Vad är det för skillnad på snowboards för män och kvinnor?

kaian

Ny medlem
Detta har jag undrat länge?
Till vintern tänkte jag försöka lära mig att åka bräda, men jag pallar inte köpa en egen för flera tusen kronor då jag har andra saker jag måste priorotera pengarna på. Min syster har en bräda på 1,55 lång, och jag minns att när hon köpte den sade säljaren att den är anpassad för tjejer. Men vad är skillnaden egentligen, och jag jag som kille använda hennes bräda?

En snowboard vet inte vilket kön du har och ingen har hittills lyckats övertyga mig (sen jag började åka snowboard 1986) att det finns någon skillnad på brädor för tjejer och killar.

Det finns bara snowboards som är anpassade till olika vikt, fotstorlek och längd.

Om en bräda passar dig så spelar det ingen som helst roll om någon har sagt ett det är en tjejbräda.

Jag är ingen expert i ämnet men jag tror att det är lättare för folk att svara om du skriver vad det är för märke och modell. Kanske är det någon som har erfarenhet av just den brädan.

Lycka till i vinter. Hemligheten är att hitta en (lagom) brant backe när man ska lära sig svänga. Då blir det både lättare att kanta brädan och självbevarelsedriften brukar kicka in!

Killar kan åka på tjejbrädor gjorda för feta tjejer med stora fötter.:D

Senast ändrad:
"Tjejbrädor" är smalare, eftersom de flesta tjejer har mindre fötter och alltså kan ha smalare bräda utan att få toedrag. I vissa fall är de även mjukare. (Och de kommer i kortare längder.)

En tjej med stora fötter kan köra på en "killbräda" och en kille med små fötter kan köra på en "tjejbräda".

Heddious sa:
"Tjejbrädor" är smalare, eftersom de flesta tjejer har mindre fötter och alltså kan ha smalare bräda utan att få toedrag. I vissa fall är de även mjukare. (Och de kommer i kortare längder.)

En tjej med stora fötter kan köra på en "killbräda" och en kille med små fötter kan köra på en "tjejbräda".
Jag minns inte vad det var för märke på brädan, har dock för mig att det var Salomon eller Burton med medium bindningar. Jag själv har storlek 43 på mina skor, så det är väl där någonstans jag kommer att landa.
Jag pallar som sagt inte att köpa en egen, och att hyra en bräda för en hel säsong kan nog dra iväg det med.
Toedrag, vad är det? Aldrig hört talas om. Jag är ju själv en "Twintip" kille =)

Toedrag är när tårna tar i snön eftersom de sticker utanför brädan. Det går att vinkla ut bindningarna så att tårna inte tar i men det blir konstig vinkel för knäna och ingen vidare bra åkställning.

Toedrag är när tårna fastnar i snön. Det händer om man har en för smal bräda eller man har ställt in bindningarna för nära tåkanten. Heeldrag är samma sak fast då på hälkanten. Med storlek 43 så bör du minst ha en bräda med 25cm + i midja.

Heeldrag och toedrag är satans spännande! Komma i full fart på djupt skär och sen bara lyfter sig stålkanten från snön för att tårna eller hälarna går i och man glider iväg på ryggen/magen :/

Om hennes bräda är 155cm lång är den förmodligen INTE anpassad för en tjej. Ta fram måttbandet och mät hur bred den är i mitten. Alternativt ta dina boots och spänn fast dom och kolla hur mycket du kan vinkla brädan åt båda hållen innan tå/häl går i :)

linder sa:
Heeldrag och toedrag är satans spännande! Komma i full fart på djupt skär och sen bara lyfter sig stålkanten från snön för att tårna eller hälarna går i och man glider iväg på ryggen/magen :/

Om hennes bräda är 155cm lång är den förmodligen INTE anpassad för en tjej. Ta fram måttbandet och mät hur bred den är i mitten. Alternativt ta dina boots och spänn fast dom och kolla hur mycket du kan vinkla brädan åt båda hållen innan tå/häl går i :)
Jag har själv inga boots, men det tänkte jag köpa om hennes bräda passar iallafall. Hon är 175 lång och jag har för mig att brädan nådde till hakan eller lite under vid inköpstillfället då jag var med =)
Men tack för alla tips, keep em coming! Jag tar allt jag kan få =)

Det bästa är nog att ta en bild på brädan och lägga upp här så vi kan lista ut vad det är för något exakt. Kollade nu på burtons hemsida och skulle det vara så att det är en dambräda med dambindningar i M så skulle dom enbart passa upp till storlek 40.

Senast ändrad:
På söndag ska jag och hon spana in den. Jag kan lägga upp en bild här då. Men tills dess kan vi bara spekulera..
I värsta fall om jag inte lyckas få tag på någon så får jag väl köpa den billigaste på närmsta Stadium Outlet typ och sälja den till hösten igen =)

Senast ändrad:
Det sket sig med hennes bräda. Dock så hittade jag en för ett grymt pris och slog till. Så nu är jag stolt ägare utav snowboard iallafall! Bindningar och boots kommer senare!
1456577_10152361311314027_1152911120_n.jpg

Tillbaka
Topp