Vad finns det att göra i Luleå?

Eric_W

Aktiv medlem
Just flyttat till luleå och undrar lite smått vad man kan göra när det inte är snö.

Skateparker, klätterkurser, dirt?

Bor på porsön och har ingen bil.
Kort sagt, vad finns det för spots i Luleå om man har en streethoj eller är sugen på att lära sig klättra?

Klättring finns på Hälsans hus, dom brukar nog kurser på kvällstid där nu när skolan drar igång :) kolla hemsidan! Och skateytan som tidigare var vid coop arena är flyttad till örnäset (?) tror jag :)
På baksidan av kulturens hus är det nog skojj att hojja, många som skejtar där iaf.

Lycka till och hoppas du får det bra i L-town :D

klättra kan du göra på hälsanshus! :) skejtpark finns på örnäset, rätt många som skejtar nere vid hälsanshus eller bakom kulturenshus. Om du har longboard så kan du dra upp på ormberget och ta den backen ner, sjukt lång om du kör hela! kring 3 km tror ja du kan köra där med longboard

Som folk nämnt tidigare.
Skatepark på Örnäset, korpcentrum.
Finns även en Dirt där (ingen aning hur den ser ut då vi gav upp och gräva med den så det är kidsen som underhåller numera). Sen finns ju Inomhushallen på Storheden, väldigt liten är den dock..
DH så finns Kanis i Älvsbyn (om det fortfarande är igång?), annars så finns det några småstigar på Mjölkuddsberget om du är riktigt sugen.

Longboard finns som jstalis sa på Ormberget. Om du känner för att dö så kan du bomba från övre parkeringen och vidare på en gångväg. Om du inte känner för att dö så finns bilvägen ner mot Sinksundet/Bensbyn som är rätt härlig och lång.

Tyvärr finns det inte så mkt att göra här på vintern heller då våra berg inte är dom bästa haha.

Du kan gå och bada på pontusbadet, det är billigt och dom har två trampoliner och ett hopptorn. Efter du badat kan du smyga ner till boulderhallen och klättra som ligger rakt under, gå antingen in via dörren till höger om damernas eller ut till kassan och leta dig ner i gångarna där.

Nu när skolorna dragit igång lär det väl vara rätt bra drag på STUK där ute, så dit kan du väl gå någon kväll ifall du känner för det. Vad ska du plugga för något?

mackep sa:
Finns väl en skate-yta med lite saker utanför Coop-arena om jag inte minns fel!
nä du minns inte fel men dom har flyttat den till örnäset :D
sen ska dom bygga en helt ny skate hall,betongpark också.
annars finns det en skatehall på storheden men har för mig att dom
skulle riva den.
sen finns det en massa andra spots :)
om du drar till örnäset är det bara att höra dig för.
finns en schysst mini ramp i gammelstan

har du ingenting att göra, gå till kvantum, köp mountain dew, sen gå hem igen, det har jag gjort ett x antal gånger då jag haft trist:) om det är vinter och du inte har skjuss till måttsund finns ormberget, världens minsta, och sämsta backe (förutom rånekölen) men bättre än ingenting, och måttsunds årskortet gäller där med;)

Med lite tur så får vi en bra skridskosäsong. Det finns ofta mycket bra isar i november-december.

sen har jag sett folk som åkt bmx vid montessori/nya läroverket, fattar inte vad som är bra med det stället, men jag åker inte bmx, så de är väl bra:)

Det finns ju några schyssta spots för skate.
http://www.hemsidor.name/LES/index.php?showlink=home
Där kan du hitta lite info om hallen på storheden, ytan på örnäset, inklusive dirten. Samt lite av skisserna för den nya betongparken.
Sen finns det ju en schysst mini i gammelstan, senast jag såg bilder av den var den dock lite sliten. Ganska låg, men jäkligt kul.

Undrar lite samma sak! Flyttade upp förra helgen. Vi brukar bara driva runt på longboards, har dock inte hittat någon bra backe än. (Allt är ju så platt här?!!!). Annars kan du ju bara driva runt på Campus och träffa lite goa människor. För jag antar att du pluggar ^^

Saxat från http://luleaextremsport.blogg.se/index.html

Hej här kommer lite nytt kring hall och betongpark

HALLEN
Den nya hallen är nu färdig och kommer att invigas 4 september. Åkyta nästan 1000 kvm, läktare, möjlighter till fingerboard, chillrum, cafe mm. Alla som vill hjälpa till med invigningen får gärna höra av sig

BETONGPARKEN
Ett stenkast från hallen kommer betongparken att ligga och den börjar byggas i början av augusti. Som vi tidigare nämnt så är det Janne Saario som designat parken och den går under namnet \"STEEL PARK\".

NCC fick totalentreprenaden och kommer ha kanadensarna New Line Skateparks vid sin sida för att gjuta pool-delen, ungefär samma upplägg som i Umeå, Gävle och Växjö. NCC kommer att gjuta de enklare delarna av parken innan vintern, New Line Skateparks kommer upp till Luleå till våren och gör då alla komplexa delar i parken.

Invigning sommaren 2011 av Sveriges nordligaste och fräschaste betongpark med mycket stål, granit och en fräck design. Janne Saario har verkligen gjort ett bra jobb med designen av parken. Luleå kommun har satsat stort och betongparken kommer att kosta mellan 5-6 Mkr och blir en av de större parkerna i Sverige med sina 1274 kvm.

Hälsningar
Luleå Extremsport

Snödjup

Tillbaka
Topp