NyslipadeKanter
Aktiv medlem
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Denna film från öppningen 2018 kom upp i flödet och där hade VM8an fortfarande blandat stol och gondol. När och varför tog man bort den blandningen egentligen?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har för mig att de tog bort gondolerna under covidDenna film från öppningen 2018 kom upp i flödet och där hade VM8an fortfarande blandat stol och gondol. När och varför tog man bort den blandningen egentligen?
Gondolerna i VM8 försvann vid pandemin, samt att de nya cykelhållarna passar bara på sofforna. Det var dessutom tekniskt komplicerat.Denna film från öppningen 2018 kom upp i flödet och där hade VM8an fortfarande blandat stol och gondol. När och varför tog man bort den blandningen egentligen?
Ja så tolkar jag det. Ska bli intressant att se vilka nya nedfarter de får till där. Har varit nyfiken på att åka rakt ned från Toppstugan när jag varit där uppe, men har alltid varit isigt så det har blivit skoterleden tillbaka till topplatån.Medan vi väntar på att verkligheten hinner ifatt så kan man ju drömma om att en ny Tusenmeterslift faktiskt blir verklighet... Hittade dessa bilder på nätet som väckte fina minnen till liv.
Och nog borde det gå att dra den litet mer upp mot skutans topp?
Visa bilaga 42197
Visa bilaga 42195
Ja så tolkar jag det. Ska bli intressant att se vilka nya nedfarter de får till där. Har varit nyfiken på att åka rakt ned från Toppstugan när jag varit där uppe, men har alltid varit isigt så det har blivit skoterleden tillbaka till topplatån.
Men bör ju finnas bra lutning mellan topplatån och Toppstugan.
(bilderna lånade från tidigare inlägg här)
En släpplift tror jag kan ha den dubbla kapaciteten mot en långsam 2 stols. 6 km/h vs 12 km/h och du kanske kan ha ankarna närmare varandra också.
(Tror 6 km/h kan vara rätt hastighet för en sån lift utan band).
ja, men det där gäller "Doppelmayrs stolsliftar med fast klämma" dvs 4 stolslift med band som matar fram och tillåter högre hastighet på liften.Enligt Dopelmayer så gäller följande:
- Släpliftarna opererar med hastigheter på upp till 3.5 m/s och transporterar nära 1400 passagerare i timmen.
- Doppelmayrs stolsliftar med fast klämma – med permanent koppling mellan dragvajer och stol – garanterar bekväm och säker transport. Åkhastigheter på upp till 3 m/s innebär kapacitet att hantera 3000 passagerare per timma
- kopplingsbara höghastighetsliftar kombineras en lugnare på- och avstigning med transporthastigheter på över 5 m/s. Transporten uppför fjället sker däremot i expressfart – över 5 m/s – vilket innebär en möjlig totalkapacitet på upp emot 4000 passagerare i timmen.
ja, men det där gäller "Doppelmayrs stolsliftar med fast klämma" dvs 4 stolslift med band som matar fram och tillåter högre hastighet på liften.
En gammal 2 stolare utan band som matar på, har lägre kapacitet jämfört med en släplift
Nya tusenmetaren blir väl mer som ett komplement eller avlastning till gondolen, som ju får mellanstation på hummeln. Men för de som gillar att loopa ”korta” åk (fattar inte de som åker åker upp och ner med dagens gondol utan att någonsin åka ner till botten) eller när gondolen är stängd men tusen kan vara öppen (känns som få dagar) så är såklart en släplift lite fattigt.Det är ju kul att dom bygger en ny 1000-meters lift men är det inte lite fattigt med en släplift. Det är ganska många år sedan jag åkte den men det kunde ju vara enorma köer vid 1000-metern som jag minns det. Då var det ju en väldigt långsam två-stol men en släplift har väl inte jättemycket bättre kapacitet?
Nya tusenmetaren blir väl mer som ett komplement eller avlastning till gondolen, som ju får mellanstation på hummeln. Men för de som gillar att loopa ”korta” åk (fattar inte de som åker åker upp och ner med dagens gondol utan att någonsin åka ner till botten) eller när gondolen är stängd men tusen kan vara öppen (känns som få dagar) så är såklart en släplift lite fattigt.
Utan att veta exakta svar så är mina gissningar följande, några svar finns i handlingarna som är skickade till samrådet.
Lutningen är nog inget problem, sträckningen lutar mindre än gamla sträckningen av 1000-m. Skulle säga mindre lutning än Tväråvalvet.
Kapacitet är som det beskrivs som ovan ungefär samma som en tvåstolslift. Problemet med en fast sittlift likt 1000-m är att det utöver sker isbildning på stolpar så sker det även på alla stolar eftersom de hänger kvar över natten. Därav tar det enormt med tid att få igång en sådan lift och gamla 1000-m öppnade ofta till sportloven.. dessutom dyrt att få bort all is och backarna kan då inte heller öppna då is kan falla från stolarna.
En expresslift har garage och stolarna förvaras inomhus nattetid. Då kommer vi till prislappen. Vid ett bygge av lift anläggs ofta grusvägar för transport av material samt framtida underhåll. I detta fall måste nya 1000m byggas med helikopter och då hade nog prislappen landat på närmare 150msek. En släplift kostar kring 10 msek men i detta fall kanske det dubbla. Även om jag också vill se en expresslift så förstår jag Skistar i detta fall. Tväråvalvet öppnar runt v6, innan det kommer denna lift vara stängd när gondolerna står då det inte går att nå den på annat sätt. Och när Tväråvalvet väl är öppet så är det en lång process att ta sig dit, och står gondolerna får man ju anta att det blåser en del så kommer nog inte vara fantastiskt att ligga och rulla i 1000m då.. vilket gör att den liften får ganska få dagar med drift.
Däremot kommer vi nog få se betydligt fler öppna dagar med nya gondolen än den gamla då den byggs i mer skyddad miljö som jag skrivit om tidigare i tråden. Ett plank och att den sprängs ner i berget något över Svartbergets krön samt att bergsstationen också sprängs in i berget samt att sista stolpen skyddas av nuvarande station från Kabinbanan (huset ska behållas).
Men vi kan nog anta att en solig dag kring påsken kommer det vara kö vid denna lift då den kommer ha ungefär samma kapacitet som gamla 1000m. Fördelen nu är att då kan man åka vidare till Hummeln och hoppa på nya gondolen. Detta kommer ju också avlasta Tväråvalvet då folk borde spridas ut mer.
Är som sagt helt säker på att en vanlig ankarlift kommer ha bra mycket större kapacitet än en gammal fast två stols lift utan belte som var där tidigare.Men vi kan nog anta att en solig dag kring påsken kommer det vara kö vid denna lift då den kommer ha ungefär samma kapacitet som gamla 1000m. Fördelen nu är att då kan man åka vidare till Hummeln och hoppa på nya gondolen. Detta kommer ju också avlasta Tväråvalvet då folk borde spridas ut mer.
Ja, knappt 1400 p/h för en ny släplift och en tvåstolslift har ca 1200 p/h, utan rullband kanske 900-1000.Är som sagt helt säker på att en vanlig ankarlift kommer ha bra mycket större kapacitet än en gammal fast två stols lift utan belte som var där tidigare.
Jag minns också den och tillförde väldigt mycket. Men alternativet då var att åka ner hela vägen till botten och ta kabin upp igen för att få nya åk. Och det kunde ju vara rent bedrövliga förhållanden där nere. Med nya gondolen räcker det att fortsätta runt krönet och ta den betydligt snabbare gondolen upp igen från mellanstation. Men visst släpliften har ju sina fördelar och verkar ge högra fallhöjd.Jag som minns den gamla tusenmetaren kan intyga att den inte upplevdes som nån sorts komplement eller avlastning. För mig blir det nästan en ”dealbreaker” för vårskidåkning i Åre om den kommer tillbaka.
Och jag kan absolut acceptera en släplift om den är billigare och mer driftsäker.
Ja och en ny sträckning jmf med nya gondolen. Backen intill nya 1000-metern kommer man ju bara nå från släpliften tänker jagJag minns också den och tillförde väldigt mycket. Men alternativet då var att åka ner hela vägen till botten och ta kabin upp igen för att få nya åk. Och det kunde ju vara rent bedrövliga förhållanden där nere. Med nya gondolen räcker det att fortsätta runt krönet och ta den betydligt snabbare gondolen upp igen från mellanstation. Men visst släpliften har ju sina fördelar och verkar ge högra fallhöjd.
Frågan är ju också hur många lediga gondoler som kommer att finnas tillgängliga vid mellanstationen.Jag minns också den och tillförde väldigt mycket. Men alternativet då var att åka ner hela vägen till botten och ta kabin upp igen för att få nya åk. Och det kunde ju vara rent bedrövliga förhållanden där nere. Med nya gondolen räcker det att fortsätta runt krönet och ta den betydligt snabbare gondolen upp igen från mellanstation. Men visst släpliften har ju sina fördelar och verkar ge högra fallhöjd.
Har också funderat på det där. Alternativet är väl att inte fylla gondolerna helt i botten, men det lär ju inte vara populärt för alla som står och köar där. :DFrågan är ju också hur många lediga gondoler som kommer att finnas tillgängliga vid mellanstationen.
I Alperna fyller de ibland bara varannan gondol från botten när folk vill använda övre halvan. Om det är dåligt i lågzon under senare delen av säsongen får man också anta att det inte är lång kö där. Brukar vara ganska lugnt i vm6/Stjärnliften sent på säsongen.Har också funderat på det där. Alternativet är väl att inte fylla gondolerna helt i botten, men det lär ju inte vara populärt för alla som står och köar där. :D
Jo fast nu kommer där ju äntligen finnas en lift som tar dig ända upp från byn. Så länge föret är rimligt kommer det ju bli en riktigt fin repa från toppen ända ner. Dessutom avlastar den förstås gamla västra gondolen när högzon är öppen. Det blir fint!Brukar vara ganska lugnt i vm6/Stjärnliften sent på säsongen.
Vilken inställning. Det är väl självklart att man ska göra allt man kan för att minska påverkan på berg, natur och miljö i mesta möjliga utsträckning. Blir rätt stor påverkan ändå som det är med liftar och backar över fjället. Rasrisk och skred är dessutom förenat med stora risker för både människor och ekonomiska värden. Klarar inte skistar av att göra hemläxan trots miljarders miljarder k vinst så är det klart att myndigheter måste slå dem på fingrarna. Om man ska jobba för en gemensam hållbar långsiktig lösning krävs samarbete kring problematik, inte strutsbeteende från byggherre och ögonbindel från myndigheter. Tröttsamt med allt gnäll på kommuner och länsstyrelser som dyker upp med jämna mellanrum när någon inte får göra exakt som de vill utan konsekvensanalys.Aldrig ska det gå lätt, gud vad man saknar den gamla goda tiden där alla jobbade för att lösa saker och inte bara skulle sätta käppar i ljummet hela tiden
Jobbar inom samhällsbyggnad och det sitter ett gäng människor på våra länsstyrelser vars enda uppgift verkar vara att se till att inget byggs och att allt ska utredas i absurdum. Jag har läst utredningen i förslaget och tycker man redan tagit höjd för dessa problemVilken inställning. Det är väl självklart att man ska göra allt man kan för att minska påverkan på berg, natur och miljö i mesta möjliga utsträckning. Blir rätt stor påverkan ändå som det är med liftar och backar över fjället. Rasrisk och skred är dessutom förenat med stora risker för både människor och ekonomiska värden. Klarar inte skistar av att göra hemläxan trots miljarders miljarder k vinst så är det klart att myndigheter måste slå dem på fingrarna. Om man ska jobba för en gemensam hållbar långsiktig lösning krävs samarbete kring problematik, inte strutsbeteende från byggherre och ögonbindel från myndigheter. Tröttsamt med allt gnäll på kommuner och länsstyrelser som dyker upp med jämna mellanrum när någon inte får göra exakt som de vill utan konsekvensanalys.
Att länsstyrelsen i Östersund vill stoppa allt som inte är rennäring är kanske inte riktigt sant, men nog finns det en del att fundera över. Att stoppa liftbyggen, ersätta trasiga broar på vandringsleder, begränsa cyklingen m.m är länsstyrelsens huvudsyssla vad det verkar.Jobbar inom samhällsbyggnad och det sitter ett gäng människor på våra länsstyrelser vars enda uppgift verkar vara att se till att inget byggs och att allt ska utredas i absurdum. Jag har läst utredningen i förslaget och tycker man redan tagit höjd för dessa problem
Så kan man ju se det. Eller så kan man se det som att det tidigare suttit folk och släppt igenom alldeles för mycket (uppenbarligen, bara att titta på tidigare skred och ras i Åre eller andra problem kopplade till exploatering där). Om man nu tagit höjd för dessa problem, då kommer ju liften få ok att byggas. Vilket jag också hoppas.Jobbar inom samhällsbyggnad och det sitter ett gäng människor på våra länsstyrelser vars enda uppgift verkar vara att se till att inget byggs och att allt ska utredas i absurdum. Jag har läst utredningen i förslaget och tycker man redan tagit höjd för dessa problem
Att plöja 800 sidor gör dig tyvärr inte till civilingenjör eller hydrolog.För en lekman som läste 800 sidor för någon månad sedan känns det ju som att man tänkt på det mesta när man läser rapporterna![]()
Jobbar inom samma sektor, har suttit på båda sidor och måste tyvärr hålla med dig. Det är lätt att hänvisa till risker och att man därför måste avstå eller utreda mer. Samtidigt har jag kunnat konstatera 2 saker:Jobbar inom samhällsbyggnad och det sitter ett gäng människor på våra länsstyrelser vars enda uppgift verkar vara att se till att inget byggs och att allt ska utredas i absurdum. Jag har läst utredningen i förslaget och tycker man redan tagit höjd för dessa problem