Vad är viktigast i små stadsbackar?

Johan_Moden

Ny medlem
Hej alla skid och snowboardvänner!

Jag driver ett projekt vars syfte är att förbättra stadsbacken Strutsabacken i Huskvarna. Nu vill jag ta reda på vad ni freeridebesökare tycker är viktigt när ni besöker lokala backar med fallhöjd under 100 m. För att få hyfsad koll och struktur önskar jag att ni svarar inom de olika kategorierna som är 1, pistning 2, tillgång till puckelpist, 3, nybörjarvänligt 4, park, vilken typ av hopp vill ni ha, form på rails etc 5, möjlighet till skidskola 6,tillgång till servering, vad ska finnas? 7, portåkning, slalom storslalom 8, skiduthyrning.

Vore tacksam om ni kunde rangordna de olika kategorierna efter hur viktiga ni tycker de är. Skulle bli ännu gladare om ni skrev kommentarer på varje kategori och beskriver hur ni vill ha det.

Jag arbetar ideellt i Strutsabacken och vill med hjälp av bla den här undersökningen skapa mig en bild av vad som är viktigt för aktiva skidåkare som oss när vi besöker våra lokala backar. Tanken är att jag ska presentera resultatet för föreningen som driver backen. Förhoppningsvis kommer de gå med på att satsa på och genomför de punkter och önskemål som ni har.

Tack på förhand!

Johan

Helt rätt Tompan! Jag får erkänna att jag inte hade koll på reglerna (uppenbarligen)
Ska istället fördjupa mig i de tidigare trådarna som du rekommenderade.

// Johan

Tycker inte direkt att detta är någon enkät inte något mer än vad någon annan forumtråd är där folk undrar om fördelar och nackdelar om diverse backar, kläder, kameror e.t.c Skillnaden är bara att trådskaparen denna gång berättat vad han tänkt göra med informationen han söker.

Svarar men kan inte ge någon speciell rangordning då jag tycker att alla delar är viktiga för att skapa en bra helhet.
1, pistning= helst ska det vara pistat så att buskar, stockar och stenar inte märks av vid åkning. Men att resten av underlaget ska vara opistat.

2, tillgång till puckelpist, = ja gärna i något mindre brant lutning kanske en blåbacke för att få folk att träna upp sin balans.

3, nybörjarvänligt= ja om naturen tillåter det

4, park, vilken typ av hopp vill ni ha, form på rails etc= Om jag skulle besöka backen skulle jag uppskatta en medium skidlek eller stor skidlek se bildskiss för vad exakt vad en sån innehåller samt hur den skapas på denna länk och klicka vidare på fliken skileik.

5, möjlighet till skidskola= privatlektioner bör vara fokuset i en mindre backe för att förhindra att ta upp så lite gruppåkning i backen, då detta kan vara irriterande moment i just mindre backar.

6,tillgång till servering, vad ska finnas= värmestuga med micro samt servering där matlådor kan köpas som sedan värms i micro. För att tjäna på värmestugan kan alltså en avgift för microanvändande tas ut.

7, portåkning, slalom storslalom= Beror på målgruppen för mig behövs det inte mer än det som ingår i parkområdet.

8, skiduthyrning= absolut ska det finnas det för att locka nya typer av åkare. Samarbete med någon lokal sportbutik är att föredra för att få passande uppdaterat sortiment.

Senast ändrad:
Liten lokal backen. Radar upp vad jag tycker behövs.

Liten park, Två tre hopp varav ett liten å minst ett mellan. Några rails bonks, tex oljetunna tjocka stora pvc rör är billiga saker, alt fråga en mekaniska verkstad. Detta för att få dit ungdomar och personer som mig som gilla park å hoppa lite.
OBS!!! Om man har detta krävs det att det byggs rätt och underhålls, kräver rätt mycket jobb, annars kan det kvitta.

Pistat krävs. Så det håller och nybörjare kan åka lättare.

Skidskola är viktigt så man engagera lokalt folk och föräldrar Gärna på tider då backen är stängd, svårt å hålla en lite backe öppet så mycket som större anläggningar. Även ett sätt att få gäster.

Grejer omkring är väl tillgång till pulka åkning grill och om det är tillräckligt med gäster kanske en mindre servering.

Kolla gärna på Hanaslöv, perfekt ställe, åker mycket hellre där än större Isaberg tex. Grymt jobbat i Hanaslöv alla:)
Lycka till

Spännande kreativa features i parken, think outside the box.

Tillbaka
Topp