Vad är grejen med telemark?

• Trådstartare Trådstartare Pii
  • Start datum Start datum

Pii

Medlem
Hej! Förstår att jag kanske framstår som tvärdum men som rubriken lyder, vad är egentligen grejen med telemark skidor? Att åka på skidor med alpin, hybrid eller techbindning förstår jag men telemark känns som något man åkte innan det fanns liftsystem och fungerande techbindningar.

har sett några åka med dessa och det ser mest besvärligt ut men vad vet jag, finns det någon speciell känsla eller bekvämlighet?

Hej! Förstår att jag kanske framstår som tvärdum men som rubriken lyder, vad är egentligen grejen med telemark skidor? Att åka på skidor med alpin, hybrid eller techbindning förstår jag men telemark känns som något man åkte innan det fanns liftsystem och fungerande techbindningar.

har sett några åka med dessa och det ser mest besvärligt ut men vad vet jag, finns det någon speciell känsla eller bekvämlighet?
hej, jag förstår att vad du menar men från mitt perspektiv som både alpin och "telis" åkare så måste jag säga att telemark är tusen gånger roligare i mjuka pister och speciellt i djupt puder så känslan av att verkligen hoppa ned i svängarna är bara magisk. men självklart så är det enligt mig roligare att köra alpint om man ska göra volter eller raila i parken, även om man ska köra lite större drop och klippor på lite brantare berg så är det bättre med alpina skidor.
även i isiga pister kan det vara roligare att köra alpint då det kan vara svårt att carva bra med tele då. men från mitt perspektiv som "parkåkare" så tycker jag att det är roligare att köra telis i pist då jag lätt kan tröttna på att köra alpint i pist men är finns det en bra park så kör jag hellre alpint.

hej, jag förstår att vad du menar men från mitt perspektiv som både alpin och "telis" åkare så måste jag säga att telemark är tusen gånger roligare i mjuka pister och speciellt i djupt puder så känslan av att verkligen hoppa ned i svängarna är bara magisk. men självklart så är det enligt mig roligare att köra alpint om man ska göra volter eller raila i parken, även om man ska köra lite större drop och klippor på lite brantare berg så är det bättre med alpina skidor.
även i isiga pister kan det vara roligare att köra alpint då det kan vara svårt att carva bra med tele då. men från mitt perspektiv som "parkåkare" så tycker jag att det är roligare att köra telis i pist då jag lätt kan tröttna på att köra alpint i pist men är finns det en bra park så kör jag hellre alpint.
tack för svar! kanske får prova någon gång om jag får tillfälle.

Jag stället motfrågan. Vad är det som är kul med alpint? Har testat och vanliga skidor är så extremt begränsande. Stelt och maskinellt på nått sätt. Telis flyter fram. Det är krävande om man skall vara duktig och köra snabbt. Medans alla kan köra supersnabbt med moderna alpinskidor, kan inte alla åka Telemark med stil.

Alla backar oavsett före blir roliga tycker jag. Har kört i 15 år nu blandat med snowboard och dom få gångerna jag tvingats köra alpint har varit så himla trökiga…

Håller inte med om att alpina skidor är begränsade. Såklart, har man inte rätt teknik kanske man upplever det så. Och att åka på vanliga alpina skidor handlar inte om fart, det handlar mer om teknik och känsla. Och det är väl precis vad telisåkare brukar hävda att telisar handlar om...

Och att påstå att det är roligare för att det är svårare är ju ett dåligt argument. Varför kör man då inte med gamla läderpjäxor, rottefella och utan stålkanter? Och det finns väl ingen övre gräns på hur svår skidåkning kan bli med alpina skidor? Det är bara brist på fantasi. Åka "framsidan" på Matterhorn?

Man kan misstänka att de som väljer att åka telisar vill sticka ut, vara speciella, eller att de helt enkelt inte är så bra på att åka mainstream alpint. Menar inget illa, bara en vild spekulation.

So each to his own, skulle jag säga. Så länge man har kul i backen får man åka på vad fan som helst. Smaken är som baken osv. Huvudsaken är att det är kul.

Håller inte med om att alpina skidor är begränsade. Såklart, har man inte rätt teknik kanske man upplever det så. Och att åka på vanliga alpina skidor handlar inte om fart, det handlar mer om teknik och känsla. Och det är väl precis vad telisåkare brukar hävda att telisar handlar om...

Och att påstå att det är roligare för att det är svårare är ju ett dåligt argument. Varför kör man då inte med gamla läderpjäxor, rottefella och utan stålkanter? Och det finns väl ingen övre gräns på hur svår skidåkning kan bli med alpina skidor? Det är bara brist på fantasi. Åka "framsidan" på Matterhorn?

Man kan misstänka att de som väljer att åka telisar vill sticka ut, vara speciella, eller att de helt enkelt inte är så bra på att åka mainstream alpint. Menar inget illa, bara en vild spekulation.

So each to his own, skulle jag säga. Så länge man har kul i backen får man åka på vad fan som helst. Smaken är som baken osv. Huvudsaken är att det är kul.
jag köper din poäng helt men själv så kör jag faktiskt rottefella och pjäxor med "walkmode" på för känsla och flyt, och tycker att telis är roligare för att det är roligare tack vare att det inte är lika "mekaniskt". och själv så är jag åkare på högre nivå än dom flesta på vanliga alpina skidor men tröttnar snabbt i pisten för att det är "för lätt" men tycker än att tele är roligare i pist då det är betydligt mer utmanande. men alla har självklart en egen åsikt.

jag köper din poäng helt men själv så kör jag faktiskt rottefella och pjäxor med "walkmode" på för känsla och flyt, och tycker att telis är roligare för att det är roligare tack vare att det inte är lika "mekaniskt". och själv så är jag åkare på högre nivå än dom flesta på vanliga alpina skidor men tröttnar snabbt i pisten för att det är "för lätt" men tycker än att tele är roligare i pist då det är betydligt mer utmanande. men alla har självklart en egen åsikt.
Yes, each to his own. Men jag har ändå svårt att köpa argumentet att det är för enkelt att åka vanliga alpinlagg. Om Mikaela Shiffrin hade sagt det, fine. Men för oss vanliga, hur bra vi än tycker oss vara, så är det svårt att hävda att det är för enkelt. Sen om man tycker att man peakat när man kan köra en skärande sväng och då vill byta till telisar, visst, då kan man väl byta till telisar. Men jag skulle säga att det är ytterst få, typ en handfull i världen, som på riktigt kan dra hem det argumentet.

Som sagt, folk får åka på vad fan som helst bara de har kul. Men att hävda att det är "för lätt" att åka på vanliga lagg funkar tyvärr inte. Och jag tror att få åkare i FWT, freestyle och alpint tycker att det är för lätt 🤗

Monoski däremot... 😂🤗

Yes, each to his own. Men jag har ändå svårt att köpa argumentet att det är för enkelt att åka vanliga alpinlagg. Om Mikaela Shiffrin hade sagt det, fine. Men för oss vanliga, hur bra vi än tycker oss vara, så är det svårt att hävda att det är för enkelt. Sen om man tycker att man peakat när man kan köra en skärande sväng och då vill byta till telisar, visst, då kan man väl byta till telisar. Men jag skulle säga att det är ytterst få, typ en handfull i världen, som på riktigt kan dra hem det argumentet.

Som sagt, folk får åka på vad fan som helst bara de har kul. Men att hävda att det är "för lätt" att åka på vanliga lagg funkar tyvärr inte. Och jag tror att få åkare i FWT, freestyle och alpint tycker att det är för lätt 🤗

Monoski däremot... 😂🤗
För lätt kanske är fel ord. Men lite enformigt kanske (för mig). Jag tycker ärligt att grejen med telemark är att det är utmanande (och lite svårt). Jag är ingen expert på alpint, och mitt inlägg var lite raljerande eftersom jag tyckte frågan var lite hårt formulerad kanske.

men så här ser jag det. Jag körde bräda i +20 år. Bor i alperna och kan helt klart hantera brädan ok i alla typer av terräng. Men efter x antal år så var det lite enformigt att köra i pisten. Offpist, rennor och turande är toppen, men pisten, nja. Det var liksom aldrig något sug i magen, och inte speciellt utmanande heller. Klart man kan arbeta på tekniken, finslipa med mera, blir bäst i världen osv men det är inte alltid så lockande, och det kräver oerhört mycket för dom sista centimetrarna.

Telemark däremot var från start utmanande, mycket mer kroppsligt arbete och tröttare muskler. När jag kör en hel backe på max (fortfarande efter ca 10-15 år på telis), så är jag andfådd och har flås när jag kommer ner. Det kan jag aldrig få med snowboard, och har inte heller lyckats med alpint. Jag känner också varje gång att det finns en massa utvecklingspotential. Jag är nära att kraschar nästan varje dag :)

Sen har man en väldigt speciell kontakt med backen. Man ligger långt ner, hög fartkänsla. Det finns en mjukhet och rytm som alpint inte riktigt har. Man måste liksom dansa lite mer. Sen kan man åka på 1000 olike
a sätt, liksom alla med alpina skidor åker lite olika.

Men när jag kör alpint så har jag alltid känslan av att vara låst till skidorna. Man pressar dom och dom gör det man vill, men det saknas nått. Visst finns det flyt i carving eller 80 tals svängar osv men Telemark ger liksom en ytterligare dimension genom friheten i rörelserna. Flexibiliteten.

Jag körde hela dagen idag, och jag såg kanske 3 alpinåkare som såg ut att verkligen behärska åkningen 100%. Lite Candid stil på dom. Men att nå dit är så in i helskotta svårt, och att nöta för att nå dit vet jag inte om det är värt.

Och telemark är helt enkelt jäkligt kul. Jag ler när jag åker och känner hela tiden att jag måste koncentrera mig. Att bli trött är också sjukt nice tycker jag. Gör man sport å gör man sport. Men man borde nog testa att åka bägge innan man bestämmer sig. :)

Senast ändrad:
För lätt kanske är fel ord. Men lite enformigt kanske (för mig). Jag tycker ärligt att grejen med telemark är att det är utmanande (och lite svårt). Jag är ingen expert på alpint, och mitt inlägg var lite raljerande.

men så här ser jag det. Jag körde bräda i +20 år. Bor i alperna och kan helt klart hantera brädan ok i alla typer av terräng. Men efter x antal år så var det lite enformigt att köra i pisten. Offpist, rennor och turande är toppen, men pisten, nja. Det var liksom aldrig något sug i magen, och inte speciellt utmanande heller. Klart man kan arbeta på tekniken, finslipa med mera, men det är inte alltid så lockande om man har nått en ganska hög nivå. Telemark däremot var utmanande, mycket mer kroppsligt arbete och tröttare muskler. När jag kör en hel backe på max, så är jag andfådd och har flås när jag kommer ner. Det kan jag aldrig få med snowboard, och har inte heller lyckats med alpint (dock är jag rätt kass på det).

Sen har man en väldigt speciell kontakt med backen. Man ligger långt ner, hög fartkänsla. Det finns en mjukhet och rytm som alpint inte riktigt har. Man måste liksom dansa lite mer. Sen kan man åka på 1000 olike sätt, liksom alla med alpina skidor åker lite olika.

Jag körde hela dagen idag, och jag såg kanske 3 alpinåkare som såg ut att verkligen behärska åkningen 100%. Lite Candid stil på dom. Men att nå dit är så in i helskotta svårt, och att nöta för att nå dit vet jag inte om det är värt.

telemark är helt enkelt jäkligt kul. Jag ler när jag åker och känner hela tiden att jag måste koncentrera mig. Att bli trött är också sjukt nice tycker jag. Gör man sport å gör man sport :)
🙌 Det köper jag till hundra procent! Och jag kanske blev lite väl "neggig" (om det ens är ett ord...) tidigare. En sak som jag verkligen gillar med att vara i skidbacken (kanske finns ett mer inkluderande ord...) är att de allra flesta är på riktigt bra humör. Det är helt enkelt kul, oavsett om man åker alpint, telisar, bräda, monoski eller miniskidor. Och det är precis så det ska vara. Kul! Oavsett vad man åker på 🫶

Jag har åkt alpint EN gång i livet i vintras. Det var vecka 1
Vecka 7 åkte jag EN vecka Telemark.
Jag är alltså totalt nybörjare på båda grenarna. Men jag har åkt längdskidor hela livet så jag har rätt bra känsla för snön.
Jag kommer aldrig mer åka alpint. Telis var så mycket roligare och utmanade. Hela känslan passar mig bättre. Alpint blir bara carva-carva-carva-åka lift. Handlar inte ett dugg om att stila eller sticka ut. Men jag förstår fullt ut att var och en har sina preferenser.

Det var bara min åsikt :)

Jag har åkt alpint EN gång i livet i vintras. Det var vecka 1
Vecka 7 åkte jag EN vecka Telemark.
Jag är alltså totalt nybörjare på båda grenarna. Men jag har åkt längdskidor hela livet så jag har rätt bra känsla för snön.
Jag kommer aldrig mer åka alpint. Telis var så mycket roligare och utmanade. Hela känslan passar mig bättre. Alpint blir bara carva-carva-carva-åka lift. Handlar inte ett dugg om att stila eller sticka ut. Men jag förstår fullt ut att var och en har sina preferenser.

Det var bara min åsikt :)
Jag måste dock fråga, Vad är grejen med längskidor?

Maken till konstig sport får man leta efter. Räcker med en oväntad vindpust så ligger man på backen med ömmande rumpa och bruten rygg. Skidorna är extremt ostabilt, alldeles för smala och stavarna orimligt långa. Sen att man väljer att åka platt när det finns backar som lutar nedåt är ju helt åt helskotta. För att inte tala om dom extremt tajta kläderna man förväntas ha, till och med Jane Fonda skulle ju tycka det var pinsamt. Jag har provat 2 gånger och det gör jag aldrig om!!!

Jag måste dock fråga, Vad är grejen med längskidor?

Maken till konstig sport får man leta efter. Räcker med en oväntad vindpust så ligger man på backen med ömmande rumpa och bruten rygg. Skidorna är extremt ostabilt, alldeles för smala och stavarna orimligt långa. Sen att man väljer att åka platt när det finns backar som lutar nedåt är ju helt åt helskotta. För att inte tala om dom extremt tajta kläderna man förväntas ha, till och med Jane Fonda skulle ju tycka det var pinsamt. Jag har provat 2 gånger och det gör jag aldrig om!!!
Du kan ju fråga Johannes Höstflot Kläbo vad han tycker.
Tror du han myser när han kollar bankkontot eller?

Vilken i grunden helt onödig diskussion. Det går att hitta rejäla utmaningar oavsett vad man åker på.
Jag åker och har åkt allt möjligt genom åren.
Sluta vara så skitnödiga och fokusera på att ha kul istället. För det är vad det handlar om.
Till och med vindpackad skitsnö var kul idag i Tväråvalvet för det var en utmaning.
Och jag fick vara ute och åka skidor, då är jag nöjd och glad.

Glöm inte bort vad det här handlar om 😃⛷️

Vad hittade jag inte här då: klubbmärket från Geilo telemarksklubb.
Var med i något klubbmästerskap, blev nog bland dom sista .
Men banketten var riktigt bra, tror jag 😉
IMG_7944.jpeg

Jag måste dock fråga, vad är grejen med längskidor? Maken till onödig sport får man leta efter. Räcker
Lite kul måste man ju ha i diskussionerna :)

Jag är för allt som är kul helt enkelt. Idag dumpar det snö, så livet är bra.

Senast ändrad:
Personligen försöker jag lära mig telemarka på mina turskidor, för mig känns det framförallt som ett sätt att göra utförsåkningen på dom lite säkrare än att bara ploga så fort det sluttar utförs :)

Längdskidor är ju det optimala träningskomplementet för telisar! Man blir ju dessutom grym på att gå topptur :)
Men såklart all snösport ska hyllas! Önskar man kunde testa backhoppning. Börja i minsta och stegvis gå uppåt. Examen i Holmenkollen

Telemark är kul. Räcker inte det? Minns en vårdag i Duveds Hamrebacke, det regnade i pisten.
Surt och flackt, blöt grå snö. Så vi hyrde telemarkprylar för första gången och hade veckans roligaste dag. Har inte plockat upp det sedan dess men... Om slentrianen sätter in, testa något nytt!

(Hade inte samma positiva upplevelse av monoski kan jag intyga, så allt nytt är inte bra.)

I samband med att sonen ville pröva snowboard för ett antal år sen, testade jag själv telemark första gången. Köpte ett begagnat paket ifjol som tyvärr kommit i ordentlig användning först denna säsong, hälsoproblem som tvingat mig ur längdspåret.

Har ingen erfarenhet av alpina skidor, tidigare endast åkt snowboard. Med telemark upplever jag samma lekfullhet som på bräda. Man kan ha roligt redan på transportsträckorna.T.o.m. hemmabacken med sina 40 fallhöjdsmeter har blivit något att dagdrömma sig bort till under arbetsdagarna.

Under en vecka i Hemavan denna vinter tycker jag att fick in i.a.f. någon sorts tele-teknik. Tar mig i alla fall ner för blå och röda backar med OK svängar. Som nybörjare är dock varje sväng mer eller mindre utmanande, något som gör åkningen intressant hela tiden.

Gillar även den fysiska utmaningen. Riktigt skönt efter varje åk (ibland räcker ett halvt åk), härligt trött i benen. Känslan att komma inkrypande i stugan efter en hel dag i backen med lös häl är alldeles underbar.

@Hotdog Hanz nämner längd som komplementerande träning till telemark, detta stämmer helt och hållet. Jag skulle våga påstå att det även fungerar åt andra hållet. Telisar ger även något åt längdåkningen. Främst benstyrka, uthållighet i de samma och bålstyrka. En rolig träningsform under träningsfria dagar.

TLDR på allas svar i tråden så förlåt mig om jag upprepar något. Var inte Telemark orginalsättet egentligen att åka alpint på, att bidningen som man satt fast helt i kom senare? Sen att det hänger kvar då vissa kanske känner att det är roligare? Hur länge har topptursskidan funnits kontra telistopptur?
LÄS DETTA INNAN NI SVARAR:
Jag har inga belägg för det jag nyss sa och killgissade hela svaret.

Edit: Jag åker framförallt alpint.

Kort svar:
Prova och var inte så enkelspårig (läs tillägg till svar om du inte hänger med). För mig är
Alpint:
Racing och fart. Men stelt och hårt( Tänk Stig Helmer när han få på sig utrustningen första gången). Men är smidigt när man inte åker, transport sträckor och traska runt på plan mark(tänk liftkö). Stoppen i backen när man står och pratar eller väntar in kompisarna.
Snowboard:
Den mjuka avslappnade surfkänsla får jag inte med alpin skidor. Snowboard är bäst i lössnö. Hyr idag dagar det kommer mycket puder. Snowboard är jobbigt vid stopp i backen. Transportsträckor är heller inget kul.
Telemark:
Så i år provade jag Telemark. Åkt 5 dagar. För mig är det lite från både snowboard och skidor. Smidigheten från alpint när man inte åker. När man åker ger det lite av surfkänslan att glida fram men är inte lika avslappnat(än kanske) som vid snowboard. Även en känsla av dans infinner sig. Inbillar mig att det hade varit lättare lära sig än alpint. Telemark skilljer sig också på att jag känner inget behov att snabbt komma vidare upp i tuffare backar. Rätt skönt glida runt i en långsam dans i de lätta backarna. Även om jag åkt röda backar.

tillägg till svaret:
Resan börja någon gång i 6-7 års åldern är man skulle åka till det ny öppnade stället Kläppen som hade öppnat för ett par år sen. Då var det alpint som gällde. Vattenpass raka skidor och långa. Det var ju kul. Men att få in stil och slappna av i dessa stela pjäxor och fastmonterade fötter på långa smala lagg, var förfärligt. Och lyckades alldrig. Monoski kom, ser ju livsfarligt ut och såg en hemsk vurpa så provade alldrig detta. Brottades vidare med alpint. Så kom snowboard. Fluga som monoski tänkte jag och brydde mig inte på många år. Dessutom hade jag fått till något som man med endel vilja kunde kalla stil på de raka sattygen till alpinskidor. Kompisen hade snowboard skor i rätt storlek och även bräda i rätt längd enligt han. Vi ett gäng på ca 8-10st skulle åka, han kunde inte hänga med. Du behöver inte åka men du tar med dig mina grejor sa han strängt och tittade mig hårt i ögonen. Fanns ju inget annat att göra än släppa med sig grejorna. Fråga inget utan släpade med mig skiten. Hade ju iiiiiiigen koll men en dag, kommer inte ihåg anledningen befinner jag mig i backen med grejorna. (Möjligt jag tänkte jaja jag provar första dagen, sen kan jag lägga undan den och säga jag prova.).Hade fattat att när man går runt med brädan skulle en fot va fastspänd. Spänner fast en fot. Ska börja röra mig,,, hur f.... gör man. Börjar titta runt lite. Åhh där kommer en person på bräda. Aaaa så gör man, hade fel fot fast inser jag. Skäms och känner mig rätt dum kompis gänget tittar ju på ,lite flinande väntandes på sina alpin skidor. Byter fot. In i liftkön. Knapplift var det. Lika oinsatt nu. Men av någon anledning kommer jag upp på första försök. Smidigt? Nää men jag kom upp. Första åket. Tar mig ner för backen, ramlade väl några gånger. Ner i slutet på backen står gänget. Då säger en å f..... jag har provat bräda, klara inte lift första dagen, slog mig i både knä och rumpa något fruktansvärt. Kände rätt snabbt det var min grej. Mjukare åkning, bekvämare skor härlig känsla att lite mer surfa fram. Nackdel av/på med en fot hela tiden (Löstes senare av flow bindning). Efter en vecka åkte jag lika bra på bräda som på skidor, kanske inte säger så mycket med tanke på hur illa jag var på skidor. En i gänget hade skaffat något som var nytt och kallades carving skidor. Så lätt svängt menade han .Åter igen brydde jag mig inte, hade ju hittat min grej. Åkte bräda i många år, var i alperna, norge, runt om i sverige. De raka skidorna bytes fort i i kompis kretsen till det nya carving. Telemark gjorde entré i kompis gänget denna tid. Hade två kompisar som prova detta. En fassna och åkte bara det. Jag tänkte att blir det skidor igen så ska jag prova. (En avvikelse i min enkelspårighet).
Åkte bräda fram till jag fick barn. Lära barn åka skidor och samtidigt åka bräda, nä ingen bra ide kände jag. Nu var Telemark i princip borta, så fick bita i det sura äpplet börja med alpint igen. Men va f.. kompisen för så många år sen hade rätt var ju klart lättare med dessa ny skidor (carvingskidor). Under barnens uppväxt har jag bli ganska bra på alpint. Men så fick en kompis för sig prova lite olika grejor, monoski, Telemark och snowboard. Jag hängde på prova telemark. Ångra att jag inte provat tidigare.

Enkelt. Frihetskänslan i varje sväng. Att dansa fram i snön och bli ett med omgivningen.

Det är allt annat än ovanligt att se folk som åker sådär, dvs sittande på bakhälen, som i sin tur står på tå, men det är absolut inget att eftersträva som bas-teknik då det inte erbjuder några som helst fördelar.

Folk får givetvis åka precis hur dom vill och det viktiga är att ha roligt men man kommer i längden att ha mer och oftare roligt om man undviker den där fällan som teknisk grund.
#snö

Tillbaka
Topp