Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Om jag förstått allt rätt så har Vemdalens by varit pådrivande i frågan om utbyggnaden av Vemdalens skidområden. De har gått in med kapital och bildat bolag enligt ett upplägg som är beskrivet tidigare i denna tråd.

Vemdalen är Sveriges modernaste skidort om man tänker på liftkapacitet, synd att liftarna sitter på fel berg.

Drömmen vore ju om något bolag kunde köpa loss duved/tegefjäll och utveckla det, skistar verkar inte bry sig. I alperna visar det sig ju tydligt att det kan vara olika ägare av olika delar av sammanbyggda skidområden. Skulle vara perfekt om skistar kunde utveckla Åre/Björnen och ett annat bolag Duved/tegefjäll, samtidigt som de i framtiden byggs samman. Tror att Duved/tegefjäll skulle kunna bli nästintill lika bra som Åre.

Någon som vet hur långt diskussionerna kring ett liftbolag ägt av fastighetsägarna i Tegefjäll kommit, och vilka alternativ som deras arbetsgruppen ser?

Här kommer min vision av Åredalens skidområden.

Man kan diskutera Åres läge väder osv. men nu står liftarna, tågstationen och byn där den står så hur kan man utveckla det?
Naturligtvis skall befintligt område moderniseas och flakshalsar byggas bort många vill ju trots allt åka i central området.
Men vad hände med visonerna? Senast något stort inträffade med liftsystemet i Åre måste väl vara när Gondolen byggdes. Vilket betyder att högzon har set ut som den gör sedan gud vet när.

Här är några quick fix

Varför inte två korgliftar vid Tusenmetersplatån?
Vaför inte två liftar i Stendalen samt backe på båda sidor om liften alt en lift till placerad mellan Stendalen och Tväråvalvet?
Ny lift i Tegefjäll

Nu över till den riktiga visonen som är lite galet men dock värd att diskutera! Man borde byggaa en lift som går från Kabindal till Kabinberg samt från Kabindal till toppen av Renfjället. Insperation finns att hämta i Whistler Blackcomb se länk.

http://ww1.whistlerblackcomb.com/p2pg/

På det nya skidområdet Renfjället går det att bygga vad man vill:
Sitliftar
Släpliftar
Carvingbackar
Parker och Superpipe
Nytt barnområde
Ny toppresturang
Öka bädd antalte från 50.000 till 70.000 eller mer.

Man kan bygga flera nya byar på relativt hög höjd som ger en fin fjällkänsla. Man drar bilvägen från Duved och över till Renfjällsidan.
Detta löser boende frågor och explotering kan göras väldigt spännande då man börjar från noll och kan bygga den perfekta skidorten. Skandinaviskt still, Svensk still jämtländstil ja gud vet bara det inte blir som i Alpena med 70 tals komplex med höghus.

En grupp men människor som kan skidåkning, kan hur backar byggs, kan hur liftar byggs samt dra lärdom av andra skidorter man behöver ju inte uppfinna hjulet igen.

Detta skulle ta Åre från norra Europas stösta skidområde till etta av Europas stösta skidområden.

Hur finansieras då detta? Genom statligtstöd, glesbyggdsstöd Eu pengar samt att skistar skall sälja Vemdalen till ex Funäsdalen eller Härjedalenskomun. Det gör att Härjedalen kan utveckla hela sin byggd och på sikt kanske utmana Skistar.

Naivt och löjligt, ja visst men en vison som skulle lyfta Åre de nämsta hundra åren och gör man detta kan man ju söka OS sen hahah!

Det Åre slår alla andra större svenska skidorter med är ju att (nästan) hela skidområdet hänger ihop vilket gör att man erbjuds runt 80 pister i samma skidområde utan att behöva åka skidbuss eller annan transport emellan. Det kan jämföras med Vemdalen som är uppdelat i tre separata skidområden. Där borde man koncentrera sig lite mer på ett och låta ett av skidområdena var "huvud" området med flest backar osv..

Vad gäller Åre så har jag också tänkt på det med Renfjället men en sådan utbyggnad är mycket otrolig och skulle kosta miljarder MEN skulle vara fantastisk och ge väldigt mycket för Åre. Åre är ju i nuläget i storlek med vissa alporter men har dock ett mer föråldrat lifsystem med många släpliftar.
Vi får hoppas att man får arrangera VM igen för det gav väl typ både vm6:an, hummelliften och vm8:an förra gången? Det stärker hur som hellst byn och ökar intresset att investera, resa dit mm. Regeringen är ju tydligen emot ett eventuellt vinter OS också, om ett sådant skulle arrangeras Åre/Östersund så borde ju skistar bli tvugna att investera i skidområdet för att det ska vara värdigt ett OS, i Ryssland har man till oh med byggt ett helt nytt skidområde för OS skull..

Dock får du definiera vad du menar med lift kabindal till kabinberg lite mer.

Passar ju bra nu när Tegeliften står helt still. Jag känner mig rätt nöjd som förutspådde detta (driftstopp) nu är ja ingen besserwisser men ja fick kraftigt mothugg tidigare i tråden. Ska ja tippa att liften står i en vecka innan den är up and running eller väntar Skistar på att ni ska komma igång med den nya liften :D

Senast ändrad:
Snacka om att förutspå där Daimond! Dock så hoppas jag att liften fixas så snabbt som möjligt då jag gärna vill åka där.
Men det här kanske ger skistar en tankeställare och även de kanske börjar tänka i banorna kring en ny lift i Tegefjäll.

Även om man bygger en sitlift i Tege så borde man ha kvar släpen för de dagar då det är hård vind.

Sitliften kan gå i ravinen i Tege för att göra den vindskyddad och gör man nya carvingbackar så bör man spara skog så det inte blir så vindkänsligt samt att skogsåkningen är grym i Tege.

Ja vill så klart få igång Tegeliften då vi har stugan på Bäckvägen.

Om inte driftstopp med nedfirning av gäster i VM8 v8 samt stoppet i Tegeliften v9 gör att vissa personer på skistar agerar, ja då kan man ju undra.

Vi får hoppas att planeringen och finasieringen kommerigång riktigt nu till våren då så att en ny lift kan vara uppe om några år. Förhoppningsvis så kanske även skistar skänker en slant..

Det kan ju omöjligt vara en slump att det är i just Åre och hos just skistar som liftarna havererar och krånglar extra mycket... Tusenmetern, VM8:an 2ggr, Tegeliften , sen tror jag även gondolen hade någon form av krångel tidigt på säsongen..

Danil sa:
Vad gäller Åre så har jag också tänkt på det med Renfjället men en sådan utbyggnad är mycket otrolig och skulle kosta miljarder MEN skulle vara fantastisk och ge väldigt mycket för Åre.

Dock får du definiera vad du menar med lift kabindal till kabinberg lite mer.
Jag är inte först med tanken om liftar på Renfjället men man borde diskutera det mer än vad som är gjort. Rent finasiellt så krävs det miljarder men som ja skrev stöd från alla håll samt nyemission, sällj Vemdalen osv. Efter som detta säkert tar fem år så hade jag med några quick fix också.

Det där med OS var mer ett skämt men ja tror att det krävs en liknande satsning istället för att bara skicka in 48 ansökningar om OS.

En gondol som går peak to peak menar jag en start/dalstation på parkeringen vid kabindal (vid OK) sedan går den upp till toppen (kabinberg). I den andra riktignen går den med en start/dalstation på parkeringen vid kabindal över Åresjön mot Renfjällets topp. Man får naturligvis bygga ett maffigt garage under dalstationen med tanke på att parkeringen försvinner.

http://ww1.whistlerblackcomb.com/p2pg/video/

Men hur en sådan här lift skall gå och vart den skall stå vet jag inte detta var bara en tanke. Den bör vara mindre väderkänslig.En tänkbar rutt är vid Gammla Stjärnliften/Timmerstugan vi ravinen upp mot toppen.

Ja det vore mycket mäktigt med en gondolbana över till Renfjället och precis som du sa tidigare så får man då möjlighet att bygga upp en liten skidåkarby från scratch vilket skulle möjliggöra en mycket fin by! Sedan kan ju gondolen över sjön gå både på kvällarna så att man kan ta sig in till Åre by från den nya byn och den skule även kunna köras på sommaren vilket skulle ge mer fjäll att vandra på, möjligheter för fiske, vattensport mm.

jag håller helt med att en mer vindskyddad lift skulle vara bra, men att dra den där gammla stjärnliften gick säger mig tyvärr inte mycket då jag är lite för ung och började åka lite för sent i Åre för att vet var den gick. Jag känner dock till att den funnits men inte vart den gick, har sökt efter en äldre pistkarta som visar var den gick men utan resultat..

Tror det inte är så realistiskt faktiskt, tror nästan risken är större att man då bygger ut baksidan av Åreskutan. Men angående tegefjäll, någon som vet hur möjligheterna är att förlänga backarna där och vart det skulle kunna ske? nån som sitter på någon bra karta och kanske kan skissa lite?

Hej!
Skapade ett konto bara för att jag upptäckte den här tråden.
Är väldigt intresserad av utbyggnaden av Åre och tycker den är pinsamt långsam just nu.

Hittade den här hemsidan för ett tag sen:

International Alpine Design.

Detta företag är det som Skistar samarbetar med och om man går in under fliken Our clients och sedan Åre
så ser man deras ritningar för förslag/framtida utbyggnader.

/Marcus

Senast ändrad:
Man tackar, där fanns ju otroligt mycket! Går dock inte att klicka på Åre då sidan är dåligt uppbyggd och man hamnar på Vail istället. Går bara att se lite bilder om man går in på "our work" dock inte masterplan eller någon hel detaljplan, endast urklipp typ..

Marcus666 sa:
Hej!
Hittade den här hemsidan för ett tag sen:

International Alpine Design.
Tack för den :D
Fanns ju till och med ett gammalt förslag för Tegefjäll där.

Men jag är lite förvirrad över hur gammal den är. Flygbilden som ligger under är tagen efter 2007, det ser jag på nybyggena till vänster (Google maps visar samma bild nu). Men planen i sig ser ut som något man pratade om på 90-talet. Det kanske bara är så att man har tagit en gammal ritning och lagt ovanpå på en ny flygbild för hemsidans skull.

Men det ser dyrt ut...Flera nya liftar och väldigt stora förändringar av vägar och hus. Men drömma kan man ju..

EDIT: Flygbildens ålder..

Senast ändrad:
Kul tips, tack för länken! Om man går in på menyn Our Work så hittar man ortsspecifika beskrivningar, planritningar och bilder. Som sagt, det var lite magert när det gällde Åre. Jämför t ex med Twin Valley, planerad granne till Björnrike. Utförsåkarporr för oss sanna nördar :D

Dubbis sa:
Kul tips, tack för länken! Om man går in på menyn Our Work så hittar man ortsspecifika beskrivningar, planritningar och bilder. Som sagt, det var lite magert när det gällde Åre. Jämför t ex med Twin Valley, planerad granne till Björnrike. Utförsåkarporr för oss sanna nördar :D
Ojaa! Twinvalley eller Skorvdalen tror jag vist det heter på Svenska? Ser riktigt fint ut i alla fall, man får hoppas att det genomförs! o Himmelfjäll ser ju rätt intressant ut också.

Men jag tror jag vet varför det inte finns så mycket från Åre. Om man går in på are.se alltså kommunens hemsida så kan man se den enskilda detaljplanen för Rödkullen men det står att Masterplanen inte är offentlig. Så då vore det otroligt att ett företag de anlitat får visa upp för mycket från den. Om det nu är delar av det vi ser, det är ju möjligt att det som finns att se inte ingår i masterplanen utan är sådant man planerat för tidigare men lagt ner helt. Det används helt enkelt bara på hemsidan för att visa exxempel på vad man gör..

Tack för tipset,

Vad gäller Tege så har jag också tänkt tanken på att dra om vägen så man sipper bilväg på bron mot Tegetornet och använder den istället för skidåkning. Då blir Minitege dvs. barnbacken en ny dalstation för tegeliften (barnliften finns dock kvar). Detta gynnar längden på backen samt husen i s.k Canyon som får ski in/out. Det finns många tomter där precis som ritningen visar.

Vidare så visar kartan skisser på nya tomterna vid Bäckvägen/Nedre bäcken/Övre bäcken med en ny lift närmare Åre för de nya tomterna. Det är iofs ganska uppenbara lösningar och den nya liften skulle då ligga nedan för Fjällvallsliften vid Trondheimsvägen. Hoppas markägarna gillar det här då det har varit snack tidigare.

Den som följt denna tråd kan konstatera vad gäller nya liftar i Tege så skrev jag om ett tänkbart alt nedanför Fjällvallsliften. Dock bra tankar som ligger i linje med att knyta ihop Duved med Åre inte bara rent skidåkningsmässigt utan även med tomter och hus.

Bra förslag som ger 2 nya liftar och det ser ut som ett hotell i Tege samt mer parkering för besökare.

Tege 2.0 en given fortsättning på 80/90 tals starten!

Senast ändrad:
Någon som vet exakt sträckning på den planerade liften i Tege? den verkar ju börja nedangör bron, kan möjligen toppstationen ligga högre? Sedan undrar jag vad man som riskkapitalist tjärnar på att låna pengar till liften? Finns den infon? kan själv tänka mig att gå in med lite om det ger avkastning. Men egentligen sjukt pinsamt att skistars kunder ska betala en lift, Åre kan väl inte omsätta så mycket mindre än exempelvis Bad Gastein med ett betydligt mer välutvecklat skidområde..

ohrey sa:
Någon som vet exakt sträckning på den planerade liften i Tege? den verkar ju börja nedangör bron, kan möjligen toppstationen ligga högre? Sedan undrar jag vad man som riskkapitalist tjärnar på att låna pengar till liften? Finns den infon? kan själv tänka mig att gå in med lite om det ger avkastning. Men egentligen sjukt pinsamt att skistars kunder ska betala en lift, Åre kan väl inte omsätta så mycket mindre än exempelvis Bad Gastein med ett betydligt mer välutvecklat skidområde..
Nej, det finns ingen som vet hur den ska dras. Det är för tidigt. Planen där den börjar nedanför bron är en gammal idéskiss. Personligen tror jag inte det kommer att bli så. Om inte någon eller några kastar in en stor påse pengar i projektet.

Den som går in med pengar ska få tillbaka dem med en liten avkastning under 20-30 år. Ungefär. Det bestäms av hur lång tid Skistar får på sig att betala av liften.

Men som lägenhetsinnehavare ser jag väl värdeökningen på lägenheten som den stora avkastningen. Det har pratats om att varje lägenhet skulle behöva satsa 10000:-. Värdeökningen lär bli större än så om liften blir byggd och området utvecklas.

Har det funnits en diskussion om en större insats från fastighetsinnehavarnas sida?
I sammanhanget känns en investering på 15-20000 per lägemhet inte otänkbar. Är kanske Skistar intresserade av att skriva hyresavtal på en mer påkostad anläggning...?

Min tanke av vad som borde ändras är:

* bygga ihop tegefjäll och åre
* upplysning i bräcke
* liten egen skitlift för svarta linjen (förmiskar det dödliga bräckekön)
* ny 1000 meters lift

INTE riva smog i bräcke som jag läste nån stans, tillräckligt vindkänsligt som det är......

Utbyggnad åt Husåhållet nämns nästan aldrig. Det kanske finns skäl till det som jag inte känner till. När jag själv åkt nerför Västerskutan mot Huså har jag iaf slagits av att det är en stor snösäker gryta som ligger åt norr och att den ligger granne med Tväråvalvet (=inga massiva investeringar i långa förbindelseliftar). Bifogar en bild där jag spånat fritt, ta därför inte liftarnas placering alltför allvarligt. Den viktigaste frågan är - är det överhuvudtaget möjligt att bygga ut mot Huså? Eller finns det något övergripande hinder som inte jag känner till?

Renfjället vore också coolt (har själv tänkt på den idén tidigare) men borde bli dyrare. Nackdelen med Husåalternativet är som alltid - vädret. Med mitt förslag kommer förbindelsen mellan Åre och Huså med största sannolikhet vara stängd då och då pga vädret. Men det går att skapa hyfsad skogsskidåkning i området kring Huså med fallhöjder runt 400 meter. De boende i Huså behöver alltså inte helt sitta på pottan vid grisväder.

Kul med alla planer men Skistar verkar inte vilja satsa själva i Åre. Patetiskt att låta utbyggnad av Tege bero på fastighetsägarnas investeringsvilja. Istället prioriterar Skistar sitt projekt i Andermatt med hundratals miljoner. Någon som vet status på det projektet? Huvudinvesteraren är egyptier och det har ju hänt en del i Egypten på sistone, har han ens kvar några pengar? Tror ej på Andermattprojektet, det är med schweiziska mått värsta glesbygden och inte ens fullt på helgerna.Det är för många andra bra orter på närmre avstånd för schweizarna. Åre är väl inte heller så nära för de flesta men saknar konkurrens i Sverige/Skandinavien som megaskidort. Skstar är dessutom ett av börsens mest belånade bolag, när räntorna sticker iväg upp så blir det svettigt.

Skistar jobbar just nu i Björnen med omnejd där man kommer att investera totalt 240 miljoner. Sista etappen i det bygget är en ny sexstolsslift som ska ersätta Tottliften

Så att säga att de inte satsar i Åre stämmer inte.

b32b sa:
Skistar jobbar just nu i Björnen med omnejd där man kommer att investera totalt 240 miljoner. Sista etappen i det bygget är en ny sexstolsslift som ska ersätta Tottliften

Det blir inga nya backar för det, visst behövs det bättre liftkapcitet över Sadeln till och från Björnen men med 4000 nya bäddar i Björnen blir resultatet endast mer folk i samma backar och ingen ny åkning. Sådana satsningar är ingen satsning på att utveckla skidåkningen på berget, skidåkningsmässigt är det lika spännande som att bygga en tunnelbana för masstransport av folk mellan Åre och Björnen. Med undantag för några få högsäsongsveckor ger det inte ens effekt på kötiderna. Satsningen är kanske nödvändig för att undvika kaos under högsäsong men satsning på åkmöjligheterna kan man inte kalla det.

snorkel sa:
b32b sa:

Det blir inga nya backar för det, visst behövs det bättre liftkapcitet över Sadeln till och från Björnen men med 4000 nya bäddar i Björnen blir resultatet endast mer folk i samma backar och ingen ny åkning. Sådana satsningar är ingen satsning på att utveckla skidåkningen på berget, skidåkningsmässigt är det lika spännande som att bygga en tunnelbana för masstransport av folk mellan Åre och Björnen. Med undantag för några få högsäsongsveckor ger det inte ens effekt på kötiderna. Satsningen är kanske nödvändig för att undvika kaos under högsäsong men satsning på åkmöjligheterna kan man inte kalla det.
Sant, det är mycket investeringar i dagsläget som man kan klassa som underhåll/ersättning/uppgradering. Skulle vilja se lite djärvare visioner och de behöver inte realiseras bums, bara man ser att det finns någon form av kreativa idéer. Saknar man den förmågan kanske vi får tipsa om den här tråden. Här saknas iaf inte kreativitet. När jag hade varit i Romme för några år sedan fick jag ett mejl från anläggningen där de frågade efter idéer för framtiden. Alla idéer välkomnades. Ett bra sätt att få in underlag till spännande diskussioner i företaget. Dessutom fick de tips och idéer gratis.

Senast ändrad:
b32b sa:

Sett över en längre horisont så är investeringstakten rätt svag i Åre. Vid 2007 års VM blev det ett face lift av befintligt system men det tillkom inget nytt.

Det har varit ett par goda år i branschen där andra anläggningar har satsat men inget stort har inträffat i Åre. Jag tycker inte ny belysning i VM 8:an eller Hermelin liften kan räknas. 10 års investeringar saknas o Bjönen är bra men det räcker ej för att komma ikapp, ska inte Åre, kronjuvelen i norden ligga i framkant?

Senast ändrad:
Nu är inte Björnen mitt intresseområde, men den här ritningen presenterade Skistar på bydagen i påsk.
Ser någon några nya backar? Alla gula ska vara det...
Backar på helt nya ställen verkar ju inte helt okomplicerat med tanke på problemet med markägarna mellan Tege och Rödkullen.

Nu börjar det likna något, medges, men lite djärvare visioner efterlyses fortfarande. Jag antar att ovanstående förslag har passerat visionsstadiet och redan har ett tidsschema för byggandet. I en vision (med lång tidshorisont) kan man ju spåna lite mer och visa vad man skulle vilja åstadkomma i framtiden. Dock behöver man inte utlova att alla visioner blir av med tanke på bl a markägare och annat.

Intressant karta över Tott/ Björnen. Dock ser det ut som att mycket av det som nu är skogsåkning kommer att bli pist istället. Be careful what you wish for...

Mina förslag för Tväråvalvet:

1. Ersätta båda Ullådalsliftarna med en kopplingsbar 4-stolslift med bubbla som går från nuvarande dalen ända upp till Skutskjutets starthus (inge flackt till Stendalen som idag.).

2. Ersätta Stendalsliften, Nedre Tväråvalvsliftarna och Övre Tväråvalvsliften med en kopplingsbar 6-stolslift med bubbla som går från nuvarande Stendalsliftens dal till VM-gondolens topp.

3. Bygga en ny kopplingsbar 8-stolslift med bubbla som går från Stendalsliftens dal till "Sadeln" mellan Västskutan och Åreskutan. Detta skapar pister i "grytan" och blir troligen en hit på "Påsk-eftermiddagarna".

4. Slutligen en knapplift upp till Västerskutans topp med någon rifugio på toppen som serverar Pasta a la Mare.

/Marcus

Grejjen med Tväråvalvet och högzonen är att det är mycket vindkänsligt även om tväråvalvet brukar vara den sista delen av högzon som stänger men det är bra förslag! Däremot så låter förslaget med en stolslift i Ullådalen betydligt mer realistiskt och som det skulle kunna ge mycket fin åkning. Stakandet till stendalen vill vi absolut ha bort!
En stolslift i Ullådalen skulle även locka mycket skidåkare bort från centrala Åre då de flesta vill åka bekväma och snabba stolsliftar. En stolslift i Ullådalen skulle göra att de skidåkare som idag sladdar ner för backarna i Olympia kan åka flackare backar och bli betjänade av en bekväm stolslift.

Länge sedan denna tråd var uppe.. I alla fall läste jag idag i öp att planerna på den planerade gondolen fått stopp av trafikverket och markägare, så det dröjer nog ytterligare några år innan något görs i Åre.

Tänkte länka artikeln men hittar den ej på öp's hemsida.

Tillbaka
Topp