Utrustning för förstagångsköpare

altren

Ny medlem
Har letat runt efter ett par skidor som ska funka under en 10-månadersvistelse i Schweiz det kommande läsåret (dock plugga, inte säsonga). Min erfarenhet sträcker sig till en vecka per år de senaste fyra åren, så jag är inget ess direkt.

Var bl.a. inne på Stadium och kollade upp möjligheterna till ett bra pris på två modeller: Salomon X-Scream 8 Pilot (4600-5000 kr) samt Fischer Fischer Sceno S300 ICE (2500 kr). Jag gillar både att åka snabbt i pisten och slita utanför, så det är viktigt att skidan är allround. Sen ska det ju gå att utvecklas på skidorna, så man inte tröttnar efter två veckor.

Det här var bara två exempel, men lite vägledning till ungefär vilka skidor som kan passa vore schysst. Sen kan jag ju passa på att fråga vilken längd som passar mig bäst om jag är 191 cm lång. Har fått för mig att 180/184 är lagom.

Kikade också på två st Salomon-pjäxor: Performa CF och XWave 8.0. Tyckte klart bäst om XWave:n (bortsett från färgen), mycket pga styvheten, men tror ni den är i värsta laget för en så pass färsk åkare som jag? Även här är andra tips välkomna.

Tack på förhand.

Har själv X-wave 8, jättego dojja måste jag säga, men det är inte märke och sånt som är så viktigt när man köper pjux. Det viktiga är att prova många märken, alla har lite egna ideer om hur fötter ser ut. Om du råkar bo i göteborg skall du helt klart gå ner till udens sport. Har massor med pjux och mkt duktig personal, du får även formgjuta dina pjäxor och ta med dom hem i en vecka och gå runt i dom och kolla så det verkligen är rätt pjäxa, skulle du upptäcka att dom inte är så bra som du trodde är det bara att kila ner och fiska fram nya...

På skidfronten är det lite svårt att säga, twintip eller, bredd, vill du ha isgrepp eller flyt i puder etc, etc...
Som en parantes kan man ju trycka in Kaj Zacrissons (Stavas?) uber lagg på 2,15, och han är ju ingen gigant direkt, dvs, längd går hand i hand med åkstid...
Völkl lagg är ofta trevliga för den som vill kompromissa lite.
Skulle nog hålla mig borta från salomons pilot lagg, mjuka och tråkiga, pallar inte trycket, ingen skida att utvecklas på med andra ord.

Det låter i mina öron lite väl kort med 180 för dig om man antar att du är normalbyggd och 191 lång. Speciellt om du har ambitioner att åka hyffsat fort utanför pisten. Jag som är 180 lång och väger 75kg har kommit fram till att för mig ligger den undre längdgränsen för ett par skidor som ska användas som allroundskida runt 185cm. Kortare än så och man tappar för mycket flyt och möjlighet att driva på i lössnö. Känslan av att man är nära att flyga över styret kommer allt för ofta. Just nu åker jag på 195 (85mm breda) och tycker att det är lagom om man prioriterar offpisten. Det senaste året/n har ju trenden gått mot kortare men bredare skidor när det gäller lössnö (som tex Big och Sugar Daddy från Atomic). Jag förstår inte riktigt idén med att korta ner längden. Om man bortser från fördelar i luften och att de går in smidigt i bilen/gondoler ser jag ingen idé att gå under 185 för ett par allroundskidor. För dig som är klart längre borde den gränsen ligga några pinnhål högre. Runt 190 kanske.

I pisten däremot gillar jag att åka på betydligt kortare skidor, speciellt i Sverige. En kort skida med mycket sväng gör att man får ut mer av fallhöjderna i Sälen eller liknande anläggningar. Just nu åker jag på en 168 slalom-raceskida och den är verkligen rolig för den typen av åkning. I alperna däremot känns det ofta som riktig overkill att ha en radie neråt 15 meter eller ännu kortare. Visst är det roligt ett tag att ligga och rita cirklar i blåa pister, men en längre radie låter dig stå på mer och följa pistens naturliga sträckning. 20-23 meter tycker jag är lagom.

Några tips på skidor är Völkl G4 (eller AX4 som den heter nu för tiden) 188cm, Ross B3 185/195cm, Atomic R:ex 191cm, Dynastar Big/Inspired 188, Kneissl Tanker 190, Head Monster 186/193. Enligt mig ligger dessa skidor bra till i bredd och längd. Bredare blir för bökigt de dagar du åker pist och är därför inget alternativ.
Känner du att det även detta blir lite för mycket skida för dig kan du alltid gå på 75mm-laggen. Men då kan du inte räkna med speciellt bra offpistegenskaper. Då blir det till att ta till gammal hederlig powder8-pump.

Tackar för tipsen. Först och främst: Bredd på skidorna är inget jag ens har övervägt än, men som jag fattar det nu 75 standard och 85 lite mer åt offpist-hållet. I ärlighetens namn kommer jag nog att vara mer i pisten än utanför, så då känns det inte 100 vilken bredd som passar bäst. Hur mycket förlorar man i pisten med 85 i bredd jämtemot 75?

Sen längden: Kommer jag runt över huvud taget på ett par 190-skidor? :-) Lär vara rätt så svårt att få tag överblivna modeller från 02/03 i den längden, men jag tyckte att runt 185 borde duga (180 är nog väl kort).

Ungefär var ligger modellerna du tipsade om i pris?

Jag hade inte åkt på 10 år och testade Head Monster 75 och de var fetbra. Nu har jag köpt ett par monster 85 193cm som jag hoppas skall vara ännu bättre:)
Om du skall köra offpist köp lite längre och bredare. Om du skall köra pist smalare och kortare.
Jag skulle vilja säga som alla andra vad gäller pjäxa, KÖP INTE EFTER MÄRKE, KÖP DEN SOM SITTER BÄST. KÖP INTE DEN SOM ÄR SUPER I AFFÄREN: TESTA ATT TA UR INNERSKON OCH SE HUR MÅNGA FINGRAR SOM FÅR PLATS BAKOM HÄLEN 1 RACE 1.5 PERFEKT. 2 FÖR STORT. Men annars gäller sunt förnuft. Köp inte hos Stadium och de andra sporthandlarna om de inte verkar grymt duktiga. Jag köpte mitt första par pjuck där och fick 3strl fel storl. Snacka om kepsnisse:) Jag gick sedan till en riktig firma och fick bra passform. Ok lite dyrare men det är det värt.

///Mats

HEJ
Hade absolut kört på Xwave 8, en bra skidsko både för s.k färskingar men också för duktiga åkare.
Vad det gäller skidor kan jag rekommendera dig att köpa mina Monster-85, 186 cm långa, 02/03 årsmodell. Kört på dem ca 2 veckor, men pga studier får dom lämna mig. Kostar ca 6000 kr med bindning nya, du får dem 3500:-

Hoppas att vi hörs snart, annars får du ha en trevlig vistelse i paradiset...

Ta reda på prisläget dit du ska. Du kan tjäna på att handla på plats när det gäller vissa märken. Plus att du slipper släpa dit prylarna.

De skidor jag nämnde tidigare är ganska dyra. Fullprislagg helt enkelt. 4-5000 plus bindning kanske. Den typen av skidor är väl inget man hittar i första bästa Intersport-reahörna, men det går nog att hitta fjolårsgrejor om man letar runt lite bland seriösa butiker.

När det gäller längden är det en svår fråga när man inte vet hur du åker. Det låter ju på dig som att du inte har så där väldigt många åkdagar i benen. En lång, bred skida kräver naturligtvis mer av åkaren än en kort smidig pistskida när du väl befinner dig i pisten. Utanför däremot är det betydligt jobbigare och svårare att ta sig fram med en 70-skida.

Känner du dig osäker utanför pisten och inte riktigt vet vad du kommer att prioritera är nog det bästa alternativet att gå på två par begagnade skidor istället. En 70-skida (tex Head Monster 70) och en mjuk, bred och lättåkt offpistskida (som tex Salomon AK Rocket, Pocket Rocket, Ross Scratch BC, Bandit XXX (-02 eller nyare)).

Pjäxor är svårt.
Men det finns ju några tumregler:
1.Köp inte för stora. Fingertestet som nämns ovan fungerar bra.
2.Köp inte för mjuka grejor om du har några som helst ambitioner att bli en driven åkare. Jag har sett kompisar som har utvecklats otroligt mycket på två-tre dagar efter att ha bytt ut sina slidder-pjuck (tex från Salomon Performa CF till Technica Icon Carbon).
3.Skit i vad det kostar. Köp de som du/försäljaren kommer fram till är det bästa alternativet oavsett pris. Det lönar sig i längden.
4.Fixa gjutna sulor direkt om du inte är Mr Plattfot of the Year.
5.Var inte rädd för att säga till om tryckning av skalet om det skulle behövas. Deala till dig en gratis moddning vid köpet. Detta förutsätter att du vänder dig till en seriös butik, men det är ju självklart.

I Salomons flexmätningssystem ska du som är så stor absolut inte gå under 100 i flextal.

Jag ser i ditt inlägg att du nämner Fischer Sc 300 ICE. Det är de enda lagg du nämner som jag har erfarenhet av. Testade denna skida under en dag i Hemavan i våras. Faktiskt en riktigt bra skida tycker jag, stabila och inte alls enbart en is-skida som namnet kan ange. Väl värd att prova. Förmodligen mkt prisvärd för de flesta spekulanterna, men köp dem inte alltför korta. Detta är som sagt en bra allround pist-skida, inte samma kick som i mina Rossignol PP7S, men en bra nybörjarskida.

Tillbaka
Topp