Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Nu äntligen finns ju pengar till all eftersatt förnyelse! Hurra! 🎉

Är väl 250 miljoner per anläggning fördelat på 5 anläggningar. 1 ny stolslift per år. Med Eu stöd blir det säkert 2 per ort.

I Trysil är dagens toppnotering, 22282 meter, i Åre är den 17834 meter.
Vet inte om detta illustrerar Åres liftbrist men det är lite lustigt hur Trysil verkar vara mer effektivt för åkning än Åre när högzon är stängt.
Ganska ordentlig skillnad på antalet avverkade höjdmeter.
1000050706.webp
1000050704.webp

Alla dagar jag har åkt i Åre de senaste åren så har den som har åkt mest åkt över 20000 höjdmeter. Det har varit på lov och högson har ibland varit stängd.

Absolut inga problem att åka många höjdmeter i Åre i VM 8 och området runt VM 6 under den timmen det kan vara lite kö i VM8.

I Trysil är dagens toppnotering, 22282 meter, i Åre är den 17834 meter.
Vet inte om detta illustrerar Åres liftbrist men det är lite lustigt hur Trysil verkar vara mer effektivt för åkning än Åre när högzon är stängt.
Ganska ordentlig skillnad på antalet avverkade höjdmeter.
Visa bilaga 38390Visa bilaga 38389
Trysil hade kvällsåkning 16:30-20:00 idag, det kan ha påverkat lite?

Kanske inte kan dra så mycket slutsatser av en enstaka dag. Jämför på säsongen så här långt istället så har ledaren i Åre 1 129 083 m medan ledaren i Trysil har 700 892 m.

Kanske inte kan dra så mycket slutsatser av en enstaka dag. Jämför på säsongen så här långt istället så har ledaren i Åre 1 129 083 m medan ledaren i Trysil har 700 892 m.
Sant. Frågan är hur mycket tidigare Åre öppnade?

Kan vi förövrigt buga åt den galning som hunnit dra ihop 1 129 083 meter hitills? Borde få åka en egen gyllene stol i 8an! :cool:

Ser ut som att Trysil hade öppna backar 07-20 idag eftersom det var en onsdag.
VM 8 öppnar kl 08 och ibland är det två timmars kvällskörning men det var det inte idag.

Tror rätt många borde ta en tur till Åre för att se att det inte är så långa köer. Tvivlar på att det var några alls köer i dag, en onsdag en vanlig vecka i mars, och om det var lite köer i VM8 kan man bara köra laps i Stjärnliften/VM6 ett tag. Där har jag inte sett köer de senaste åren.

Lägger till en bild på standard kön på Stjärntorget.
1742421837058.webp

Kom in på jämförelsen med Trysil av en Trysilvän som är i Åre nu.
Något som dock verkar stämma är att det är betydligt fler svarta nedfarter än i Åre.
Undrar om det är olika graderingar (finns väl egentligen inget regelverk kring vad som får kallas röda, respektive svarta), men det ser lite lustigt ut på pistkartan att Högegga i Trysil har 8 svarta nedfarter, medan Åreskutan har typ 4 st.

Liftar är ju svårt att få till, men kan vi inte försöka få till lite fler svarta nedfarter? Inte så att berget inte har kapacitet till det.

Om man ser på lutningskartor så är de svarta backarna i Åre klart brantare än alla svarta backar i Trysil förutom en.

Men det är olika kartor jag ser på så möjligt att de inte visar exakt samma sak.

Går helt klart att få till fler svarta backar i Åre men tvivlar på att det är så stor efterfrågan.

En ny tusen meters lift hade varit väldigt bra. Förutom det tycker jag det fungerar bra i Åre. För offpist hade dock en lift som gick direkt till Hummeln eller toppen från fjällgården eller Stjärntorget vara bra.

Går helt klart att få till fler svarta backar i Åre men tvivlar på att det är så stor efterfrågan.

Inte så självklart för mig var man kan få till svarta backar. Självklart kan några av offpistbackarna bli svarta pister, brantaste är väll blåsten, men vill verkligen ha en massa folk där? Det finns också några steniga branter som den som ligger i slutet av gondolen eller mellan hummeln och stjärnliftens topp, men de kräver nog att man spränger och fixar extra snö. Slutligen finns det ju skogen mellan hummeln och VM8, men att fälla en massa träd är inte särskilt bra med tanke på översvämningar mm.

Så jag är tveksam till att det går att fixa många svarta backar i Åre.

Kom in på jämförelsen med Trysil av en Trysilvän som är i Åre nu.
Något som dock verkar stämma är att det är betydligt fler svarta nedfarter än i Åre.
Undrar om det är olika graderingar (finns väl egentligen inget regelverk kring vad som får kallas röda, respektive svarta), men det ser lite lustigt ut på pistkartan att Högegga i Trysil har 8 svarta nedfarter, medan Åreskutan har typ 4 st.

Liftar är ju svårt att få till, men kan vi inte försöka få till lite fler svarta nedfarter? Inte så att berget inte har kapacitet till det.
Jag skulle säga att de röda backarna Pelikansvängen (77) och övre delen av röda rappet (60) i Åre lutar ungefär som den svarta Hesten-backen (28) i Trysil. Jag får det också till 5 pistade svarta nedfarter i Högegga och två till i systemet i Trysil (1 & 28) om man inte ska räkna generöst.

Hittade detta på internet, men kan inte verifiera sanningshalten. Men det verkar vara olika kriterier i olika länder. Om Sverige och Norge har samma klassificering låter jag vara osagt.

Bilagor

• IMG_8733.webp
    IMG_8733.webp
    43.9 KB · Besök: 144

Tror iofs det finns viss efterfrågan på den typ av svarta backar som finns i Trysils Högegga (jag gillar dem i alla fall), dvs jämnbranta, med en vettig lift nära, inte för korta och någorlunda njutbart åkbara backar och inte isiga skräckbranter som övre delen av WC-backen i Åre, pucklarna under hummeln eller OS-backen i Kvitfjell.
Det är ju också då man snabbt kan bränna höjdmeter, om man nu är intresserad av det. Som i den här gondolförsedda svarta godingen i Serfaus:

1742470824118.webp

Eller dessa i Livigno (som kanske är rödsvarta och planar ut men klart brantare än de ser ut på bilden):

1742471270439.webp

Tror iofs det finns viss efterfrågan på den typ av svarta backar som finns i Trysils Högegga (jag gillar dem i alla fall), dvs jämnbranta, med en vettig lift nära, inte för korta och någorlunda njutbart åkbara backar och inte isiga skräckbranter som övre delen av WC-backen i Åre, pucklarna under hummeln eller OS-backen i Kvitfjell.
Det är ju också då man snabbt kan bränna höjdmeter, om man nu är intresserad av det. Som i den här gondolförsedda svarta godingen i Serfaus:

Visa bilaga 38395

Eller dessa i Livigno (som kanske är rödsvarta och planar ut men klart brantare än de ser ut på bilden):

Visa bilaga 38396
Har bara varit en deg i Trysil för 30 år sen så kommer inte ihåg hur de backarna var men åkte dom flera gånger. Ser inte väldigt branta ut på kartan tycker jag och har inte för mig att de var så branta heller.

Finns det inte redan ganska mycket av det du frågar efter i Åre bland de röda backarna? Gästrappet och flera av backarna vid VM6?

Finns det inte redan ganska mycket av det du frågar efter i Åre bland de röda backarna? Gästrappet och flera av backarna vid VM6?

Jo det gör det men Högegga är nog litet brantare. Men precis, de är inte jättebranta vilket gör dem intressanta.
Och visst vore det bra om man kunde få till ännu fler nerfarter i lågzon av just den typ du nämner.

Jo det gör det men Högegga är nog litet brantare. Men precis, de är inte jättebranta vilket gör dem intressanta.
Och visst vore det bra om man kunde få till ännu fler nerfarter i lågzon av just den typ du nämner.
Både Slalombacken och övre delen av Lundsrappet är i lågzon men knappast någon direkt trängsel i dessa så hur stort är behovet av fler branta backar i Åre egentligen ? Den enda backe som det ibland är trångt i är Gästrappet som är röd.

Både Slalombacken och övre delen av Lundsrappet är i lågzon men knappast någon direkt trängsel i dessa så hur stort är behovet av fler branta backar i Åre egentligen ? Den enda backe som det ibland är trångt i är Gästrappet som är röd.
Är man Nordens största och bästa skidort så måste man ha en bra samling svarta pister.

Visserligen högzon men hade inte en svart pist ner för Västra Ravin varit något?
Östra förblir offpist, men en del av området blir en del av pistsystemet.

Visserligen högzon men hade inte en svart pist ner för Västra Ravin varit något?
Östra förblir offpist, men en del av området blir en del av pistsystemet.
Så du ska alltså bygga en pist i ett lavinområde ner i en bäckravin som stora delar av fjället har som avrinningskanal, exakt hur ska detta bygge gå till tänker du? Ringer stormen Hans några klockor? Ska denna svarta pist gå nerför Svartberget då eller? Västra är inte speciellt brant mer än i början nämligen. Hur ska du lösa lavinsäkringen i botten av ravinen med hela Svartberget ovanför?

Så många frågor…

Jag längtar inte heller till just de branterna och tänker alltså på backar som är något mindre svarta än de du nämner, och längre. Typ brantaste delen av gästrappet hela vägen. Så minns jag backarna i Högegga. Jag gillar Gästrappet (mycket) men det är ju inte för det övre skråandet eller den nedre flacka delen.
Nu inser jag att naturen sätter gränser men åren går, ingen utveckling sker i högzon och om det går att hitta nya löpor längre ner så…
Den nya Lundsgårdsliften är ju en bra idé, synd att den stött på patrull. Någon som vet hur det går där?

Mer sånt, typ mörkrött, tror jag många gillar:

1742540331466.webp

Jag längtar inte heller till just de branterna och tänker alltså på backar som är något mindre svarta än de du nämner, och längre. Typ brantaste delen av gästrappet hela vägen. Så minns jag backarna i Högegga. Jag gillar Gästrappet (mycket) men det är ju inte för det övre skråandet eller den nedre flacka delen.
Nu inser jag att naturen sätter gränser men åren går, ingen utveckling sker i högzon och om det går att hitta nya löpor längre ner så…
Den nya Lundsgårdsliften är ju en bra idé, synd att den stött på patrull. Någon som vet hur det går där?

Mer sånt, typ mörkrött, tror jag många gillar:

Visa bilaga 38409

Ska sanningen fram så är nog ca 90% av mina piståk i Åre i bara tre backar, hummeln (högerkanten), lundsrappet (vänsterkanten), world cup (vänsterkanten). Sen finns det ju lite pistnära åkning nära dessa backar (och i högzon). Aldrig direkt trångt (men undviker numera sportlov), ibland lite uppåkt. Så det enda som skulle göra min upplevelse bättre är (1) snabbare väg upp på hummeln (2) mindre väderutsatta liftar på högzon (nog svårt). Kanske skulle en snabb stollift i högzon vara ytterligt för mig.

Ska sanningen fram så är nog ca 90% av mina piståk i Åre i bara tre backar, hummeln (högerkanten), lundsrappet (vänsterkanten), world cup (vänsterkanten). Sen finns det ju lite pistnära åkning nära dessa backar (och i högzon). Aldrig direkt trångt (men undviker numera sportlov), ibland lite uppåkt. Så det enda som skulle göra min upplevelse bättre är (1) snabbare väg upp på hummeln (2) mindre väderutsatta liftar på högzon (nog svårt). Kanske skulle en snabb stollift i högzon vara ytterligt för mig.

Eller kanske att dina favoriter (eller motsvarande nya backar) skulle vara litet längre?

Så du ska alltså bygga en pist i ett lavinområde ner i en bäckravin som stora delar av fjället har som avrinningskanal, exakt hur ska detta bygge gå till tänker du? Ringer stormen Hans några klockor? Ska denna svarta pist gå nerför Svartberget då eller? Västra är inte speciellt brant mer än i början nämligen. Hur ska du lösa lavinsäkringen i botten av ravinen med hela Svartberget ovanför?

Så många frågor…
Med ditt resonemang så hade man fortfarande trampat upp nedfarterna från Hummeln.

Tror folk överdriver hur branta backarna är i Trysil. Tycker inte heller gästrappet är speciellt flack i nedre delen. Mitt delen av Lundsrappet är tex bra mycket flackare. Det jag inte gillar med Gästrappet är att jag tycker den har för jämn lutning.

Tog ut några tal för relevanta liftars längd och höjd meter. Längd beräknad från samma webkarta och är horisontal längd.
vm 8: 1400m, 450m
Stjärnliften 750m, 331m
vm 6 1100m, 340m
Trysil 1580m, 400m

Lutningskarta Norge https://temakart.nve.no/tema/bratthet (går att klicka för att se lutning på en punkt)
Lutning Sverige https://lavinprognoser.se/oversikt-alla-omraden/sodra_jamtlandsfjallen/

Tror folk överdriver hur branta backarna är i Trysil. Tycker inte heller gästrappet är speciellt flack i nedre delen. Mitt delen av Lundsrappet är tex bra mycket flackare. Det jag inte gillar med Gästrappet är att jag tycker den har för jämn lutning.

Instämmer delvis i sak (särskilt avseende Lundsrappet) men smaken är som baken!

Här är Gästrappets lutningsprofil:

1742546800813.webp

Senast ändrad:
Med tanke på hur lite snö det var i Susan i februari (hoppas det är bättre nu) så skulle en pist kräva snökanoner.
Inte bara snökanoner. Västra ravin är dels en bäckravin, alltså ett avrinningsområde från fjället. Dels också belägen nedanför ett lavinområde där patrullen frekvent spränger laviner som hamnar i… botten av just den ravinen. Och sen Susa efter det. Att bygga en pist där innebär dels att bygga lavinstaket ovanför och dels att både schakta enorma mängder jord, i en bäckravin, och dessutom att bygga brokonstruktioner för att ta sig bredvid och över Susa. Varje människa med lite slutledningsförmåga inser att det inte är ekonomiskt försvarbart eller ens knappt praktiskt görbart.

Inte bara snökanoner. Västra ravin är dels en bäckravin, alltså ett avrinningsområde från fjället. Dels också belägen nedanför ett lavinområde där patrullen frekvent spränger laviner som hamnar i… botten av just den ravinen. Och sen Susa efter det. Att bygga en pist där innebär dels att bygga lavinstaket ovanför och dels att både schakta enorma mängder jord, i en bäckravin, och dessutom att bygga brokonstruktioner för att ta sig bredvid och över Susa. Varje människa med lite slutledningsförmåga inser att det inte är ekonomiskt försvarbart eller ens knappt praktiskt görbart.
Tack för en bra sammanfattning.

Vi skidåkare får börja inse att vi gör ganska stora skador i naturen när vi bygger pister, så kanske finns det redan tillräckligt med backar. Sen är det ju också mycket roligare att åka offpist och gå på tur än att åka i en pist.

Tittade lite mer lutningskartan och jämförde med Tandådalen/Hundfjället där jag var mycket som barn.

Verkar uppenbart att en del röda backar i Åre har en lutning som skulle medföra att de var svarta i Tandådalen. Speciellt den enklaste backen ned från hummeln men också Gästrappet och en del backar ned från VM6 har delar med en lutning på mer än 25 grader vilket borde göra de svarta. Finns andra backar också som närmast fjällgårdsexpressen, toppen vid rödkullen och en nedfart ned 1000 metern.

Tittade lite mer lutningskartan och jämförde med Tandådalen/Hundfjället där jag var mycket som barn.

Verkar uppenbart att en del röda backar i Åre har en lutning som skulle medföra att de var svarta i Tandådalen. Speciellt den enklaste backen ned från hummeln men också Gästrappet och en del backar ned från VM6 har delar med en lutning på mer än 25 grader vilket borde göra de svarta. Finns andra backar också som närmast fjällgårdsexpressen, toppen vid rödkullen och en nedfart ned 1000 metern.

Det är ju en del politik och känsla i det där med vilken färg olika backar får. Den fina WC - Saslongbacken i Sta Cristina brukade vara röd men kallas nu svart. Jag gillar den, påminner litet om ett långt böljande gästrapp (den är mer än dubbelt så lång). Och den närliggande röda Saslong-backen är egentligen bara mer svåråkt och tristare på alla sätt - smalare, mer på skrå, branta parter med flackt emellan. Men räknas kanske som röd eftersom den är längre med samma fallhöjd (dvs mindre brant i snitt).

Här är profilen för störtloppsbacken, Saslong svart. Notera att de berömda "camel humps" inte ser så läskiga ut på en sån profil, men de märks nog om man passerar i 130 km/h.

1742560540640.webp

Senast ändrad:
Intressant diskussion, men det kommer aldrig att bli verklighet eftersom vi som diskuterar här representerar ett litet särintresse. De flesta skidturister vill inte alls ha det så, och det vore ekonomiskt korkat av Skistar att målinriktat investera i att bygga ut med sådana pister (jag hade inte heller gjort det om det varit mitt bolag).
Det finns ju redan pister med världscup status ända upp till störtlopp i Åre, det räcker för att sätta orten på kartan.
De bästa pisterna i Cervinia v. 8 (svarta och ”mörkröda”) var så här ”populära”, trevligt för mig och frun naturligtvis:
1742567252584.webp

Och i de ”sämsta” pisterna såg det ut så här:
1742567552611.webp

Men det här är vad en gång om året turisterna vill ha.

Intressant diskussion, men det kommer aldrig att bli verklighet eftersom vi som diskuterar här representerar ett litet särintresse. De flesta skidturister vill inte alls ha det så, och det vore ekonomiskt korkat av Skistar att målinriktat investera i att bygga ut med sådana pister (jag hade inte heller gjort det om det varit mitt bolag).
Det finns ju redan pister med världscup status ända upp till störtlopp i Åre, det räcker för att sätta orten på kartan.
De bästa pisterna i Cervinia v. 8 (svarta och ”mörkröda”) var så här ”populära”, trevligt för mig och frun naturligtvis:
Visa bilaga 38416

Och i de ”sämsta” pisterna såg det ut så här:
Visa bilaga 38417
Men det här är vad en gång om året turisterna vill ha.
Tråkigt nog stämmer det nog som du säger.
Men alla verkar ändå inte resonera så; Compagnie du Mont-Blanc i Chamonix verkar ju bygga liftar och gondoler som enbart går till svarta backar. Även om de såklart andvänds till annat.

Tråkigt nog stämmer det nog som du säger.
Men alla verkar ändå inte resonera så; Compagnie du Mont-Blanc i Chamonix verkar ju bygga liftar och gondoler som enbart går till svarta backar. Även om de såklart andvänds till annat.
Chamonix har väl ett internationellt varumärke som en skidort för avancerade åkare mer än någon annan alport?
Lite annorlunda sammansättning på turisterna där jmf med genomsnittet skulle jag tro.
Titta själv i en normal skidort var de flesta åkarna håller till - blått eller svart?

Tillbaka
Topp