vad för skidor skall jag välja?

tobb-e

Medlem
tja

Har varit mycket i parken de senaste åren och har börjat köra offpist på riktigt. Brukar åka till alperna minst 2 ggr per år. Vill ha ett par breda (110cm+) skidor som är lätta och lekfulla typ, som man kan latcha runt med men fortfarande köra snabbt och aggressivt men också glida runt och lägga några 360. Har kollat lite på cmd the wizard men också line influence då de är bra rea på de. Har ni några tips på vad jag ska ha? Skulle säga att jag är en avancerad åkare.
185cm lång
75kg

Snabbt + aggressivt och lekfulla går inte riktigt ihop på en och samma skida. Du får nog kompromissa där om du bara ska ha ett par skidor.

Får ändå intrycket att du vill prioritera jibbegenskaperna högre än chargeregenskaperna. Så då borde du titta på skidor med fullrocker, relativt mjuka (troligen utan metall i konstruktionen), med medel svängradie nånstans. Satsa på din längd +0-5cm ungefär.

Några fler skidor att titta på än de du nämnt:

Völkl One/Two
Salomon R2 108 eller 122
Black Crows Nocta
K2 Annex 118
K2 Shreditor 120
Rossignol Super 7

waalis sa:
Snabbt + aggressivt och lekfulla går inte riktigt ihop på en och samma skida. Du får nog kompromissa där om du bara ska ha ett par skidor.

Får ändå intrycket att du vill prioritera jibbegenskaperna högre än chargeregenskaperna. Så då borde du titta på skidor med fullrocker, relativt mjuka (troligen utan metall i konstruktionen), med medel svängradie nånstans. Satsa på din längd +0-5cm ungefär.

Några fler skidor att titta på än de du nämnt:

Völkl One/Two
Salomon R2 108 eller 122
Black Crows Nocta
K2 Annex 118
K2 Shreditor 120
Rossignol Super 7
Det står mellan K2 shreditor 120 och salomon R2 122 då de är runt samma pris och vad jag vill ha. Vilken av de är att föredra?

Det kan jag inte riktigt svara på då jag inte provat någon av dem.

Det bästa man kan göra innan man köper skidor är att (om man har möjlighet) bege sig till en skidtestarevent och provåka och känna efter själv vad man tycker.

Näst bästa får väl då vara att försöka leta upp reviews på internet och läsa på och försöka bilda sig en mer komplett uppfattning och skidornas egenskaper innan man gör ett val.

Hittade en skida till som jag tror skulle kunna passa dig som jag inte nämnde i förra posten
Blizzard Gunsmoke

Har själv just köpt Rossi Super7 efter tio dagars test förra året i Verbier.
Underbart lekfulla och smidiga skidor som jag (till skillnad från vissa tester) upplever helt ok fartstabila.
Inte de mest aggressiva du kan åka på men defensivt bland de roligaste. Både på storsväng i pist, på eftermiddagens sorbet och pucklar och självklart utanför pisten.

Är 175, 79kg och kör på 188.

Har även Q105 och Völkl Kendo men kör helst Super7 om det inte är blank is.

då jag är ca 184cm lång, ska jag välja salomon R2 som är 184 cm lång eller K2:an som är 189cm långa, är 189 för långt?

Tillbaka
Topp