Vad är grejen med völkl?

• Trådstartare Trådstartare balanselius
  • Start datum Start datum
B

balanselius

Guest
Vad är grejen med völkl?
Denna tråd uppstod då jag inte kände för att kapa någon annans.

Hur kommer det sig att det i många trådar är det enda märke som diskuteras?
Är de så mkt bättre än alla andra skidor eller är det som den klassiska svenska volvolojaliteten?
Jag personligen skulle aldrig köpa ett par när tom de mest lojala völklanhängarna erkänner kvalitetsproblem (och så tror jag alltid att nåt som är väldigt populärt måste var nåt fel på).
Så vad tänker forumet?

Vad är grejen med völkl?
De lever väl fortfarande lite granna på att de skall ha bra stabilitet och gott kantgrepp,främst på pist- och raceskidor.

En grej som jag tycker stämmer mer och mer är att om det finns en intressant modell ifrån något vanligt butiksmärke (K2, Völkl, Salomon, Head, Dynastar etc...) så kan man ge sig tusan på att någon lite indie-tillverkare i USA (eller i Sverige!) har en nästintill exakt likadan skida men med bättre konstruktion/bättre form och snyggare design. Och för ett bättre pris!

Vad är grejen med völkl?
Nån av er som vet hur völkls kundserive är? te,x om man skulle köpa en par katana 2010 års och dom går sönder, byter dom alltid ut eller?

Vad är grejen med völkl?
Martok

Det har inget med varken Völkls eller något annat skidföretags kundservice att göra!

Olika typer av skadeärenden handläggs av skidföretagens reklamationsavdelningar.

Beroende av skadans typ och art handläggs varje ärende var för sig.

Produktionsfel hanteras på ett annat sätt och där är man oftast garanterat att erhålla
nya skidor.

Övriga fel som att man "råkar" bryta sönder en skida, köra på sten och förstöra belaget, eller på annat sätt göra åverkan på materialet har INGET med själva garantin att göra!
Tror att många missuppfattar det faktum. Jämför med en ny bil, får jag t.ex nya aluminium fälgar om jag råkar köra sönder en av fälgarna på en trottoarkant?
Nej, det får man givetvis inte.

Vill man vara på den säkra sidan så teckna en skidförsäkring som hanterar/ersätter den typen av skador. I vissa fall gäller hemförsäkringen.

Vad är grejen med völkl?
Men att Völkl har belag som mer liknar en skiva ost än belag minskar väl inte risken för att man kommer hamna i en tvist med "reklamationsavdelningen" aka butiken där man köpte dem...

De Völkl av senare års modeller (typ -07 och framåt) som jag sett har alla haft extremt mycket repor och lagningar. Något är det ju som är fel då...

Med mina amerikanska "garagebyggen" av god kvalité kan jag hoppa, hasa, gnida, ja jag kan göra det mesta även fast jag står på sten eller grus. Och det blir inte ett märke! Jag försökte t.o.m. åsamka skada när jag körde säsongsavslutning i Kittelfjäll helgen v.17 (det var LITE snö!). Där polarna kryssade mellan snöfläckarna genade jag och tog kortaste vägen över ljung och stenskravel... Ingenting!

Ok, jag har 2 långa, halvmillimeterdjupa repor i en skida efter att jag lät en ytterskida carva över en jordfläck i landsvägsfart... Men ett par Völkl hade väl smält vid samma behandling.

Vad är grejen med völkl?
Verkligen en intressant huvudfråga! En säljare från völkl frågade mig på en mässa (jag har jobbat i flera olika skidshoppar) om JAG visste varför Völkl hade så bra rykte.
Om han verkligen undrade det eller om det var nån slags omvänd försäljningspsykologi vet jag inte.
Jag svarade i.a.f. "Kanske för att ni har så bra kvalitet?" och han verkade inte förstå ironin...

Till völkl:s nackdel måste man påpeka snålandet med kvaliteten. Bl.a. tunna belag på freeridelagg - varför??? Men å andra sidan så kommer de ofta med ganska stadiga konstruktioner. Det är alltid riktiga sandwichskidor, inget cap-skräp som salomon och atomic håller på med... (min åsikt)

Senast ändrad:
Vad är grejen med völkl?
Nojlas: Trodde att de flesta gått tillbaks till sandwich iaf i freeride modeller så det är liksom inte argument nog. I så fall borde väl Elan, Blizzard, Dynastar etc och alla "små" tillverkare också ha samma kultfölje? T o m just nämnde Atomic och Salomon har ju gått tillbaks till det, men jag håller med om att de gjort "misstag" tidigare.

Vad är grejen med völkl?
Har salomon börjat tillverka i sandwich? XW lab, Rocker, Czar - är de inte fortfarande i cap? Har jag missat i så fall.

Nej visst är inte konstruktionen argument nog. Framgången ligger förmodligen i flera faktorer. Rätt design, rätt förvärvade teamåkare. Jobbat på ett bättre sätt med reklam, promotion och PR än konkurrenterna. De har även haft en del vågade modeller som hypat upp varumärket. (Sanouk, Sumo, Kuro)

Men... Är Völkl:s varumärke verkligen så starkt? Eller? I mina ögon är det inte bättre än något annat...

Vad är grejen med völkl?
Nojlas:oops, nej inte salomon bara atomic, fick nåt hjärnsläpp där... blandade ihop det med att de iaf kör med träkärnor på freeridemodellerna

Nej i mina ögon är de inte bättre heller, men jag ser trådar där folk väljer mellan mantra och gotama eller Gotama -Katana, när det finns så många andra konkurrenter (som dessutom inte har trådar om kvalitetsproblem på flera forum) .

Senast ändrad:
Vad är grejen med völkl?
Völkl:s varunamn är sjukt stark i Alpländerna och framför allt på racingsidan. Men i vintras hade vi inte en enda reklamation på en Völklskida. Men däremot på ett gäng Dynastar.

Förra vintern reklamerade vi ett par Katana och två par Mantra.

Ett vanligt fel angående Katana är att folk behandlar de som ett "par" vanliga skidor och kör ner de i snön både här och där. Våra skidor i hyran har varit med i två säsonger nu och inga problem där. MEN vi ber de oftast att inte ställa de på powderchannel utan på nosen i stället. Och det funkar bra...

//H

Vad är grejen med völkl?
Sa hasse, om man vill ha en bra skida som flyter på ganska bra i hård pist samt flyter på bra i puder tycker du att man ska satsa på en katana , voodo child, rhinon eller cash is king? alla skidorna har fått bra kritik så,

Vad är grejen med völkl?
Hasse sa:
Völkl:s varunamn är sjukt stark i Alpländerna och framför allt på racingsidan. (...)
Här kanske vi har svaret?
Alpint är ju en gigantisk sport i alpländerna, freeriding är ju en plutt i jämförelse, medans det i Norden är lite mer utjämnat.
Det leder (kanske?) till att vi skandinaver får en annan syn på varumärkena???

Å andra sidan, i så fall borde väl Atomic som är världens största skidtillverkare ha bättre anseende, tycker man...

Hasse: Hur ser prisläget ut på völkl "där nere"? Min erfarenhet av att kränga skidor är att de völklmodeller jag haft i butik (svenska butiker) har hållt sig mellan mellanklassmodellerna (4-6k) och premiummodellerna (7-12k), budgetalternativen (3-5k) har andra tillverkare fått stå för... Är detta en ren slump eller väljer völkl att positionera sig i det lite dyrare segmentet?

Vad är grejen med völkl?
Martok sa:
Sa hasse, om man vill ha en bra skida som flyter på ganska bra i hård pist samt flyter på bra i puder tycker du att man ska satsa på en katana , voodo child, rhinon eller cash is king? alla skidorna har fått bra kritik så,
Väldigt olika skidor du har kikat på där.
Mina högst personliga åsikter om dessa skidor:

Katanan - bra big mountain-allround skida som klarar alla förhållanden. Gör inte heller bort sig i pist. Den här skidan vill jag ha när det bjuds på både puder och upptjoppad snö, gärna en 197:a så man kan brassa på lite. En skida som hade funkat som one-quiver-ski för min del! Men sikta in dig på kommande årsmodell med rocker...

Rhino Chaser - har äntligen fått rocker. mitt första test av rhinon var ingen höjdarupplevelse, men jag kan tänka mig att den kanske är något att hänga i granen nu. Jag skulle använda denna skida som en "riksgränsen-skida". Carva pist så axlarna skrapar i på förmiddagen, och på eftermiddagen ett chill åk på nordals eller ett cruisingåk i norgesvängen om det bjuds på sockersnö där. Men jag skulle ändå vilja ha en katana också, i 197cm så jag kan fläska på lite, eller något annat liknande spett.

Ace of spade - Tjohoo! Ge mig machester och en G-dräkt! All annan åkning finns det bättre lagg för...

Cash och voodo child - Inte provat

Senast ändrad:
Vad är grejen med völkl?
Carled sa:
Men att Völkl har belag som mer liknar en skiva ost än belag minskar väl inte risken för att man kommer hamna i en tvist med "reklamationsavdelningen" aka butiken där man köpte dem...

De Völkl av senare års modeller (typ -07 och framåt) som jag sett har alla haft extremt mycket repor och lagningar. Något är det ju som är fel då...

Med mina amerikanska "garagebyggen" av god kvalité kan jag hoppa, hasa, gnida, ja jag kan göra det mesta även fast jag står på sten eller grus. Och det blir inte ett märke! Jag försökte t.o.m. åsamka skada när jag körde säsongsavslutning i Kittelfjäll helgen v.17 (det var LITE snö!). Där polarna kryssade mellan snöfläckarna genade jag och tog kortaste vägen över ljung och stenskravel... Ingenting!

Ok, jag har 2 långa, halvmillimeterdjupa repor i en skida efter att jag lät en ytterskida carva över en jordfläck i landsvägsfart... Men ett par Völkl hade väl smält vid samma behandling.
Var där samma helg och åkte, Fick inte heller en repa trots underlaget och många turer i skogen. Och detta på ett par Katana :)

Har både katana, mantra och karma ståndes utan några större repor, belagen har för mig hålt minst lika bra som på mina ross brigade eller elan 777or.

Vad är grejen med völkl?
Nojlas

"Å andra sidan, i så fall borde väl Atomic som är världens största skidtillverkare ha bättre anseende, tycker man... "

Helt fel. Världens största skidtillverkare heter Rossignol

Vad är grejen med völkl?
Hasse

"Ett vanligt fel angående Katana är att folk behandlar de som ett "par" vanliga skidor och kör ner de i snön både här och där"

Kan bara föreställa mig hur folk hanterar sin utrustning så att du har säkert rätt.

Völkl KATANA Mod.2010 kommer inte att bestyckas med Powder Channel så det problemet
lär inte uppstå fortsättningsvis.

Vad är grejen med völkl?
olabola sa:
Carled sa:

Var där samma helg och åkte, Fick inte heller en repa trots underlaget och många turer i skogen. Och detta på ett par Katana :)
Åkte du medvetet över grus och sten för att försöka åsamka skada? Det gjorde nämligen jag... ;-)

Senast ändrad:
Vad är grejen med völkl?
andre_1234 sa:
Nojlas

"Å andra sidan, i så fall borde väl Atomic som är världens största skidtillverkare ha bättre anseende, tycker man... "

Helt fel. Världens största skidtillverkare heter Rossignol
Hmm, du har rätt. Jag justerar mitt svar lite:
Rossignol är världens största enskilda skidtillverkare.
Amer sports är världens största skidtillverkare. (Däribland Salomon och Atomic)

Vad är grejen med völkl?
svar till andre från andra tråden:
andre_1234 sa:
FF

Jag undrar hur många par Völkl har du personligen köpt och testat till den grad att du kan
fälla den sortens kommentarer?? Kan du referera till någon statistik?

Kan du förtydliga följande:

"Det finns många bättre skidor där ute."

Bättre i vilket avseende? Går de aldrig sönder menar du? Har de ett betydligt bättre pris?
Bättre eftersom de vinner olika skidtester World Wide?
andre1234,

Jag har sett att du spammar köp&sälj dagligen med nya völklskidor så jag gissar att du blir ledsen när jag dissar "ditt" märke. Jag antar att du inte läst särskilt mycket i forumt då jag tror ganska många av de frekventa besökarna känner till att åtminstonde mitt måndagsex till völkl katana var ren skit. Jag har dock inte varit väldigt aktiv här på senaste tiden.

Jag orkar egentligen inte e-argumentera men hur som helst blev mina skidor kaffeved och för att summera min bekantskapskrets har jag själv fått kasta mina katanas på tippen efter ca 40 dagar.
Ca 30-40% av de jag träffat med katanas har haft ordentliga problem med hållbarheten.
100% av de jag känner med Kuros (2 st) har blåst ut sidväggen helt och böjt kanten och kärnan på samma plats. Båda efter två veckors åkning.

Detta ställer jag i jämförelse med tex dynastar legend pro som är praktiskt taget oförstörbara. Iallafall relativt sett gentemot ett par katanas. Ett par "moderna" völkl är helt enkelt inte gjorda för att åkas på på samma sätt som tex dessa skidor.

Om du inte fattat det än så är det olika skidors kvalitet vi snackar här. Mina katanas var underbara skidor när jag fick dem. Men det spelar inte ett skit roll om jag bara får åka på dem en månad innan det är dags att kassera dem.

Du har inte glömt bort att skicka in deklarationen än va förresten? Eller du kanske praktiskt nog kränger alla skidor här via FR svart?

Senast ändrad:
Vad är grejen med völkl?
Carled sa:
olabola sa:
Carled sa:

Åkte du medvetet över grus och sten för att försöka åsamka skada? Det gjorde nämligen jag... ;-)
Nej, jag siktar aldrig på en grushög om jag ser den, roligare åka på snö :) Men med tanke på underlaget som var så blev det en och annan bit utan snö under skidan. Dock höll jag mig nog mest inne i skogen.

Men till topic.
Dom skidor jag haft, samt kompisar, så har dom aldrig haft problem med några völkl. Jag har där emot lyckats kört sönder några salomon skidor, som spruckit, stålkanter som går av osv.

Vad är grejen med völkl?
andre_1234: du kan väl inte tro att dina inlägg tas på allvar, du är ju handlare (som inte ens vill stå för det)?
En riktigt konspirationsteoretiskt (långt ord!) lagd skule ju kunna säga att du funnit ett sätt att kränga völkl utan att behöva ta emot reklamationer...

Vad är grejen med völkl?
Har du provat Ace i varierande förhållanden? Alla utom du, som jag talat med tycker den är riktigt bra offpist...det är trots allt ingen smal pistskida vi talar om. mått 139-97-133
Sen är vi där igen, Nojlas ..Rhinon du provade var felaktig, har du glömt det . Den hade alldeles för mycket spann . Alltså ingen rättvisande bedömning.
Varför skriva ner den IGEN, när du hur läger var ???????

Nojlas sa:
Martok sa:
Väldigt olika skidor du har kikat på där.
Mina högst personliga åsikter om dessa skidor:

Katanan - bra big mountain-allround skida som klarar alla förhållanden. Gör inte heller bort sig i pist. Den här skidan vill jag ha när det bjuds på både puder och upptjoppad snö, gärna en 197:a så man kan brassa på lite. En skida som hade funkat som one-quiver-ski för min del! Men sikta in dig på kommande årsmodell med rocker...

Rhino Chaser - har äntligen fått rocker. mitt första test av rhinon var ingen höjdarupplevelse, men jag kan tänka mig att den kanske är något att hänga i granen nu. Jag skulle använda denna skida som en "riksgränsen-skida". Carva pist så axlarna skrapar i på förmiddagen, och på eftermiddagen ett chill åk på nordals eller ett cruisingåk i norgesvängen om det bjuds på sockersnö där. Men jag skulle ändå vilja ha en katana också, i 197cm så jag kan fläska på lite, eller något annat liknande spett.

Ace of spade - Tjohoo! Ge mig machester och en G-dräkt! All annan åkning finns det bättre lagg för...

Cash och voodo child - Inte provat

Vad är grejen med völkl?
Lätt förklarat är grejen med Völkl att de har haft väldigt bra rykte, och fortfarande har, åtminstone på racingsidan.
På freeridesidan börjar vi dock se fler och fler bevis på att det är lite sisådär med kvalitén.

Vad är grejen med völkl?
Ooops, Hendryxmaffian på krigsstigen igen... ;)

RaketJagarn:
Angående Rhinon: Jo jag skriver ju just det. (?)

Angående Ace of spade: Men alla som JAG talat med tyckte inte den var lika fantastisk. Många gillar den skarpt, det är ett sjuhelvettes spett i pisten. Många finner säkert glädje att åka den överallt. Men JAG gör inte det. OK?
139-97-133 @ 180cm är en stor skida, ja. Men betyder inte att den går bra i puder. Står ett par Rossi 130-100-120 lagg @ 191cm här. Sjunker som en sten i puder, men är kung i pisten och i det upptjoppade. ett riktigt ånglok. Används bara till piståkning...
Enligt mig handlar det om shape, inte mått. Och min personliga uppfattning är att skidan är alldeles för liten för mig. Först och främst vill jag ha mellan 190cm-200cm skida för fartstabilitetens skull, gärna ganska stadig sak, därefter gillar jag inte jättetight skärningsradie då jag konstant åker fort och svänger ganska lite.

Vad är grejen med völkl?
Vi är inte på krigsstigen.
Det är bara det att man börjat tröttna på recenssioner som inte seriösa.
Flera av recenssionerna på Freeride är skrivna på ett sätt som gör att många tror att det är proffs som åkt skidorna under en längre tid, när det oftast är helt tvärtom. Det är inte heller sällan de skrivs på ett överlägset och spydigt sätt, Bättre att låta de som har tillräcklig kunskap om skidor recensera
Recenssioner är ju till för att vägleda folk till rätt köp...inte för att skryta o skrävla om att man minsann gjort både det ena och det andra. Johan är vidtalad om problemet med "kalleankarecensionerna". Hoppas att han hittar ett sätt att åtgärda det på. Exempelvis knyta kompetenta moderatorer till sidan som har tillräcklig kunskap och intelligens för att sålla bort det som är irrelevant.

Nojlas sa:

RaketJagarn:

Angående Ace of spade: Men alla som JAG talat med tyckte inte den var lika fantastisk. Många gillar den skarpt, det är ett sjuhelvettes spett i pisten. Många finner säkert glädje att åka den överallt. Men JAG gör inte det. OK?
139-97-133 @ 180cm är en stor skida, ja. Men betyder inte att den går bra i puder. Står ett par Rossi 130-100-120 lagg @ 191cm här. Sjunker som en sten i puder, men är kung i pisten och i det upptjoppade. ett riktigt ånglok. Används bara till piståkning...
Enligt mig handlar det om shape, inte mått. Och min personliga uppfattning är att skidan är alldeles för liten för mig. Först och främst vill jag ha mellan 190cm-200cm skida för fartstabilitetens skull, gärna ganska stadig sak, därefter gillar jag inte jättetight skärningsradie då jag konstant åker fort och svänger ganska lite.

Vad är grejen med völkl?
Jag tycker de verkar som om Völkl e extra vakna på trenderna inom skidåkningen. Så fort en ny typ av skida lanseras så står Völkl där med en egen flashig version av den. Oavsett vilken typ av skida som än varit populär bland grönhåriga tonåringar och ketchupsoppedrickande skibums så har Völkl alltid haft en schysst variant av den. Alltid!

Åker förresten på ett par Mantra av årets modell och jag har inte märkt nånting av den så omtalade bristande kvaliteten....jag kanske fick ett ex byggda av en snubbe som just fått både löneök och ett blowjob vad vet jag...sjukt nöjd e jag iaf!

Senast ändrad:
Vad är grejen med völkl?
TomasRoos sa:
Jag tycker de verkar som om Völkl e extra vakna på trenderna inom skidåkningen. Så fort en ny typ av skida lanseras så står Völkl där med en egen flashig version av den. Oavsett vilken typ av skida som än varit populär bland grönhåriga tonåringar och ketchupsoppedrickande skibums så har Völkl alltid haft en schysst variant av den. Alltid!
Är det därför Völkl kom med skidor med riktig rocker först till årets säsong? Skulle du kunna visa någon bild på Völkls skida med omvänd skärning, jag hittar nämligen inte någon sådan... Herregud, Völkl är ju nästan lika bakåtsträvande som Dynastar och Head!

Vad är grejen med völkl?
Har ett par frågor till dig Nojlas.
1. När provade du Ace-skidan
2. Vad var det för förhållanden?

Under de skidtetster vi haft har det inte funnits något puder .
Skidan är tillverkad i en mycket begränsad upplaga, så samtliga ägare är kända av oss.
Så det vore intressant med fakta från dig.
Nojlas sa:

RaketJagarn:

Vad är grejen med völkl?
RocketChaser:
Nej jag vet, jag driver bara lite med dig ;)

Jag tror mer på varje individs rätt att säga sin mening än att värdera folks åsikter. Alla ska få säga vad de har att säga, för mig är det samma sak som yttrandefrihet. Och för mig som inkompetent och ointelligent moderator är det väldigt viktigt att värna om det. Ja till och med dina åsikter, käre RocketChaser, är viktiga och värdefulla.
Det ligger i läsarens intresse att sålla relevant information från irrelevant och bilda sig en egen uppfattning anser jag.
Och vill man höra åsikter från "proffs", finns det ju ganska omfattande skidtester varje år att läsa...

Får ge TomasRoos en poäng här. Völkl har alltid "hängt med" och legat i framkanten teknikmässigt bland de stora skidföretagen, med vissa modeller. Sanouk och kuro är två exempel anser jag.
Självklart ligger många av de små tillverkarna ca 5 år in i framtiden, men det är ju det kort småtillverkare spelar på! De stora företagen fokuserar mer på att skapa marginaler och reducera produktionskostnader, medans de små pioniärerna bygger den optimala skidan efter de visioner och värderingar man har.

Mest bakåtsträvande kan nog HEAD vara. Deras säljargument för moster-serien är fortfarande "bygger på konstruktion från våra racingskidor". Jippie...
En annan kul grej är att snubbarna på nordica och deras syn på rocker. "Vi använder inte rocker eftersom vi kommit fram till att det ger försämrad bärkraft i pudersnö". Jag hoppas att det bara var den säljaren som var lite ouppdaterad... (De bygger ju ändå rätt schyssta grejjer för övrigt, enligt min mening)

Vad är grejen med völkl?
Håller med,men det är svårt att bilda sig en uppfattning om en skida man är intresserad av att köpa om den som rekommenderar inte gör det på ett seriöst sätt. De som lägger upp en tråd med en fråga för att få hjälp med skidköp kanske inte får den hjälp de önskar.
Här kanske det gäller att lyssna noga på frågeställarens behov. Det är ju att ansvar man tar på sig att ge en så bra rekommendation som möjligt. Kanske ska man inte skriva något alls om man inte har tillräcklig erfarenhet om skidan
Sen förstår jag inte varför du ska larva dig med.citat:"Och för mig som inkompetent och ointelligent moderator är det väldigt viktigt att värna om det".
Vart vill du komma med det ??
Du som moderator borde väl försöka se till att forumet håller en seriös nivå.
Nojlas sa:
RocketChaser:
Nej jag vet, jag driver bara lite med dig ;)

Jag tror mer på varje individs rätt att säga sin mening än att värdera folks åsikter. Alla ska få säga vad de har att säga, för mig är det samma sak som yttrandefrihet. Och för mig som inkompetent och ointelligent moderator är det väldigt viktigt att värna om det. Ja till och med dina åsikter, käre RocketChaser, är viktiga och värdefulla.
Det ligger i läsarens intresse att sålla relevant information från irrelevant och bilda sig en egen uppfattning anser jag.
Och vill man höra åsikter från "proffs", finns det ju ganska omfattande skidtester varje år att läsa...

Får ge TomasRoos en poäng här. Völkl har alltid "hängt med" och legat i framkanten teknikmässigt bland de stora skidföretagen, med vissa modeller. Sanouk och kuro är två exempel anser jag.
Självklart ligger många av de små tillverkarna ca 5 år in i framtiden, men det är ju det kort småtillverkare spelar på! De stora företagen fokuserar mer på att skapa marginaler och reducera produktionskostnader, medans de små pioniärerna bygger den optimala skidan efter de visioner och värderingar man har.

Mest bakåtsträvande kan nog HEAD vara. Deras säljargument för moster-serien är fortfarande "bygger på konstruktion från våra racingskidor". Jippie...
En annan kul grej är att snubbarna på nordica och deras syn på rocker. "Vi använder inte rocker eftersom vi kommit fram till att det ger försämrad bärkraft i pudersnö". Jag hoppas att det bara var den säljaren som var lite ouppdaterad... (De bygger ju ändå rätt schyssta grejjer för övrigt, enligt min mening)

Vad är grejen med völkl?
Inte för att var grinig, men vad har er diskussion (Nojlas och RocketChazer) med völkls rykte att göra?

Snödjup

Tillbaka
Topp