen var stängd. Visst var det kul, men trevligt var det inte. Och åkningen var inte heller bra för den delen.

Min åsikt är att man måste hitta på möjligheter att bredda på åkningen i Åre, om man vill vädersäkra det. Typ hittar mer platser där man är i lä. Huvudåkningen är ju på en bergsida. Jag gillar det, för att det lämnar mycket plats för oss som vill vara utanför systemet. Men vill man vädersäkra ett system måst man nog har lifter på så många olika sidor som möjligt. I Åre skulle man egentligen ha möjlighet till åkning på öst, syd och västsidan. Drar man dp liftarna så att de inte går hela vägen upp, så borde man kunna vara i lä en stor del av tiden... Inte att jag behöver det, eller om jag ens tror att det är möjligt med markfördelningen i Åre osv...

Tvivlar på att de kommer ta upp folk om det blåser 30 m/s.
Några fler dagar blir det nog med en mer vindtålig kabin men tror inte det kommer bli så många då de inte vill ha en massa folk runt toppen i 20 m/s heller.

Dels har vi myndighetskrav i Sverige som är hårdare än exempelvis Alperna. Moderna liftar idag tål redan mer än vad de får köras i, så även nuvarande kabinbana.

Det andra problemet på Åreskutan är bildandet av is. Med två bärande vajrar likt detta så skulle samma problemen som Kabinbanan uppstå (åtminstone december till mars), att en lift som på länken skulle stå still för att det är is på vajrarna. Med en vanlig gondol rör sig vajern och går därmed mycket snabbare att iordningställa efter en storm, därav kan nuvarande gondolen öppna snabbare än Kabinbanan trots att Gondolen har ett mer vindutsatt läge.

Så finns egentligen ingen nytta med en sådan lift. För priset av en sådan lift får man både Skutgondolen, en ny lift i Rödkullen samt några till 6-stolsliftar.

Nej så klart handlar problematiken med blåsiga dagar inte bara om huruvida liftarna tål vindtrycket, utan även nedisning, underhåll och säkerhet när åkarna har stigit av liften.

Är tanken att nya gondolen ska ersätta VM6-an och/eller Hummelliften? Eftersom den kommer ha en mellanstation på Mörvikshummeln gissar jag att de bara kommer köra det nedre segmentet vid sämre dagar.

Nej så klart handlar problematiken med blåsiga dagar inte bara om huruvida liftarna tål vindtrycket, utan även nedisning, underhåll och säkerhet när åkarna har stigit av liften.

Är tanken att nya gondolen ska ersätta VM6-an och/eller Hummelliften? Eftersom den kommer ha en mellanstation på Mörvikshummeln gissar jag att de bara kommer köra det nedre segmentet vid sämre dagar.

Vad jag förstått ska den etsätta både VM6 och hummeln. Sen tror jag planen är att flytta dessa, hummeln kanske mellan fjällgården och nuvarande VM6 topstation och VM6 till bräcke eller rödkullen om jag minns rätt.

Tänkte starta en tråd om vart Skistar/Åre borde bygga ut/om liftsystemet/backarna.
Så har ni några förslag så skriv!
Ja, ett klockrent förslag! Eftersom vintrarna börjar gå åt helvetet så måste Åre bygga ut på en plats som kommer att ha minusgrader och snö mycket längre än nuvarande pister! I dalen mellan Skutans topp och Blåsten! Vi i "gubbgänget" är helt överens om att denna vinter är den i särklass sämsta i Åres historia! Åtminstone i "nutid"! Jag hoppas innerligt att jag kommer att få fel men om den här utvecklingen fortsätter så är Åre ingen skidort längre 2050!

Dels har vi myndighetskrav i Sverige som är hårdare än exempelvis Alperna. Moderna liftar idag tål redan mer än vad de får köras i, så även nuvarande kabinbana.

Det andra problemet på Åreskutan är bildandet av is. Med två bärande vajrar likt detta så skulle samma problemen som Kabinbanan uppstå (åtminstone december till mars), att en lift som på länken skulle stå still för att det är is på vajrarna. Med en vanlig gondol rör sig vajern och går därmed mycket snabbare att iordningställa efter en storm, därav kan nuvarande gondolen öppna snabbare än Kabinbanan trots att Gondolen har ett mer vindutsatt läge.

Så finns egentligen ingen nytta med en sådan lift. För priset av en sådan lift får man både Skutgondolen, en ny lift i Rödkullen samt några till 6-stolsliftar.
Tänker högt här, men borde man inte kunna göra någon slags värmebildning i vajern - kanske temporärt? - för att lösa isbildningsproblemet?

Tillbaka
Topp