Utrustning till en gammal gubbe.

coffelinho

Medlem
Hej

Har lite funderingar å min fars räkning. Själv åker jag mest park, så har ingen vidare koll på utrustningen "gubben" kollar på.

Han är: 180cm, 85kg (minst), 50+. Med hänsyn till dom fysiska förutsättningar, måste jag säga att han är riktigt duktig på att åka, "carvar" (som han säger) med fördel ned för pisterna, och kan även då och då bege sig lite utanför.

Skidorna han funderar på är ett par Dynastar Legend sultan (80/178). Varken han eller jag har testat Dynastar. Men med hänsyn till bredden, och av vad han hört av olika försäljare är det dom han tror han skall ha.

Pjäxorna är ett par Scarpa Maestrale el. Scarpa Sultan. Maestrale pjäxorna har han testat och älskar hur dom sitter på foten (han har rätt breda och höga fötter).

Det jag undrar är:
Har ni något tips på andra alternativ till skidor (inte rocker) samt pjäxor? Ni som har testat både Maestrale och Sultan. Vad är skillnaden?

Glad Påsk! / Christofer

Hva slags kjøring (åkning) er det han skal ha skiene til? Dersom han ønsker å utvikle seg i offpist skal han ha bredere ski enn det. Og hvorfor ikke rocker? Mer lettkjørt, mindre slitsomt, bedre i vanskelig føre +++

Senast ändrad:
Gammal, hur tänker du då? ;-)

Det finns mängder med lite fetare pistskidor som även klarar några svängar vid sidan om. Det är inget enkelt val och det kan skilja mycket i egenskaper mellan olika skidor även om måtten är likartade. Bäst är om man har möjlighet att testa ... annars kan man ju alltid fråga här på Freeride! :-)

Jag har inte kört Sultan 80 däremot Legend 85 som jag upplever som helt OK men lite intetsägande. Två (av flera) alternativ är:

Head iTitan
Stabil, följsam skida som gör sitt jobb i alla typer av pist.

Fischer Progressor 900
Lättåkt pistcruiser som fixar såväl korsväng som större linjer.

De här skidor har midjemått 78 resp 75 mm och de går definitivt bäst på skär men är helt klart hanterbara på sladd vilket gör dem till ett bra val för en medelgod åkare som vill utvecklas.

Idag har många pistskidor "lätt rocker" för enklare initiering av svängen samt bättre flyt i uppkörd snö. Finns väl ingen direkt anledning till att undvika rocker på pistskida, tvärtom tycks det ju vara vad som kommer att gälla framöver. Men det är svårt att ge något mer tydligt råd eftersom du inte skriver så mycket om vilka krav din far har. Vad har han idag? Hur mycket har han åkt? Var och hur vill han åka ...?

När det gäller pjäxvalet blir jag lite fundersam. Skarpa Maestrale är en turpjäxa och kräver ( med vissa undantag) en turbindning. Är det verkligen det han ska ha? Annars gäller generellt att det gäller att hitta en lagom avancerad pjäxa som passar ens fot. Finns tyvärr inga genvägar, bara att prova, prova och prova igen till man hittar en pjäxa som sitter snortajt utan att klämma. Undvik pjäxor under 3 000 kr om vill ha något bra ...

/ MM

Edit. Hittar ingen pjäxa som heter Scarpa Sultan, heter den verkligen så?

Senast ändrad:
Jag väger 86kg själv och är 183cm. Jag har haft både Sultan 80 och har Sultan 85 (2012). På Sultan 85 med årets modell är det rocker fram SAMT metall i skidan (vilket inte då 80 har). Jag har skidan som en pistskida när jag åker med familjen (sen en ren offpistskida för annat - riktigt kul).
Ligger din far och carvar i pisten så är smalare skida säkert roligare,,,, men med lite bredare under foten samt metallen gör att han kan bränna på som attans utan att skidan börjar fladdra. Jag märkte tydligt att dom börjar fladdra om man drar på lite med Sultan 80, men inte alls med 85. Angående den lilla rocker det är på 85, så har jag inte upplevt att dom börjar fladdra när man drar på.
Om du endast ställer alternativen Dynastar Sultan 80 och Sultan 85 är valet mycket enkelt. Sultan 85 är en betydligt bättre byggd skida som är mer mångsidig och tål mer (då enligt en hobbyamatör som jag).

Vad är det som gör att han vill gå på den kortare modellen,,, och inte 184cm? Ger bättre stabilitet och bärighet med lite längre...... och åker han inte korridorer där han måste hoppa runt,,,, så behövs inte kortare skidor....

ps notera att du måste ha en bindning som kan hantera randonneepjux,,, dvs ställa bottenplattan....

Glad påsk och lycka till med farsans utrustning..

streimert sa:
Vad är det som gör att han vill gå på den kortare modellen,,, och inte 184cm? Ger bättre stabilitet och bärighet med lite längre...... och åker han inte korridorer där han måste hoppa runt,,,, så behövs inte kortare skidor....
Jag vet. Det säger jag till honom också. Han tycker väl att det är lite roligare när det är mer lättmanövrerad antar jag.

Hur fungerar det igentligen med randonnepjäxorna i "vanliga" bidningar. Vad är det man måste kunna ställa om, och vilket fabrikat bör lämpa sig bäst?

Tack för svar!

En turpjäxa har friktionssula samt är något högre i tådelen vilket innebär att bindingen måste (bör) ha en rörlig glidplatta vid tån samt en tådel som är reglebar i höjd. Jag har inte 100 koll på vilka bindningar som har detta men jag tror Marker Griffon och Jester av senare modell har det samt naturligtvis alla turbindningar.

/MM

Senast ändrad:
sultan 85 är i mitt tycke en mycket roligare skida, bättre på allt än sutan 80. Möjligtvis är 80 lite bättre nybörjarskida, men så fort man är medel god är 85 bättre. 85, har bättre grepp, mer skjuts ut ur sväng, mer bärighet om man vill prova utanför pisten, men går inte att jämföra med en offpist skida. Jag skulle inte rekommendera 184 av sultan 85, blir ganska mycket skida om man vill åka pist, men utanför funkar det., men om man vill ha en sultan så känns det som om man prioriterar pist och inte offpist, och då passar en kortare skida bättre. Annars finns det ju bredare skidor som slår sultanen utanför pisten.

Mina spontana reaktioner är:

1) Han ska ha bredare skidor. 80 cm räcker ingenstans. Gå upp på runt 100 mm. Är skidan rätt konstruerad carvar den nästan lika bra och den flyter förstås bättre på sidan av.
2) Varför inte rocker? Världens åttonde underverk om du frågar mig ;)

Utan att ha någon bred erfarenhet av olika skidor kan jag tycka att han borde prova ett par K2 Hardside eller liknande. 98 mm under foten och tiprocker. Har själv Hardside och jag tycker att dom är riktigt kul just för att de är så allround. Finns inget jag inte kan göra på ett berg med dem tror jag. Inte bäst på något med riktigt bra på allt. Sambon har Brightside (ungefär motsvarande på damsidan) och hon har inte åkt på så sköna lagg någonsin säger hon.

Din farsa och jag är ganska lika låter det som. Jag är 42 år, 181 cm och väger 78 kg. Började om med skidåkning 2008 efter 20 års frånvaro. Har inte haft lika kul på skidor någonsin som efter jag köpte mina K2:or förra våren. Först dammar jag offpist från Kungsliften i Hemavan, sen tar jag några svängar i skogen innan jag karvar djupa fåror i pisten sista biten ner mot dalstationerna.

Håller med LuxLuthor ! Har liknande erfarenheter . Är 48 år , 185 ,80 kg . 90% av min skidåkning har ägt rum efter 2002 gissar jag . Började då med 63mm /16,7/177 head , sen blev det racecarvers 68mm/12,5/165 cm ross .
Blev skadad i knät 2007 och behövde snällare skidor , det blev ett par atomic nomad crimson 86mm /18/176cm som är mjuka . All åkning blev bättre ! Sen ville jag ha mer ... Det blev ett par oranga SOUL 94/21/186 cm och det var ännu bättre !! Var egentligen helt nöjd med dom men bytte i dec. till ett par svarta 108/23/186cm (SOUL ) .Båda två med tip-rocker . Fina i pist , de svarta ngt. stadigare , oranga lite lekfullare .4 alpresor med de oranga , 2 med de svarta ,3 med atomic , en vardera med head å ross . Känner ingen lust att byta bort de svarta men man vet ju aldrig ...
Erik
85 mm ser jag som absolut mini-midje-mått , helst mer . Gillar tip-rocker skarpt , upplever att skidorna är lättare att få "upp på kant " tack vare det . Körde en dag med völkl mantra 98mm? midja i B.G. v.11 UTAN tip-rocker ,tyckte att mina med 108 mm midja var lika kvicka i pist . I lösare snö så ÄR 10 mm x-tra bredd och lite rocker def.bättre !

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp