Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Dessa gamla planer från Duveds Linbana AB anno 1983 dök upp i facebookflödet.

Kul att det planerats stort innan man ens var född (daterad två månader innan jag kom till världen 😄)

Bilagor

• Screenshot_20241211_135438_Facebook.jpg
    Screenshot_20241211_135438_Facebook.jpg
    519.9 KB · Besök: 245
  • FB_IMG_1733921683556.jpg
    FB_IMG_1733921683556.jpg
    191.8 KB · Besök: 240
  • FB_IMG_1733921686605.jpg
    FB_IMG_1733921686605.jpg
    173.2 KB · Besök: 210
  • FB_IMG_1733921689419.jpg
    FB_IMG_1733921689419.jpg
    140.6 KB · Besök: 193
  • FB_IMG_1733921692379.jpg
    FB_IMG_1733921692379.jpg
    135.7 KB · Besök: 242
Senast ändrad:
Mountain Workshop (en firma som ritar planer för skidorter) har en sida där de nämner lite projekt i Åre; där har de bl.a. denna översiktsbild.
Förutom breddade nedfarter så har de:
- Ser ut som en nedfart från högzon och Lillskutan mot Sadeln.
- Nedfart mellan Högåsliften och Tott samt lite liftar på toppen av Sadeln
- Ny nedfart från toppen av Förberget norrut
- Nedfart ner från Björnen mot Björnänge

Har de kommit på dessa själva eller ingår de i någon masterplan från Skistars håll?

Bilagor

• Mountainworks Åre.png
    Mountainworks Åre.png
    1.3 MB · Besök: 267
Mountain Workshop (en firma som ritar planer för skidorter) har en sida där de nämner lite projekt i Åre; där har de bl.a. denna översiktsbild.

Har de kommit på dessa själva eller ingår de i någon masterplan från Skistars håll?

Några snabba tankar..

Liften som byggdes förra året, Vikliften, är inte med och har en helt annan sträckning.

VM6:an ersatt med en ny kortare dragning, och inte skutgondolen som ska gå upp på hummeln.

I Björnens centrum stämmer ytorna väl med den nya detaljplanen (om den nu är antagen - minns ej).
Både Järven, Vargen och Björnen utbytta till sittliftar :)

Sen blir jag alltid förundrad över vinterbilder med avsaknad av snö.. kommer ju någon meter varje år iaf

1734613286396.png

Kan någon förklara vad detta är. Nya rödkullen?

1734613472680.jpeg

Minns att jag såg en annons för ett hus eller en tomt vid vägen upp mot Björnen som nämnde att en skidväg planerades där. Tänkte att jag undrade var den skulle gå, men det måste varit denna som är på väg ner mot Björnänge. Undrar om den stannar vid vägen eller är tänkt att gå under E14?

Bilagor

• Björnen nedre.png
    Björnen nedre.png
    36.8 KB · Besök: 103
Undrar hur vägen från Lillskutan är tänkt; typ förbi västra och östra ravin?
Nån som åkt ner där? Jag får testa nästa gång jag åker upp.

Jag får känslan att om Skistar skulle vilja anställa dig som projektkonsult så skulle de ha ett bra förhandlingsläge när det gäller ersättning... Typ att du skulle jobba gratis? ;) (Det skulle jag själv kunna tänka mig. Eller t.o.m. i utbyte mot ett kraftigt rabatterat säsongskort...)

Jag får känslan att om Skistar skulle vilja anställa dig som projektkonsult så skulle de ha ett bra förhandlingsläge när det gäller ersättning... Typ att du skulle jobba gratis? ;) (Det skulle jag själv kunna tänka mig. Eller t.o.m. i utbyte mot ett kraftigt rabatterat säsongskort...)
Haha ja, rabatt på säsongskort vore en ypperlig ersättning 😎✌️

Jag får känslan att om Skistar skulle vilja anställa dig som projektkonsult så skulle de ha ett bra förhandlingsläge när det gäller ersättning...
Varför skulle de vilja anställa någon för det?
De behöver ju bara läsa regelbundet i den här tråden vad alla snälla välgörenhetskonsulter skriver. Tyvärr verkar inte Skistar uppskatta de här förslagen, varför är inte en ny Tusenmeterslift på plats för länge sedan t ex?
Investerade kronor som inte på mycket kort tid kan klara sin ROI, utan under flera år drabbar resultaträkningen kommer Skistar aldrig att göra.
Sorry, men den här tråden är för dagdrömmare.

Minns att jag såg en annons för ett hus eller en tomt vid vägen upp mot Björnen som nämnde att en skidväg planerades där. Tänkte att jag undrade var den skulle gå, men det måste varit denna som är på väg ner mot Björnänge. Undrar om den stannar vid vägen eller är tänkt att gå under E14?
Var tänker du att E14 kommer in i bilden? Som jag ser det slutar ju den nya skidvägen vid Björnenliften, precis som de befintliga

Ja men det lutar ju åt andra hållet! Börjar du på den blå längst till höger så hamnar du ju i björnenliften :)
Det vita strecket ovanför är ju bron med "Välkommen till Björnen" där även skidvägen från Förberget till Björnenliften går.
Nedanför denna (där blå strecken) går lutningen nedåt, bort fråb Björnenliften vill jag minnas.
Men kan ha fel.
Nåväl. Hade varit intressant att se hela kartan, inte bara denna utklippta del :)

Det vita strecket ovanför är ju bron med "Välkommen till Björnen" där även skidvägen från Förberget till Björnenliften går.
Nedanför denna (där blå strecken) går lutningen nedåt, bort fråb Björnenliften vill jag minnas.
Men kan ha fel.
Nåväl. Hade varit intressant att se hela kartan, inte bara denna utklippta del :)
1734959752041.png

Mest troligt på grund av markägarna, och kanske Länsstyrelsen. Bägge har stoppat otaliga projekt och idéer genom åren.
Låter märkligt, behöver man markägarnas och Länstyrelsens tillstånd för att reparera en befintlig lift som har gått sönder?
”Mest troligt” skriver du, du vet alltså inte i det här fallet?
Tusenmetersliften har väl knappast något med ”otaliga projekt och idéer” att göra. En lift som har funnits länge där. Jag har själv åkt med den.

Senast ändrad:
Låter märkligt, behöver man markägarnas och Länstyrelsens tillstånd för att reparera en befintlig lift som har gått sönder?
Tusenmetersliften har väl knappast med ”otaliga projekt och idéer” att göra. En lift som har funnits länge där. Jag har själv åkt med den.
Kanske lite sarkastiskt men att försöka slå ned en staketstolpe i marken i Åre kan vara förknippat med en massor av krångel, så stundtals får jag känslan att det är lättare att bygga en lift på månen än i Åre, fast nu är det jul och massor av snö i Åre så nu åker vi skidor för fullt och låter oss inte nedslås av stoppade liftprojekt. God Jul från Åre !

Kanske lite sarkastiskt men att försöka slå ned en staketstolpe i marken i Åre kan vara förknippat med en massor av krångel, så stundtals får jag känslan att det är lättare att bygga en lift på månen än i Åre, fast nu är det jul och massor av snö i Åre så nu åker vi skidor för fullt och låter oss inte nedslås av stoppade liftprojekt. God Jul från Åre !
Vi får hoppas då att inga fler liftar går sönder så att hela Åreskutan blir tom på liftar. ;)
God Jul från Skåne!🎄🎅

För första julen på tio år är jag inte i Åre, och då är det historiskt snöfall. Typiskt. Hoppas snön ligger kvar.

Tusenmetersliften har väl knappast något med ”otaliga projekt och idéer” att göra. En lift som har funnits länge där. Jag har själv åkt med den.
Ja vi är väl rätt många som åkt med gamla 1000… Däremot så var den inte bara lite trasig, den revs helt och hållet. I dagsläget finns det knappt ett spår kvar av gamla 1000-metersliften och det är inte en speciellt avancerad uppskattning att det behövs nya tillstånd, bygglov och avtal för att få till en ny lift. Dessutom var Skistars förra VD extremt emot all utveckling av skidområdet ovanför trädgränsen i Åre, det var väl en anledning till att den revs från första början istället för att repareras.

Nu råkar jag ha lite insikt i hur tongångarna går med markägarna på Skutan och hur svårt det varit att få till cykling i högzon, att bygga en ny lift lär inte vara enklare. Lägg på Länsstyrelsen i Jämtland på det och saker blir inte enklare.

Senast ändrad:
Kanske lite sarkastiskt men att försöka slå ned en staketstolpe i marken i Åre kan vara förknippat med en massor av krångel, så stundtals får jag känslan att det är lättare att bygga en lift på månen än i Åre,
I princip kan man väl säga att nedanför trädgränsen så verkar det vara ofantligt enkelt med tanke på alla galna byggprojekt i sluttande terräng i dalgången. Ovanför trädgränsen, not so much.

Däremot så var den inte trasig, den revs helt och hållet.
Ja, den revs i stället för att repareras.
Det var ett svänghjul som ramlade ner, inte liftstolparna som la sig som fällda träd på berget. Men om det är som du säger att man inte ens får lov att ersätta befintliga liftar med nya, så lever ju hela Åreskutan på lånad tid (nu tror jag iofs kanske inte att det är så, vore helt orimligt).:rolleyes:

I princip kan man väl säga att nedanför trädgränsen så verkar det vara ofantligt enkelt med tanke på alla galna byggprojekt i sluttande terräng i dalgången. Ovanför trädgränsen, not so much.
Jo, i låglänta områden verkar det gå slå upp ganska feta kåkar, men som du säger högre upp verkar det va tvärnit. Tänk om det kunde bli lite lagom fördelning i stället. Färre feta kåkar, och en ny lift från gamla 1000 meter dal och upp mot östra ravin hållet som når samma eller lite över den höjd kabin berg har.

Ja, den revs i stället för att repareras.
Det var ett svänghjul som ramlade ner, inte liftstolparna som la sig som fällda träd på berget.
Jo jag vet, jag åkte förbi där strax efter haveriet.

Hittade en gammal artikel i ämnet: https://www.op.se/artikel/darfor-blev-tusenmetersliften-en-livsfarlig-anlaggning
Men om det är som du säger att man inte ens får lov att ersätta befintliga liftar med nya, så lever ju hela Åreskutan på lånad tid (nu tror jag iofs kanske inte att det är så, vore helt orimligt).:rolleyes:
Om det hade varit omöjligt hade nog inte Skistar gått ut offentligt med planen att bygga en ny 1000-metare. Säger mest att byggnationer i högzon på Skutan tenderar att bli utdragna historier.

Jaja, tillbaks till verkligheten. Två timmar till Julafton, dags att börja tindra med ögonen och drömma om många långa paket.
Och tar vi ett par glögg för mycket kan vi glömma prognosen för juldagen som säger +6 gr och regn 😩

Men skit i det nu: God Jul och tindra på så gott det går 🎅

Inte liftsystemet, men väl bebyggelse; är det något kommunbeslut att allt som byggs i Åre måste vara asfult? :confused:

Jaja, nu är det jul. Då ska man va gla! God Jul!

Undrar hur vägen från Lillskutan är tänkt; typ förbi västra och östra ravin?
Nån som åkt ner där? Jag får testa nästa gång jag åker upp.
Visa bilaga 35945
Det går redan en vandringsled där. Sista biten över östra är dock lite uppförs innan det går nedförs igen mot lillfjället, vandringsleden alltså. Det verkar de ha löst igenom att "gena" lite över östra med skidvägen. Jag tror det är fullt möjligt.

Ja åkte med nybörjarungar nyligen och vi tog Stjärnliften upp och tog transportsträckorna bort mot Gästrappet och tillbaka. Det var bra blå vägar för dem att öva på. Men när vi kom tillbaka till Stjärnbacken så var sista delen riktigt brant och ungarna kraschade såklart med gråt och gnäll som ett brev på posten.
Borde man inte kunna göra en blåbackig serpentin så man kan komma ner från transporten till VM6an, Stjärnliften, Timmerstugan m.m. om man drog den genom skogen/området innan Stjärnbacken?

Typ nåt sånt här, enda vore väl att man måste dra under bilvägen där Slalomsvängen slutar. Men sista delen är iallafall en mountainbikeled på sommaren.

Bilagor

• Blå led.png
    Blå led.png
    1.9 MB · Besök: 88
Ja åkte med nybörjarungar nyligen och vi tog Stjärnliften upp och tog transportsträckorna bort mot Gästrappet och tillbaka. Det var bra blå vägar för dem att öva på. Men när vi kom tillbaka till Stjärnbacken så var sista delen riktigt brant och ungarna kraschade såklart med gråt och gnäll som ett brev på posten.
Borde man inte kunna göra en blåbackig serpentin så man kan komma ner från transporten till VM6an, Stjärnliften, Timmerstugan m.m. om man drog den genom skogen/området innan Stjärnbacken?

Typ nåt sånt här, enda vore väl att man måste dra under bilvägen där Slalomsvängen slutar. Men sista delen är iallafall en mountainbikeled på sommaren.
Den här vägen är väl lite snällare?
Vet att jag brukar ta den med barnen iaf för att slippa den värsta branten från transporten :)

Bilagor

• CleanShot 2025-01-08 at 14.00.37@2x.png
    CleanShot 2025-01-08 at 14.00.37@2x.png
    3.1 MB · Besök: 62
Sitter och tittar på detaljplaner för duved. Vill bygga hus =)

Och såg då att det finns gällande detaljplan för en 4 stols lift väster om Hamre liften i anslutning till det nybyggda stugområdet. Någon som vet varför den inte byggdes?
duved 1.JPG
duved2.JPG

Och såg då att det finns gällande detaljplan för en 4 stols lift väster om Hamre liften i anslutning till det nybyggda stugområdet. Någon som vet varför den inte byggdes? Visa bilaga 36575Visa bilaga 36576
Spännande!
Ser inte riktigt datumet, men visst står det 1990 och därmed typ 10 år innan Ski Star?
Man får väl anta att det inte fanns ekonomi i det då..

Och såg då att det finns gällande detaljplan för en 4 stols lift väster om Hamre liften i anslutning till det nybyggda stugområdet. Någon som vet varför den inte byggdes? Visa bilaga 36575Visa bilaga 36576
Haha, osannolikt! Hade just tänkt att fråga om detta område, om någon vet bakgrunden till att det finns skidvägar där genom området.
Och om någon vet hur man kommer upp där, det går ju som en upphöjning längs med nedfarten och för att komma dit måste man upp på den kanten.

Hur ser det ut där om man på något sätt kommer upp, kan man åka där och ned för skidvägarna?

Bilagor

• Screenshot_20250110_111803_Maps.jpg
    Screenshot_20250110_111803_Maps.jpg
    114.7 KB · Besök: 75
Detta var som sagt innan skistar köpte allt, men klart att det hängde på pengarna. Detaljplanen antogs som sagt 1990 och därefter följande ju fastighetskrisen, så blev inte så mycket av de planerna skulle jag gissa. Dröjde ju 20 år för dem att börja bygga husen

Tillbaka
Topp