Utrustning inför säsong i alperna

vicktor

Ny medlem
Hej

Jag och några kompisar tänkte göra vår första säsong i alperna (antingen Chamonix eller Val val d'isere). Vi tänkte vara borta i 4 månader ca. Vilken utrustning, (antal skidor, stavar, skidkläder, m.m.) är lämpligt att ha med sig? Någon som säsongat förut och kanske haft med sig för mycket/för lite får gärna dela med sig av sin erfarenhet!

Tack / Viktor

MnO har jag för mig skrev något rackarns bra angående skidor för ett par år sedan..

Bra lavinutrustning är a och o. Men det har ni väl redan insett antar jag, men kan inte poängteras tillräckligt...

En sak ni kan tänka på, man tar ALLTID med sig för mycket grejer.. så lägg fram alla grejer kolla vad som är nödvändigt sen packa..

Lavinutrustning SAMT utbildning i lavinkunskap. A och O som Matrix skriver...

Men till utrustningsbiten...
- Minst 2 par skidor, vill inte säga vilka sorts skidor, vet inte om ni är parkmänniskor, allroundåkare, eller puderluder.
- Ordentliga pjäxor som passar din fot, givetvis med gjutna sulor.
- Gärna två skidjackor för olika väderlekar, en varmare och en kallare, eller skaljacka och olika lager inunder, men 2 olika är mycket roligare!
- Gärna två par skidbyxor, men ett par funkar. Tänk på att det lätt kan bli väldigt ofräscht på afterski, dock går det bra om man har skalbyxor... (Hade en polare som sänkte en stor stark ner i mina skalbrallor, det luktade litegrann dagen efter men det var inte mer med det!)
Goggels med olika linser, tro det eller ej, men väder skiftar!
- Om du har ett par Hestra-handskar kan du nog klara dig på ett par, annars får du nog vara beredd på att köpa dig ett extra par...
-Stavar går av, köp/sno på plats.
- Skidstrumpor och underställ i kubik...

Har du bara ordentligt med cash kan du komplettera med saker på plats, såsom extra skidkläder/strumpor/underställ, etc... Mer regel än undantag att de köps skidkläder...

okok vad skulle det bästa sättet att ta sig ner vara isåfall? Flyga/bil/tåg?
Vår budget är lite grovt 40k, är det rimligt eller är det något vi glömt räkna med/felbedömt?
liftkort 10 000
utrustning 10 000
boende 10-15(?)
leva 10(?)

Calle och Matrix nu har ni fel.. utbildning och lavinkitet är viktigt, men jag skulle vilja påstå att sunt förnuft är desto viktigare, utan detta kommer ju knappast utbildningen/utrustningen till sin rätt (den senare hoppas jag aldrig kommer till sin rätt dock). Sunt förnuft kommer ju oftast i samband med alkohol så ta med rikligt med pengar till stroh80 så lär ni klara er bra

Om ni åker ner utan utrustning så lär ni få slänga till lite mer där.. Går alltid sönder prylar

Senast ändrad:
Jarle sa:
Calle och Matrix nu har ni fel.. utbildning och lavinkitet är viktigt, men jag skulle vilja påstå att sunt förnuft är desto viktigare, utan detta kommer ju knappast utbildningen/utrustningen till sin rätt (den senare hoppas jag aldrig kommer till sin rätt dock). Sunt förnuft kommer ju oftast i samband med alkohol så ta med rikligt med pengar till stroh80 så lär ni klara er bra

Om ni åker ner utan utrustning så lär ni få slänga till lite mer där.. Går alltid sönder prylar
Är det inte så att med utbildning kommer insikt och större förståelse... Sunt fornuft vettefan om man kan skaffa sig, either you have it or you dont't! Lite stroh är iofs. alltid bra!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp