Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Om det Alpinbutik skrev är sant så finns det tydligen planer och vilja att utöka turismen i Huså genom att bygga fritidshus, så att om någon skulle köra igång ett projekt så kan det nog finnas en positiv inställning till detta bland de boende i Huså.

Precis! Skickade även mina planer via ett mail till skistar :) och dom hittade inga fel på dom och dom skulle behålla detta om det någon gång skulle tas upp :) Dom hade tydligen tänkt i samma banor som mig förut men det hade inte blivit något av det :) Kul faktiskt att dom tar sin tid och lyssnar på ett seriöst förslag :) Länkade även denna tråd till som om dom ville läsa lite om våra diskunioner. :) Såå snart kanske dom läser detta :) Vem vet vi kanske får vara med och uppleva ett förslag som vi själva har skapat här :) Grymt häftigt det skulle vara :)

Det har i omgångar funnits sådana här planer tidigare, av olika skäl så har de aldrig realiserats.

Visst blir det ett område mellan kalfjället och byn som inte kommer att bjuda på den brantaste åkning men kalfjället skulle kunna bli riktigt bra. Det skulle vara grymt om de vågade satsa fullt ut på offpisttrenden och helt enkelt strunta i nedfarter ovanför trädgräns. Bowlen under Västerskutans nordsida har ofta väldigt bra snö och det skulle vara ett helgerån att börja dra pister där.

Chris123144 sa:
Precis! Skickade även mina planer via ett mail till skistar :) och dom hittade inga fel på dom och dom skulle behålla detta om det någon gång skulle tas upp :) Dom hade tydligen tänkt i samma banor som mig förut men det hade inte blivit något av det :) Kul faktiskt att dom tar sin tid och lyssnar på ett seriöst förslag :) Länkade även denna tråd till som om dom ville läsa lite om våra diskunioner. :) Såå snart kanske dom läser detta :) Vem vet vi kanske får vara med och uppleva ett förslag som vi själva har skapat här :) Grymt häftigt det skulle vara :)
hoppas de gör detta, tycker själv att du har en väldigt smart ide och gjorde en bra bild så man fattar exakt vad du menar!
+1

Senast ändrad:
Chris123144 sa:
Härligt att höra att dom lyssnar! Även jag har mailat skistar och föreslagit idéer, de sa då att Åres destinations chef skulle höra av sig angående det jag skrev i mailet, det har han dock inte gjort...

centralbyrakraten sa:
Det har i omgångar funnits sådana här planer tidigare, av olika skäl så har de aldrig realiserats.

Visst blir det ett område mellan kalfjället och byn som inte kommer att bjuda på den brantaste åkning men kalfjället skulle kunna bli riktigt bra. Det skulle vara grymt om de vågade satsa fullt ut på offpisttrenden och helt enkelt strunta i nedfarter ovanför trädgräns. Bowlen under Västerskutans nordsida har ofta väldigt bra snö och det skulle vara ett helgerån att börja dra pister där.
Visst det är fint men om man drar en lift där uran en backe kommer dom mindre bra åkarna att köra upp det hela. I bland annat alperna finns det ju "offpist repor" som kallas Ski rutes. Där det bara brukar vara pucklar inte alls fin åkning. Man skulle bygga en eller två backar och sedan låta det vara o rört. För då blir det ungefär som i tväråvalvet. Runt pisterna upp kört men kul om man vill ha mera o rört så får man åka lite längre bort. :)

Japp det är shiit kul att dom lyssnar :) Men tråkigt att höra att han inte har hört av sig :( Men tror att Åre även skistar är fullt upp i sin Sadel och Högås projekt :P och Tack så mycket 3ddiemorton :) Jag har klurat en del på det här och med eran hjälp här tror jag att vi har fått fram en riktigt bra lift :) Tack så mycket för hjälpen :D

Chris123144 sa:
Hej!

Jag har Tänkt länge på hur man skulle kunna bygga ut för att:

1: det ska inte bli för mycket folk i backarna
2: Inte för mycket högzon för att skistar vill inte offra så mycket pengar på nån lift som har bara har ca 30 dagars öppet om säsongen.

Derför har jag funderat och klurat och varit aktiv på alla sätt och vis kollat lutningar, vind, oväder och allt möjligt för att komma fram till ett ultimat svar... eller snarare en ultimat lift

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/04ec88821b83541e58469ff12b85c187.jpg[/url]

Som ni ser på denna bild har vi Huså längst ner i bild. Detta skulle bli en Gondolbana med en mellan station där man kan välja om liften ska gå dit eller hela vägen upp (OBS! Mellanstationen kan justeras). Denna lift har jag i Min fantasi kallat Huså banan och det är det namnet jag kommer använda när jag förklarar. Mellanstationen gör så att liften kan gå halvvägs om det är dåligt väder vilket får den att utnyttja mycket mer en utan mellanstationen. Som ni kanske ser är inte Bergs stationen (Ursäkta att jag skrev Topp station på bilden) placerad höggst uppe på västskutan utom i "svackan". Det gör att den blir tåligare emot västliga vindar som i Åre brukar vara dom värsta. ps. Utbygnad av backar kommer också behövas ner till Huså.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/4a99f5eb09948874612b6948c7fbed70.jpg[/url]

Ursäkta bildkvaliten men hoppas att ni ser vart jag menar. Släpliften går bara enkelt från Nedretväråvalvets dalstation upp i "svackan". Även den kommer bli lite skyddad av Västskutan.

Har ni några funderingar skriv i forumet bara. Jag ska försöka vara aktiv och jag tar gärna emot kritik. Allt för att göra en ultimat lift. :) :D :D :D :D :D

MVH Chris123144
Här är lite bilder jag försökte få till med google maps 3D så man får en uppfattning om lutningen i detta område. Kanske lite svårt att se lutningen men man får en liten uppfattning ändå, tycker själv att det borde gå att genomföra, blir en sjukt lång lift men lutningen från toppen och en bit ner är ju bra, samt så är det ju en dal på baksidan av toppen av huså liften som sagt.
Här är en bild på husåtoppen till vänster sen lutningen uppåt mot tväråvalvstoppen eller vad man ska säga som du ritade på din bild Chris:
o0t2d4.png

Här är en bild från toppen ner mot huså liften nere till vänster:
30xicdj.png

Hoppas ni får en liten uppfattning iaf, jävligt imponerande tjänst av google iaf, fungerar ju bra.

Någon som vet hur det går med projektet i Tege? Hemsidan (www.tegeliften.se) verkar nere.. Vore grymt om någon kan ge en uppdatering!

Jag börjar bli riktigt trött på att det inte händer något i Åre! Är det inte dags att slå upp ett par expressliftar innan köerna blir helt outhärdliga... Nu ska ju destinationen Åre dessutom få vara med och dela på 60 miljoner tillsammans med 4 andra turistorter om jag mins rätt, 60/5=12. 12 miljoner är ju ungefär en tredjedel av en expresslift..
Det är dags nu......

Fast de pengarna gällde väl sommaraktiviteter?

Och det kommer att hända saker. Hade inte trafikverket haft invändningar så hade det hänt en jävla massa i Björnen närmaste åren.
Vi i Tege hoppas på att det ska betyda att det blir pengar över till oss :P

Hej,
Jag provade att gå in på tegeliften.se men det fanns inte någon information om ev. ny lift i Tegefjäll än.
Är det någon som har någon information om status? Det vore spännande att få höra om det skulle börja röra på sig inför säsongen 2013/2014...

Länk till fjällkartan över skutan och Huså Blir ca 100m välbehövlig extra fallhöjd om man tar sig upp på toppen av Västerskutan istället för sadeln mellan skutorna.

Senast ändrad:
Mycket sant.. men liften blir mycket känsligare för vinden då... Men det är ett beslut som nog bara skistar kan ta :P Ja 100m meters extra fall höjd eller kanske 30 mer öppningsdagar? + Att liften kommer bli dyrare och känslig som sagt :P Vilket är två ord som inte passar så bra ihop :P + en sak till....

Man kan bara lägga märket till det i verkligheten i tväråvalvet :P är det så att tväråvalvsliftarna inte är ända längst ner i dalen :P Vilket beror på att det är en "å" längst ner... Vilket gör att om man ska sätta upp en släplift upp mot väst skutan måste man sätta den på andra sidan ån :P Vilket gör som jag skulle kalla det en U effekt x)

Tväråvalvsliftarna uppe på vänstra sidan av U:et----> U <---- Och den nya på högra sidan :P vilket skulle bli ett ganska litet men väldigt irriterande problem när man måste Traska upp på var sin sida :P hoppas du förstår hur jag menar ;)

Såklart går det lätt att bygga en bro eller snar likt över med en liten rep lift :P men där kommer det komma yttligare kostnader :P

Men visst dom där extra 100meters fallhöjden kan vara värt det.. Men det kan oxå vara ganska fint att ha orört där uppe :) som typ Totthummeln :P tror jag den heter :P Toppen mellan tott och högåsen :) Där kan man hitta fina slingor ;)

Åre satsar på ny attraktion – 16 igloos byggs på Skutan
Åre

Mitt i skidsystemet på nästan 1 000 meters höjd ska 16 snöigloos byggas i vinter och där övernattning, mat, bubbelbad och andra aktiviteter ska erbjudas
Relaterat

I vintras byggdes en igloo på prov och nu är Håkan Hising med flera att beredd att satsa fullskaligt på kommande säsong. Kommande vecka ska det förberedande markarbetet sätta i gång. Satsningen är tänkt att ge Åre en ny reseanledning och i projektet är Skistar en samarbetspartner

– Det ska bli så roligt att återigen få jobba direkt med gäster på plats, jag har saknat det. När tankarna började ta form kring detta, så kändes det helt rätt. De vi har presenterat idén för, har alla varit positiva, vilket känns extra roligt, Håkan Hising, som tidigare varit länsturismchef, men också hotellägare i pressmeddelande.

Chris123144 sa:
Mycket sant.. men liften blir mycket känsligare för vinden då... Men det är ett beslut som nog bara skistar kan ta :P Ja 100m meters extra fall höjd eller kanske 30 mer öppningsdagar? + Att liften kommer bli dyrare och känslig som sagt :P Vilket är två ord som inte passar så bra ihop :P + en sak till....

Man kan bara lägga märket till det i verkligheten i tväråvalvet :P är det så att tväråvalvsliftarna inte är ända längst ner i dalen :P Vilket beror på att det är en "å" längst ner... Vilket gör att om man ska sätta upp en släplift upp mot väst skutan måste man sätta den på andra sidan ån :P Vilket gör som jag skulle kalla det en U effekt x)

Tväråvalvsliftarna uppe på vänstra sidan av U:et----> U <---- Och den nya på högra sidan :P vilket skulle bli ett ganska litet men väldigt irriterande problem när man måste Traska upp på var sin sida :P hoppas du förstår hur jag menar ;)

Såklart går det lätt att bygga en bro eller snar likt över med en liten rep lift :P men där kommer det komma yttligare kostnader :P

Men visst dom där extra 100meters fallhöjden kan vara värt det.. Men det kan oxå vara ganska fint att ha orört där uppe :) som typ Totthummeln :P tror jag den heter :P Toppen mellan tott och högåsen :) Där kan man hitta fina slingor ;)
Tror inte alls på att dra liften upp på Västerskutan av just de väderskäl som tagits upp. Blir nog ingen lift på överskådlig tid och lika bra är det. Tväråvalvet upp mot sadeln är ett av få bra kiteområden på skutan.

"...fasta klämmor..."

Är dom idioter i det bolaget? Enda alternativet är väl en kopplingsbar stollift?
En fast stollift gör ju att det tar längre tid att komma upp på berget än idag, (högre kapacitet dock.)

Va i helvete håller dom på med........

Marcus666 sa:
"...fasta klämmor..."

Är dom idioter i det bolaget? Enda alternativet är väl en kopplingsbar stollift?
En fast stollift gör ju att det tar längre tid att komma upp på berget än idag, (högre kapacitet dock.)

Va i helvete håller dom på med........
Nej, det kommer att gå snabbare än idag (kommer inte ihåg siffrorna exakt, men det var några tiondels meter mer i sekunden).
Kostnaden är nästan hälften mot en kopplingsbar lift.

Och jag tror du blir bättre bemött och får bättre svar om du städar språket... ;)

Jag håller med lite om att en kopplad stolslift är väldigt långsam, men å andra sidan så är väl den planerade sträckningen för liften endast runt 1km och då borde det gå utan att det blir en alldeles för lång tid i som spenderas i liften.

Tænk om den nya liften i Tege kunde få fortsætta up till Fjællvallsliftens avstigning... och kanske kunde den gamla slæpliften få vara kvar...

nb11b sa:
Alltså 50 meter längre än VM6:an (såklart inte lika mycket kapacitetsbehov i Tege men är inte fasta klämmor en gammal teknik nuförtiden?

Om Jag hade obegränsad likviditet skulle jag göra en variant av de planer som funnits för Tegefjäll sedan 80-90 talet:

8 Personers Gondol från "gamla E14", till nuvarande liftens bergstation. En mellanstation inkluderas precis innan pisten till Gunnil/Englandsliften viker ner. Detta för att folk som bor högre upp ska kunna åka skidor till stugorna (Förbergsliften används så efter 15.30 till 16.00 innan de senare öppettiderna). Skulle tippa på att det skulle gå på cirka 80 miljoner, xD!

Silverback sa:
Tænk om den nya liften i Tege kunde få fortsætta up till Fjællvallsliftens avstigning... och kanske kunde den gamla slæpliften få vara kvar...
Mer väderkänsligt, och det är en helt annan sak att få tillstånd till en ny lift jämfört med att bara byta ut den befintlig.
Den gamla släpliften från 1987 har nog gjort sitt...

Marcus666 sa:
Om Jag hade obegränsad likviditet skulle jag göra en variant av de planer som funnits för Tegefjäll sedan 80-90 talet:

8 Personers Gondol från "gamla E14", till nuvarande liftens bergstation. En mellanstation inkluderas precis innan pisten till Gunnil/Englandsliften viker ner. Detta för att folk som bor högre upp ska kunna åka skidor till stugorna (Förbergsliften används så efter 15.30 till 16.00 innan de senare öppettiderna). Skulle tippa på att det skulle gå på cirka 80 miljoner, xD!
PM:a mig när du fixat fram 80 miljoner :cool:

Fast allvarligt talat så måste man bygga en seriöst bred bro över E14 om det ska ge någon slags kvalitetsskidåkning på slutet. Hur bra skidåkning är sista 200 meterna ner till VM8:an t.ex? Sådär va?

Dagens fasta liftar har ändå en ganska hyfsad fart då de har rullband vid påstigning. Doppelmayrs har en maxhastighet av 2,6 m/s och Leitner har 2,8. Det innebär att liften kommer ta ca 7-8 minuter och ha en kapacitet på ca 2400 pers/h mot dagens 1200 pers/h. Detta blir betydligt bättre än inget alls även om en kopplad lift hade varit att föredra..

Marcus666 sa:
...En mellanstation inkluderas precis innan pisten till Gunnil/Englandsliften viker ner. Detta för att folk som bor högre upp ska kunna åka skidor till stugorna (Förbergsliften används så efter 15.30 till 16.00 innan de senare öppettiderna). Skulle tippa på att det skulle gå på cirka 80 miljoner, xD!
Ja men det är det slut med sedan förra säsongen. Det blir så mycket missförstånd med blandade öppettider. Det blir också en väldigt dyr lift för så pass lite åkning

Även om en Gondol är kraftigt överdrivet kan jag inte se en 4 eller 6-stol som överkapacitet. Tegefjäll behöver en sådan lift för att kunna höja sin status. Sen kan jag inte hålla med om att det är lite skidåkning i Tege...
Själv rankar jag Tegesvängen som Gästrappets tvilling med cirka 70 % mindre folk i backen! Och Fjällvallen är ett bra alternativ till Ullådalen/Stendalen/Tväråvalvet etc...

En ny fyrstolslift planeras i Tegefjäll. Den nya liften ska vara på plats redan om ett år.
– Vi har en aggressiv tidsplan. Vi räknar med att börja bygga när säsongen är slut, säger Mats Rosenlund.
Relaterat

Mats Rosenlund är styrelseordförande i Tegeliften AB. Bolaget startades i våras av tio personer. Styrelsen består av styrelsemedlemmar från de största bostadsrättsföreningarna i Tegefjäll.

På söndag ska det nybiladade bolaget ha ett informationsmöte för allmänheten. Förhoppningen är att fler vill satsa kapital i projektet som kommer att gå loss på 25 miljoner kronor. Bolaget hoppas även att få EU-bidrag från Tillväxtverket.

– Vi har blivit väl mottagna av Skistar, bygden och näringslivet. Det här är ett jätteroligt projekt, säger en nöjd Mats Rosenlund.

Trots att finansieringen inte är klar räknar bolaget med att det här är den sista vintersäsongen som den gamla släpliften används. Nästa säsong ska den vara bortriven och skidåkarna ska istället kunna kliva på en ny fyrstolslift.

– Som vi ser det så är det är stort steg i utvecklingen av Tegefjäll. Släpliften är en av områdets äldsta släpliftar.

På Tegeliften AB:s hemsida står det att bolaget och Skistar gemensamt format en utvecklingsplan som innefattar lift- och backutbyggnad, ett automatiskt snösystem och backbelysning. Dessutom ska man utveckla längdspår, vandrings- och cykelleder samt förbättra servicen med matbutik och restaurangverksamhet.

Konceptet är hämtat från Härjedalen där privata aktörer har gått in och byggt liftar i som Skistar sedan hyr.

Niclas Sjögren Berg, destinationschef på Skistar Åre, tycker att projektet är intressant. Men än så länge har bara de första inledande diskussionerna påbörjats mellan parterna, menar Sjögren Berg. För mycket återstår innan Skistar kan ta ställning.

– Inga beslut är tagna av Skistar, poängterar han
Källa; op.se

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp