Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

"vi kan bygga en stolslift från Högåsen dal, det är inga problem" Om detta stämmer kanske det är dags att skistar tar och bygger denna lift innan köerna blir outhärdliga. Vad väntar man på egentligen? Om jag hade planer på att bygga ut mitt skidområde (om jag hade ett dvs.) så att jag byggt så snabbt jag fick tillstånd, iaf om det hade varit samma situation som i Åre.

Under påskhelgen har det även varit möte mellan gruppen i Tegefjälls samfällighet som jobbar med den nya liften och Skistar.

Nån som vet mer info om tege? Exempelvis tidsplan och liftens sträckning?

Ang. Högåsen fattar jag inte varför de inte börjar med att bygga halva gondolen, sett att det är ganska vanligt i Alperna. Man bygger då från en mellanstation och förbereder för att i framtiden kunna bygga nästa etapp av liften, såg ett exempel i Merbiel nyligen. Dock bygger det ju på att det är två separata vändhjul.

Jag förståt inte varför man inte lyckas göra något, vill man inte förbättra sitt skidområde? Är det en fråga om pengar? Eftersom dem säger att dem kan bygga från Högåsen dal så är det väl bara att göra det? Något måste ske snarast, de köer jag fick uppleva i påsk är inte acceptabla..

Jag fattar inte vad skistar tänker med... Bräckeparken är svinskön och rolig. Men den cpstörda liften och den långa kön drar ner bräcke nått otroligt. Så lätt att åtgärda men de har fortfarande inte lyckats fixa nåt...

ElisWaltersson sa:
Jag fattar inte vad skistar tänker med... Bräckeparken är svinskön och rolig. Men den cpstörda liften och den långa kön drar ner bräcke nått otroligt. Så lätt att åtgärda men de har fortfarande inte lyckats fixa nåt...
Nu åker inte jag speciellt mycket i parken men när man väl åker där så måste jag säga att det är en jävligt lång kö vilket är en av anledningarna till att jag inte åker där så ofta! Detta problem borde väl gå att lösa billigt och snabbt genom att sätta upp en till släplift brevid den andra? Dettborde inte bli speciellt dyrt men det skulle halvera liftkön vilket är gud värt för alla som åker park..

Nån som har koll på tidsplanen på nya liften vid fjällgården? Det finns väl egentligen inga hinder där? Isåfall skulle man ju annars kunna börja med att bygga den och invänta beslut av markägarna vid högåsen..

ohrey sa:
Nån som har koll på tidsplanen på nya liften vid fjällgården? Det finns väl egentligen inga hinder där? Isåfall skulle man ju annars kunna börja med att bygga den och invänta beslut av markägarna vid högåsen..
De vill nog vänta och se om de inte kan bygga båda liftarna samtidigt, då behöver bara starta upp hela karusellen med gjutning, liftmontörer och helikoptrar en gång.

Om de byggde en snabbare lift i Bräcke så skulle liftkön bli mindre men kön till "in run"/hoppen längre. Ingen ide att bygga någon bättre lift om det inte får plats fler åkare i parken.

Nu kanske det inte har så mycket med nya liftar att göra, men borde inte Skistar återuppta vårskidåkningen? Snön ligger ju tjock uppe på skutan och ser ingen anledning att stänga? Okej, förstår argumentet lite folk men kabin och 1000m borde man ju kunna hålla öppet ett tag till i alla fall. Någon som vet hur länge Åre var öppet innan Skistar tog över?

ohrey sa:
Nu kanske det inte har så mycket med nya liftar att göra, men borde inte Skistar återuppta vårskidåkningen? Snön ligger ju tjock uppe på skutan och ser ingen anledning att stänga? Okej, förstår argumentet lite folk men kabin och 1000m borde man ju kunna hålla öppet ett tag till i alla fall. Någon som vet hur länge Åre var öppet innan Skistar tog över?
Ring Skistar..
Kan man få ekonomi i att hålla öppet gör man det säkert.

Hej!

Jag har Tänkt länge på hur man skulle kunna bygga ut för att:

1: det ska inte bli för mycket folk i backarna
2: Inte för mycket högzon för att skistar vill inte offra så mycket pengar på nån lift som har bara har ca 30 dagars öppet om säsongen.

Derför har jag funderat och klurat och varit aktiv på alla sätt och vis kollat lutningar, vind, oväder och allt möjligt för att komma fram till ett ultimat svar... eller snarare en ultimat lift

Som ni ser på denna bild har vi Huså längst ner i bild. Detta skulle bli en Gondolbana med en mellan station där man kan välja om liften ska gå dit eller hela vägen upp (OBS! Mellanstationen kan justeras). Denna lift har jag i Min fantasi kallat Huså banan och det är det namnet jag kommer använda när jag förklarar. Mellanstationen gör så att liften kan gå halvvägs om det är dåligt väder vilket får den att utnyttja mycket mer en utan mellanstationen. Som ni kanske ser är inte Bergs stationen (Ursäkta att jag skrev Topp station på bilden) placerad höggst uppe på västskutan utom i "svackan". Det gör att den blir tåligare emot västliga vindar som i Åre brukar vara dom värsta. ps. Utbygnad av backar kommer också behövas ner till Huså.

Ursäkta bildkvaliten men hoppas att ni ser vart jag menar. Släpliften går bara enkelt från Nedretväråvalvets dalstation upp i "svackan". Även den kommer bli lite skyddad av Västskutan.

Har ni några funderingar skriv i forumet bara. Jag ska försöka vara aktiv och jag tar gärna emot kritik. Allt för att göra en ultimat lift. :) :D :D :D :D :D

MVH Chris123144

Verkar vara en mycket genomtänkt idé du har Chris! Välplanerat och snyggt ritat. En utbyggnad på baksidan ner mot Huså borde också göra så att det betydligt oftare bör finns en lä sida av högzonen som kan vara öppen även när det blåser.

Det är dock lite saker jag funderar över:
1. Hur är fallhöjden på denna sida (baksidan) av fjället vid mellanstationen?
2. Det bör finnas en liftförbindelse till Åres befintliga skidområde som INTE går via högzon, annars kommer det resultera i att även lågzons området blir outnyttjat då det blåser.
3. Hur är lutningen? Går det att göra branta backar som ett alternativ till Olympia/VM-området?

Är inne på exakt samma tanke som dig Chris! Liftens sträckning skulle vara exakt som du säger, och en mellanstation där husåliften idag slutar. Backarna måste dock dras en bit till höger om mellanstationen då det är ganska flakt ovanför den platsen. Mycket intressant tanke. Detta tillsammans med en sittlift från valvet skulle ge extremt stora åkytor. Bygg 3-4 backar sen låta resten vara orört. En dröm som man vill uppleva..

Tack så mycket!
här är lite svar danil:

1. Mellanstationen skulle kunna va där Huså's lift slutar idag och då blir fallhöjden 257 från mellanstationen och ner.
2. Jag har länge tänkt på hur man skulle kunna binda ihop dom två byarna utan att beröra högzon. Jag har varit inne på att bygga över vid totts bergstation och även ner mot ullådalen men tyvärr så ser inte terrängen så bra ut där. Jag tror att detta skulle vara den enklaste lösningen. då man bara behöver få igång stendalen, nya släpliften och Husåbanan för att komma över och som sagt så har man lite skydd av väster skutan. Men blåser det så kan man bara använda sig av dal station och mellan station. Det skulle även gå att bygga en transport lift. Men det tror inte jag kommer bli så stor grej för skistar att betala massa pengar för att "bara komma över".

3. Branta backar ja men inte så branta riktigt så dom håller i längden om du förstår vad jag menar här är en bild som jag försökte rita lite på....

Detta är olika backar med brant hetan jag tror dom kommer ha
Svart=svår
röd=medelsvår
blå=lätt
grön=Mycket lätt

Den som jag har ringat in går liksom ner på baksidan i en "svacka" Svårt att förklara men kolla på google earth om du vill veta mer. Som du ser tror jag inte att detta skulle lämpas sig som ett vm område med störtlopp och super g men helt klart slalom och säkert stor slalom också.

Jaa tack så mycket ohrey :) En Sådan lift skulle verkligen vara värd att se. Mycket fint :)
Har ni några fler frågor skriv bara igen ;)

MVH Chris123144

Kul med alla kreativa idéer. Det ska vara fritt fram att drömma men tänk på två saker:

1) Högson: I vinter har det varit öppet i ca 20 dagar. Visserligen en dålig vinter, men dubblar vi antal dagar är det fortfarande för få skiddagar. Då är det svårmotiverat att investera 50-100 miljoner jmf med lågson som går som mest ca 180 dagar om jag minns rätt.
Men en släplift går ju att sätta upp till rimlig kostnad. Det är fullt realistiskt.

2) Renfjället: Alla som drömmer om Renfjället. Sätt på stighudarna och teståk. Med undantag för de sista 150 höjdmetrarna på hygget är fjället för flackt att erbjuda bra åkning. Det ser bra ut på håll, men är rätt kasst i verkligheten. Till det kommer så klart att det blir dyrt att bygga lift över sjön, de flesta vill inte åka skidor i svensk midvinter på en nordsluttning etc.

Ja man skulle sätta en släp lift vid tväråvalvet till en rimlig kostnad och sedan bygga en gondol bana som har en mellanstation som kan användas när det är för dåligt väder för att använda liften enda upp på så sätt får man en lift som går upp på högzon men ändå får många öppet dagar. Man får på så sätt en lågzons lift i dåligt väder och en Högzonslift i bra väder. :)

Har kollat runt lite på google earth och andra karttjänster och enligt mätningarna så är den sträckan liften är dragen drygt 5000 meter, alltså från Huså upp till västerskutan. Detta borde inte bara innebära en väldigt lång lift utan också väldigt flack skidåkning. Men å andra sidan så framkommer det av kartorna att det finns otroligt mycket av fjället som inte är exploaterat.

Jag har också kollat på google earth och som jag såg det så om man drar backarna runt den "kullen" där husåliften idag går så skulle det nog funka förutom att det kanske skulle bli lite platt i slutet men vad anvåder du för andra kart tjänster? Så kanske jag kan kolla oxå :)

Chris123144 sa:
Jag har också kollat på google earth och som jag såg det så om man drar backarna runt den "kullen" där husåliften idag går så skulle det nog funka förutom att det kanske skulle bli lite platt i slutet men vad anvåder du för andra kart tjänster? Så kanske jag kan kolla oxå :)
Då jag mätte så använde jag mig av eniro och enligt mätningen så är sträckan från Huså (dal) upp till västerskutan cirka 5000 meter

Jaa sant det skulle nog bli lite platt i slutet men jag tror faktiskt att början skulle vara fin och om man drar backen runt så kanske skulle vara kul om man fann någon sida som man kunde se fallhöjdsmeter på vet du någon sånn?? :)

Om ni istället för att kolla på Eniro och Google Earth kollar och åker terrängen på riktigt, plus spenderar tid uppe på Skutan och ser var snön lägger sig (eller rättare sagt inte lägger sig), märker hur sjukt flack åkning det blir nedanför Västerskutan mot Huså (i början är det bra lutning men nästan alltid dålig snö), hur få dagar högson verkligen går tror jag att ni hade lagt eran röst på någon annat än 120 miljoner eller liknande för att koppla ihop Huså med Åre. Räkna dessutom en investeringskalkyl på hur många år det tar att betala tillbaka dessa 120 miljoner. Ingen av oss lever i alla fall då.

Om jag hade 120 miljoner att leka med hade det varit en billig beg släplift från 1000 dal, mot toppen i den naturliga svackan till höger nerifrån sett (gör baksidan mer tillgänglig för snabba laps), plus en sexa Fjällgården-Tott och den tänkta sexan från Björnenhållet upp mot Tott. Tre liftar ger åkning som följer terrängen på ett naturligt sätt och inte går på skrå som det gör i centrala delan av systemet. Dock blir det ju megaskrå på baksidan, men det är ju frivilligt att ta den vägen.

Jag har faktiskt åkt där men det var faktiskt ett bra tag sen.... Förstår hur du tänker men det skulle vara väldigt fint med en lift där ifrån det känns som om de ger en sån stor åk yta liksom... Ska kolla mycket nästa gång jag åker upp till Åre. Så ska jag kanske test åka där igen :) Blir vell vid nyår hoppas jag på fast då brukar det inte va öppet så mycket upp så v.8 kanske ;)

Om det är som Skare säger, att det är dålig snö så gör det ju inte så mycket om man drar pistade backar där. Men vi bör kanske vara realister och inse att högzonsliftar kommer det förmodligen inte byggas några nya utav, möjligtvis att dem byts ut, samtliga högzonsliftar har väl några år på nacken.. Det finns dock en sak som jag anser 'möjligt' och det är om man bygger en högzonslift på en annan sida av fjället utifrån vart det oftast blåser ifrån, t.ex. om det oftast blåser från väst så kanske en högzonslift kan byggas på östsluttning där det blir något lä. Annars tycker jag bar att man bör bygga i lågzon.
Rödkullen tycker jag bör byggas ut, öka fallhöjden genom en lift från E14 upp till nuvarande dalstation och byt ut Rödkulleliftarna mot en 6-stol. Lutningen från Rödkullen ner mot E14 tycker jag ser ganska bra ut och skulle nog få en "blå lutning". En lift från E14 skulle också innebära att man skulle kunna parkera vid E14 och slippa slingra sig upp på fjället.

Att investera i högzon är somsagt kanske inte det lönsammaste även om det vore en dröm med en lift från huså. En lift jag däremot anser att man faktiskt kan göra är en expresslift från stendalen upp till kabin berg, skulle ersätta alla släpliftar i valvet. Men man hör ju mycket prat om att trädgränsen höjs, nån som vet vart man kan finna statistik om det? För min del får trädgränsen gärna höjas med 2-300 meter, men antar att det dröjer väldigt länge innan det är verklighet..

Nu kan fjällorten Huså expandera och bli en större turistort.
Relaterat

Kommunstyrelsen har nämligen sagt ja till ny detaljplan i Huså som medger en utbyggnad av ett fritidshusområde. Sammanlagt 28 tomter medger planen. Det nya fritidshusområdet är beläget nära skidliften i Huså. Flera Husåbor står bakom exploateringen, bland annat skidliftens ägare Göran Folkesson.

Nu finns chans till tomtköp i Huså

ohrey sa:
Att investera i högzon är somsagt kanske inte det lönsammaste även om det vore en dröm med en lift från huså. En lift jag däremot anser att man faktiskt kan göra är en expresslift från stendalen upp till kabin berg, skulle ersätta alla släpliftar i valvet.
Håller med om att detta låter rimligt och framför allt möjligt! Det enda som jag ser skulle kunna vara ett problem är att en lift där inte skulle bli en ny väg upp på skutan då man fortfarande måste åka släpliftar och staka för att ta sig till stendalen, det jag skulle vilja se är en lift som avlastar gondolen som är den enda dugliga vägen upp på skutan.

Denna typen av investeringar där man håller sig inom det befintliga skidområdet borde ju dessutom gå att genomföra utan en massa överklaganden och protester.

Chris123144 sa:
Jaa sant det skulle nog bli lite platt i slutet men jag tror faktiskt att början skulle vara fin och om man drar backen runt så kanske skulle vara kul om man fann någon sida som man kunde se fallhöjdsmeter på vet du någon sånn?? :)
Intressant och rolig idé! fallhöjden kan du kolla på google earth, bara hålla musen på valfri punkt på berget för att se vilken höjd det är där du håller (står längst ner). sen bara kolla mellanskillnaden.
Jag fick det till 650 meters fallhöjd och mätte från ''husåbanans toppstation'' och ner till dalen bakom husåtoppen.

okej tack så mycket :D men med tanke på att liften blir 5000 meter och bara har 650 fallhöjds meter kan det nog bli lite platt. :/ men som sagt jag ska åka där snarast ;)

Chris123144 sa:
okej tack så mycket :D men med tanke på att liften blir 5000 meter och bara har 650 fallhöjds meter kan det nog bli lite platt. :/ men som sagt jag ska åka där snarast ;)
Mätte i dalen bakom husåberget, ungefär vid backen du ringat in på en av dina bilder. och där blev sträckan 3.3 km och 650-700 fh meter, ingen exakt uträkning men på ett ungefär.

Kollade också närmare på hur det ser ut i Google earth. Jag tycker lutningen ser relativt bra ut ner till den lilla "svacka" ovanför Husåliften, därefter blir det otroligt flackt. Men 3300 meter på 600 fallhöjdsmetrar är ju ganska bra, borde bli "Röd lutning". Denna Svacka skulle då kunna bli dalstationen för skidområdet på denna sida av fjället, man parkerar/bor i Huså, tar gondolen upp till mellanstationen och når därifrån skidområdet. Man skule då även kunna slå upp ett par släpliftar för lågzons åkning, dessa skulle då kunna få godkänd fallhöjd på runt 200 fallhöjdsmetrar utan att bli för långa. Det borde dock också gå att dra en transportsträcka från denna svacka ner till Huså vilket binder ihop Huså med det nya skidområdet.

Husåbanan bör också ha en mellanstation på fjället, alltså en bit upp ur svackan, denna bör ligga på runt 850 möh och detta medför att avancerade åkare kan åka de brantare sluttningarna som finns högre upp utan att behöva åka ända ner till "svackan" och de mindre bra åkarna kan håla sig till nedre delen och slipper sladda sönder de branta pisterna. Enda nackdelen med detta är att det blir tre "steg" för att ta sig ända upp på Västerskutan.

Har åkt med familjen ner till Huså flera gånger, med "Tolkningsrundturen" (tolka efter pistmaskin från kabinbanans topp till Toppstugan, åk de 6-7km "offpist" - inkl. stakning i elljusspår - och åk sedan i Husåliften tills inbokad pistmaskin tar en tillbaka till Åre/Stendalen).

Backen skulle bli en "Långsvängen Norr", dvs en blå familjebacke där en hel familj kan ta sig upp till toppen och sedan åka skidor ner. Inte mer spännande än så. Störst vinst tyckte vi det var att trots att vi brukade åka i april och det kunde vara upp mot +12 grader så var snön alltid rätt bra i Husåbacken.

Är det verkligen bara 20 dagar som Högzon varit öppen i vinter, tror inte det. Jag har åkt 6 dagar i januari och 6 dagar i april. Då var det 3 dagar som högzon var öppen halva dagen och 9 dagar som den var öppen hela dagen.

@ Chris123144, Bra jobbat kreativt och det ser spännande.

Många skulle nog göra Husåturen och det adderar mervärde för både Huså och Åre. Exempelvis så kan liften gå på sommaren mellan byarna och ge en bra upplevlese. Skidåkningsmässigt är det ingen hit men det finns andra parametrar.

Om Husåborna går ihop och startar ett liftbolag, ansöker om bidrag så kanske detta kan bli verklighet. Min gissning är att Skistar inte ger sig in i projektet mer än att drifta liften när den står på plats.

Bollen ligger hos Huså byråd/hembyggdsförening/samfällighet/osv, fömodligen skulle det blir mer stugor och turister i Huså men frågan är väl om byn vill det, jag har ingen aning.

Danil sa:
Kollade också närmare på hur det ser ut i Google earth. Jag tycker lutningen ser relativt bra ut ner till den lilla "svacka" ovanför Husåliften, därefter blir det otroligt flackt. Men 3300 meter på 600 fallhöjdsmetrar är ju ganska bra, borde bli "Röd lutning". Denna Svacka skulle då kunna bli dalstationen för skidområdet på denna sida av fjället, man parkerar/bor i Huså, tar gondolen upp till mellanstationen och når därifrån skidområdet. Man skule då även kunna slå upp ett par släpliftar för lågzons åkning, dessa skulle då kunna få godkänd fallhöjd på runt 200 fallhöjdsmetrar utan att bli för långa. Det borde dock också gå att dra en transportsträcka från denna svacka ner till Huså vilket binder ihop Huså med det nya skidområdet.

Husåbanan bör också ha en mellanstation på fjället, alltså en bit upp ur svackan, denna bör ligga på runt 850 möh och detta medför att avancerade åkare kan åka de brantare sluttningarna som finns högre upp utan att behöva åka ända ner till "svackan" och de mindre bra åkarna kan håla sig till nedre delen och slipper sladda sönder de branta pisterna. Enda nackdelen med detta är att det blir tre "steg" för att ta sig ända upp på Västerskutan.
Precis som du tänker! Man skulle kunna behålla Husåliften sätta Huså banan Brevid upp med mellanstation i "svackan" och sedan därifrån dra upp den till Bergstationen. Man placerar mellanstationen precis där det börjar luta efter svackan så man kan bygga backar där det är bra fall höjd och sedan kan man åka ner med Huså banan för att komma ner till Huså liften i lågzon. Så som du sa man bor i Huså sedan kan man åka i Husåliften och även ta sig upp till dom röda branta backarna och sedan över om man vill. :) Och sedan slänga på några släpliftar i lågzon om man vill ;)

tommypeters sa:
Har åkt med familjen ner till Huså flera gånger, med "Tolkningsrundturen" (tolka efter pistmaskin från kabinbanans topp till Toppstugan, åk de 6-7km "offpist" - inkl. stakning i elljusspår - och åk sedan i Husåliften tills inbokad pistmaskin tar en tillbaka till Åre/Stendalen).

Backen skulle bli en "Långsvängen Norr", dvs en blå familjebacke där en hel familj kan ta sig upp till toppen och sedan åka skidor ner. Inte mer spännande än så. Störst vinst tyckte vi det var att trots att vi brukade åka i april och det kunde vara upp mot +12 grader så var snön alltid rätt bra i Husåbacken.

Är det verkligen bara 20 dagar som Högzon varit öppen i vinter, tror inte det. Jag har åkt 6 dagar i januari och 6 dagar i april. Då var det 3 dagar som högzon var öppen halva dagen och 9 dagar som den var öppen hela dagen.
Jag har också åkt vägen över toppen men tror inte riktigt det är samma sak det är brantare vid väst skutan men i slutet blir det antagligen lika platt. :)

Black-Daimond sa:
@ Chris123144, Bra jobbat kreativt och det ser spännande.

Många skulle nog göra Husåturen och det adderar mervärde för både Huså och Åre. Exempelvis så kan liften gå på sommaren mellan byarna och ge en bra upplevlese. Skidåkningsmässigt är det ingen hit men det finns andra parametrar.

Om Husåborna går ihop och startar ett liftbolag, ansöker om bidrag så kanske detta kan bli verklighet. Min gissning är att Skistar inte ger sig in i projektet mer än att drifta liften när den står på plats.

Bollen ligger hos Huså byråd/hembyggdsförening/samfällighet/osv, fömodligen skulle det blir mer stugor och turister i Huså men frågan är väl om byn vill det, jag har ingen aning.
Tack så mycket! Det här skulle verkligen vara ett bra förslag för Huså. Huså skulle få mycket mera turism och en chans att bygga ut en helt ny fjällby. Tror att skistar skulle kunna göra detta men eftersom dom är så inne i deras sadel och högås projekt just nu så skulle nog detta få vänta. Men eftersom Huså har bygt fler tomter verkar det som om dom vill ha mer folk dit? Detta skulle som sagt vara ett jätte skutt för Husås Turism! :)

Tillbaka
Topp