Vad är det för skillnad på zenith-skidorna?

Linda_H

Ny medlem
Hej,
Är lite inne på ett par zenith z3 (har fått erbjudande om bra pris) men undrar lite om skillnaden mellan alla....
Vad är det för skillnad på Z1, Z2, Z3, Z5, Z9? Till det kommer oversize-varianter och women????

Jag är tjej och avancerad åkare (inte extrem) som åker mest i pist men även utanför (85-15)?

I jämförelse med Z5 och Z9 är Z3:an är överlag smalare och har en större svängradie och den består enbart av olika kompositmaterial. Både Z5 och Z9 innehåller en del metall i konstruktionen för att göra dem styvare.

I praktiken betyder det att Z5 och Z9 är fartstabilare än Z3. Samtidigt kräver de p.g.a. att de är styvare lite mer kraft av åkaren för att svänga.

Om du är en avancerad åkare bör du köpa åtminstone Z5:an för att få en någorlunda stabil skida som tål den fart och de krafter du utsätter den för. Om du väger väldigt lätt (vi snackar en bit under 50 kg) och åker mycket mer på teknik än på kraft och du är på en snål budget kan det vara aktuellt att kika på Z3 men hade jag varit som du hade jag som sagt siktat på att köpa åtminstone Z5.

Jag väger 55kg och är ca 158cm. OK... Jag åker väl relativt snabbt för att vara tjej... Så det kanske är ett dumt köp. Tack för svaret! Du låter som du har lite koll. Vad tror du om ett par Dynastar Legend Exclusive som är 158cm? Eller ska jag skippa att titta på tjejskidor? Jag åker väl ganska tjejigt (men fort), ståsäker men svänger rätt ofta.

Ingen aning, har alltför dålig koll på Dynastar för att våga säga nåt om dem. Det jag kan säga rent allmänt är att 158 cm känns som ganska kort för den typ av åkning du tänkt dig. Du skulle nog kunna gå upp till 165-170 cm utan problem. Gör testet som finns i denna artikel (scrolla ner en bit på sidan) och kika vad du får för rekommenderad längd där:

https://www.freeride.se/content/92/

För att återknyta lite till Rossignol: Med tanke på att du väger lätt skulle jag nog hålla mig borta från Z9:an om jag vore du. Z5 borde passa dig finfint.

Apropå tjejskidor så har olika tillverkare olika teorier om vad en tjejskida är. Rent generellt så brukar det handla om att skidan görs lite mjukare än motsvarande killmodell eftersom tjejer oftast väger mindre än killar. Vad som funkar för dig kan bara du avgöra. Om du åker fort och med kraft i svängarna så tror jag inte att du nödvändigtvis behöver köpa ett par tjejskidor. Enklaste och bästa sättet att få reda på vad du trivs med är att testa lite olika skidor (exempelvis på nån av skidtestarhelgerna nu i början av december) och sen köpa baserat på det.

Snödjup

Tillbaka
Topp