För lätt kanske är fel ord. Men lite enformigt kanske (för mig). Jag tycker ärligt att grejen med telemark är att det är utmanande (och lite svårt). Jag är ingen expert på alpint, och mitt inlägg var lite raljerande.
men så här ser jag det. Jag körde bräda i +20 år. Bor i alperna och kan helt klart hantera brädan ok i alla typer av terräng. Men efter x antal år så var det lite enformigt att köra i pisten. Offpist, rennor och turande är toppen, men pisten, nja. Det var liksom aldrig något sug i magen, och inte speciellt utmanande heller. Klart man kan arbeta på tekniken, finslipa med mera, men det är inte alltid så lockande om man har nått en ganska hög nivå. Telemark däremot var utmanande, mycket mer kroppsligt arbete och tröttare muskler. När jag kör en hel backe på max, så är jag andfådd och har flås när jag kommer ner. Det kan jag aldrig få med snowboard, och har inte heller lyckats med alpint (dock är jag rätt kass på det).
Sen har man en väldigt speciell kontakt med backen. Man ligger långt ner, hög fartkänsla. Det finns en mjukhet och rytm som alpint inte riktigt har. Man måste liksom dansa lite mer. Sen kan man åka på 1000 olike sätt, liksom alla med alpina skidor åker lite olika.
Jag körde hela dagen idag, och jag såg kanske 3 alpinåkare som såg ut att verkligen behärska åkningen 100%. Lite Candid stil på dom. Men att nå dit är så in i helskotta svårt, och att nöta för att nå dit vet jag inte om det är värt.
telemark är helt enkelt jäkligt kul. Jag ler när jag åker och känner hela tiden att jag måste koncentrera mig. Att bli trött är också sjukt nice tycker jag. Gör man sport å gör man sport