Vad är krispig snökontakt?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Det är mycket snack om skidor, resor, säsonger, höfter och kantisättning här på Freeride. Sällan några seriösa ämnen som debateras. Tänkte det skulle bli ändring på det nu.

Jag och min vän Ace är inte riktigt överens i denna fråga ...

MM
Min personliga uppfattning är att det är den nära och känsliga snökontakten man får på ett par relativt odämpade skidor. Dvs. motsatsen till den känsla man får hos ett par riktigt väldämpade skidor där man överhuvudtaget inte känner underlaget. Krispigt ...

Ace
Ace menar att det är känslan när ett par välansade pistlagg med precision "skär" sig fram på hårt underlag. Krispigt ...

Söker jag på nätet får jag följande synonymer till krispig: Frasig, Spröd, Knastrig ... Vi har naturligtvis båda helt rätt, men vad menas i allmänhet med krispighet när det gäller skidor?

Senast ändrad:
jag är redo att hålla med Ace här, känns som att krispigheten är den där skärande känslan som uppstår just så som det beskrivs i hans motivering.

Frågan är ju vad resten av skidsverige anser.. kanske är det dags för en omröstning i skidbarometern för att reda ut detta en gång för alla?

Jag vill under inga som helst omständigheter påstå att Ace har fel, men du MM har helt rätt såvitt jag kan bedöma.
Edit: Var lite snabb på avtryckaren... Jag själv anser att ett par supertrimmade pistlagg som skär på hårt underlag gör att själva underlaget känns mjukt, eller smörigt om man så vill...inte mycket krisp där.

Senast ändrad:
"Krispigt" för mig betyder hög grad av kontakt och känsla – Som det man känner med en nervös pistskida i lite småstökig pist, fast UTAN det nervösa (Eftersom "krispig" här ska beskrivas som någonting positivt). Motsatsen är den pasarvagnsliknande upplevelsen av att bara köra över snön, utan att direkt uppleva varenda liten cm2:s unika struktur.

Dämpad snökontakt omöjliggör att känna varenda lite skiftning (Dvs, den mer krispiga upplevelsen) och därigenom har MM rätt.

Krispig skidkänsla IMO är när skidan förmedlar känslan i underlaget väldigt direkt samt att skidan reagerar snabbt och distinkt. En krispig skida är inte nödvändigtvis odämpad. Krispighet är definitivt något positivt jag eftersträvar i mitt skidval.

Crisp ,för mig, är direkt snökontakt och det kan aldrig hända med en dämpad skida då den tar bort känslan.

Tillbaka
Topp