Vad är ryggskydd bra för?

HMan

Ny medlem
Vissa kör ju med ryggskydd.
HUr skyddar det?
Min kompis har ett ryggskydd men han har ingen aning om varför det är bra.
Varför ska man ha ryggskydd, vad hjälper det mot??

det hjälper till att man inte skadar ryggen såklart!
den hjälper till att du inte knäcker ryggen lika lätt!

Ryggskyddet skall sättas på magen och skyddar därigenom persoen ifråga från att få kraftiga stötar i magen vid falla och på så sätt tappa andan..

Hoppas inte detta inlägg var seriöst menat..

//brandt

Ja jag fattar ju att det skyddar ryggen för fan.
Men skyddar det mot hårda smällar, att bli påkörd eller knäcka ryggen

det skyydar mot det mästa, beronde på vilket sorts ryggskydd du har, men skyddet skyddar mot bl.a. ryggradsbrott om du kraschar eller om du ramlar mot en sten eller stubbe ute i skogen

Prova följande. Låt någon slå dig i magen med en påk eller liknande. Låt därefter personen göra samma sak en gång till, fast denna gången skyddar du dig genom att lägga en platta av lämpligt hållbart material. Vad blir skillnaden mellan de två slagen? Ett ryggskydd skyddar på samma sätt. Det fördelar trycket från en smäll över en större yta. Skulle dy till exempel ha otur och landa med ryggen på en sten när du hoppar så fördelar ryggskyddet trycket från smällen över en större yta. Jackan kan paja, men ryggen håller sig med större sannolikhet hel.

Jag blev påkörd av en snowboardåkar (inget mot dom, men just denna killen körde över sin förmåga) och vi snurrade ett antal varv och jag landade tillslut med en hård smäll med ryggen över hans stålkant på snowboarden. Fick lite ont i ryggen och en mindre reva i jackan, men utan ryggskyddet hade nog inte min rygg varit i den kondistionen som det är idag..
Att betala runt 1000:- för att få behålla ryggen intakt är en billig försäkring..

//brandt

Ryggskydd lindrar mot huvudvärk,mensvärk.....
Skämta bara.
Men frågan e` juh lite dum.
Kan nästan lista ut att du är en skitåkare , nej mena skidåkare!

ryggskyddet hjälper inte mot komprision(säkert felstavat) kan hjälpa mot över böjning bakåt men inte så mycket.
överböjning är t ex att man landar på halsen/huvud och benen fortsätter framåt, även kallat fällkniv.
kompresion är det som knäcker mest kotor, detta går oftast att laga men är väldigt farligt, det bästa skyddet är att träna rygg och inte ta för lite fart över stora plattåer.
om du landar med ryggen på en sten så hjälper det givetvis.
de flesta ryggskydd hjälper även till att hålla ihop mjukdelar osv fungerar som ett njur bälte.
kan vara ett bra skydd mot svanskotebrott om man har ett stort ryggskydd men jag vet inte det.
ryggskydd hjälper nog inte så mycket som många tror.
jag kör oftast med en stabil dakine blade ryggsäck, hjälper mer mot överböjning vilket jag är mest rädd för.
annars kör jag med ryggskydd.

Tillbaka
Topp