Vad betyder "Studio" i alperna? Alltid möjlighet för matlagning?

skidmannen

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en "studio". Ett rum med kokvrå + toalett? Rum med utedass? Vad som helst?
Kan man alltid laga mat i en Studio eller kan ett rum med bara toa kallas så?

Senast ändrad:
Svårt att säga då det varierar mycket... Men tänk dig rum med kokvrå samt en toa med dusch, ca 13-25kvm. Finns ofta privat skidskåp i tex källaren. Standarden varierar mycket men få är av "svensk standard" och de som är det kostar ofta en hel del. Några är riktigt välgenomtänkta och har lite större kök, få har lyx som diskmaskin. Majoriteten är inte super välgenomtänkta och kan därmed kännas mindre än de egentligen är. Tvätta kläderna får du göra i tvättstuga ute på stan/byn nånstans.

Generellt så har jag trivts bra i de studios jag bott i och har inte haft nå problem att bo så under säsong men har varit lite kräsen och lagt nån krona extra på boendet för att trivas bra samt få plats med all skid- och klättergrejer. Minsta jag bott i var 14kvm men det var faktiskt den mest välgenomtänkta och mysiga samt hade stor balkong, som förövrigt är ett stort plus är om de finns!

Jag har också bott i diverse Studios, det har funnits kokmöjlighet i varierande grad.

Men jag funderar på om man kan ta för givet att det finns möjlighet att laga mat? Typ minst en vattenkran och kokplatta i hörnet. Om man ska "bo" på ett ställe måste det ju gå att laga mat tänkte jag, men vad vet man.

Enligt min erfarenhet så finns det alltid minst kokplatta. Vanligast är nog två kokplattor och det kan till och med finnas en liten ugn (tänk smörgåsgrill). Kyl med frysfack så man kan få isbitar i sin drink. Man brukar kunna ordna frukost och nån enklare pasta med sås till middag. Mer än så bör man inte förvänta sig.

Vill man ha kaffe kan det finnas mokabryggare om man har tur. Men man gör nog bäst i att ta med sin egen om det är viktigt,tar ju inte så stor plats i packningen.

Toa och dusch har jag alltid fått, ibland badkar. De flesta utanför skandinavien tycker att det är praktiskt med heltäckningsmatta även i badrummet... Man struntar då gärna i duschdraperiet. Snöre, tejp och "stöld" av sopsäckar från nåt städförråd brukar lösa det problemet.

Inte för att vara sån igen, men då jag hyrt studio i olika länder så har det inte varit helt omöjligt att få den informationen du söker, även före tiden internet slog igenom. ? :)

Inte för att vara sån igen, men då jag hyrt studio i olika länder så har det inte varit helt omöjligt att få den informationen du söker, även före tiden internet slog igenom. ? :)
Åhå, en silverräv med gott om tid att skriva inlägg. Tack så mycket för den oerhört värdefulla informationen!

I min värld så är studio en lägenhet utan separat rum/sovrum dvs. ett enda rum exkl. badrum, oftast inte med ett fullutrustat kök utan snarare ett kitchenette.

/C

Tillbaka
Topp