Vad för lim till brädbygge?

OVesterlund

Medlem
Tjena! Håller på att bygga en longboard, och undrar vad man ska använda för lim att limma ihop plywoodskivorna med? Jag ska iväg och köpa björkplywood och limm och vill gärna köpa allt rätt på en gång.
Och innan man ska sätta i den i pressen, hur funkar det då om man blöter plywooden nån timme innan man sätter den i pressen? Blir det någon skillnad? Hur påverkar det limmet om det kanske är lite blött?

Senast ändrad:
Om det är typ samma princip som att bygga skidor så är det väl epoxy som gäller. Sen kan man väl blanda olika träslag och även glasfiber för att få flexet man vill ha? Fränast vore iofs om du gjorde den i kolfiber ;)

Jag är nästan klar med att bygga en press, så det ska vara i plywood den här gången! :) Glasfiber brädan såg då grymt skön ut iallafall, kanske får prova det nån gång också!
Men om man skulle lägga brädan i blöt först, skulle det då kanske göra så att epoxyt inte fäster eller något? Vet att man inte behöver lägga i blöt men om nån kanske vet! :)

kolla upp specifikationerna på limmet du ska använda. vanligt trälim brukar du behöva sätta press inom ca 10 min. jag tar själv minst 20-30 min på mig innan jag fått grejerna i press. jag hade ett par brädor som delaminerade i truckändarna eftersom jag började pressa brädan på mitten och jobbade mig utåt.

nu använder jag epoxy med 45 min potlife. epoxy härdar saktare om du stryker ut det på plywoodskivorna på en gång efter att du blandat ihop det (istället för att låta det ligga en stund längre i burken du blandade det i). därmed får du längre tid att sätta grejerna i press. epoxy kostar en hel del mer men det är det värt enligt mig. lycka till!

Blöt inte plywooden, den sväller och slår sig plus att limmet inte fäster. Det står ju på förpackningen att ytan ska vara torr och ren. Däremot kan du våtslipa trät så det inte slår sig när du lackar. Stryk vatten på brädan vänta en liten stund och gå på med exv. 120 sandpapper tills ytan blir slät. ta bort slipresterna och vänta tills brädan är helt torr innan du lackar.

IngemarH79 sa:
Blöt inte plywooden, den sväller och slår sig plus att limmet inte fäster. Det står ju på förpackningen att ytan ska vara torr och ren. Däremot kan du våtslipa trät så det inte slår sig när du lackar. Stryk vatten på brädan vänta en liten stund och gå på med exv. 120 sandpapper tills ytan blir slät. ta bort slipresterna och vänta tills brädan är helt torr innan du lackar.
Okej men då antar jag att man våtslipar och lackar efter att den har varit i pressen, och att man inte ska blöta den innan. På min limförpackning stod det iallafall att det fäster även på blött trä men tror att jag skippar att blöta träet innan!:)

Byggt några olika brädor nu och även prövat några olika lim, allt som har med vatten att göra är bara att glömma! Det förstör trät, de sväller och limmet mellan skivorna släpper... När du väl ska limma ihop så tycker jag att vanligt trälim i ett fint lager funkar bäst, inget PL lim som sväller och skit.. Tänk bara på att skydda ändträt riktigt ordentligt!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp